Barrage (Simone Luciani)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Barrage (Simone Luciani)
Tzn tak jestem pełen podziwu dla Portalu odnośnie tego tytułu. Lepsza instrukcja niż ks, zawartość po środku. Tytuł jest super, ale przyznam się że odkąd zacząłem grać w niego na bga to nie wyjąłem ani razu na stół. Dodrukowałem mu nawet insert i tyle. Niestety przygotowanie gry trwa tu nie krótko. Zwykle w tym czasie co wyciągnięcie tytułu na bga z automami mam dwie partie za za sobą.
- Yooreck
- Posty: 484
- Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 209 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Zastanawiam się nad zakupem, ale dużo czytałem o problemach z balansem. Czy dodatki jakoś to naprawiają?
- ave.crux
- Posty: 1900
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 919 times
- Been thanked: 1481 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Miło byłoby gdybyś opisał szerzej jakie to były problemy.
Z doświadczenia w samą podstawkę przy 4 graczach jeden jest trochę poszkodowany, bo nie ma za bardzo miejsca na rozbudowę. Naprawione w projekcie leeghwatera.
W aferze na nilu nie pchanie się jak najszybciej po płytki irygacji powoduje, że o zwycięstwo nie ma co walczyć, ale to raczej kwestia mapy, która pcha nas po te płytki, a nie balansu jako tako.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
- itsthisguyagain
- Posty: 650
- Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 453 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Gwarantuję ci że lepszy gracz wygra ze słabszym w 100% gier barrage nawet jeśli lepszy będzie grać słabszymi kombinacjami frakcji.
- yaro_
- Posty: 333
- Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
- Lokalizacja: Radzionków
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 132 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Na BGA jest to dobrze rozwiązane że ostatni gracz jako pierwszy wybiera naród + dyrektora.
W zasadzie odpowiedni dyrektor jest ważniejszy niż początkowa pozycja na mapie, więc licytacje często rozgrywają się o ostatnią pozycję, a nie pierwszą. Pierwszy gracz za to zwykle kupuje najlepszą technologię, drugi zwykle też. Zostaje więc sporo 'czasu' i miejsca by się wybudować gdzie się chce.
Do tego kupując technologię, brakuje już kasy by zbudować się na wyższej pozycji, jesteś do przodu o technologię, ale do tyłu o miejsce
Wszystko jest tu idealnie zbalansowane jeśli chodzi o start.
Można by się przyczepić tylko że planszetka Holendrów ma trochę słabszy income, ale dobry gracz nie ma z tym problemu.
W zasadzie odpowiedni dyrektor jest ważniejszy niż początkowa pozycja na mapie, więc licytacje często rozgrywają się o ostatnią pozycję, a nie pierwszą. Pierwszy gracz za to zwykle kupuje najlepszą technologię, drugi zwykle też. Zostaje więc sporo 'czasu' i miejsca by się wybudować gdzie się chce.
Do tego kupując technologię, brakuje już kasy by zbudować się na wyższej pozycji, jesteś do przodu o technologię, ale do tyłu o miejsce

Wszystko jest tu idealnie zbalansowane jeśli chodzi o start.
Można by się przyczepić tylko że planszetka Holendrów ma trochę słabszy income, ale dobry gracz nie ma z tym problemu.
-
- Posty: 3517
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 1379 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
IMO balans jak na ten rodzaj gry (asymetryczność + losowość setupu) jest dobry, zmierzający do bardzo dobry z pewnymi drobnymi zmianami.
Planszetki państw są raczej mniej ważne, aczkolwiek Holenderska jest raczej trochę słabsza. W balansie planszetek w dużej mierze chodzi o bonusy z budynków, mniej o zdolności z elektrowni. Holandia nie ma zarówno kręcenia kołem jak i maszyny za drugi budynek, które są bardzo mocne. My zazwyczaj gramy bez holandii, ale zdarza nam się ją wrzucić w miks.
Gorzej trochę jest w XO. W podstawce odstaje Anton Krylov a w dodatku Lesli Spencer. Anton pozwala na bardzo szybkie budowanie jednego typu budowli, a jak dorwie niektóre płytki technologii to potrafi wykręcić jakieś niesamowite kosmosy. W dobrych rękach Anton to jest prawie auto win jak ktoś wie co robi.
Lesli jest bardzo silna, bo jej zdolność to też tak naprawdę ekstra przekręcenie koła, co nie jest do końca tak oczywiste na papierze.
My gramy po prostu bez nich, szczególnie że mamy jeszcze jakiś ekstra z mniejszych dodatków.
Do tego jedna płytka technologii trochę odstaje (ekstra przekręcanie za budowę podwyższenia). Jest popularny house rule na to (-1 przekręcenie), ale też tą płytką trzeba dobrze pograć i musi trochę pasować setup.
Ogólnie te rzeczy wychodzą dopiero później po iluś grach kiedy gracze zorientują się jak grać optymalnie i wyciągać faktycznie wysokie wyniki. Do tego w ogóle można grać z licytacją, to rozwiązuje jakiekolwiek problemy balansu.
Planszetki państw są raczej mniej ważne, aczkolwiek Holenderska jest raczej trochę słabsza. W balansie planszetek w dużej mierze chodzi o bonusy z budynków, mniej o zdolności z elektrowni. Holandia nie ma zarówno kręcenia kołem jak i maszyny za drugi budynek, które są bardzo mocne. My zazwyczaj gramy bez holandii, ale zdarza nam się ją wrzucić w miks.
Gorzej trochę jest w XO. W podstawce odstaje Anton Krylov a w dodatku Lesli Spencer. Anton pozwala na bardzo szybkie budowanie jednego typu budowli, a jak dorwie niektóre płytki technologii to potrafi wykręcić jakieś niesamowite kosmosy. W dobrych rękach Anton to jest prawie auto win jak ktoś wie co robi.
Lesli jest bardzo silna, bo jej zdolność to też tak naprawdę ekstra przekręcenie koła, co nie jest do końca tak oczywiste na papierze.
My gramy po prostu bez nich, szczególnie że mamy jeszcze jakiś ekstra z mniejszych dodatków.
Do tego jedna płytka technologii trochę odstaje (ekstra przekręcanie za budowę podwyższenia). Jest popularny house rule na to (-1 przekręcenie), ale też tą płytką trzeba dobrze pograć i musi trochę pasować setup.
Ogólnie te rzeczy wychodzą dopiero później po iluś grach kiedy gracze zorientują się jak grać optymalnie i wyciągać faktycznie wysokie wyniki. Do tego w ogóle można grać z licytacją, to rozwiązuje jakiekolwiek problemy balansu.
Tego typu stwierdzenia to totalna bzdura w każdej grze tego typu. Bo co jak gracz jest lepszy o 1%? Lepsze zdolności nie nadrobią tego 1%? W Barrage nadrobią spokojnie, nie bez powodu licytacje na BGA są często na 20+ punktówitsthisguyagain pisze: ↑22 lip 2024, 10:28Gwarantuję ci że lepszy gracz wygra ze słabszym w 100% gier barrage nawet jeśli lepszy będzie grać słabszymi kombinacjami frakcji.
- itsthisguyagain
- Posty: 650
- Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 453 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Nie wiem jak byś chciał zmierzyć te 1%. Mi chodzi o to, że gracz który wie co robi i dobrze odczyta setup wygra zawsze z tym co próbuje i testuje co działa a co nie.Fojtu pisze: ↑22 lip 2024, 11:41Tego typu stwierdzenia to totalna bzdura w każdej grze tego typu. Bo co jak gracz jest lepszy o 1%? Lepsze zdolności nie nadrobią tego 1%? W Barrage nadrobią spokojnie, nie bez powodu licytacje na BGA są często na 20+ punktówitsthisguyagain pisze: ↑22 lip 2024, 10:28Gwarantuję ci że lepszy gracz wygra ze słabszym w 100% gier barrage nawet jeśli lepszy będzie grać słabszymi kombinacjami frakcji.
-
- Posty: 3517
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 1379 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
No tak, tylko nie to napisałeś. Gracze doświadczeni też mogą być lepsi i słąbsi. I nie zawsze lepszy wygra ze słabszym a już na pewno nie w Barrage, gdzie XO potrafi być warty 20+ punktów w sensownych rękach. Ok, dobry, doświadczony gracz wygra z początkującym, ale to trochę inne twierdzenie.itsthisguyagain pisze: ↑22 lip 2024, 15:30Nie wiem jak byś chciał zmierzyć te 1%. Mi chodzi o to, że gracz który wie co robi i dobrze odczyta setup wygra zawsze z tym co próbuje i testuje co działa a co nie.Fojtu pisze: ↑22 lip 2024, 11:41Tego typu stwierdzenia to totalna bzdura w każdej grze tego typu. Bo co jak gracz jest lepszy o 1%? Lepsze zdolności nie nadrobią tego 1%? W Barrage nadrobią spokojnie, nie bez powodu licytacje na BGA są często na 20+ punktówitsthisguyagain pisze: ↑22 lip 2024, 10:28
Gwarantuję ci że lepszy gracz wygra ze słabszym w 100% gier barrage nawet jeśli lepszy będzie grać słabszymi kombinacjami frakcji.
Tak, ale to nie ma tak dużego znaczenia, bo jest za głęboko. Bonusy pod drugim budynkiem są ważniejsze, a te z kręceniem i maszyną pozwalają szybciej budować (i dokopać się do bonusu pod 4/5).
- ave.crux
- Posty: 1900
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 919 times
- Been thanked: 1481 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
u mnie jest normalnie 2 wydrukowane.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
- pabula
- Posty: 2234
- Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 97 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Proszę jak się ma expert do średnio zaawansowanego gracza (tak przynajmniej o sobie myślę
)
link do gry na BGA z 2 expertami. wygrał Holender:
https://boardgamearena.com/table?table=536024636
I najzabawniejsze to myślałem że mi dobrze idzie...
końcowa plansza:

link do gry na BGA z 2 expertami. wygrał Holender:
https://boardgamearena.com/table?table=536024636
I najzabawniejsze to myślałem że mi dobrze idzie...

końcowa plansza:
Spoiler:
-
- Posty: 3517
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 1379 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Zdecydowanie za mało budujesz. Niestety Barrage to głównie gra o budowaniu, nie robieniu prądupabula pisze: ↑22 lip 2024, 17:22 Proszę jak się ma expert do średnio zaawansowanego gracza (tak przynajmniej o sobie myślę)
link do gry na BGA z 2 expertami. wygrał Holender:
https://boardgamearena.com/table?table=536024636
I najzabawniejsze to myślałem że mi dobrze idzie...
końcowa plansza:Spoiler:

- yaro_
- Posty: 333
- Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
- Lokalizacja: Radzionków
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 132 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Całkiem dobrze Ci szło, jak na grę z dwoma najlepszymi graczami na świecie to szliście łeb w łeb


maroommaru wygrał jak kupił technologię punktującą za technologie zaawansowane, ale zbytnio nie mieliście szans mu jej podebrać bo zaczynał tę rundę

A honmayan to menda jedna, gra naraz 66 aren i co klikam to na niego trafiam, pastwi się nad słabszymi zamiast sobie odpoczywać na tym 1# miejscu

- yaro_
- Posty: 333
- Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
- Lokalizacja: Radzionków
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 132 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Po 1 druku zgłosiłem Portalowi błąd (błąd był chyba międzynarodowy, zeby nie bylo że Portal zwalił jak zwykle) poprawili to chyba w kolejnych.
-
- Posty: 334
- Rejestracja: 23 lip 2012, 15:09
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 109 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Czy aby co kolejną zbiórkę nie udostępniają pozostałych dodatków? Nie wszystko co wydali można dziś kupić w sklepach a z tego co widziałem to chyba w new lands można było dobrać poprzednie addony
Re: Barrage (Simone Luciani)
Zdaje mi się, że zawsze można kupić u nich na wspieraczce wszystko. Nawet jak wydają inna grę, to addonu były do wszystkiego co wydali. Pamiętaj tylko, że tam nie ma w języku PL tego co u nas wyszło.
- ave.crux
- Posty: 1900
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 919 times
- Been thanked: 1481 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Barrage: Colorado Connection
Rozgrywka na nowej mapie w barrage w składzie czteroosobowym utworzyła swojego rodzaju ranking map, które mamy w barrage.
W colorado connection zmianą w porównaniu do podstawowej mapy są drogi, które będziemy budowali na swoich tamach oraz akcje, które występują obok każdego z basenów na mapie.
Drogi mają na sobie akcje jednorazowe i zawsze wychodzą wszystkie dostępne, ale w losowym ułożeniu. 4 kafle drogi na górach i po 3 na wyżynach oraz nizinach.
Akcje jednorazowe to np.: dodatkowe maszyny, pieniądze, punkty, akcja produkcji energii, krople na źródła, itd.
Zakupiony kafel drogi stawiamy na naszej tamie w danym regionie.
Po zbudowaniu drogi na naszej tamie nie możemy już budować na niej podwyższeń.
Dodatkowe akcje na planszy losuje się spośród trzech stosów A B i C, które im dalej od pola, z którego budujemy będą miały coraz silniejsze efekty. Przykładowo na kafelku B będą 2 maszyny, na kafelku C będą 3 maszyny, które otrzymamy po postawieniu na danej akcji inżyniera.
Kafelki te są ściśle powiązane z drogami ponieważ nie ma nic za darmo i będzie trzeba opłacać myto za przejazd drogami licząc od miejsca początkowego do miejsca, na które stawiamy inżyniera i tak oto cennik przedstawia się następująco:
Sama logiczna zagadka zaserwowana przez twórców w postaci zbudowania drogi na tamie i zablokowania jej dalszej rozbudowy została całkiem sprytnie zaimplementowana. Gracz, który zbuduje drogę pierwszy płaci za nią 1 monetę, kolejny już zapłaci 3 monety, a każdy następny 2 monety więcej od poprzednika, więc z jednej strony opłaca się wziąć bonus szybciej, który też zmniejszy koszt postawienia pracownika na pole przy basenie, z drugiej strony może lepiej poczekać i zapłacić trochę więcej, ale za to mieć tamę, która pozwoli nam wyprodukować energię z większej liczby kropel.
Szczęśliwie colorado connection nie cierpi na to co afera na nilu i zaniechanie budowania mostów czy chodzenia na akcje na planszy nie powoduje, że jesteśmy wykluczeni z walki o zwycięstwo. Jeden z graczy w naszej partii stwierdził, że nie chce mu się bawić w te przepychanki i obrał swoją strategię tak jakby grał na podstawowej mapie. Nie zbudował żadnej drogi, ani nie wykorzystał żadnej akcji i ostatecznie w końcowym punktowaniu był drugi, a wyniki po tej partii plasowały się następująco:
128-117-106-70
Czy więc colorado connection jest najlepszą mapą do barrage?
Na pewno jest lepiej przemyślaną mapą niż afera na nilu i nie skupia graczy wokół jednej rzeki i konkretnych basenów. Rozłożenie mapy jest bardzo szybkie, bo jest to ułożenie na niej ok 20 kafelków. Dodaje bardzo przyjemną zagadkę logiczną i fajną dodatkową interakcję między graczami w postaci opłat za używanie drogi przy tym nie wymuszając grania pod to co dodała. W związku z tym, że zaobserwowaliśmy, że nie trzeba budować dróg i stawiać tam pracowników uznaje, że jest to tylko wartość dodana, ale ostatecznie czy jest to mapa podstawowa czy colorado to bawię się tak samo dobrze. Jeżeli ktoś z was zastanawia się nad dodatkową mapą to na pewno lepiej wybrać colorado connection zamiast afery na nilu, która jednak za mocno odciąga od tego czym barrage stoi.
Rozgrywka na nowej mapie w barrage w składzie czteroosobowym utworzyła swojego rodzaju ranking map, które mamy w barrage.
W colorado connection zmianą w porównaniu do podstawowej mapy są drogi, które będziemy budowali na swoich tamach oraz akcje, które występują obok każdego z basenów na mapie.
Drogi mają na sobie akcje jednorazowe i zawsze wychodzą wszystkie dostępne, ale w losowym ułożeniu. 4 kafle drogi na górach i po 3 na wyżynach oraz nizinach.
Akcje jednorazowe to np.: dodatkowe maszyny, pieniądze, punkty, akcja produkcji energii, krople na źródła, itd.
Zakupiony kafel drogi stawiamy na naszej tamie w danym regionie.
Po zbudowaniu drogi na naszej tamie nie możemy już budować na niej podwyższeń.
Dodatkowe akcje na planszy losuje się spośród trzech stosów A B i C, które im dalej od pola, z którego budujemy będą miały coraz silniejsze efekty. Przykładowo na kafelku B będą 2 maszyny, na kafelku C będą 3 maszyny, które otrzymamy po postawieniu na danej akcji inżyniera.
Kafelki te są ściśle powiązane z drogami ponieważ nie ma nic za darmo i będzie trzeba opłacać myto za przejazd drogami licząc od miejsca początkowego do miejsca, na które stawiamy inżyniera i tak oto cennik przedstawia się następująco:
- 3 monety do banku jeżeli przechodzimy przez basen bez drogi;
- 1/2/3/4 monety do kieszeni wrogiego gracza, jeżeli przejeżdżamy przez jego basen, a ma tam swoją drogę. Różny koszt jest w związku z tym czy ma drogę na basenie pierwszym/drugim/trzecim/czwartym od miejsca startowego;
- 0 monet jeżeli przejeżdżamy po własnej drodze;
Sama logiczna zagadka zaserwowana przez twórców w postaci zbudowania drogi na tamie i zablokowania jej dalszej rozbudowy została całkiem sprytnie zaimplementowana. Gracz, który zbuduje drogę pierwszy płaci za nią 1 monetę, kolejny już zapłaci 3 monety, a każdy następny 2 monety więcej od poprzednika, więc z jednej strony opłaca się wziąć bonus szybciej, który też zmniejszy koszt postawienia pracownika na pole przy basenie, z drugiej strony może lepiej poczekać i zapłacić trochę więcej, ale za to mieć tamę, która pozwoli nam wyprodukować energię z większej liczby kropel.
Szczęśliwie colorado connection nie cierpi na to co afera na nilu i zaniechanie budowania mostów czy chodzenia na akcje na planszy nie powoduje, że jesteśmy wykluczeni z walki o zwycięstwo. Jeden z graczy w naszej partii stwierdził, że nie chce mu się bawić w te przepychanki i obrał swoją strategię tak jakby grał na podstawowej mapie. Nie zbudował żadnej drogi, ani nie wykorzystał żadnej akcji i ostatecznie w końcowym punktowaniu był drugi, a wyniki po tej partii plasowały się następująco:
128-117-106-70
Czy więc colorado connection jest najlepszą mapą do barrage?
Na pewno jest lepiej przemyślaną mapą niż afera na nilu i nie skupia graczy wokół jednej rzeki i konkretnych basenów. Rozłożenie mapy jest bardzo szybkie, bo jest to ułożenie na niej ok 20 kafelków. Dodaje bardzo przyjemną zagadkę logiczną i fajną dodatkową interakcję między graczami w postaci opłat za używanie drogi przy tym nie wymuszając grania pod to co dodała. W związku z tym, że zaobserwowaliśmy, że nie trzeba budować dróg i stawiać tam pracowników uznaje, że jest to tylko wartość dodana, ale ostatecznie czy jest to mapa podstawowa czy colorado to bawię się tak samo dobrze. Jeżeli ktoś z was zastanawia się nad dodatkową mapą to na pewno lepiej wybrać colorado connection zamiast afery na nilu, która jednak za mocno odciąga od tego czym barrage stoi.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
-
- Posty: 1138
- Rejestracja: 15 cze 2017, 11:36
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 330 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
75EUR z wysyłką do Polski (VAT wliczony) daje jakieś 320 PLN za pudło i 2 dodatki. Cena mnie nie przeraża - robi to rozmiar pudła ( na razie roboczopodają 465x335x220 mm - czyli coś w stylu podstawki Primala...)
Sprzedam:
1% A Game of Strategic Chance (69zł), Weather Machine - metalowe zębatki, Chronicle X(115zł), Namiestnik(29zł), Flame & Fang(129zł),Vagrantsong(264zł), Video Game Champion(169zł)
1% A Game of Strategic Chance (69zł), Weather Machine - metalowe zębatki, Chronicle X(115zł), Namiestnik(29zł), Flame & Fang(129zł),Vagrantsong(264zł), Video Game Champion(169zł)
- brutusss
- Posty: 320
- Rejestracja: 06 lis 2019, 12:19
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 345 times
- Been thanked: 80 times
Re: Barrage (Simone Luciani)
Nie sądzę, żeby grupówka miała tutaj sens. Retailer's pledge nawet nie ma, a rozmiar pudła pewnie spowoduje, że za każdy egzemplarz będzie osobne 10 ewro szipingu.