Age of Steam (Martin Wallace)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: yosz »

4. możesz dwa razy po 6
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

może i 3, nie pamiętam ile jest na początku, nie jedna w każdym mieście? a w tabeli jest tylko jedna kostka dla każdego miasta, nie tak? w każdym razie maksymalnie może być liczba_startowa+liczba_w_tabeli, standardowo. Mam wrażenie, że coś pomyliłeś całkiem w zasadach, podejrzewam, że nie zdejmujesz kostek z planszy po ich transporcie do określonego miasta.

4. do jednej akcji, czyli maks to 2 razy 6, choć punktów można zdobyć więcej, można je otrzymać od innych graczy (choć nie na Barbados)
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: mistrz_yon »

melee pisze:podejrzewam, że nie zdejmujesz kostek z planszy po ich transporcie do określonego miasta
o, a tego to zupelnie nie bralem pod uwage - po transporcie sciagalem kostki. przejrze dzisiaj instrukcje pod tym katem, bo to znacznie by sprawe ulatwilo :)
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

no to ok, powinieneś ściągać
nie rozumiem za to tej części:
"miałem sytuacje, ze w fazie produkcji wstawiałem kostki na pole puste, ale przypisane do miasta już zastockowanego"
tak czy inaczej, zasady są bez zmian, zmienia się tylko ilość kostek startowa i w tablicach produkcji
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: BloodyBaron »

Nataniel pisze:
elayeth pisze:Zakładając, że głównie gram z rodziną i mam duży stół to wady wydają się plusami (jeśli lżejszy charakter uznać za wadę...). :) Dzięki za dobre porównanie.
Watpie, by dalo sie znalezc TAK DUZY stol. A wielkosc planszy ma znaczenie nie tylko w szukaniu stolu, ale tez w tym, ze po prostu nie da sie kontrolowac co dzieje sie po drugiej stronie stolu i nie da sie grac inaczej niz stojac (zeby cokolwiek widziec).
Jak urządzaliśmy z żoną mieszkanie, to warunkiem kupna stołu było to, żeby ogarnął planszę do RRT :)
zupełnie poważnie - troszkę jesteśmy już geekami, co? :)

Gra jest jedną z naszych ulubionych, i tyle. Co do komfortu grania - zawsze gramy na stojąco - nawet nie dlatego, że słabo widać. Po prostu takie są zwykle emocje. Każdy chodzi wokoło stołu planując, knując i podpytując innych i próbując wyciągnąć, jakąś wskazówkę co do następnych ruchów konkurencji. Wpadają do nas dwie zaprzyjaźnione pary i w pełnej liczbie 6 graczy gra lśni i błyszczy - jest rewelacyjna.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
blazej
Posty: 483
Rejestracja: 06 lut 2005, 20:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: blazej »

Jako szczęśliwy posiadacz 3rd edition pytań mam kilka.

1. Można przewieźć kostkę z miasta do, którego nie mamy połączenia? (poprzez połączenie innego gracza).

2. Na planszy St. Lucia początkowo rozstawiamy kostki na zwykłej, zielonej równinie czy na tych dziwnych, zielonych polach?

3. Co to jest to zielone na planszy Barbados i St. Lucia? Normalnie tam za 2$ budujemy?

4. No i gdyby komuś się chciało wytłumaczyć w prostych słowach o co chodzi ze zmienionymi zasadami budowy i transportu w St. Lucia. Od początku do końca, bo nic kompletnie z tego co tam jest napisane nie rozumiem :?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Nataniel »

ad 1. tak
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: steady »

Ad. 2 - na zielonych polach i na polach z rzeką.
Ad. 3 - zielone pola to pola zwykłe: koszt budowy wynosi 2 $.

W St. Lucii budując tor na polu z kostką, kostka ląduje na torze. W tym momencie możesz ją już wysłać - i to jest w zasadzie jedyna zmiana.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

Tak jak steady pisze, po prostu obkładamy całą planszę na początku kostkami (za to nie ma produkcji i 'goods growth'), z wyjątkiem gór. Później gdy ktoś zbuduje tor na heksie gdzie leżała kostka, to kładziemy kostkę na torze. Jeśli zostanie ona później wysłana, to właściciel toru (nawet jeśli nie był on ukończony) dostaje +1 punkt.
Awatar użytkownika
Pjaj
Posty: 689
Rejestracja: 01 sie 2006, 23:54
Lokalizacja: Poznań

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Pjaj »

blazej pisze:Jako szczęśliwy posiadacz 3rd edition pytań mam kilka.

1. Można przewieźć kostkę z miasta do, którego nie mamy połączenia? (poprzez połączenie innego gracza).
Tak ja pisał Nataniel - można.
blazej pisze: 2. Na planszy St. Lucia początkowo rozstawiamy kostki na zwykłej, zielonej równinie czy na tych dziwnych, zielonych polach?
Na zwykłej równinie - te dziwne zielone pola to góry.
blazej pisze: 3. Co to jest to zielone na planszy Barbados i St. Lucia? Normalnie tam za 2$ budujemy?
Jeżeli chodzi Ci o równinę (jasnozielone) to buduje się za $2, ciemnozielone to góry czyli co do zasady $4
blazej pisze: 4. No i gdyby komuś się chciało wytłumaczyć w prostych słowach o co chodzi ze zmienionymi zasadami budowy i transportu w St. Lucia. Od początku do końca, bo nic kompletnie z tego co tam jest napisane nie rozumiem :?
Zmienione zasady polegają na tym, że transportuje się towary nie z miasta do miasta jak w normalnej grze tylko z pól do miast. Nadto właściciel toru, na którym znajduje się towar dostaje 1 dodatkowy pkt do dochodu za przewiezienie towaru. Oznacza to, że jeśli transportuje się towar z jeszcze nieskończonego toru dostaje się 1 pkt (oprócz punktów za pozostałe skończone odcinki), gdy ze skończonego 2 pkt (plus punkty za pozostałe skończone odcinki). Do tego ten niedokończony tor należy liczyć jak jeden odcinek, jeżeli chodzi o konieczność posiadania odpowiedniego poziomu lokomotywy.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

Pjaj pisze:gdy ze skończonego 2 pkt
Wg mnie to nie jest prawda. Po prostu właściciel toru dostaje 1 pkt, obojętnie czy jest skończony, czy nie. Ale nie jest to standardowy przewóz pełnym odcinkiem (town-town, city-city, town-city), więc nie ma dodatkowego punktu.
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: steady »

melee ma rację - ja w pierwszych dwóch rozgrywkach zrobiłem dokładnie taki sam błąd. Najlepiej jest to sobie zwizualizować w ten sposób - dostajesz punkt za każdą lokomotywę którą mija Twoja kostka. Zawsze tłumaczę to w ten sposób i wszyscy szybko łapią o co chodzi.
Awatar użytkownika
blazej
Posty: 483
Rejestracja: 06 lut 2005, 20:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: blazej »

Dzięki. Przy najbliższej grze sprawdzę co i jak. Na razie gram w dwie osoby na mapie standardowej :P
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

Przekręcacie licznik punktów? :wink:
Awatar użytkownika
blazej
Posty: 483
Rejestracja: 06 lut 2005, 20:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: blazej »

No w zasadzie to nie. Dopiero dwie partie także oswajam się z grą.
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: steady »

Na dwie osoby bardzo fajnie sprawdza się Szkocja - mapa jest do ściągnięcia na BGG. Praktycznie żadnych zmian reguł, w sam raz na początek.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2465
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 572 times
Been thanked: 279 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Markus »

Jak to jest z niedokończonymi trasami ?

Wybudowałem w swojej kolejce tory które są nieukończoną linią . Czy znacznik własności usuwam z niej w tej samej kolejce w której wybudowałem linię , czy w przyszłej kolejce w momencie kiedy nie podejmuję ich dalszej rozbudowy?

drugie pytanie :znacznik na torze dochodów cofamy co turę o wartość przypisaną do danego fragmentu toru ?
np. teoretycznie nic nie zarobiłem w danej turze więc :
-opłacam akcje i moc pociągu
-dodatkowo cofam się na torze dochodu o przypisaną wartość?
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

1. w kolejnej kolejce, jeśli jej nie rozbudujesz o przynajmniej jeden tor (redirect nie wystarczy)
2. zawsze co kolejna cofasz się o podaną ilość pól (od 0 do 10), jeśli wylądujesz w danej strefie - nawet wówczas, jeśli "nic nie zrobisz" (czyli nie zbudujesz toru i nie prześlesz towarów). Jeśli rozwijasz się i idziesz naprzód do musisz sobie zapewnić stały transport towarów, w przeciwnym wypadku będziesz się cofał
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2465
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 572 times
Been thanked: 279 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Markus »

dzięki za szybką odpowiedź ,
ad 1 - czytałem sobie bgg na ten temat i spotkałem tam opinię że tracimy własność w tej samej kolejce ( byloby to trochę bez sensu)
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

zdecydowanie nie, mogą być oczywiście wyjątki w dodatkowych mapach (np. na mapie Niemiec zabronione jest budowanie niedokończonych torów)
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: mistrz_yon »

Po kilku akcjach solowych, przyszedł czas na prawdziwą grę - dzisiaj jechaliśmy we trójkę. Skończyło się 114/110/88. Gra się podobała, ale mieliśmy kilka poważnych wątpliwości:

1. Kiedy zaczyna się dobieranie towarów dla "ciemnych" miast? Instrukcja tego nie precyzuje - wspomina tylko, że najpierw schodzą jasne. My graliśmy w ten sposób, że jeśli skończyła się któraś wartość w części jasnej, to jeśli była ona dalej wyrzucana, to braliśmy z części ciemnej (czyli: jesli po lewej stronie "5" była pusta, to zacznamy brać "5" z części ciemnej)?

2. Jak rozumiem, mogę zbudować miasteczko (town) w dowolnym miejscu. Czy mogę zbudować także bezpośrednio przy mieście (city)? Jeśli tak, to co jeśli podczas urbanizacji utworzę tam city?

3. Czy jeśli podczas gry skończą się białe krążki, to nie można stawiać więcej miast, z wyjątkiem tych na predefiniowanych pola i w dostępnych konfiguracjach (czytaj: kladziemy wtedy tylko tile z nadrukowanymi krążkami).

4. Czy białe krążki można "zrzucać" na już istniejące trasy dzieląc je na mniejsze całości?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: yosz »

1. Gra się tak. Najpierw rzucamy kośćmi dla jasnych miast (z białą liczbą / literą). Uzupełniamy towary na planszy (nie zapominając też o zurbanizowanych miastach z literami np. wyrzuciliście dwa razy 3 - bierzecie dwie górne kostki z tabeli lewej spod trójki i wstawiacie na jasnym mieście trzy. Dodatkowo jeżeli zostało zurbanizowane miasto z literą (nie pamiętam jaka tam powinna być litera pod trójką, powiedzmy że B) to bierzemy dwie kostki spod kolumny B). Następnie rzucamy jeszcze raz dla ciemnych miast (Z czarną liczbą / literą) i robimy dokładnie to samo.

2,3 i 4 : Wychodzi na to, że mocno źle graliście. Miasteczka (town) są już na planszy w postaci białych kółek. Tylko tam i nigdzie więcej. Można dołączać tory do tych miasteczek (przeprowadzać przez nie tory) - do tego służą specjalne tory z narysowanymi białymi kółkami - różne, bo różnie można przeprowadzić tory. Ale nie ma tam wszystkich kombinacji. Jeżeli chcemy inaczej przeprowadzić przez miasteczko inne tory, wówczas stawiamy taki tory jak nam się podoba, a na nim stawiamy biały dysk - który jest niczym innym jak odpowiednikiem białego krążka na planszy (ale to też tylko w miejscu gdzie jest miasteczko narysowane na planszy). Nie można ich stawiać nigdzie indziej na planszy. Następnie takie miasteczka można zurbanizować za pomocą akcji urbanizacji. Wówczas stawiamy zamiast toru w tym miejscu, wybrane przez siebie kolorowe miasto.

Mam nadzieję, że to wszystko wyjaśniło
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: mistrz_yon »

Teraz wszystko jest jasne.

Gwoli ścisłości, punkt 4 był tylko pytaniem - uznaliśmy taką koncepcją za przejaw munchkinizmu i powiedzieliśmy zdecydowane NIE. Ciekawa sprawa jest z uzupełnianiem towarów - stosowny fragment instrukcji czytały trzy osoby niezależnie od siebie i nikt tego poprawnie nie zinterpretował. Dzięki za pomoc.

BTW, czy też mieliście wrażenie, że to jedna z gorzej napisanych instrukcji? Mimo chwalebnych przykładów i obrazków, musiałem dobrych kilka razy ją przeczytać, a efekty jak widać - marne :/
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Qlaqs »

Yosz - a nie jest tak, że możesz zurbanizować zarówno podłączone jak i nie podłączone miasto ?

Proszę nie wprowadzać zamętu :)
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: yosz »

Tak jest. Często to się może opłacać bo nie płaci się za podłączenie do miasteczka, tylko wyprowadza tory z już zurbanizowanego miasta. Nieprecyzyjnie się wyraziłem.

Co do instrukcji: nie mam bladego pojęcia jak jest napisana - mi grę wytłumaczył melee ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
ODPOWIEDZ