Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Veridiana »

Zrobiłam sobie od Zwierzyńca małą przymusową przerwę i zasiadłam do niej ponownie. Poza tym, zasiadłam między innymi z nowym graczem. I nagle zaczęłam grać zupełnie inaczej. Zobaczyłam nowe możliwości. Po prostu ktoś grał inaczej niż moja dotychczasowa współgraczka i musiałam reagować inaczej niż dotychczas. Nawet mnie zaskoczyło to odświeżenie!
Na razie więć kłopotów z regrywalnością nie widzę :)
Jabol
Posty: 207
Rejestracja: 28 kwie 2008, 22:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Jabol »

Jaki ruch stosujecie na samym początku gdy rozpoczynacie i jaką ogólnie macie strategię na pierwszą rundę? Ja swoje ruchy rozdysponowuję tak:

1. Zestaw surowców (drewno + kamień + trzcina)
2. 2x kamień
3. Szopa (stawiana w lewym górnym rogu planszy startowej)
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Veridiana »

U nas pierwsze cztery rundy to walka o rozszerzenia. Zaczęło się wtedy, gdy jedna z nas zabrała wszystkie z puli :shock: Od tego momentu:
- rozszerzenie / 3xdrewno
- 3 x drewno / rozszerzenie
- różnie

Strategie zależą od tego, co zrobi współgracz. Np. jeśli przygotowuje się do dużego pastwiska to w krytycznym momencie zbieram gromady zwierząt nawet jak nie mam na nie miejsca :mrgreen: Ze względu na to wydaje się, że najrozsądniejszy jest równomierny rozwój.

Bitwa też jest zawsze o dom ryglowy, bo 5 punktów piechotą nie chodzi.
Jabol
Posty: 207
Rejestracja: 28 kwie 2008, 22:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Jabol »

Strategie zależą od tego, co zrobi współgracz.
Jasne, ale jak zaczynamy to w pierwszej rundzie właściwie całkowicie możemy narzucić swoją strategię :)

Co do rozszerzeń to w moich rozgrywkach nigdy nie są one brane w 1 rundzie, w drugiej już zawsze schodzi z dwoma płotkami. I jakoś tak wychodzi że na 10 rozgrywek tylko raz ktoś wziął 3 rozszerzenia (ja) ale mimo tego iż je wszystkie zająłem to i tak przegrałem bo miałem mniej czasu na zajęcie się zwierzakami a moja dziewczyna nagromadziła ich masę.
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Veridiana »

A gdzie ona je nagromadziła bez rozszerzeń? Musiała mieć dużo żłobów, znaczy. ale do tego trzeba z kolei dużo drewna, hmm...
Z tej gry można naprawdę dużo wyciągnąć heh.
Jakie macie wyniki?
U nas najlepszy na razie to 51 (34 sztuki zwierząt, 9 pkt. specjalnych, 8 za rozszerzenia i 0 za budynki)
Jabol
Posty: 207
Rejestracja: 28 kwie 2008, 22:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Jabol »

Dokładnie, miała dużo żłobów, szop, obór itp. Poza tym nie musiała mieć wcale jakiejś niesamowitej ilości tych zwierzaków bo ja przez to że miałem 3 rozszerzenia musiałem głównie skupić się na ich zagospodarowaniu przez co ze zwierzakami u mnie była cienizna.

Nasz najlepszy wynik to 65 pkt. (mój) ale tu na 99% się pomyliliśmy i zagraliśmy o jedna rundę za dużo :P (dowodem na to mogą być 42 zwierzęta :P, trochę sporo)

A z takich pewnych rozgrywek to najlepszy rezultat to 52 pkt. (34 zwierzaki, 8 specjalnych, 8 za rozszerzenia i 2 za budynki) a więc bardzo podobny rozkład to Twojego :)

Ogólnie zwycięzca zawsze ma od 40 do 50 punktów, różnice najczęściej wynoszą po ~5 pkt.
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: bogas »

Jabol pisze:
Strategie zależą od tego, co zrobi współgracz.
Jasne, ale jak zaczynamy to w pierwszej rundzie właściwie całkowicie możemy narzucić swoją strategię :)
Niby tak, ale... akcja wywołuje reakcję. U nas też na samym początku był scenariusz dążenia do szopy, ale się pozmieniało w stronę scenariusza Veridiany, czyli 3 x drzewo i rozszerzenie. A punkty to u nas rekord 58 punktów mojej żony (37 zwierząt, 9 specjalnych, 8 z rozszerzeń i 4 specjalne) a ja raz miałem 57 pkt. (prawie to samo tylko o jedno zwierzę mniej).
Jabol
Posty: 207
Rejestracja: 28 kwie 2008, 22:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Jabol »

Niby tak, ale... akcja wywołuje reakcję.
Całkowicie się zgadzam ale akurat w pierwszej rundzie jeśli gracz rozpoczynający chce zbudować szopę to ją zbuduje :), albo przeciwnik zrobi jakiś średnio opłacalny ruch czyli np. podwędzi 2 x kamień podczas gdy na planszy będą jeszcze drewna i rozszerzenia.
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: bogas »

Wczoraj zaliczyliśmy 4 remis! Wychodzi, że co 6 gra jest remisowa. Przy okazji okazało się, że polska instrukcja jest źle przetłumaczona niestety. Możemy w niej przeczytać:
"W przypadku remisu wygrywa ten, kto był graczem rozpoczynającym w pierwszej rundzie bieżącej rozgrywki.
Po pierwsze nie wiem po co te "bieżącej rozgrywki", a po drugie to instrukcja angielska i niemiecka twierdzi coś zgoła przeciwnego
In the case of a tie, the player who was not the start player in round 1 is the winner.
:?
Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 655
Rejestracja: 13 sie 2008, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: bartek_mi »

bogas pisze: Przy okazji okazało się, że polska instrukcja jest źle przetłumaczona niestety. Możemy w niej przeczytać:
"W przypadku remisu wygrywa ten, kto był graczem rozpoczynającym w pierwszej rundzie bieżącej rozgrywki.
Po pierwsze nie wiem po co te "bieżącej rozgrywki", a po drugie to instrukcja angielska i niemiecka twierdzi coś zgoła przeciwnego
In the case of a tie, the player who was not the start player in round 1 is the winner.
:?
kurcze a cos mi nie gralo z tym tie-breakerem z instrukcji (cos = ale debilny warunek, przeciez ten co zaczyna ma latwiej) ale do oryginaly nie zajrzalem...
Dice Hate Me :(
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: ppski »

Planuję w końcu zakup Agricoli (bo wstyd nie mieć...) i po pojawieniu się zwierzyńca zacząłem zastanawiać się, która wersję kupić ...

Zwierzyniec, jest bardzo szybki, to wiemy, i jest tylko na 2osoby - i jest dobry na 2 osoby :) Tylko poprzez tych 3osobników i walkę o dostępne akcje, wydaje mi się za podobny do Caylus Magna Carta (szybko, na 2 osoby bardzo ok, dodatkowa dająca regrywalność losowość dociągu kart bardzo na plus, ściganie się o punkty, 4pracowników, okrojone zasoby, wiele dróg zwycięstwa i sposobów zdobywania punktów itp itd), który mam i lubię. Stąd następujące moje pytanie:
Czy pełna Agricola, która pełnią mechanizmów zachwyca i dlatego mógłbym ją kupić, naprawdę zanudza i zabija we 2 osoby ? Jak długo trwa partia w 2osoby w pełną Agri (średnio i mniej zaawansowani) i czy zakładając że zwykle będą to dwie albo wręcz tylko solo, to czy warto ? 2h we dwie osoby to byłoby chyba maks.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Ryu »

ppski pisze:Czy pełna Agricola, która pełnią mechanizmów zachwyca i dlatego mógłbym ją kupić, naprawdę zanudza i zabija we 2 osoby ? (...)
:shock: :shock: :shock: Skąd taki wniosek?
Agricola w 2 osoby jest świetna. Nie mniej emocjonująca niż w 3 czy 4 osoby. Każdy z graczy ma większą kontrolę nad planszą dlatego można wszystko dużo lepiej zaplanować (lepiej się planuje kiedy przed Tobą siedzi 1 osoba z 1 ruchem niż 2/3 czy 4). Ale to tylko moje zdanie.
Średni czas gry kiedy komponenty są w pudełkach to ok. 30-45 min. z wyborem kart pomocników i usprawnień.

Nie grałem w Agri Zwierzyniec i nie mam odniesienia, niemniej pierwotna Agri to pozycja godna polecenia na każdy wariant :)
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: ppski »

30-45min w pełnej wersji ?? Tzn. że zwierzyniec jest tylko naście minut krótszy, a jednak przy cenie dość dużej (mimo że to nadal tylko pół ceny pełnej wersji) gigantycznie 'wybebeszony' ?
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: FortArt »

Ryu pisze: Agricola w 2 osoby jest świetna. Nie mniej emocjonująca niż w 3 czy 4 osoby. Każdy z graczy ma większą kontrolę nad planszą dlatego można wszystko dużo lepiej zaplanować (lepiej się planuje kiedy przed Tobą siedzi 1 osoba z 1 ruchem niż 2/3 czy 4). Ale to tylko moje zdanie.
Nie tylko Twoje. Agricola w dwie osoby jest świetna. Zwierzyniec też :).
Jeśli chcesz tylko jedną z nich to duża Agricola jest lepszym wyborem bo to pełne danie, Zwierzyniec jest pysznym, ale jednak deserkiem.

Co do czasu Chłopi i ich Zwierzyniec trwają dokładnie 8 rund. W każdej rundzie każdy z graczy wykonuje po 3 ruchy, no to masz po 24 ruchy na całą grę. W Agricoli masz 14 rund, każdy ma od 2 do 5 ruchów. Do tego 6 razy faza żniw, gdzie też pewne akcje można wykonać, na szczęście można równolegle. Przyjmijmy średnio jakieś 3*14+6=48 ruchów ("zawodowi" gracze podadzą Ci pewnie dokładniejsze statystyki ;)). Zliczanie punktów w obu grach równie długie, kilka minut. Co rundę masz uzupełnianie surowców na planszy, ale jak się podzielicie kto co uzupełnia to to są naprawdę sekundy. Jeśli nie znasz kart, a nie znasz, to w Agricoli w wariancie podstawowym musisz poświęcić czas na przeczytanie opisów i zastanowienie się. W wariancie rodzinnym jest szybciej bo bez kart. Wszystko zależy ile kto się zastanawia nad ruchem, ale ja bym przyjął, że duża Agri zajmie Ci trochę mniej niż dwa razy tyle czasu co Zwierzyniec. 45 minut jak najbardziej realne, Zwierzyniec poniżej 30 minut też.
Ostatnio zmieniony 14 sie 2012, 00:36 przez FortArt, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: zephyr »

Zwierzyniec jest grą nieporównywalnie prostszą i głównie na 2 graczy, nie widzę żadnych losowych elementów a nie losowych też nie za dużo więc granie solo brzmi jak nonsens (chyba że jako test zrozumienia zasad czy cos w ten deseń).

Normalna Agrykola jest nieporównywalnie bardziej skomplikowana, zwłaszcza kiedy gra się z kartami i nawet w partii solo trzeba dostosowywać swoją strategią do posiadanych pomocników i usprawnień, co znacząco podnosi sens grania w pasjansa.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: bogas »

ppski pisze:30-45min w pełnej wersji ?? Tzn. że zwierzyniec jest tylko naście minut krótszy, a jednak przy cenie dość dużej (mimo że to nadal tylko pół ceny pełnej wersji) gigantycznie 'wybebeszony' ?
Nie wiem czy na dodruku zaszły jakieś zmiany na pudełku, ale na moim z Agricoli jest 30 min, ale RAZY liczba graczy. Jeśli to tylko czas gry (bez rozkładania i ewentualnego wybierania kart) to jest to bliskie prawdy. Niestety rozłożenie Agricoli (wariant pełny) to kilka minut jest, nie wspominając o ilości potrzebnego miejsca na stole. Zwierzyniec to dokładne przeciwieństwo, ekspresowe przygotowanie do gry i zajmuje mało miejsca.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Ryu »

ppski pisze:30-45min w pełnej wersji ??
Tak, jeśli gram z żoną. Znamy karty, rozkładaniem dzielimy się standardowo...
Ze znajomymi gra zajmuje więcej czasu. Gra na Gliwickiej Lidze trwa zdecydowanie dłużej :)
Awatar użytkownika
Dabliu
Posty: 394
Rejestracja: 21 kwie 2012, 20:11
Lokalizacja: Wrocław

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Dabliu »

Tom Vasel video-zrecenzował Zwierzyniec.
Moje grafomańskie wybryki / W czym jeszcze maczam paluchy / Rodzinna kolekcja
Pamiętaj, aby zawsze być sobą. Chyba, że możesz być Batmanem. Wtedy lepiej bądź Batmanem.
Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 655
Rejestracja: 13 sie 2008, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: bartek_mi »

Dabliu pisze:Tom Vasel video-zrecenzował Zwierzyniec.
100% zgodnosci z jego opinia :)
Swietna gra dla tych, ktorych karmienie w duzej Agricoli meczylo.
Ja Agricoli nie moglem na stol zapedzic. Zwierzeta sa grane dosc czesto.
Dice Hate Me :(
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Lucf »

OK grałem 4 razy, napiszę coś od siebie.
Gra jest bardzo dobrą uproszczoną wersją Agricoli. Czas rozgrywki może dojść nawet do 45 minut. (w moim przypadku jak zwykle opisy na pudełku się nie sprawdzają) Wydanie - jeśi ktoś lubi szate graficzną agricoli - tu jest identycznie. Oceniłbym 8 /10

Po duzej Agri Trudno jest przestawić się na rozwój TYLKO ZWIERZĄT. Ogólnie trzeba grać zupelnie inaczej, choć strategie równomiernego rozwoju wydaje się być podstawą. Co do ogrodzeń - u mnie ani razu nie wziąłem od razu ogrodzenia, nie widzę opcji aby nie można było mieć okazji podczas rozgrywki skorzystać z tego pola i rozszerzyć sobie swoją planszę. A najlepiej to zrobić jak się nazbiera tam kilka płotków.

Właśnie u mnie początek zwykle jest taki sam: 3 drewna, 3 rożne budulce, szybkie nastawienie się na wybudowanie JAKIEGOKOLWIEK MIEJSCA DLA ZWIERZĄT.
Tak, też obawiam się o replaybility :)
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Lucf »

Czy pełna Agricola, która pełnią mechanizmów zachwyca i dlatego mógłbym ją kupić, naprawdę zanudza i zabija we 2 osoby ? Jak długo trwa partia w 2osoby w pełną Agri (średnio i mniej zaawansowani) i czy zakładając że zwykle będą to dwie albo wręcz tylko solo, to czy warto ? 2h we dwie osoby to byłoby chyba maks.
Jak nie masz żadnej Agri to kup AGRICOLĘ, na 2 osoby ma więcej możliwośći, a jeżeli obawiasz się że bedzie za długo i przynudzi to WERSJA FAILIJNA ma WIECEJ mozliwosci niż ZWIERZYNIEC. A wersja familijna jest o wiele szybsza i łatwijesza niż ta z kartami.
I taka rozgrywka w wer. fam. u mnie 1.5 godz. Idealny czas jak dla mnie.
A zwierzyniec w moim odczuciu nie ma za wiele wspolnego z CMCarta
Średni czas gry kiedy komponenty są w pudełkach to ok. 30-45 min. z wyborem kart pomocników i usprawnień.
Taki czas to chyba przy automatycznym zagrywaniu kart jak na mistrzostwach. Jak gram u sibie w domu to zawsze na luzie i na spokojnie, każdy ma dużo czasu do namysłu ::) NIGDY nie wyszło by 45 minut. Oczywisicie jak sie zepniesz to się wyrobisz - ale nie wiem po co się spieszyc - trzeba sie delektować grą ;)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: bogas »

Dojenie przez duże D :) http://www.boardgamegeek.com/image/1436 ... liebe-vieh
Mam nadzieję, że Lacerta to wyda :lol: :P
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Ryu »

Lucf pisze:
Średni czas gry kiedy komponenty są w pudełkach to ok. 30-45 min. z wyborem kart pomocników i usprawnień.
Taki czas to chyba przy automatycznym zagrywaniu kart jak na mistrzostwach. Jak gram u sibie w domu to zawsze na luzie i na spokojnie, każdy ma dużo czasu do namysłu ::) NIGDY nie wyszło by 45 minut. Oczywisicie jak sie zepniesz to się wyrobisz - ale nie wiem po co się spieszyc - trzeba sie delektować grą ;)
Zagrałem wczoraj z żoną :) Specjalnie spojrzałem na zegarek... Graliśmy pierwszy raz z draftem który grę wydłużył... Razem z rozłożeniem, złożeniem gry oraz podliczeniem punktów czas wyniósł 47min. Nie, nie śpieszyliśmy się. Graliśmy normalnie...Bez draftu odjąłbym kilka min... 8)
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 970
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: Wallenstein »

Wiadomo coś już może o dodatku po polsku? Będzie?
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec

Post autor: TTR_1983 »

Wallenstein pisze:Wiadomo coś już może o dodatku po polsku? Będzie?
z forum Lacerty:
Wydamy wraz z kolejnym dodrukiem wersji międzynarodowej.
ODPOWIEDZ