Wsiąść do pociągu: Europa - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Yavi
Użytkownik wspierający
Posty: 3184
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Wsiąść do pociągu: Europa - dworce

Post autor: Yavi »

Płk. Kruk pisze:Mam pewno pytanie. Czy dwa dworce mogą używać jednego połączenia (twój i przeciwnika) z innych miast. Chodzi o to, że na przykład jest linia Londyn-Edynburgh zajęta przez jednego gracza. Kolejny gracz postawił dworzec w Londynie używając kolei do Edynburgu. Czy w takim przypadku trzeci gracz może postawić dworzec w Edynburgu po to aby dojechać do Londynu i zrealizować bilet, np. Athina-Edynburgh? Zakładamy, że gramy w 3 osoby (linie podwójne są zamknięte i korzystamy z jednej trasy).
Tak. Dworzec "pożycza" połączenie, nie wpływa to na możliwość korzystania z niego przez innego gracza :).
kosmak
Posty: 2
Rejestracja: 09 gru 2017, 12:50

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: kosmak »

Witam szanownych graczy :)
Jestem po pierwszej rozgrywce i naszły mnie pewne wątpliwości, tzn dopatruje się błędu w regułach gry i już tłumaczę o co chodzi.
Budujemy tunel i po dobraniu z tali trzech kart mamy możliwość jego dokończenia lub też przerwania. Zatem zanim go postawimy możemy wycofać się z jego budowy, a że w instrukcji stoi "Jeżeli gracz nie ma w ręce dodatkowych Wagonów albo nie chce ich zagrywać, może wziąć do ręki karty, za pomocą których próbował zająć trasę, i zakończyć swoją turę."
Czy powyższy zapis nie jest furtką do tego aby w turze zamiast ciągnięcia z talii dwóch kart wyciągnąć trzy?
W każdym ruchu mogę deklarować chęć budowy tunelu i mając w ręce trzy karty z talii, wycofać się z realizacji budowy tunelu. Tym sposobem zyskuję jedną kartę na turę.
Proszę graczy o wskazanie błędu w moim rozumowaniu lub potwierdzić błąd w grze.
lucek1980
Posty: 39
Rejestracja: 30 paź 2016, 21:35
Has thanked: 2 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: lucek1980 »

Żeby zbudować tunel, trzeba mieć tyle kart wagonów danego koloru lub lokomotyw (czyli jak w "normalnej" trasie) PLUS trzeba wyciągnąć 3 karty wagonów z puli nieodkrytych kart wagonów na stosie. Jeśli będzie tam karta lokomotywy lub wagonu w kolorze, którym chcieliśmy ułożyć trasę tunelu, musimy dołożyć tyle dodatkowo kart wagonów/lokomotyw ze swojej ręki. Jeśli ich nie mamy, to nie możemy ułożyć tunelu. Natomiast te 3 karty wyciągnięte z puli, są odkładane na stos kart zużytych. A nasze karty wagonów, którymi chcieliśmy zbudować tunel wracają do naszej ręki.
kosmak
Posty: 2
Rejestracja: 09 gru 2017, 12:50

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: kosmak »

W końcu załapałem - "może wziąć do ręki karty, za pomocą których próbował zająć trasę", a nie karty wyjęte z talii :)
Dziękuję
krzyss
Użytkownik wspierający
Posty: 976
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa - dworce

Post autor: krzyss »

A ja odnośnie dworców mam inne pytanie.
Jest trasa Londyn - Paryż. Gracz czerwony postawił wagoniki między Londynem a Dieppe. Gracz zielony ma wagonik między Dieppe a Paryżem. Na Paryżu stoi dworzec zielonego. Czy gracz czerwony stawiając dworzec w Dieppe zrealizował bilet Londyn Paryż?

Taka sytuacja wcześniej się nam jeszcze nie zdarzyła podczas grania. Zawsze fizycznie miasto docelowe było połączone wagonikami albo stał na nim dworzec.
krzyss
Użytkownik wspierający
Posty: 976
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: krzyss »

A ja odnośnie dworców mam inne pytanie.
Jest trasa Londyn - Paryż. Gracz czerwony postawił wagoniki między Londynem a Dieppe. Gracz zielony ma wagonik między Dieppe a Paryżem. Na Paryżu stoi dworzec zielonego. Czy gracz czerwony stawiając dworzec w Dieppe zrealizował bilet Londyn Paryż?

Taka sytuacja wcześniej się nam jeszcze nie zdarzyła podczas grania. Zawsze fizycznie miasto docelowe było połączone wagonikami albo stał na nim dworzec.
...średniowiecze, rycerze, zamki, piwo, magia, smoki...
Axi0maT
Posty: 9
Rejestracja: 14 kwie 2017, 07:44

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: Axi0maT »

krzyss pisze:Czy gracz czerwony stawiając dworzec w Dieppe zrealizował bilet Londyn Paryż
Zdecydowanie trasa jest zrealizowana. Nie rozumiem dlaczego mialoby byc inaczej. Zasada dworcow jasno mowi:
Dworzec pozwala właścicielowi użyć 1 (wyłącznie!) należącego do innego gracza połączenia do (albo z) miasta, w którym wybudował Dworzec, na potrzeby realizacji Biletu.
Inna sprawa czy w przypadku trasy Paryz-Londyn uzywanie dworca ma jakikolwiek sens. Bo w zasadzie nie ma. Bilet Paryz-Londyn ma wartosc 3 punktow a za niewybudowany dworzec dostaje sie 4 punkty... W tym konkretnym przypadku lepiej jest go nie budowac. No chyba ze gracie na zasadach skandynawskich gdzie dostaje sie na koniec gry bonus za jak najwieksza ilosc zrealizowanych biletow (zakladam jednak ze gracie na normalnych zasadach z Wsiasc do Pociagu: Europa).
Awatar użytkownika
Yavi
Użytkownik wspierający
Posty: 3184
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Wsiąść do pociągu: Europa - dworce

Post autor: Yavi »

krzyss pisze:A ja odnośnie dworców mam inne pytanie.
Jest trasa Londyn - Paryż. Gracz czerwony postawił wagoniki między Londynem a Dieppe. Gracz zielony ma wagonik między Dieppe a Paryżem. Na Paryżu stoi dworzec zielonego. Czy gracz czerwony stawiając dworzec w Dieppe zrealizował bilet Londyn Paryż?

Taka sytuacja wcześniej się nam jeszcze nie zdarzyła podczas grania. Zawsze fizycznie miasto docelowe było połączone wagonikami albo stał na nim dworzec.
Czerwony zrealizuje swój bilet, bo dzięki dworcowi w Dieppe może skorzystać z wagoników zielonego między Dieppe a Paryżem :).
Lucass
Użytkownik wspierający
Posty: 154
Rejestracja: 09 maja 2017, 22:58
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: Lucass »

Witam,

gram w "Pociągi" kawał czasu, a dopiero teraz przyszło mi do głowy pytanie - czy 4 startowe karty wagonów, które otrzymuje każdy gracz, są do wglądu przy wyborze początkowych biletów, czy nie? :) Wydaje mi się, że instrukcja nie określa tego wprost, a nie wiem dlaczego, u nas nigdy nie patrzy się w te karty - coś czuję, że to jakaś moja nadinterpretacja, i w dodatku utrudnienie :)

A przeglądając ten wątek, przy okazji natknąłem się na problem budowania tuneli i nieco zgłupiałem. Chodzi o kwestię rozpoczętą tym postem (str. 4):
Axi0maT pisze: 14 kwie 2017, 08:00 Temat liczenia petli byl jak widze juz poruszany na tym forum, ale ze w zwiazku z tym ze na pierwszej stronie obrazek z przykladem jest juz nieaktualny to ciezko zdiagnozowac czego tycza sie odpowiedzi. Jako ze przy ostatniej domowej rozgrywce w Wsiasc do pociagu, doszlo do ostrych spiec na etapie liczenia punktow za najdluzsza trase to prosze Was o pomoc w wyklarowaniu zasad liczenia petli. Sytuacja jak na zalaczonym obrazku:
Obrazek
I teraz pytanie - ile wynosi dlugosc najdluzszej nieprzerwanej trasy czarnego gracza (trasa z Berlina do Moskwy). 21? Czy moze 15?
Przyznam, że też początkowo obstawiłem 21 wagonów, ale po nieco dłuższej analizie powiedziałbym, że 19 (nie liczyłbym odcinka Wilno-Kijów, który jest wspólną częścią dwóch mniejszych pętli). Wg mnie jest to trasa Berlin - Moskwa z dużą pętlą przez Warszawę, Wilno, Smoleńsk, Kijów.
Nie ukrywam, że nie wiem, skąd Wam się bierze 17 :) , ale byłbym rad za wyjaśnienia.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Użytkownik wspierający
Posty: 2806
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 443 times
Been thanked: 315 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Lucass pisze: 17 maja 2018, 14:20 Witam,

gram w "Pociągi" kawał czasu, a dopiero teraz przyszło mi do głowy pytanie - czy 4 startowe karty wagonów, które otrzymuje każdy gracz, są do wglądu przy wyborze początkowych biletów, czy nie? :) Wydaje mi się, że instrukcja nie określa tego wprost, a nie wiem dlaczego, u nas nigdy nie patrzy się w te karty - coś czuję, że to jakaś moja nadinterpretacja, i w dodatku utrudnienie :)

A przeglądając ten wątek, przy okazji natknąłem się na problem budowania tuneli i nieco zgłupiałem. Chodzi o kwestię rozpoczętą tym postem (str. 4):
Axi0maT pisze: 14 kwie 2017, 08:00 Temat liczenia petli byl jak widze juz poruszany na tym forum, ale ze w zwiazku z tym ze na pierwszej stronie obrazek z przykladem jest juz nieaktualny to ciezko zdiagnozowac czego tycza sie odpowiedzi. Jako ze przy ostatniej domowej rozgrywce w Wsiasc do pociagu, doszlo do ostrych spiec na etapie liczenia punktow za najdluzsza trase to prosze Was o pomoc w wyklarowaniu zasad liczenia petli. Sytuacja jak na zalaczonym obrazku:
Obrazek
I teraz pytanie - ile wynosi dlugosc najdluzszej nieprzerwanej trasy czarnego gracza (trasa z Berlina do Moskwy). 21? Czy moze 15?
Przyznam, że też początkowo obstawiłem 21 wagonów, ale po nieco dłuższej analizie powiedziałbym, że 19 (nie liczyłbym odcinka Wilno-Kijów, który jest wspólną częścią dwóch mniejszych pętli). Wg mnie jest to trasa Berlin - Moskwa z dużą pętlą przez Warszawę, Wilno, Smoleńsk, Kijów.
Nie ukrywam, że nie wiem, skąd Wam się bierze 17 :) , ale byłbym rad za wyjaśnienia.
Tak do wglądu, tak 17 :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Lucass
Użytkownik wspierający
Posty: 154
Rejestracja: 09 maja 2017, 22:58
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: Lucass »

:)
...ale jak liczycie te 17 wagonów: bez Wilno-Kijów oraz Smoleńsk-Moskwa?
Awatar użytkownika
tomb
Użytkownik wspierający
Posty: 3984
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 240 times
Been thanked: 251 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: tomb »

Lucass pisze: 17 maja 2018, 14:20czy 4 startowe karty wagonów, które otrzymuje każdy gracz, są do wglądu przy wyborze początkowych biletów, czy nie?
Są do wglądu. Instrukcja tego nie precyzuje, czyli nie zabrania. Zresztą oficjalna implementacja komputerowa działa w ten sposób, że wybierając startowe bilety, widzisz rękę z kartami wagonów.
Lucass pisze: 17 maja 2018, 14:20 Nie ukrywam, że nie wiem, skąd Wam się bierze 17 :) , ale byłbym rad za wyjaśnienia.
Berlin - Warszawa - Wilno - Smoleńsk - Kijów - Warszawa = 17
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Lucass
Użytkownik wspierający
Posty: 154
Rejestracja: 09 maja 2017, 22:58
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: Lucass »

tomb pisze: 17 maja 2018, 14:31 Berlin - Warszawa - Wilno - Smoleńsk - Kijów - Warszawa = 17
Ok, ale dlaczego nie liczyć Smoleńsk-Moskwa? - czy pętli nie może być gdzieś pośrodku jednej długiej nitki, a tylko na jej początku i/lub końcu?
Awatar użytkownika
tomb
Użytkownik wspierający
Posty: 3984
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 240 times
Been thanked: 251 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: tomb »

Wyznaczając najdłuższą trasę należy robić to tak, jakby się wiodło kredką wzdłuż wagoników, rysując bez odrywania i nawrotów najdłuższą możliwą linię, która może się przecinać, ale nie może mieć części wspólnych tj. dwukrotnie narysowanych.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Lucass
Użytkownik wspierający
Posty: 154
Rejestracja: 09 maja 2017, 22:58
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: Lucass »

Cóż, byłem pewien, że każda pętla "przyłączona" do głównej nitki jest wliczana... taa, no to wszystkie partie do tej pory liczyliśmy źle ;)
Dzięki.
Awatar użytkownika
Propi
Użytkownik wspierający
Posty: 923
Rejestracja: 04 sty 2019, 19:06
Has thanked: 376 times
Been thanked: 196 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa - dworce

Post autor: Propi »

To ja mam trzecie pytanie, choć bardzo zbliżone (chyba).

Patrząc na mapę i odcinek Madryd - Pampeluna - Paryż - Bruksela.
Madryd - Pampeluna i Paryż - Bruksela należy do niebieskiego gracza.
Pampeluna - Paryż do czerwonego.

Obrazek

Czy jeśli niebieski gracz chce zrealizować bilet Madryd - Bruksela to czy musi postawić dwa dworce - jeden w Pampelunie a drugi w Paryżu? Innymi słowy czy żeby przejechać (zrealizować bilet) na odcinku innego gracza potrzebuję dworca na każdym końcu używanego odcinka, jeśli ten leży pomiędzy moimi ustawionymi już wagonikami?

Sytuacja druga: czy jeśli czerwony chce zrealizować bilet do Bukaresztu to stawia dworzec w Budapeszcie czy Bukareszcie? (logika podpowiada, że w Budapeszcie, ale wolę się upewnić ;) )

Obrazek

Jeśli ów odcinek dociera do stacji końcowej lub początkowej mojego biletu to czy potrzebuję dworca na początku odcinka (w miejscu, gdzie łączy się z moimi wagonikami)

Pytanie czwarte - czy inni gracze mogą korzystać z "odworcowanych" przez innych graczy odcinków, czy jedynie z tych gdzie postawili własny dworzec?
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 8843
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2966 times
Been thanked: 2569 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa - dworce

Post autor: japanczyk »

Propi pisze: 29 wrz 2019, 11:27 Czy jeśli niebieski gracz chce zrealizować bilet Madryd - Bruksela to czy musi postawić dwa dworce - jeden w Pampelunie a drugi w Paryżu?
Wystarczy jeden dworzec w dowolnym miejscu - dworzec pozwala Ci przebyć cały łączacy sie z nim kawałek wychodzacy z danego miasta - wazne jest jednak ze chodzi tylko o jedno polaczenie z danego miasta
Propi pisze: 29 wrz 2019, 11:27 Sytuacja druga: czy jeśli czerwony chce zrealizować bilet do Bukaresztu to stawia dworzec w Budapeszcie czy Bukareszcie? (logika podpowiada, że w Budapeszcie, ale wolę się upewnić ;) )
Bez znaczenia - bardziej liczy sie jak mozna komus innemu zablokowac dostep - wazne tylko, zeby okreslic, ze wybierasz polaczenie Budapeszt-Bukareszt i ten dworzec dotyczy tego polaczenia
Propi pisze: 29 wrz 2019, 11:27 Pytanie czwarte - czy inni gracze mogą korzystać z "odworcowanych" przez innych graczy odcinków, czy jedynie z tych gdzie postawili własny dworzec?
Troche nie rozumiem - dworzec sprawia, ze tylko ty mozesz skorzystac z wybranego odcinka DODATKOWO, bo przeciez jest on zajety juz przez jakiegos gracza. Ze wzgledu na konstrukcje mapy dworce pozwalaja wykorzystac polaczenie, ktore domyslnie ma tylko jedna nitke, tak jakby mialo dwie. Co wazne jednak, polaczenie innego gracza, do ktorego wykorzystujesz dworzec nie liczy sie do twojego najdluzszego polaczenia za ktore dostajesz 10 pkt (co logiczne, bo nie wykorzystujesz tam swoich wagonikow, a tylko pozyczasz mozliwosc przejazdu czyims polaczeniem)
Awatar użytkownika
Propi
Użytkownik wspierający
Posty: 923
Rejestracja: 04 sty 2019, 19:06
Has thanked: 376 times
Been thanked: 196 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa - dworce

Post autor: Propi »

Dobra, teraz widzę, że z ostatnim pytaniem poszedłem zupełnie na opak, ale za pozostałe dziękuję :)

Rozumiem, że potrzebuję jednego dworca żeby użyć czyjegoś odcinka - niezależnie od tego, czy buduję dworzec na początku czy końcu tego odcinka.

Wielkie dzięki za rozjaśnienie sytuacji - siadam do gry nieco bardziej świadom :)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 8843
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2966 times
Been thanked: 2569 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa - dworce

Post autor: japanczyk »

Propi pisze: 29 wrz 2019, 17:16 Rozumiem, że potrzebuję jednego dworca żeby użyć czyjegoś odcinka - niezależnie od tego, czy buduję dworzec na początku czy końcu tego odcinka.
Dokładnie :-)
FightWapa
Posty: 10
Rejestracja: 09 lip 2015, 13:32
Lokalizacja: Poznań

Wsiąść do Pociągu

Post autor: FightWapa »

Witam.
Czy posiadając wersję Wsiąść do Pociągu: Niemcy można grać dodatkami do Wsiąść do Pociągu: Europa?
Awatar użytkownika
rastula
Użytkownik wspierający
Posty: 9793
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1094 times
Been thanked: 1141 times

Re: Wsiąść do Pociągu

Post autor: rastula »

chyba do podforum o zasadach

viewforum.php?f=42

ale odpowiem
FightWapa pisze: 03 gru 2019, 14:37 Witam.
Czy posiadając wersję Wsiąść do Pociągu: Niemcy można grać dodatkami do Wsiąść do Pociągu: Europa?
dedykowany Europie dodatek to tylko 1912 bodajże... z niego możesz wykorzystać dodatek Warehouses & Depots


natomiast do dodatków map, z podstawki potrzebujesz talii pociągów i samych pociągów - więc podstawka Niemcy jest z nimi kompatybilna... możesz grać w te Holandie, Francje i Polski itd :)
krzyss
Użytkownik wspierający
Posty: 976
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: krzyss »

Grając w dodatek Holandia nie do końca jestem pewien czy można/nie można używać dworców z wersji Europa?
Nigdzie nic o tym nie pisze. Są wymienione zasady, które różnią podstawkę od dodatku. Jest napisane jasno że bierzemy wagoniki 40 szt i karty wagonów. Jest napisane także ile bierzemy biletów i ile zostawiamy. Jest także informacja, że nie punktuje najdłuższa trasa.
A co z dworcami?
Awatar użytkownika
addekk
Użytkownik wspierający
Posty: 623
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:54
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 38 times
Been thanked: 100 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: addekk »

Z tego co rozumiem to nie ma ich, przynajmniej ja tak gram z innymi dodatkami, ale z drugiej strony nic Ci nie broni grać z nimi. Po prostu na niektórych mapach z dworcami byłoby za łatwo
Weźże chodźże grać BGG
Awatar użytkownika
Grzdyll
Użytkownik wspierający
Posty: 780
Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 68 times
Been thanked: 268 times
Kontakt:

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: Grzdyll »

Dworce są dopuszczone przez zasady JEDYNIE w Europie. Wprowadzenie ich na innych mapach jest tzw. home rule (czyli de facto granie zgodnie z własnymi zasadami), który sprawia że gra się znacznie łatwiej. Jeśli celem jest przyjemna, bezstresowa familijna rozgrywka to jest to wg mnie czasem bardzo dobre rozwiązanie, warto z tym jednak nie przesadzać (my np. na wielu innych mapach dopuszczamy max. 1 dworzec, za który trzeba zapłacić lokomotywą i -4pkt). Warto zwrócić uwagę, że to rozwiązanie może być jednak stosowane tylko na niektórych mapach - taką akurat nie jest Holandia, gdzie trzeba płacić za zbudowanie tras (innymi gdzie wg mnie też to psuje grę jest np. Wlk.Brytania czy Dziki Zachód).

Ale to Twoja gra, więc możesz zrobić ostatecznie swoje zasady jeśli to sprawi że przyjemniej będzie się Wam wszystkim grało :)
krzyss
Użytkownik wspierający
Posty: 976
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Wsiąść do pociągu: Europa

Post autor: krzyss »

Staramy grać się zgodnie z zasadami. Gramy bez nich jednak miałem wątpliwość.
Dzięki za info.
ODPOWIEDZ