![Obrazek](https://i.postimg.cc/FsNcptDq/Untitled.png)
Na prawdę, nie ściemniam nic a nic.
Ja stawiam, że przebije, na pewno nie w tym roku i niemal na pewno nie zamieniając się miejscami 3-4, a raczej gdzieś w drugiej piątce. Ja śledzę od dłuższego czasu zmiany w TOP50 BGG. Można zaobserwować ciekawe trendy. Trzeba pamiętać, że są dwa komponenty BGG rating: średnia ocena oraz liczba ocen. Z czego na liczbę ocen należy patrzeć w sposób względny, porównując do liczby ocen innych gier. Większość gier dobija w rok-dwa do swojego maksa i potem powoli spada im BGG rating. Moim zdaniem powodem jest to, że jeśli gra ma średnią ocenę powyżej 8.0 (w przypadku gier z TOP10 to nawet powyżej 8.5), to bardzo łatwo taką średnią obniżyć. W pewnym momencie każdy chce zagrać w taką grę, bo jest TOP X BGG i grają w nią ludzie, którzy "normalnie" nie chcieli by w to zagrać i nawet jak im się spodoba, to raczej nie na 10/10, tylko powiedzmy 7/10, co obniża geek rating, w przypadku gier z TOP10 nawet ocena 8 obniża rating. Są jednak interesujące wyjątki: Concordia niemal nieprzerwanie powolutku poprawia swój rating. Na drugim biegunie był 7th Continent, który wszedł do TOP10 i jakiś rok później był poza TOP50.miker pisze: ↑01 wrz 2022, 13:38Ja stawiałem, że Pandemica nie przebije. Nadal w to wątpię, ale nie będę zaskoczony bardzo, jeśli to zrobi.PytonZCatanu pisze: ↑01 wrz 2022, 13:19 Teraz długa przerwa. Do Pandemica strata znaczna. Nie znaczy, że nie do zrobienia, ale na pewno to kwestia tygodni co najmniej.
Co robi Gloomhaven aż na 2 miejscu ? Doszło chyba jednak do zakrzywienia czasoprzestrzeni.
Super są. Lider nie może ich grać więc dostaje martwe karty. Do trgo możliwość karania kogoś za to, że gra najlepiej przy stole jest zawsze na propsie.
Tak, już wiemy, że nie lubisz AN...
Tak, a ponadto jest to ten najgorszy sposób "karania" gracza, jaki może się pojawić w grach optymalizacyjnych:PytonZCatanu pisze: ↑02 wrz 2022, 11:16 Pozorny lider w początkowej i środkowej części gry w Ark Nova wcale nie musi być realnym liderem. Karze się przypadkowa osoba, bo akurat wcześniej zagrała większego zwierzaka i chwilowo jest z przodu
To nie jest kara za granie najlepiej, a kara za granie najszybciej.
Mnie to spotkało właśnie kiedyś i dlatego z tego zrezygnowałem. Wczoraj wróciłem na prośbę współgraczy, żeby zobaczyć czy nic się nie zmieniłoBruno pisze: ↑02 wrz 2022, 11:55Tak, a ponadto jest to ten najgorszy sposób "karania" gracza, jaki może się pojawić w grach optymalizacyjnych:PytonZCatanu pisze: ↑02 wrz 2022, 11:16 Pozorny lider w początkowej i środkowej części gry w Ark Nova wcale nie musi być realnym liderem. Karze się przypadkowa osoba, bo akurat wcześniej zagrała większego zwierzaka i chwilowo jest z przodu
- nagle, deus ex machina, twój plan na najbliższe tury legł w gruzach.
(równie paskudne są karty "take that" w TM).
Patrząc abstrakcyjnie to tak. Patrząc konkretnie Gra polega na realizowaniu sekwencji ruchów. Kradzież TEJ WAZNEJ KARTY albo przesunięcie kluczowej karty akcji na 1 wszystko rozwali.donmakaron pisze: ↑02 wrz 2022, 12:54 Dobra, spokojnie, te kary za duszenie czy jad są tak śmieszne, że głowa mała. Nie rzadko wjeżdża przerwa i nawet nie poczułeś, że coś się stało.
IMHO to tak właśnie ma wyglądać: Uciekasz mi na torze o kilkanaście biletów? Hola Hola, nie tak szybko, masz tutaj duszonko i ochłoń.PytonZCatanu pisze: ↑02 wrz 2022, 13:06 Patrząc abstrakcyjnie to tak. Patrząc konkretnie Gra polega na realizowaniu sekwencji ruchów. Kradzież TEJ WAZNEJ KARTY albo przesunięcie kluczowej karty akcji na 1 wszystko rozwali.
No tak, a w Podwodnych Miastach to ktoś może mi zająć pole.ave.crux pisze: ↑02 wrz 2022, 13:13IMHO to tak właśnie ma wyglądać: Uciekasz mi na torze o kilkanaście biletów? Hola Hola, nie tak szybko, masz tutaj duszonko i ochłoń.PytonZCatanu pisze: ↑02 wrz 2022, 13:06 Patrząc abstrakcyjnie to tak. Patrząc konkretnie Gra polega na realizowaniu sekwencji ruchów. Kradzież TEJ WAZNEJ KARTY albo przesunięcie kluczowej karty akcji na 1 wszystko rozwali.
Równie dobrze można się wkurzyć na przeciwnika, że wziął ci bonus z toru ochrony przyrody, na który filowałeś i dodatkowo położył kostkę na projekcie ochrony w miejscu, w którym ty chciałeś to zrobić i teraz ci nie wyjdzie twoje super przemyślane combo.
W GWT też wkurza, że przeciwnik postawi budynek w takim miejscu, że co chwilę trzeba mu płacić haracz, a często brakuje tej monetki potem.
W niektórych scenariuszach negatywna interakcja może być zbawienna dla gracza, który odstaje.PytonZCatanu pisze: ↑02 wrz 2022, 13:50
Tylko że podane przykłady to zupełnie inny rodzaj interakcji niż takie take that z rękawa w pasjansowej grze.
A co jeśli akurat miałeś taką rękę że zagrałeś optymalnie i wystawiłeś więcej niż przeciwnik w danym momencie ? Za to kara?ave.crux pisze: ↑02 wrz 2022, 12:00
To nie jest kara za granie najlepiej, a kara za granie najszybciej.
Swoiste spowolnienie rozgrywki żeby uciekający nie skończył gry z wynikiem 3 punktów, a druga osoba miała -50.
To, że nie może ich zagrywać aktualny lider na torze punktów to dobra opcja, bo jeszcze bardziej pogłębiłoby to różnicę na torze.
No cały czas staramy się grać optymalnie, ale tak jak piszesz decyduje o tym ręka, którą dostajemy losowo. Jak mówiłem wcześniej, w pewnych scenariuszach te karty pomogą graczowi, który odstaje dużo na jakimś torze aby nadgonił przy czym nie są zrobione tak żeby nam zatruwać rozgrywkę na dłużej i powodować, że przodownik przez to z miejsca przegrywa rozgrywkę.detrytusek pisze: ↑02 wrz 2022, 14:18
A co jeśli akurat miałeś taką rękę że zagrałeś optymalnie i wystawiłeś więcej niż przeciwnik w danym momencie ? Za to kara?
A grając z efektami solo jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby ktoś uciekł na taką różnicę pkt. Nawet gdyby to nie przez to, że miał do dyspozycji efekty solo czy brak kar.
W grze jest 65 kart małych zwierząt. Musiałeś mieć srogiego niefarta.odmu pisze: ↑02 wrz 2022, 14:46 Grałem póki co raz i chyba mi wystarczy. Osobiście zmęczyła mnie trochę losowość tytułu w stosunku do długości gry. Grałem w dwie osoby i odczuwałem, że talia jest zbyt duża i przez to potrafi być zbyt chaotyczna.
W moim przypadku losowość wyglądała następująco:
- Jeden z dostępnych dla mnie na początku celi bonusowych zakładał zbieranie małych zwięrząt - nie widziałem ich przez całą partię ani na swojej ręce ani na wystawce - wziąłem szczęśliwie drugi z dostępnych celi, ale co to za cel, którego nie mam szans wykonywać? Trochę jak cele z gloomhaven, ale to nie jest coop