detrytusek pisze: ↑22 maja 2025, 14:41
Jak chcecie sobie zepsuć balans to polecam zacząć w nim grzebać. O skanowaniu było sporo w tym wątku, wystarczy przeklikać. W skrócie jest równie mocny w każdym składzie.
Ty dalej w zaparte

Ja mam obecnie ponad 40 rozgrywek w SETI i dalej twierdzę, że Skanowanie źle się skaluje na mniejszą ilość graczy, wynika to z:
1. Gracz, który skupia swoja taktykę głównie na skanowaniu musi więcej poświęcić akcji na jeden sektor, aby go zamknąć, z czego grając na eksploracje zawsze taka sama ilość akcji równa się tej samej ilości śladów życia, a ze skanowaniem jest to utrudnione. A jeżeli przy dwóch graczach tylko ty jesteś osobą skanująca to w ogóle masz pod górę. Zresztą to samo się tyczy gry na 4 osoby, jeżeli nikt inny nie skanuje to wychodzi na to samo, ale sytuacja by do tego doszło przy 4 graczach jest raczej rzadka.
2. W przypadku grania na Analizowanie oraz Eksplorację ilość graczy nie ma żadnego znaczenia, ponieważ są to akcje niezależne-jesteś w stanie zdobyć ślady życia (żółty/niebieski) niezależnie. Analizując nie ma znaczenia gdzie skanujesz, bo chodzi tylko o zdobywanie znaczników Danych
3. W przypadku Skanowania przy większej ilości graczy jest więcej sytuacji kiedy jedną akcją możesz zamknąć sektor i szybciej zdobyć ślady życia, a nawet jeżeli dograsz to jednym ruchem możesz zakończyć 2-3 sektory, gdzie taka rzecz w grze 2-osobowej nie ma miejsca.
4. Częściej grając na 4 graczy, ktoś ci "wystawi" sektor, bo musi zeskanować, a nie ma innego wyjścia.
5. Jest sporo kart, które mają misję, aby wygrać dwa razy w tym samym kolorze sektora, bądź złote cele, które się o to opierają, w grze na 2 osoby, osoba, która skupia się na skanowaniu ma zdecydowanie trudniej, aby te cele wykonać. Jeżeli grasz na dwie osoby te karty są mniej przydatne, żeby nie powiedzieć - bezużyteczne.
6. Cel na wygranie sektorów/posiadanie lądowników jest też przez to odłożóny w czasie, bo na 2 osoby rzadziej dochodzi do zakończenia sektora.
7. Dodatkowo przy grze na 2 osoby układ się rzadziej obraca, więc gracze grający na eksploracje mają łatwiej dolecieć do planet jakie chcą, czasami po dwa razy, tymczasem rzadsze obracanie układu wpływa gorzej na skanowanie, bo jesteś zmuszony częściej skanować ten sam sektor. A połowa sektorów daje Co tylko punkty za dodatkową dominację.
8. Rzadziej zamykając sektory, rzadziej oznaczasz się na różowych polach, więc rzadziej możesz korzystać z przywileju zdobywania kart obcych które dają sporo boosta. Oczywiście jeżeli grasz głównie pod skanowanie.
9. Grając na mniejszą ilość osób musisz się bardziej wspomagać technologia odrzucaniania kart z ręki, aby dokończyć sektor, gdzie na większą ilość graczy jest to technologia wspomagająca a nie konieczna. I przede wszystkim trzeba te karty jeszcze mieć zawsze do odrzutu
10. Sam fakt tego, że w najnowszym dodatku dodają mechanizm "Signal Token" wspomagający skanowanie, aby gracz mógł sprawniej zamknąć sektor świadczy o tym, że twórcy też doszli do podobnego wniosku.
11. Wniosek w ogólnym rozrachunku jest taki, że ktoś grając wyłącznie na skanowanie na 2 osoby ma znacznie trudniej i musi robić wszystkiego po trochę, aby wyjść na prostą, bo z samego skanowania "nie wyżyje". Tymczasem grając na 4 osoby można grać tylko na skanowanie i spokojnie wygrać grę.
Podaj mi teraz argumenty, dlaczego uważasz, że dalej z tym nie ma problemu, bo twoje "Wg mnie jest to zbalansowane" jest mało przekonujace. Ale takie poparte realnymi sytuacjami z gry.
detrytusek pisze: ↑
Miesiące, lata balansowania i poprawek, twórców?
A z tym "lata balansowania" bym traktował z przymrużeniem oka. Lata może powstawała gra, ale na pewno nie balansowali tego tyle czasu. Nowy dodatek ponoć od dawna jest już stworzony, a jest niecałe pół roku do premiery tymczasem balans z agencjami w nim jest daleki do ideału, mówiac delikatnie.
sewerjan pisze: ↑22 maja 2025, 13:25
Jeśli chodzi o skanowanie to na BGG proponują kilka opcji:
Ja proponuję na 1/2 graczy uzupełnić każdy sektor znacznikiem innego nieaktywnego gracza na samym koncu, by było o 1 pole mniej do skanowania. Prosty mechanizm, a usprawnia skanowanie na 2 osoby, bez zbędnej kombinacji.