This War of Mine - zasady, wątpliwości
- Erni
- Posty: 354
- Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
- Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 78 times
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Po pierwsze - zapoznaj się z instrukcjami do dodatków, jest tam wykaz elementów.
Po drugie - szukaj oznaczeń na kartach. Na rogach kart znajdziesz oznaczenia KW I (Kroniki wojenne I, czyli dodatek Opowieści ze zniszczonego miasta) oraz KW II (Kroniki wojenne II, czyli dodatek Czas oblężenia).
Karty z poszczególnych scenariuszy z dodatku Opowieści ze zniszczonego miasta mają w rogach oznaczenia scenariusza (np. Krew na śniegu, Epidemia itd.).
Po drugie - szukaj oznaczeń na kartach. Na rogach kart znajdziesz oznaczenia KW I (Kroniki wojenne I, czyli dodatek Opowieści ze zniszczonego miasta) oraz KW II (Kroniki wojenne II, czyli dodatek Czas oblężenia).
Karty z poszczególnych scenariuszy z dodatku Opowieści ze zniszczonego miasta mają w rogach oznaczenia scenariusza (np. Krew na śniegu, Epidemia itd.).
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Witam. Przegrałem już wiele rozgrywek w TWoM, ale cały czas mam pewne wątpliwości dotyczące zasad:
1) Jeżeli mój aktualny cel polega na zwróceniu pewnych żetonów, to czy mogę odrzucić dane żetony W TRAKCIE rozpatrywania karty intruzów? Czyli patrzę, jakie żetony zabraliby intruzi i jeśli zabraliby coś, co mogę oddać w ramach celu, decyduję się to zwrócić (i intruzi już mi tego nie zabierają).
2) W najnowszej Erracie znalazłem taki fragment:
„Karty Sprzętu, które mogą być ulepszane, jak również same
karty ulepszeń, są dodatkowo oznaczone dwoma ukośnymi liniami.”
Czy ktoś widzi te dwie ukośne linie? Bo ja nie.
3) Czy jeżeli na jakiejś karcie lub skrypcie jest napisane słowo „lub”, to czy mam czytać to jako logiczne LUB (alternatywa), czy też jako logiczne ALBO (alternatywa rozłączna)? Na przykładzie. Jeżeli na karcie mieszkańca mam napisane, że mogę zwrócić 1 kartę przeszukiwania, aby porozmawiać LUB handlować, to czy znaczy to, że mogę użyć 1 karty przeszukiwania aby zarówno porozmawiać jak i handlować?
1) Jeżeli mój aktualny cel polega na zwróceniu pewnych żetonów, to czy mogę odrzucić dane żetony W TRAKCIE rozpatrywania karty intruzów? Czyli patrzę, jakie żetony zabraliby intruzi i jeśli zabraliby coś, co mogę oddać w ramach celu, decyduję się to zwrócić (i intruzi już mi tego nie zabierają).
2) W najnowszej Erracie znalazłem taki fragment:
„Karty Sprzętu, które mogą być ulepszane, jak również same
karty ulepszeń, są dodatkowo oznaczone dwoma ukośnymi liniami.”
Czy ktoś widzi te dwie ukośne linie? Bo ja nie.
3) Czy jeżeli na jakiejś karcie lub skrypcie jest napisane słowo „lub”, to czy mam czytać to jako logiczne LUB (alternatywa), czy też jako logiczne ALBO (alternatywa rozłączna)? Na przykładzie. Jeżeli na karcie mieszkańca mam napisane, że mogę zwrócić 1 kartę przeszukiwania, aby porozmawiać LUB handlować, to czy znaczy to, że mogę użyć 1 karty przeszukiwania aby zarówno porozmawiać jak i handlować?
- Erni
- Posty: 354
- Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
- Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 78 times
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
@Gutmi
1) Moim zdaniem możesz odrzucić wymagane żetony również podczas rozpatrywania karty Intruzów. Karty Celów mówią wyraźnie: "W dowolnym momencie możesz odrzucić (...)".
2) Są te linie, są
Porównaj na przykład kartę Kolektor deszczu z kartą Prowizoryczna kuchenka. Na tyle karty Prowizoryczna kuchenka (tam, gdzie jest czarne tło) w narożnikach (lewa góra i prawy dół) są zielonkawe, półprzezroczyste linie o szerokości dokładnie 6 mm. Tę kartę możesz ulepszyć do Porządnej kuchenki. Kolektora deszczu nie możesz ulepszyć, więc na tej karcie nie ma tych linii.
3) Odrzucasz jedną kartę i rozmawiasz. Lub odrzucasz jedną kartę i handlujesz. Odrzucanie kart Przeszukiwania symbolizuje upływ czasu. A więc albo tracisz czas na handel albo na pogaduchy. Ja gram tak, że podczas jednego spotkania czasami wykorzystuję obie opcje, ale odrzucam dwie karty.
1) Moim zdaniem możesz odrzucić wymagane żetony również podczas rozpatrywania karty Intruzów. Karty Celów mówią wyraźnie: "W dowolnym momencie możesz odrzucić (...)".
2) Są te linie, są

3) Odrzucasz jedną kartę i rozmawiasz. Lub odrzucasz jedną kartę i handlujesz. Odrzucanie kart Przeszukiwania symbolizuje upływ czasu. A więc albo tracisz czas na handel albo na pogaduchy. Ja gram tak, że podczas jednego spotkania czasami wykorzystuję obie opcje, ale odrzucam dwie karty.
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Tak, też widziałem ten napis „W dowolnym momencie”. Choć wydaje mi się to akurat mało realistyczne. Wyobrażam to sobie tak, że jak mamy np. uchodźców w potrzebie, to są to jacyś sąsiedzi, którzy mogą przyjść po jedzenie. Ale w trakcie ataku raczej nie przyjdą i nie zabiorą warzyw tylnymi drzwiami.


Ach, tak, widzę! Są na awersie! Nie wiem, czemu, ale byłem przekonany, że te kreski są na rewersie.Erni pisze: ↑23 lis 2022, 19:27 2) Są te linie, sąPorównaj na przykład kartę Kolektor deszczu z kartą Prowizoryczna kuchenka. Na tyle karty Prowizoryczna kuchenka (tam, gdzie jest czarne tło) w narożnikach (lewa góra i prawy dół) są zielonkawe, półprzezroczyste linie o szerokości dokładnie 6 mm. Tę kartę możesz ulepszyć do Porządnej kuchenki. Kolektora deszczu nie możesz ulepszyć, więc na tej karcie nie ma tych linii.

Pewnie masz rację. Przy wielkim szacunku do twórców za tę grę, szkoda, że nie postarali się o ścisłość w zasadach i nie pisali wszędzie słowa ALBO (tak jak jest to w wielu innych planszówkach, gdy chodzi o alternatywę wykluczającą).Erni pisze: ↑23 lis 2022, 19:27 3) Odrzucasz jedną kartę i rozmawiasz. Lub odrzucasz jedną kartę i handlujesz. Odrzucanie kart Przeszukiwania symbolizuje upływ czasu. A więc albo tracisz czas na handel albo na pogaduchy. Ja gram tak, że podczas jednego spotkania czasami wykorzystuję obie opcje, ale odrzucam dwie karty.
Dzięki za odpowiedź.
Re: This War of Mine
W takim razie RESZTKI GRUZU nie blokują dostępu?Golfang pisze: ↑25 maja 2020, 18:21W instrukcji jest podane że drzwi, kraty i gruz blokują - nigdzie nie jest podane, że sterta blokuje...zndsznds pisze: ↑25 maja 2020, 15:35Golfang pisze: ↑25 maja 2020, 10:20Ja wiem że można - pytałem tylko czy uważacie że jest sens tak robić w pierwszej turze - tracić 3 jedzenia żeby dostać 3 akcje - czyli raczej pytałem o doświadczenia z gry.
Za to pierwsze pytanie było o zasady gry - czyli o te STERTY co pytam - czy można w pierwszej akcji odkryć obie (czy pierwsza sterta zasłania drugą)?O to jest ciekawe ze stertami. Ja nigdy nie uważałem, że sterta cokolwiek blokuje, bo nigdzie nie widziałem takiego opisuAle kto wie, może nie mam racji. Może gdzieś jest to wyraźnie napisane?
A co do karmienia, to zawsze jest pokusa, żeby zjeść wcześniej i odblokować akcję. Ale ja uzależniam decyzję od konkretnej sytuacji - czasem zaczyna się z dodatkowym sprzętem, czasem można coś odkryć w schronieniu do jedzenia, czasem mamy odkryte miejsce z handlem i wiemy, że tam pójdziemy, itp. Czasem daję jeść jednej postaci, żeby odkryć meble, jeżeli akurat radośnie czekają![]()
Kolejna sprawa czy trzeba górę odblokować aby dostać się na balkon i tworzyć konstrukcje?
Re: This War of Mine
Każda KARTA SCHRONIENIA blokuje dostęp do następnych kart. W Erracie napisane jest:kes25 pisze: ↑16 gru 2022, 12:20W takim razie RESZTKI GRUZU nie blokują dostępu?Golfang pisze: ↑25 maja 2020, 18:21W instrukcji jest podane że drzwi, kraty i gruz blokują - nigdzie nie jest podane, że sterta blokuje...zndsznds pisze: ↑25 maja 2020, 15:35
O to jest ciekawe ze stertami. Ja nigdy nie uważałem, że sterta cokolwiek blokuje, bo nigdzie nie widziałem takiego opisuAle kto wie, może nie mam racji. Może gdzieś jest to wyraźnie napisane?
A co do karmienia, to zawsze jest pokusa, żeby zjeść wcześniej i odblokować akcję. Ale ja uzależniam decyzję od konkretnej sytuacji - czasem zaczyna się z dodatkowym sprzętem, czasem można coś odkryć w schronieniu do jedzenia, czasem mamy odkryte miejsce z handlem i wiemy, że tam pójdziemy, itp. Czasem daję jeść jednej postaci, żeby odkryć meble, jeżeli akurat radośnie czekają![]()
Kolejna sprawa czy trzeba górę odblokować aby dostać się na balkon i tworzyć konstrukcje?
Jeśli jakaś karta Schronienia blokuje przejście (np. Zamknięte drzwi, Kraty, Gruz), oznacza to, że Postać może dojść daną ścieżką nie dalej niż do tej właśnie karty (aby wykonać tam akcję i spróbować usunąć przeszkodę).
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Karta losu na końcu dnia. Czasem jest żeton czasu, czasem nie ma.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 08 sty 2023, 08:32
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
A drzemka w ciągu dnia nie jest tylko jaka ma się poziom zmęczenia 3 na żetonie zmęczenia?
- Erni
- Posty: 354
- Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
- Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 78 times
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Drzemkę w ciągu dnia możesz robić kiedy tylko zechcesz, ale musisz mieć Łóżko. No i oczywiście musisz trzymać się zasad dotyczących dostępnych akcji oraz zapoznać się ze skryptem 150 (Zmęczenie Sen).
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 08 sty 2023, 08:32
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Witam... Grając kolejną rozgrywkę tak się zastanawiam, czy hałas na każdej wyprawę powinien być liczony od początku, czy wskaźnik hałasu sumuje? Chodzi mi o to, że jak na wyprawę mam np. Hałas na 6, to czy kolejna wyprawa liczę hałas od 6, czy od 0?
Z góry dzięki...
Z góry dzięki...
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Czy w takim razie mogę wykonać drzemkę w łóżku w Akcjach Dziennych jako moją drugą akcję (o ile inne stany nie blokują drugiej akcji) mając zmęczenie na poziomie 3? Żeton zmęczenia na 3 pozwala na wykonanie tylko pierwszej akcji (druga i trzecia jest blokowana). Myślałem, że każdy żeton blokuje wszystkie akcje i stan Zmęczenie nie jest tutaj żadnym wyjątkiem.
To samo pytanie tyczy się zmęczenia na poziomie 4 (stan Sen opisany w skrypcie 150). Skrypt mówi, że postać może spać pomimo 3 czarnych kropek na stanie. I teraz pytanie. Czy mając postać z ranami na 2 (które blokują 2. i 3. akcję) mogę posłać postać w drugiej lub trzeciej akcji na drzemkę, czy skoro stan ma tylko 2 czarne kropki, to muszę posłać ją w pierwszej akcji? To samo pytanie tyczy się sytuacji, gdy postać będzie miała rany na poziomie 3 (wszystkie akcje zablokowane).
- Erni
- Posty: 354
- Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
- Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 78 times
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Przy Zmęczeniu na poziomie 3 masz dwie czarne kropki. Możesz więc wykonać akcję Drzemki tylko w pierwszej akcji, zgodnie z zasadą dostępności akcji.
"To samo pytanie tyczy się zmęczenia na poziomie 4 (stan Sen opisany w skrypcie 150). Skrypt mówi, że postać może spać pomimo 3 czarnych kropek na stanie. I teraz pytanie. Czy mając postać z ranami na 2 (które blokują 2. i 3. akcję) mogę posłać postać w drugiej lub trzeciej akcji na drzemkę, czy skoro stan ma tylko 2 czarne kropki, to muszę posłać ją w pierwszej akcji? To samo pytanie tyczy się sytuacji, gdy postać będzie miała rany na poziomie 3 (wszystkie akcje zablokowane)."
Tu sytuacja moim zdaniem nie jest do końca jasna. Zmęczenie na poziomie 4 pozwala tylko na: Sen w łóżku, Odpoczynek na podłodze (faza Wieczoru), jedzenie i picie, przyjmowanie leków i właśnie Drzemkę w łóżku w fazie Akcji dziennych ("mimo 3 czarnych kropek na żetonie Stanu"). Teoretycznie postać z ranami na 2 może zrobić sobie dzienną Drzemkę tylko w pierwszej akcji, bo tylko ją ma dostępną, kolejne akcje są blokowane przez np. czarne kropki Ran.
Rany czy Choroba na poziomie 3, gdzie wszystkie akcje są zablokowane, moim zdaniem pozwalają postaci na Drzemkę w którejkolwiek z trzech Akcji dziennych.

"To samo pytanie tyczy się zmęczenia na poziomie 4 (stan Sen opisany w skrypcie 150). Skrypt mówi, że postać może spać pomimo 3 czarnych kropek na stanie. I teraz pytanie. Czy mając postać z ranami na 2 (które blokują 2. i 3. akcję) mogę posłać postać w drugiej lub trzeciej akcji na drzemkę, czy skoro stan ma tylko 2 czarne kropki, to muszę posłać ją w pierwszej akcji? To samo pytanie tyczy się sytuacji, gdy postać będzie miała rany na poziomie 3 (wszystkie akcje zablokowane)."
Tu sytuacja moim zdaniem nie jest do końca jasna. Zmęczenie na poziomie 4 pozwala tylko na: Sen w łóżku, Odpoczynek na podłodze (faza Wieczoru), jedzenie i picie, przyjmowanie leków i właśnie Drzemkę w łóżku w fazie Akcji dziennych ("mimo 3 czarnych kropek na żetonie Stanu"). Teoretycznie postać z ranami na 2 może zrobić sobie dzienną Drzemkę tylko w pierwszej akcji, bo tylko ją ma dostępną, kolejne akcje są blokowane przez np. czarne kropki Ran.
Rany czy Choroba na poziomie 3, gdzie wszystkie akcje są zablokowane, moim zdaniem pozwalają postaci na Drzemkę w którejkolwiek z trzech Akcji dziennych.

- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Serio mozna drzemać w ciągu dnia na łóżku pomimo braku akcji? I to jest napisane w skrypcie 150?
Sprawdzę z ciekawości po powrocie do domu. To by była sensowna, acz rewolucyjna (dla moich rozgrywek) zasada...
Sprawdzę z ciekawości po powrocie do domu. To by była sensowna, acz rewolucyjna (dla moich rozgrywek) zasada...
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
No właśnie nie do końca. Do skryptu 150 odnosi Cię żeton zmęczenia (a dokładniej strona z poziomem 4). Czyli wydaje się, iż skrypt tyczy się tylko sytuacji, gdy postać ma stan Sen (stan zmęczenia na poziomie 4). A czy można nie patrzeć na brak akcji przy drzemce mając 3 lub mniej zmęczenia? Tego nie wiadomo. Na logikę, jeżeli postać kompletnie zmęczona (zmęczenie na 4) może ignorować stany i spać, to czemu by nie mogła ignorować stanów i spać przy mniejszym zmęczeniu?
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Czy jest gdzieś zbiorczy spis wszystkich dodatkowych zasad z księgi skryptów, czy trzeba ją całą wertować, chcąc doczytać wszystkie zaawansowane zasady?
- Erni
- Posty: 354
- Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
- Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 78 times
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Każda faza w Dzienniku zawiera odnośnik do skryptu ze szczegółowymi zasadami tej fazy. A na końcu tego skryptu jest wytłuszczony odnośnik do tak zwanych zasad zaawansowanych.
Pozornie wydaje się to chaotyczne i mało intuicyjne, ale tak naprawdę wcale nie jest. Po drugie autorzy gry od zawsze podkreślali, że poznawanie zasad w trakcie gry było zamierzone i miało stanowić część przygody ze światem This War of Mine.
Pozornie wydaje się to chaotyczne i mało intuicyjne, ale tak naprawdę wcale nie jest. Po drugie autorzy gry od zawsze podkreślali, że poznawanie zasad w trakcie gry było zamierzone i miało stanowić część przygody ze światem This War of Mine.
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Pytanie, bo nie wiem, czy dobrze interpretuję kartę akcji specjalnej "Zaradny" - ona zastępuje wszystkie zasoby jednego typu wymagane do zbudowania sprzętu (czyli np. 5 zębatek dla warsztatu lub oba komponenty elektryczne dla radia)?
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
Mam pytanie dot. fazy starcia i kolejności rzucania kośćmi i zadawania/rozpatrywania ran. W instrukcji jest napisane, że obie strony atakują się równocześnie.
Powiedzmy, że mamy następujące starcie:
3 wrogów, jeden bez broni. jeden wyposażony w broń białą, a jeden w karabin;
2 postacie, jedna bez broni, a jedna z karabinem.
Czy to znaczy, że powinienem rzucić jednocześnie 3 kościami?
W pierwszej kolejności powinienem rozpatrywać strzelców. Mam po jednej kości z każdego koloru. Kto wpierw atakuje - wróg czy moja postać? Mogłąby przecież wystąpić sytuacja, iż pierwszy atak zabije przeciwnika - co wtedy z kontratakiem?
W jaki sposób decyduję komu są zadawane rany? Możemy o tym dowolnie decydować?
Powiedzmy, że mamy następujące starcie:
3 wrogów, jeden bez broni. jeden wyposażony w broń białą, a jeden w karabin;
2 postacie, jedna bez broni, a jedna z karabinem.
Czy to znaczy, że powinienem rzucić jednocześnie 3 kościami?
W pierwszej kolejności powinienem rozpatrywać strzelców. Mam po jednej kości z każdego koloru. Kto wpierw atakuje - wróg czy moja postać? Mogłąby przecież wystąpić sytuacja, iż pierwszy atak zabije przeciwnika - co wtedy z kontratakiem?
W jaki sposób decyduję komu są zadawane rany? Możemy o tym dowolnie decydować?
Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości
rany zadane przez postaci i wrogów rozdzielasz dowolnie
Str 14
Najpierw rozpatrujesz ataki z bronią palną, zatem rzucasz za wszystkich i dowolnie przydzielasz rany (także tym bez broni). W twoim wypadku wychodzi mi, że rzucasz dwiema kośćmi. Potem rozpatrujesz ataki (w jednym momencie) wszystkich pozostałych.
Str 14
Najpierw rozpatrujesz ataki z bronią palną, zatem rzucasz za wszystkich i dowolnie przydzielasz rany (także tym bez broni). W twoim wypadku wychodzi mi, że rzucasz dwiema kośćmi. Potem rozpatrujesz ataki (w jednym momencie) wszystkich pozostałych.