Strona 34 z 51

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 09 mar 2022, 10:37
autor: EsperanzaDMV
Zmienię temat z insertu na nowy druk PG. IUVI ogłosiło, że wydaje kolejną już grę ze stajni byłego GFP - Dominion. Myślicie, że to właśnie IUVI będzie tym tajemniczym wydawcą? Spinałoby się to logicznie jako spadkobierca gier po GFP.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 09 mar 2022, 11:05
autor: trixon
EsperanzaDMV pisze: 09 mar 2022, 10:37 Zmienię temat z insertu na nowy druk PG. IUVI ogłosiło, że wydaje kolejną już grę ze stajni byłego GFP - Dominion. Myślicie, że to właśnie IUVI będzie tym tajemniczym wydawcą? Spinałoby się to logicznie jako spadkobierca gier po GFP.
Wczoraj na live PN mówili, ze to nie oni wydają.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 10 mar 2022, 17:38
autor: Akwamarynowy
EsperanzaDMV pisze: 09 mar 2022, 10:37 Zmienię temat z insertu na nowy druk PG. IUVI ogłosiło, że wydaje kolejną już grę ze stajni byłego GFP - Dominion. Myślicie, że to właśnie IUVI będzie tym tajemniczym wydawcą? Spinałoby się to logicznie jako spadkobierca gier po GFP.
Gdzieś jakąś plotkę słyszałem/czytałem że to będzie Fishbone. Nie traktuj tego jako pewnika :) Swoje problemy miało to wydawnictwo więc poślizg terminowy stąd właśnie mógłby wynikać.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 mar 2022, 09:28
autor: Abizaas
Fajnie jakby wydzielić tę powtarzającą się dyskusję o domniemanym polskim druku. Ja wszystkim zalecam zakup anglojęzycznej wersji z planszostrefy, bo gra jest niezależna językowo. A dla osób znających angielski tym lepiej, bo polska instrukcja jest dwuznaczna w paru kwestiach.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 mar 2022, 13:08
autor: rav126
Możesz przytoczyć w których?

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 mar 2022, 10:08
autor: Abizaas
rav126 pisze: 11 mar 2022, 13:08 Możesz przytoczyć w których?
Szczerze to jak czytałem instrukcję to miałem wątpliwość co do wyjaśnienia zasięgu i zasad dotyczących zaawansowanych technologii, ale jak teraz na szybko sobie to odświeżyłem to zdaje się, że wszystko jest przetłumaczone jasno i poprawnie. Przykład liczenia zasięgu nie informuje jasno, że brązowa planeta jest dokładnie w zasięgu 4, ale w sumie jest to drobnostka i nie nazwałbym tego błędem w tłumaczeniu (w angielskiej instrukcji zaznaczają, że jest to maksymalny możliwy zasięg). Podsumowując, nie mogę znaleźć fragmentu o który mi chodziło, możliwe że się wtedy pomyliłem i źle to zapamiętałem. W instrukcji jednak jest jeden mały błąd który zapamiętałem po tym, jak ktoś grupę fb wrzucił abominację planszy która była długą linią i twierdził, że to zgodne z zasadami (psuje to całkowicie balans gry).

Fragmenty zaznaczone na czerwono nijak nie znaczą tego samego. Według angielskiej instrukcji, mapa powinna być w kształcie podstawowym, a według polskiej można ustawiać byleby do siebie przylegały.
Obrazek

Spoiler:

Ogólnie to polska instrukcja jest dobra, sam nauczyłem się z niej gry. Nie zmienia to mojej opinii, że nie warto czekać na polską wersję, bo instrukcja i tak jest w pdf a gra nie wymaga znajomości języka.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 mar 2022, 23:45
autor: buhaj
Abizaas pisze: 12 mar 2022, 10:08
rav126 pisze: 11 mar 2022, 13:08 Możesz przytoczyć w których?
Szczerze to jak czytałem instrukcję to miałem wątpliwość co do wyjaśnienia zasięgu i zasad dotyczących zaawansowanych technologii, ale jak teraz na szybko sobie to odświeżyłem to zdaje się, że wszystko jest przetłumaczone jasno i poprawnie. Przykład liczenia zasięgu nie informuje jasno, że brązowa planeta jest dokładnie w zasięgu 4, ale w sumie jest to drobnostka i nie nazwałbym tego błędem w tłumaczeniu (w angielskiej instrukcji zaznaczają, że jest to maksymalny możliwy zasięg). Podsumowując, nie mogę znaleźć fragmentu o który mi chodziło, możliwe że się wtedy pomyliłem i źle to zapamiętałem. W instrukcji jednak jest jeden mały błąd który zapamiętałem po tym, jak ktoś grupę fb wrzucił abominację planszy która była długą linią i twierdził, że to zgodne z zasadami (psuje to całkowicie balans gry).

Fragmenty zaznaczone na czerwono nijak nie znaczą tego samego. Według angielskiej instrukcji, mapa powinna być w kształcie podstawowym, a według polskiej można ustawiać byleby do siebie przylegały.
Obrazek

Spoiler:

Ogólnie to polska instrukcja jest dobra, sam nauczyłem się z niej gry. Nie zmienia to mojej opinii, że nie warto czekać na polską wersję, bo instrukcja i tak jest w pdf a gra nie wymaga znajomości języka.
[/quoteA propos tego układania kafli. Najlepiej je draftować i naprzemiennie układać. Co za kształty powstają ...

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 13 mar 2022, 10:09
autor: NestorZolo
Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 13 mar 2022, 10:29
autor: gawelkozak
NestorZolo pisze: 13 mar 2022, 10:09 Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?
chyba nie mialoby sensu najpierw mapa potem frakcje - najpierw trzeba wybrac frakcje i potem pod siebie mape ukladac

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 13 mar 2022, 11:48
autor: bardopondo
gawelkozak pisze: 13 mar 2022, 10:29
NestorZolo pisze: 13 mar 2022, 10:09 Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?
chyba nie mialoby sensu najpierw mapa potem frakcje - najpierw trzeba wybrac frakcje i potem pod siebie mape ukladac
Zupełnie na odwrót. Instrukcja, społeczność graczy na bg.space i wszyscy z którymi grałem wybieriersliśmy frakcję pod setup, który mi.in stanowił zrandomizowaną mapę.

Ew. Po ułożeniu mapy, gracz który jako ostatni miałby wybierać frakcję, może obracać sektorami. Ale to i tak przed wyborem frakcji.

A tak w ogóle, to polecam licytację opisaną na BGG i na boardgamers.space.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 13 mar 2022, 12:15
autor: gawelkozak
bardopondo pisze: 13 mar 2022, 11:48
gawelkozak pisze: 13 mar 2022, 10:29
NestorZolo pisze: 13 mar 2022, 10:09 Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?
chyba nie mialoby sensu najpierw mapa potem frakcje - najpierw trzeba wybrac frakcje i potem pod siebie mape ukladac
Zupełnie na odwrót. Instrukcja, społeczność graczy na bg.space i wszyscy z którymi grałem wybieriersliśmy frakcję pod setup, który mi.in stanowił zrandomizowaną mapę.

Ew. Po ułożeniu mapy, gracz który jako ostatni miałby wybierać frakcję, może obracać sektorami. Ale to i tak przed wyborem frakcji.

A tak w ogóle, to polecam licytację opisaną na BGG i na boardgamers.space.
to totalnie na odwrot niz Twilight Imperium 4, moze tym sie sugerowalem

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 13 mar 2022, 13:15
autor: Abizaas
Gaja to szachowa sprawiedliwa turniejowa gra a nie ameri, stad pewnie inne podejście graczy.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 13 mar 2022, 15:08
autor: PytonZCatanu
Abizaas pisze: 13 mar 2022, 13:15 Gaja to szachowa sprawiedliwa turniejowa gra a nie ameri, stad pewnie inne podejście graczy.
Burn! 😁😁😁

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 22 kwie 2022, 11:17
autor: Mr_Fisq
karmazynowy pisze: 22 kwie 2022, 10:43
Spoiler:
Dodruk, choć wydawca inny.
Spoiler:
Dla mnie ze screena nie wynika, że będzie do dodruk. "Wydanie tej gry ponownie po polsku" brzmi raczej jakby przygotowywali wydanie od zera.
Rozmiar pudełka pewnie nie powinien się zmienić, ale kto wie ;)

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 22 kwie 2022, 13:28
autor: sasquach
Wątpię, żeby mieli prawa do poprzedniego wydania, więc raczej wszystko będzie przygotowane od podstaw.

Re: Wasze Top 10 gier

: 25 cze 2022, 20:41
autor: Abizaas
XLR8 pisze: 25 cze 2022, 20:31 (...) problemy PG czyli brak balansu został przeze mnie zepchnięty na boczny tor, bo sama mechanika jest zbyt dobra żeby się tym przejmować. (...)
Problemy z balansem występują, to prawda. My gramy z licytacją przez bgs więc balans aż tak nas nie interesuje - wiedząc które rasy są silniejsze można je po prostu licytować, można też taki system zastosować przy standardowej planszowej wersji. Do tego zmienność setupu sprawia, że każda rasa jest słabsza/silniejsza zależnie od ustawienia. Po ponad 50 rozgrywkach uznaję około 2-3 rasy za mało lub wcale niegrywalne.

Zapewne znasz już te argumenty po 20+ partiach, ale zaznaczam dla osób czytających wątek.

Re: Wasze Top 10 gier

: 25 cze 2022, 21:18
autor: PytonZCatanu
Abizaas pisze: 25 cze 2022, 20:41
XLR8 pisze: 25 cze 2022, 20:31 (...) problemy PG czyli brak balansu został przeze mnie zepchnięty na boczny tor, bo sama mechanika jest zbyt dobra żeby się tym przejmować. (...)
Problemy z balansem występują, to prawda. My gramy z licytacją przez bgs więc balans aż tak nas nie interesuje - wiedząc które rasy są silniejsze można je po prostu licytować, można też taki system zastosować przy standardowej planszowej wersji. Do tego zmienność setupu sprawia, że każda rasa jest słabsza/silniejsza zależnie od ustawienia. Po ponad 50 rozgrywkach uznaję około 2-3 rasy za mało lub wcale niegrywalne.

Zapewne znasz już te argumenty po 20+ partiach, ale zaznaczam dla osób czytających wątek.
Tradycyjnie się nie zgadzam 😉

Rasy w Projekcie Gaja dzielą się na rasy mocne niezależnie lub mało zależnie od setupu (np. Rój, Terranie, Takloni) i rasy mocne w określonych okolicznościach (Gleen, Baltak/Geoden).

Zakładając partie w doświadczonym gronie po prostu wybieramy te drugie kiedy widzimy dla nich dobra ścieżkę zwycięstwa. Rzadziej pojawią się na stole, ale jeśli już są to nie znaczy że nie mają szans, a tym bardziej że są niegrywalne

Odwołam się do statystyk zrobionych na podstawie kilkudziesięciu tysięcy partii na bgs: wszystkie rasy zajmują średnio ... drugie miejsce. Różnice pojawiają się dopiero kiedy rozwiniemy miejsca po przecinku. Jak na tak rozbudowana grę i na tak asymetryczne rasy uważam że jest to wynik świetny, potwierdzający bardzo dobry balans.

Brałeś udział w naszej forumowej lidze parę lat temu? Był tam pewien nicpoń, który wygrywał 90% partii (w 10% był drugi), i absolutnie nie robiło mu różnicy jaką rasę wybierał. Po prostu widział kiedy co 😉

Re: Wasze Top 10 gier

: 25 cze 2022, 22:25
autor: Abizaas
Spoiler:
By uściślić - próbówałem argumentować, że gra wcale nie jest "niezbalansowana", co jest raczej negatywną cechą. W pełni zgadzam się z wszystkim co opisałeś.


Odpowiadając na pytanie - czytałem o tym przypadku w lidze, aż nie chce mi się wierzyć ale jednak jest to możliwe, PG jest mało popularne ale ma ogromną głębię - widocznie bardzo dobrze ograł grę. Samemu nie grałem w lidze, jestem w planszówkach od 2020.

50+ partii w PG i wydaje mi się że w miarę ogarniam tę grę, ale w rzeczywistości to nie prawda. W szachy zagrałem dobre 3000+ partii i uważam siebie za gracza co najwyżej średniego. Po 50 partiach w PG możliwe że wjechał mi Dunning-Kruger Effect i tylko mi się wydaje, że gram dobrze. Bardzo prawdopodobne, że gram dość słabo, ale załapałem podstawy. Projekt Gaja jest bardzo mało popularną grą (w porównaniu do np. szachów), więc nawet grając średnio, możemy się spodziewać, że gramy świetnie (ponieważ porównujemy nasze wyniki do innych graczy, których jest niewiele).

Re: Wasze Top 10 gier

: 25 cze 2022, 22:35
autor: XLR8
Spoiler:
bzdury.
Pyton nie podał żadnych danych, ani nie rozwinął tych argumentów, a jak dla mnie to tylko bzdury. PG jest niezbalansowana i to fakt.

Re: Wasze Top 10 gier

: 25 cze 2022, 23:00
autor: Abizaas
XLR8 pisze: 25 cze 2022, 22:35 Pyton nie podał żadnych danych, ani nie rozwinął tych argumentów, a jak dla mnie to tylko bzdury. PG jest niezbalansowana i to fakt.
Ok, wcześniej poruszyłem ten wątek wymieniając najczęściej podawane powody uznawania PG za grę niezbalansowaną. Popierając Pytona, trudno mi nie zgodzić się z poniższym:
Spoiler:
Jakie są Twoje argumenty?
Spoiler:

Re: Wasze Top 10 gier

: 25 cze 2022, 23:17
autor: PytonZCatanu
XLR8 pisze: 25 cze 2022, 22:35
Spoiler:
bzdury.
Pyton nie podał żadnych danych, ani nie rozwinął tych argumentów, a jak dla mnie to tylko bzdury. PG jest niezbalansowana i to fakt.
Ludzie stojący za stroną bgs zalewają forum Projektu Gaja na BGG wieloma bardzo ciekawymi statystykami (lubię statystki więc zawsze takie rzeczy obserwuję), mają nawet podcast 🙂

I te dane pokrywają się z moimi odczuciami z ~200 partii 🙂

Oczywiście wszystko rozbija się o definicje zbalansowania. Być może twoja jest tak ostra, że jak Rój ma średnie miejsce 2.11, a Baltak 2.78, to dowód na brak balansu. Dla mnie nie jest. 14 ras i żadna nie różni sie o więcej niż 1.00 🤷

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 02 lip 2022, 18:23
autor: PytonZCatanu
Gaia Project players:
Dear players,
We just released a new version of the game with new startup options:
- Banning factions: Tired of seeing the same factions each game? Worried a map makes a particular faction overpowered? Players can now select disallow specific factions each game
- Faction draft & auction: Players pay VP to play as your favorite factions. Or, better yet, save your VP and play as the underdog, showing everyone that flexible play is the true path to victory.
- Automatically drafting: Change up the game by letting the game randomly choose factions to bid on. Start seeing faction combinations that you've never seen before in a game, but be prepared to bid high to get the ones best suited to the map



Months of planning and volunteer hours have gone into making these features a top-notch experience. These are *totally optional* and don't replace the core game experience. If you discover this particular implementation isn't for you, we would invite you to continue to enjoy the existing experience supported by the official ruleset.

Enjoy the new features! I look forward to seeing more varied factions in upcoming games!


Fantastyczne nowe opcje do grania na BGA. Mnie szczególnie intryguje ta ostatnia 🙂

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 wrz 2022, 12:13
autor: Abizaas
W planszówki gramy w większości dwuosobowo - tzn. ilość czasu spędzonego przy grach planszowych w dwie osoby to około 60% całości, pozostałe 40% to partie zazwyczaj 4-5 osobowe, czasem 3 osobowe. Projekt Gaja to nasza ulubiona gra, ale szczerze coraz bardziej wątpię, że wyjmę ją na stół w dwie osoby. Jest to dobry sposób na nauczenie się gry i nie traci ona tak mocno jak niektóre tytuły. We dwoje da się przy tej grze całkiem dobrze bawić, ale ilość interakcji i ciekawych decyzji jest znacznie mniejsza niż w pełnym składzie. Graliśmy teraz czteroosobową partię z jednym początkującym graczem, zeszło nam 5h + tłumaczenie zasad około 30 minut i bawiliśmy się świetnie, w sumie to nie pamiętam kiedy ostatnio tak dobrze bawiłem się przy grze planszowej. W czwórkę mamy o wiele więcej ładowania i jesteśmy w stanie planować ambitniej i osiągać więcej. Jestem zdania, że Projekt Gaja jest zbalansowana właśnie pod czteroosobowy skład i chodzi w nim o wiele lepiej niż w 2-3 osoby. Pomimo, że jeden z graczy grał Rojem - więc w teorii trudniej było mu sięgnąć oddalone planety, to prawie cała plansza łącznie z jej brzegami była zasiedlana i na prawie każdym kaflu było wiele aktywności w trakcie gry.

W dwie osoby (a w mojej opinii nawet trzy) dużo z tego tracimy, jeżeli weźmiemy sąsiadujące kolory (np. czerwony i pomarańczowy), to najprawdopodobniej nie zasiedlimy wielu planet po drugiej stronie koła terraformacji (brązowych, białych i szarych). Nie mogę zgodzić się z opinią niektórych graczy, że odpowiedni skład do tej gry to trzy osoby.

Trudno mi nawet znaleźć obiektywne wady tej gry - najczęściej przywołuje się brak balansu ras, jednak licytacja i zmienny setup w większości rozwiązuje ten problem. Jeżeli przeciwnik zabierze nam rasę którą uważamy za wygrywającą w danym ustawieniu, wystarczy odpowiednio ją zalicytować. Niektórzy narzekają też na ciężar gry, ja wyciągnąłem Gaję z paroma początkującymi osobami i poza dość długim czasem tłumaczenia (30-60 minut zależnie od grupy, zakładając brak znajomości jakichkolwiek mechanik w grze), w trakcie gry nie było problemów z zrozumieniem jej mechanizmów. No i co tu więcej mówić, zawsze narzekam, że nie lubię długich gier, a 5h przy Projekt Gaja mnie nie rusza bo czas leci strasznie szybko i cały czas podejmuje ciekawe decyzje. Downtime jest dość niski, do tego ciągle patrzymy w planszetki innych graczy i śledzimy dokładnie ich ruchy. Nie wiem, czy jakakolwiek gra zdetronizuje Gaję z pierwszego miejsca w moim rankingu. Zazwyczaj sprzedaje gry które znudzą mi się po 10-15 partiach, a PG po 60 partiach uwielbiam jeszcze bardziej niż na początku. Wiem, że w Polsce Brass, Barrage i GWT są najczęściej wybieranymi euro, PG ze względu na brak polskiej wersji i za jej oprawę graficzną nie sprzedaje się tak dobrze, ja jednak polecam tę grę każdemu fanowi ciężkich euro, w mojej subiektywnej opinii jest zauważalnie lepszą grą niż 3 wymienione przeze mnie wcześniej tytuły.

Obrazek

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 wrz 2022, 16:10
autor: buhaj
Znakomita gra. Moim zdaniem świetnie "chodzi" Na dwie osoby. Faktycznie gra się trochę inaczej niż na więcej osób ale nie gorzej.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 wrz 2022, 16:16
autor: PytonZCatanu
Projekt Gaja od 2019 roku jest moim numerem 1 we wszystkich topkach. Gram w niego mniej ostatnio i czasem kusi mnie, że go zdetronizować, ale wtedy zadaje sobie zajebiście ważne pytania: jakie mam zarzuty? I odpowiedź brzmi: absolutnie żadnych. Gdybym miał ogranego FCM na tym poziomie to byłaby chyba jedyna gra mogącą zagrozić PG. I może Podwodne Miasta.

Z moich ~50 partii na żywo ok 20 to partie dwusobowe z żoną. Gra się trochę inaczej, ale absolutnie daleko mi od stwierdzenia że nie opłaca się grać. PG świetnie się skaluje - to jedna z jej przewag na Terra Mistica.

Dziwi mnie czas gry na 4 osoby - 5h? Gruba przesada. W gronie gamerow partie 4osobowe zajmowały nam 3h.