Strona 18 z 18
Re: Dominion - zasady, pytania
: 26 sty 2024, 14:11
autor: agt
Możesz kontynuować zakupy. Ale nie możesz zagrać dodatkowych kart Skarbu.
Możesz zrobić sobie ten +1 zakup, i kupić za $, które Ci zostały z tych zagranych już kart Skarbu (lub +$ z kart akcji). Nie możesz zagrać więcej kart Skarbu po tym, jak zacząłeś kupować.
No i zawsze, nawet jak już nie masz $, możesz zakupić coś za 0$.
Jeśli chcesz.

Re: Dominion - zasady, pytania
: 26 sty 2024, 14:30
autor: morris
nakago pisze: ↑26 sty 2024, 13:12
kurcze niby zrozumiałem po 1 poście dlaczego tych kart skarbu dociągniętych nie mogę zagrać, a potem po twoim poście Morris znowu nie kumam
przecież jeśli zagrałem Młotek (Skarb) to rozpocząłem/zużyłem już fazę zakupu, nawet jeśli potem z młotka dodam Zejście na ląd i zagram je dzięki Żeglarzowi to dlaczego miałbym dociągnięte kart skarbu znów rzucić i dokonać zakupu? przecież faza zakupu moja minęła
Nie. Nie minęła faza zakupu. Faza zakupu składa się właściwie z dwóch faz - zagrywania kart Skarbu (i przy tym wykonywanie wszystkich ewentualnych wynikłych z tego innych czynności), oraz kupowania kart. Możesz pominąć dowolną z tych dwóch faz - jeśli masz dość pieniędzy wygenerowanych podczas fazy akcji, to możesz od razu przejść do kupowania kart. Możesz też np. zagrać karty Skarbu ale nie kupić żadnej karty - jak tam chcesz. Nie możesz jedynie zmienić kolejności ani mieszać tych dwóch faz. Czyli, tak długo jak nie dokonasz
zakupu przynajmniej jednej karty/Zdarzenia/Projektu, możesz w tej fazie zakupu zagrywać kolejne Skarby.
Zwróć uwagę, że Młotek nakazuje ci
dodać kartę kosztującą do $4 - a to nie jest
zakup. Musisz się nauczyć rozróżniać te dwa efekty - zakup i dodanie. W wyniku zakupu karty następuje jej dodanie, ale dodać kartę można i bez zakupu.
nakago pisze: ↑26 sty 2024, 13:28
morris pisze: ↑25 sty 2024, 16:41
A gdzie to jest napisane, że masz pominąć te efekty?
W Instrukcji.
Pisze, że nie możesz korzystać z efektu +akcji jeśli zagrana karta następtswa (dzięki Zeglarzowi) była dodana (obojętnie czy kupno czy dodanie z innej karty) w fazie zakupu,
Nie. Jest napisane konkretnie to:
Jeśli tak zagrana karta przyznaje graczowi dodatkowe akcje, nie może on wykorzystać ich na zagrywanie kolejnych kart Akcji w fazie zakupu.
To
nie oznacza, że pomijasz "+ akcje". To oznacza jedynie, że w fazie zakupu normalnie nie możesz zagrywać akcji (za wyjątkiem tego, kiedy konkretne karty ci to umożliwiają bądź wręcz nakazują), zatem wszystkie zgromadzone "+ akcje" stają się bezużyteczne (no chyba że masz wspomnianą kartę Diadem, lub np. kupisz Willę, która spowoduje powrót do fazy akcji, gdzie te zgromadzone "+ akcje" będziesz mógł wykorzystać).
nakago pisze: ↑26 sty 2024, 13:56
Mam 1 podstawowy zakup. Kupuję efekt karty Zdarzenia, który daje m.in. +1 zakup. Zgodnie z tak przyjętymi zasadami ogólnymi jak wcześniej pisałeś, czy nie byłoby tak, że nie mógłbym skorzystać z tego +1 zakup bo moja faza zakupu minęła. Jednak w grze online mogłem kontynuować zakupy przy kupnie takiego zdarzenia.
Nie o to chodzi. Możesz wykorzystać ten dodatkowy zakup, który "wpadł" podczas fazy zakupu - jedyne czego nie możesz w tym momencie zrobić, to zagrać kolejnych kart Skarbu (znowu - chyba że jakiś konkretny efekt ci to umożliwia/nakazuje). Widzisz, że takie Zdarzenie jest dostępne i planujesz go użyć, więc
zanim je kupisz musisz zgromadzić odpowiednią kwotę (czy to z fazy akcji, czy z
zagranych kart Skarbu) żeby wykorzystać ten dodatkowy zakup.
Re: Dominion - zasady, pytania
: 26 sty 2024, 14:39
autor: nakago
dzięki Morris ale wierz mi, że efekt Dodania i Kupowania kart rozróżniam doskonale, co nie znaczy, że karta Żeglarza nie sprawiła mi trudności
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 21 lut 2024, 17:35
autor: tomb
Kiedy korzystamy z nadpłaty Infirmary?
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 21 lut 2024, 18:41
autor: morris
tomb pisze: ↑21 lut 2024, 17:35
Kiedy korzystamy z nadpłaty Infirmary?
Reguła przepłacania się zmieniła od pierwszego wydania, gdzie czynność wynikającą z przepłacenia realizowało się po dokonaniu zapłaty za kartę. Teraz wszelkie czynności wynikające z przepłacanie są w zasadzie efektem "kiedy dodasz tę kartę" - czyli uruchamiają się równocześnie z innymi efektami tego typu (i wtedy gracz wybiera kolejność ich wykonywania).
Innymi słowy - kupujesz Infirmary za więcej niż jest ono warte, odkładasz je na swój stos kart odrzuconych, po czym wykonujesz czynności wynikające z przepłacenia.
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 22 lut 2024, 10:48
autor: nakago
hmm Coronet (nagroda z Jousta), jak zagram ją w fazie akcji to mogę zrobić oba efekty na tej karcie?
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 22 lut 2024, 10:53
autor: morris
Przy zagrywaniu karty zawsze wykonujesz wszystkie polecenia, które jesteś w stanie wykonać, od góry do dołu (lub do kreski, jeśli jest).
Korona (z Imperium), ogranicza co możesz zrobić w której fazie swojej tury. Coronet nie ma tego ograniczenia.
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 22 lut 2024, 11:48
autor: tomb
morris pisze: ↑21 lut 2024, 18:41
tomb pisze: ↑21 lut 2024, 17:35
Kiedy korzystamy z nadpłaty Infirmary?
Reguła przepłacania się zmieniła od pierwszego wydania, gdzie czynność wynikającą z przepłacenia realizowało się po dokonaniu zapłaty za kartę. Teraz wszelkie czynności wynikające z przepłacanie są w zasadzie efektem "kiedy dodasz tę kartę" - czyli uruchamiają się równocześnie z innymi efektami tego typu (i wtedy gracz wybiera kolejność ich wykonywania).
Przyznam, że umyka mi praktyczny wymiar tej zmiany.
morris pisze: ↑21 lut 2024, 18:41
Innymi słowy - kupujesz Infirmary za więcej niż jest ono warte, odkładasz je na swój stos kart odrzuconych, po czym wykonujesz czynności wynikające z przepłacenia.
Czyli tak, jakbym za przepłacenie zagrywał wirtualną kopię Infirmary.
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 22 lut 2024, 13:11
autor: morris
tomb pisze: ↑22 lut 2024, 11:48
morris pisze: ↑21 lut 2024, 18:41
Reguła przepłacania się zmieniła od pierwszego wydania, gdzie czynność wynikającą z przepłacenia realizowało się po dokonaniu zapłaty za kartę. Teraz wszelkie czynności wynikające z przepłacanie są w zasadzie efektem "kiedy dodasz tę kartę" - czyli uruchamiają się równocześnie z innymi efektami tego typu (i wtedy gracz wybiera kolejność ich wykonywania).
Przyznam, że umyka mi praktyczny wymiar tej zmiany.
To ma obecnie znaczenie chyba tylko dla Herolda - za każde $1 nadpłaty pozwala on na odłożenie jednej karty ze stosu kart odrzuconych na wierzch talii. Przy poprzedniej regule nie można było odłożyć tego właśnie kupionego (z nadpłatą) Herolda na swoją talię, bo ten efekt zachodził ZANIM dochodziło do dodania go. Teraz najpierw kupujesz Herolda z nadpłatą, dodajesz go (czyli odkładasz na swój stos kart odrzuconych) i dopiero wtedy realizujesz czynności wynikające z nadpłaty.
Choć pewnie i dla innych kart znalazły by się jakieś warunki brzegowe kiedy ma to znaczenie (w sensie kiedy się wykonuje czynności wynikające z nadpłaty).
tomb pisze: ↑22 lut 2024, 11:48
morris pisze: ↑21 lut 2024, 18:41
Innymi słowy - kupujesz Infirmary za więcej niż jest ono warte, odkładasz je na swój stos kart odrzuconych, po czym wykonujesz czynności wynikające z przepłacenia.
Czyli tak, jakbym za przepłacenie zagrywał wirtualną kopię Infirmary.
Za pierwszym razem przenosisz właśnie kupioną kartę Infirmary ze stosu kart odrzuconych do pola gry (czyli tak jakbyś ją zagrywał z ręki), a każde ewentualne następne zagranie wynikające z nadpłaty jest "wirtualne" (tak jak w przypadku np. Sali tronowej).
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 22 lut 2024, 16:23
autor: tomb
morris pisze: ↑22 lut 2024, 13:11
Za pierwszym razem przenosisz właśnie kupioną kartę Infirmary ze stosu kart odrzuconych do pola gry (czyli tak jakbyś ją zagrywał z ręki), a każde ewentualne następne zagranie wynikające z nadpłaty jest "wirtualne" (tak jak w przypadku np. Sali tronowej).
Czyli nadpłaconą kartę Infirmary fizycznie zagrywam do pola gry, zwiększając liczbę kart zagranych (co może potencjalnie wpłynąć na później zagrane karty)?
Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)
: 22 lut 2024, 16:28
autor: morris
tomb pisze: ↑22 lut 2024, 16:23
morris pisze: ↑22 lut 2024, 13:11
Za pierwszym razem przenosisz właśnie kupioną kartę Infirmary ze stosu kart odrzuconych do pola gry (czyli tak jakbyś ją zagrywał z ręki), a każde ewentualne następne zagranie wynikające z nadpłaty jest "wirtualne" (tak jak w przypadku np. Sali tronowej).
Czyli nadpłaconą kartę Infirmary fizycznie zagrywam do kart zagranych (co może potencjalnie wpłynąć na później zagrane karty)?
Tak. Tak jak się dzieje z każdą kartą, którą zagrywasz - chyba że jest klauzula na karcie to ogranicza (np. na karcie Książę - "...zagraj ją pozostawiając ją odłożoną na bok.", czy na karcie Kapitan - "...zagraj z Zasobów (i pozostaw ją tam)", czy inne tego typu.)
Re: Dominion - zasady, pytania
: 31 paź 2024, 08:56
autor: staszek
Mam pytanie o Domokrązce.
W II edycji Złotego Wieku, jest zmienione " fazie zakupu dowolnego gracza", i " " dotyczy kart Domokrążców, także znajdujących się w rękach i taliach innych graczy ".
Co to zmienia i jak mam to rozumieć ?
Re: Dominion - zasady, pytania
: 01 lis 2024, 18:29
autor: morris
Funkcjonalnie ta karta się nie zmieniła.
Autor gry zmienił tekst na karcie w drugiej edycji przypuszczalnie po to, aby nie było wątpliwości kiedy koszt karty się zmienia (poprzednio było "w twojej fazie zakupu"). Gdy w fazie zakupu inny gracz zagrał* jakąś kartę ataku, która atakuje karty o określonym zakresie kosztów (np. któregoś z Rycerzy - atakuje karty o koszcie od $3 do $6) to przy sformułowaniu "w twojej fazie zakupu" mógłbyś stwierdzić, że Domokrążca kosztuje $8, bo to nie Twoja faza zakupu - ale dla atakującego gracza ten sam Domokrążca kosztuje $6, bo to jego faza zakupu i ma 1 kartę Akcji w grze. Przy obecnym sformułowaniu nie ma wątpliwości co do obniżania kosztu karty w takim wypadku.
To drugie - zdanie o obniżaniu kosztów Domokrążców znajdujacych się w innych miejscach - jest tylko przypomnieniem (bo faktyczne działanie zawsze takie było), że gdy koszt karty jest obniżany, to dotyczy wszystkich kopii tej karty, gdziekolwiek się one znajdują - a nie tylko dla bieżącego gracza.
*) są sposoby na zagrywanie kart Akcji w fazie zakupu, np. Inwazja z dodatku Zdobycze
Re: Dominion - zasady, pytania
: 02 lis 2024, 00:29
autor: staszek
Ok. Dzięki
Re: Dominion - zasady, pytania
: 28 lut 2025, 15:41
autor: dziambel
Witajcie- ogrywam "wgłąb lądu" i mam kilka wątpliwości: czy nie wydaje Wam się "Przekupień" za mocny? - gram akcję z "Przekupniem", kupuję, złocisza a potem jeszcze kartę za 5??. I druga wątpliwość czy "Gościniec" dotyczy też tury kolejnych graczy i co to znaczy, że odtąd "karty w talii są tańsze o 1??)- pewnie za głupim, aby to zrozumieć, ale będę wdzięczny za każdą odpowiedź, pozdrawiam serdecznie
Re: Dominion - zasady, pytania
: 28 lut 2025, 15:55
autor: morris
Gościniec działa tylko w tej turze, w której został zagrany, a jego działanie po prostu dotyczy wszystkich kart (na rękach wszystkich graczy, kart w Zasobach, kart na Śmietnisku itp.).
To, że karty nawet w talii gracza kosztują o $1 mniej ma wpływ np. na różne ataki. Na przykład Sabotażysta (z Intrygi) zmusza zaatakowanego gracza do odkrywania kart z wierzchu talii aż trafi na kartę kosztującą $3 lub więcej. W normalnej sytuacji np. odkryte Srebrniki spełniają ten warunek, ale gdy atakujący gracz wcześniej (w tej samej turze) zagrał Gościniec, to w tym momencie Srebrniki kosztują $2 i nie padną ofiarą ataku.
Re: Dominion - zasady, pytania
: 28 lut 2025, 18:22
autor: dziambel
Dzięki Morris - a co z Przekupniem - nie wydaje Wam się za mocny???
Re: Dominion - zasady, pytania
: 19 mar 2025, 17:31
autor: Pioorek
Cześć. Dopiero zaczynam przygodę w Dominion i mam pytanie o kartę Szlak: "kiedy poza fazą porządków dodajesz kartę, wyrzucasz ją na Śmietnisko albo odrzucasz ją możesz ją zagrać". Czy to oznacza, że jeżeli kupiłem (dodałem) ją w fazie zakupu to wracam do możliwości zagrania akcji z ręki? I czy np. jeżeli ją zagram i dobiorę kartę skarbu a wcześniej miałem dodatkowy zakup to mogę znowu przejść do fazy zakupu i wykorzystać dodatkowo nowy skarb (w instrukcji jest, że karty skarbu można zarywać tylko przed zakupem)?
Re: Dominion - zasady, pytania
: 21 mar 2025, 08:46
autor: morris
Pioorek pisze: ↑19 mar 2025, 17:31
Cześć. Dopiero zaczynam przygodę w Dominion i mam pytanie o kartę Szlak: "kiedy poza fazą porządków dodajesz kartę, wyrzucasz ją na Śmietnisko albo odrzucasz ją możesz ją zagrać". Czy to oznacza, że jeżeli kupiłem (dodałem) ją w fazie zakupu to wracam do możliwości zagrania akcji z ręki?
Nie,
nie wracasz do możliwości zagrywania kart Akcji (czyli do fazy akcji). Po prostu ta karta daje Ci możliwość zagrania samej siebie w wyjątkowych okolicznościach. Jeśli zatem w wyniku tego wyjątkowego zagrania Szlaku dobierzesz kolejną kartę Akcji, to nie będziesz mógł jej zagrać*.
Pioorek pisze: ↑19 mar 2025, 17:31
I czy np. jeżeli ją zagram i dobiorę kartę skarbu a wcześniej miałem dodatkowy zakup to mogę znowu przejść do fazy zakupu i wykorzystać dodatkowo nowy skarb (w instrukcji jest, że karty skarbu można zarywać tylko przed zakupem)?
Nie możesz "przejść do fazy zakupu", ponieważ zagranie tej karty nie cofa Cię do fazy akcji; cały czas jesteś w fazie zakupu. To oznacza, że nie będziesz mógł zagrać* dobranej karty Skarbu.
*) w normalnych okolicznościach, bo w różnych dodatkach Dominion istnieją karty, które by to umożliwiły.
Re: Dominion - zasady, pytania
: 21 mar 2025, 11:00
autor: Pioorek
Dzięki za odpowiedź. Tak myślałem.
Czyli w zasadzie dodając kartę Szlaku w fazie zakupu, mogę ją zagrać i dobrać 1 kartę ze swojej talii, którą następnie odrzucę w fazie porządku bo akcji nie mogę zagrać i skarbu też nie mogę zagrać.
Re: Dominion - zasady, pytania
: 05 kwie 2025, 13:53
autor: Zilean
Cześć,
W mojej ostatniej grze , doszło do sytuacji w której pojawiły się rozbieżności w interpretacji kart.
1)Jak należy rozpatrywać kartę kwatermistrza (Quartermaster) gdy : została zagrana sala tronowa/throne room( lub inna karta podwajająca akcje , np. karta skarbu ) przed kwatermistrzem. Czy w kolejnej turze kwatermistrz będzie dobierał/pobierał( tuck/untuck) dwie karty . Jeśli tak to może on w następnej turze np. dobrać srebro z zasobów a następnie dodać je na rękę gracza. Czy dobrze to rozumiem?
2) Mam stara wersje karty księcia
Czy jeśli dołożymy kartę sali tronowej na księcia to będzie podwajała 1 zagrana akcja w każdej turze ? , jeśli tak to jak się zachowa z kwatermistrzem po pierwszym zagraniu , będzie on traktowany jak w pkt 1 .
Re: Dominion - zasady, pytania
: 05 kwie 2025, 14:14
autor: morris
Zilean pisze: ↑05 kwie 2025, 13:53
1)Jak należy rozpatrywać kartę kwatermistrza (Quartermaster) gdy : została zagrana sala tronowa/throne room( lub inna karta podwajająca akcje , np. karta skarbu ) przed kwatermistrzem. Czy w kolejnej turze kwatermistrz będzie dobierał/pobierał( tuck/untuck) dwie karty . Jeśli tak to może on w następnej turze np. dobrać srebro z zasobów a następnie dodać je na rękę gracza. Czy dobrze to rozumiem?
Jeśli podwoisz zagranie Kwatermistrza Salą tronową, to na początku każdej swojej tury będziesz dokonywał dwóch niezależnych od siebie wyborów - czy chcesz dodać kartę (i położyć ją na Kwatermistrzu), czy wziąć kartę leżącą na Kwatermistrzu. Możesz więc najpierw dodać kartę, a następnie wziąć ją na rękę.
Zilean pisze: ↑05 kwie 2025, 13:53
2) Mam stara wersje karty księcia
Czy jeśli dołożymy kartę sali tronowej na księcia to będzie podwajała 1 zagrana akcja w każdej turze ? , jeśli tak to jak się zachowa z kwatermistrzem po pierwszym zagraniu , będzie on traktowany jak w pkt 1 .
Gdy podwoisz Kwatermistrza za pomocą Sali tronowej, to zarówno sam Kwatermistrz jak i ta Sala tronowa pozostają w grze do końca rozgrywki. Takie zagranie wykona się normalnie (jak w punkcie 1), nawet jeśli Sala tronowa została zagrana za pomocą Księcia. Stary Książę jednakże w tym przypadku zadziała tylko raz i będzie sobie leżał odłożony na bok nic nie robiąc już do końca rozgrywki (dlatego, że Sala tronowa nigdy na niego nie wróci). W przypadku nowego Księcia Sala tronowa oczywiście nie będzie się znajdować w grze i będzie można ją ponownie wykorzystać do jakiegoś zagrania - tylko trzeba by pamiętać, że Kwatermistrz był zagrany dwukrotnie.