1984: Animal Farm

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

1. Czy aby użyć akcji zaawansowanej muszę za nią płacić tak jak za podstawową, mimo, że w Fazie Zakupów już za nią słono zapłaciłem?
2. Jeśli tak, to rozumiem, że właśnie po to na planszy gracza jest rozróżnienie na Strefę Zrzutu i Strefę Posiadanych Wpływów.
3. Jeśli tylko raz w trakcie rundy mogę użyć akcji zaawansowanej to po co mi dwa żetony w Strefie Zrzutu?
4. Czy niewykorzystane żetony wracają do moich wpływów w prawym górnym rogu czy przepadają?
5. Karta nastroju Less is More:
a) A co jeśli jest remis?
b) W sumie do zdobycia jest 5 PZów? Za każdy region po jednym, tak?
6. Nastrój 2+2=5 - co dzieje się z agentami, gdy karta spada z gry?
7. Czy bonusy z lwów zwiększają tylko siłę, czy też wirtualnie liczbę agentów, a co za tym idzie dostaje się więcej żetonów wpływów?
8. Czy w trakcie zawiązywania sojuszy obietnice co do przyszłych wydarzeń są wiążące?
9. Rozumiem, że w fazie zakupów można kupić kilka akcji?
10. Czy znaczniki z niewykorzystanych w danej rundzie akcji znikają, czy zostają?
11. Czy można kupić więcej niż jedną akcję danego typu (mieć na niej dwa znaczniki)?
12. Czy można kupić więcej niż pięć akcji?
13. Nastrój Peace is War - Co oznacza zdanie "Wybiera gracza, którego PZ-1"? Traci on jeden PZ czy może wszystkie jego akcje przynoszące dochody PZowe maleją o 1 PZ?
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

1. Czy aby użyć akcji zaawansowanej muszę za nią płacić tak jak za podstawową, mimo, że w Fazie Zakupów już za nią słono zapłaciłem?
tak
2. Jeśli tak, to rozumiem, że właśnie po to na planszy gracza jest rozróżnienie na Strefę Zrzutu i Strefę Posiadanych Wpływów.
Tak. Ale także po to aby "zachęcić" gracza do aktywnej postawy (wykorzystywania akcji).
3. Jeśli tylko raz w trakcie rundy mogę użyć akcji zaawansowanej to po co mi dwa żetony w Strefie Zrzutu?
Możesz użyć więcej niż jedną akcję zaawansowaną. Nie możesz użyć 2 razy tej samej akcji zaawansowanej w tej samej rundzie.
4. Czy niewykorzystane żetony wracają do moich wpływów w prawym górnym rogu czy przepadają?
Niewykorzystane żetony ze "Strefy Zrzutu" odpadają z gry.
5. Karta nastroju Less is More:
a) A co jeśli jest remis?
Nikt nie dostaje punktów (nie spełniony jest warunek karty)
b) W sumie do zdobycia jest 5 PZów? Za każdy region po jednym, tak?
Tak, potencjalnie jest 5 VP do zdobycia w praktyce raczej nigdy się to nie zdarzy.
6. Nastrój 2+2=5 - co dzieje się z agentami, gdy karta spada z gry?
Jeśli agenci "spadli" razem z dodatkowym regionem to wracają na kartę gracza. Można ich dołożyć na planszę w fazie ruchu (1 agent = 1 ruch; czyli jeśli spadło Ci 3 agentów to będziesz musiał dokładać ich przez 3 kolejki - chyba, że wykorzystasz papugi)
7. Czy bonusy z lwów zwiększają tylko siłę, czy też wirtualnie liczbę agentów, a co za tym idzie dostaje się więcej żetonów wpływów?
Tylko siłę. Lwy nie zwiększają przychodu.
8. Czy w trakcie zawiązywania sojuszy obietnice co do przyszłych wydarzeń są wiążące?
Oczywiście, że...nie:) Dlatego ważne jest aby nie ufać nigdy nikomu do końca i mieć w zanadrzu plan B.
9. Rozumiem, że w fazie zakupów można kupić kilka akcji?
Możesz kupić tyle akcji zaawansowanych ile chcesz - pamiętaj, że nie chodzi tutaj o "akcję" w rozumieniu pojedynczego zagrania efektu, a o możliwość wykorzystywania do końca gry danego efektu.
10. Czy znaczniki z niewykorzystanych w danej rundzie akcji znikają, czy zostają?
Nie do końca rozumiem pytanie ale wydaje mi się, że odpowiedź na to pytanie wiążę się z odpowiedzią na pytanie nr 3 i nr 9.
11. Czy można kupić więcej niż jedną akcję danego typu (mieć na niej dwa znaczniki)?
Nie można. Wykupujesz możliwość zagrywania akcji zaawansowanych. Każdą akcję zaawansowaną można zagrać raz w rundzie.
12. Czy można kupić więcej niż pięć akcji?
j.w.
13. Nastrój Peace is War - Co oznacza zdanie "Wybiera gracza, którego PZ-1"? Traci on jeden PZ czy może wszystkie jego akcje przynoszące dochody PZowe maleją o 1 PZ?
Gracz po prostu traci 1VP.


Dzięki za pytania i dokładną analizę zasad. Przeglądam teraz instrukcję PL i widzę skąd mogły się wziąć nieścisłości - mam nadzieję, że moje odpowiedzi rozwiały Twoje wątpliwości. Dam znać KG żeby doprecyzowała kilka zdań w instrukcji (errata ukaże się na BGG).
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

Yamada Hanushi pisze:
9. Rozumiem, że w fazie zakupów można kupić kilka akcji?
Możesz kupić tyle akcji zaawansowanych ile chcesz - pamiętaj, że nie chodzi tutaj o "akcję" w rozumieniu pojedynczego zagrania efektu, a o możliwość wykorzystywania do końca gry danego efektu.
10. Czy znaczniki z niewykorzystanych w danej rundzie akcji znikają, czy zostają?
Nie do końca rozumiem pytanie ale wydaje mi się, że odpowiedź na to pytanie wiążę się z odpowiedzią na pytanie nr 3 i nr 9.
11. Czy można kupić więcej niż jedną akcję danego typu (mieć na niej dwa znaczniki)?
Nie można. Wykupujesz możliwość zagrywania akcji zaawansowanych. Każdą akcję zaawansowaną można zagrać raz w rundzie.
12. Czy można kupić więcej niż pięć akcji?
j.w.
Teraz dopiero zrozumiałem - czyli raz w trakcie gry wykupuję jakby umiejętność, technologię i kładę wtedy na karcie mój okrągły znacznik i już do końca gry mogę sobie, raz na rundę, za jednożetonową opłatą (żeton odpowiedniego koloru) wykorzystywać daną akcję, zgadza się? No dobra, teraz rozumiem, my za każdym razem, gdy kupiliśmy akcję i ją odpaliliśmy, zdejmowaliśmy okrągły znacznik, więc trzeba było ją kupować za każdym razem za mnóstwo żetonów na nowo :)

Dzięki za odpowiedzi i licz się z tym, że przy kolejnych grach mogą się pojawić kolejne pytania :)

Pozdrawiam,
Kuba
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Epyon »

Instrukcja tego nie precyzuje, albo coś przeoczyłem - co dzieje się z kartą rewolucji leżącą między graczami, gdy zostanie położona na niej odpowiednia ilość żetonów? Jest odrzucana (co jest logiczne), czy można ponownie wzniecić tam rewolucję w następnej turze (co już logiczne nie jest)? Po udanym wznieceniu rewolucji od razu losuje się nową kartę, czy jedynie po turach 3. i 6. (2. i 4. w krótszym wariancie)?
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

Ja rozumiem, że ona leży i można ja po wielokroć wzniecać, aż po 3 i 6 albo 2 i 4 się je wymienia.
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

@Epyon

Rewolucje można wzniecać wielokrotnie do momentu zmiany karty (tury 3,6 lub 2 i 4).
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

Zgodnie z instrukcją po 2 i 4 lub 3 i 6 rundzie, wrzucamy dodatkowych agentów z planszy gracza na mapę. A czy zielonymi kartami można też to robić? Np. zieloną kartą zaawansowanej akcji, która pozwala na przestawieni trzech agentów mogę wrzucić trzech agentów z planszy na mapę? Albo zwykłą zieloną akcją jednego?

I jeszcze jedno - karta nastroju politycznego, która daje punkt za samodzielne wzniecenie rewolucji - czy partner w rewolucji może się nie zgodzić? Powiedzieć "a nie! ja tu też chcę wrzucić żetony, żebyś nie dostał tego bonusowego punktu"?
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

KubaP pisze:Zgodnie z instrukcją po 2 i 4 lub 3 i 6 rundzie, wrzucamy dodatkowych agentów z planszy gracza na mapę. A czy zielonymi kartami można też to robić? Np. zieloną kartą zaawansowanej akcji, która pozwala na przestawieni trzech agentów mogę wrzucić trzech agentów z planszy na mapę? Albo zwykłą zieloną akcją jednego?

I jeszcze jedno - karta nastroju politycznego, która daje punkt za samodzielne wzniecenie rewolucji - czy partner w rewolucji może się nie zgodzić? Powiedzieć "a nie! ja tu też chcę wrzucić żetony, żebyś nie dostał tego bonusowego punktu"?

Odpowiadam na 1 pytanie: Nie można :)

Odpowiadam na 2 pytanie: Może ale nie ma to najmniejszego znaczenia. Zasoby dokładacie w kolejności (zaczynając od pierwszego gracza, a później zgodnie ze wskazówkami zegara), a wiec jeśli chcesz wykonać rewolucje sam i jesteś pierwszy w kolejce do dokładania zasobów to możesz dołożyć całą pulę i zgarnąć punkty z karty nastroju.

Odpowiadam na 3 pytanie, które mogło hipotetycznie pojawić się w Twojej głowie po mojej odpowiedzi na pytanie nr 2:
Nie można do rewolucji dołożyć 6 zasobów żeby zdobyć 4 punkty.

pozdrawiam!
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

Yamada Hanushi pisze:
6. Nastrój 2+2=5 - co dzieje się z agentami, gdy karta spada z gry?
Jeśli agenci "spadli" razem z dodatkowym regionem to wracają na kartę gracza. Można ich dołożyć na planszę w fazie ruchu (1 agent = 1 ruch; czyli jeśli spadło Ci 3 agentów to będziesz musiał dokładać ich przez 3 kolejki - chyba, że wykorzystasz papugi)
Hm. Twoja odpowiedź z kilku postów wyżej kłóci mi się z tym, co napisałeś a propos mojego ostatniego pytania nr 1 :) Dodatkowo pojawia się pytanie, czy w takim razie w normalnej fazie ruchu mogę sobie przesunąć agentów. Bo jeśli nie, to przy grze na 5 osób dwóch agentów nigdy nie zostanie wykorzystanych.

Dopytując jednakowoż pytanie nr 2 - czyli jeśli gracz pierwszy w kolejności zagra rewolucję sam, to drugi gracz już nie może jej wzniecić, zgadza się?
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

Zrozumiałem, że chodzi Ci o agentów, którzy jeszcze nie weszli do gry (tych których odkłada się po określonych turach) - tych agentów nie możesz poruszyć wykorzystując karty akcji. Inaczej mówiąc nie możesz ściągnąć w 2 turze agentów, którzy wchodzą do gry dopiero w 4.

Natomiast w przypadku w którym spadają Ci agenci z dodatkowego kontynentu (agenci którzy zostali już wprowadzeni do gry) możesz wykorzystać papugi i przenieść ich na planszę.

Czy teraz sytuacja zrobiła się jaśniejsza?
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

Yamada Hanushi pisze:Zrozumiałem, że chodzi Ci o agentów, którzy jeszcze nie weszli do gry (tych których odkłada się po określonych turach) - tych agentów nie możesz poruszyć wykorzystując karty akcji. Inaczej mówiąc nie możesz ściągnąć w 2 turze agentów, którzy wchodzą do gry dopiero w 4.

Natomiast w przypadku w którym spadają Ci agenci z dodatkowego kontynentu (agenci którzy zostali już wprowadzeni do gry) możesz wykorzystać papugi i przenieść ich na planszę.

Czy teraz sytuacja zrobiła się jaśniejsza?
Tak, aczkolwiek nie rozumiem logiki działania. Czyli potwierdzasz, że w wersji 5-osobowej dwóch agentów nigdy nie wejdzie na planszę? I rozumiem, że jak spadnie mi karta z agentami, to mam jakoś osobno ich odłożyć na karcie gracza, bo karta gracza staje się w tym momencie osobnym, pustym regionem, z którego mogę tych "spadniętych" agentów przesuwać na planszę, a tych, których jeszcze nie używałem, nie mogę. I rozumiem, że w takim razie w pięcioosobowej pełnowymiarowej rozgrywce aż do 3 tury każdy ma max 5, a do szóstej max 6, a po szóstej max 7 agentów na mapie. Zgadza się? Hm. Ciekawe.

I mała uwaga, jeśli będziecie planować dodruk - pomarańczowy i czerwony (świnie i niedźwiedzie) są praktycznie nie do odróżnienia. Następnym razem może walnijcie którychś na czarno albo fioletowo :)

Ale gra przezacna i na razie spotykam się z samymi bardzo bardzo entuzjastycznymi opiniami, jak ją gdzieś pokazuję (czy to w domu czy wśród ostrych geeków) :) Gratulacje!
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

KubaP pisze:Tak, aczkolwiek nie rozumiem logiki działania. Czyli potwierdzasz, że w wersji 5-osobowej dwóch agentów nigdy nie wejdzie na planszę? I rozumiem, że jak spadnie mi karta z agentami, to mam jakoś osobno ich odłożyć na karcie gracza, bo karta gracza staje się w tym momencie osobnym, pustym regionem, z którego mogę tych "spadniętych" agentów przesuwać na planszę, a tych, których jeszcze nie używałem, nie mogę. I rozumiem, że w takim razie w pięcioosobowej pełnowymiarowej rozgrywce aż do 3 tury każdy ma max 5, a do szóstej max 6, a po szóstej max 7 agentów na mapie. Zgadza się? Hm. Ciekawe.
Jest dokładnie tak jak piszesz. W grze pięcioosobowej 2 agentów nigdy nie wejdzie na planszę (nie trzeba ich nawet trzymać na planszy graczy) - logika wygląda następująco: im więcej agentów u jednego gracza (i im więcej agentów w ogóle na planszy) tym mniejszą wartość ma pojedynczy ruch agentem, dlatego też maksymalna ilość agentów maleje wraz z ilością graczy :) "Spadnięci" agenci są już w grze więc na nich możesz już używać kart akcji.
KubaP pisze:I mała uwaga, jeśli będziecie planować dodruk - pomarańczowy i czerwony (świnie i niedźwiedzie) są praktycznie nie do odróżnienia. Następnym razem może walnijcie którychś na czarno albo fioletowo :)
Dzięki! Dam znać chłopakom z KG żeby mieli to na uwadze.
KubaP pisze: Ale gra przezacna i na razie spotykam się z samymi bardzo bardzo entuzjastycznymi opiniami, jak ją gdzieś pokazuję (czy to w domu czy wśród ostrych geeków) :) Gratulacje!
Super. Bardzo się cieszę. Miłej zabawy!
MójMistrzu
Posty: 116
Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 21 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: MójMistrzu »

Mam pytanko: jak działa karta politycznych nastrojów: Sanity is not statistical? (1 PZ za następną kartę nastrojów politycznych)
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

MójMistrzu pisze:Mam pytanko: jak działa karta politycznych nastrojów: Sanity is not statistical? (1 PZ za następną kartę nastrojów politycznych)
Że jak wypełnisz warunek karty obok (albo ją wygrasz, jeśli to terytorium) to dostajesz bonusowo jeden Punkt Zwycięstwa.
powermilk
Posty: 1042
Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: powermilk »

Przy ostatniej rozgrywce pojawiło się pytanie: czy można wzniecić dwa razy tą samą rewolucję w jednej rundzie? W sensie, że sąsiaduje z kimś, robimy razem rewolucje, zmienia się gracz i wraz sąsiadem mamy dostatecznie dużo wpływów, by wznieć rewolucję.

Inne pytanie: gdy samodzielnie wzniecam rewolucję, to i tak sąsiad dostaje PZ jakby wzniecił ze mną?
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: KubaP »

powermilk pisze:Przy ostatniej rozgrywce pojawiło się pytanie: czy można wzniecić dwa razy tą samą rewolucję w jednej rundzie? W sensie, że sąsiaduje z kimś, robimy razem rewolucje, zmienia się gracz i wraz sąsiadem mamy dostatecznie dużo wpływów, by wznieć rewolucję.
Jak to "zmienia się gracz?"
Inne pytanie: gdy samodzielnie wzniecam rewolucję, to i tak sąsiad dostaje PZ jakby wzniecił ze mną?
Tak.
powermilk
Posty: 1042
Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: powermilk »

Jak to "zmienia się gracz?"
O. Po ponownym zapoznaniu się z instrukcją wyszło, że źle wzniecaliśmy rewolucje. Zatem pytania nie było. :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: WRS »

Dlaczego na BGG nie ma pliku z opisem kart akcji i nastrojów? :shock:
O ileż łatwiej przygotować własną kartę pomocy czy nawet rozdać współgraczom ściągę...
Strefa zrzutu – wpływy w tej strefie mogą być użyte wyłącznie do aktywowania dowolnych akcji specjalnych. Jeśli na końcu trzeciej fazy posiadasz tu niezużyte wpływy, usuń je.
Posiadanych wpływów – na koniec tury przesuwasz tam swoje nowe wpływy. Możesz używać tych zasobów w dowolnym celu.
Czy ja to dobrze rozumiem?
Dwa żetony ze strefy zrzutów zachęcają mnie do użycia akcji specjalnych (podstawowych wedle woli i zaawansowanych, o ile wykupiłem sobie licencje ich używania...). Jeśli nie zrobię akcji specjalnych żetony na marne...
Strefa posiadanych wpływów jest uniwersalna. Mogę także aktywować akcje specjalne (jak żetonami ze strefy zrzutów, mogę także użyć ich do rewoltowania).
Czy może inaczej?
1. Faza ruchów
Każdy gracz – zaczynając od pierwszego gracza i kontynuując zgodnie z ruchem wskazówek zegara
może przenieść 1 agenta z wybranego regionu do innego.
Gracz może zrezygnować z przenoszenia agentów – wówczas pasuje.
Nie można przesunąć więcej agentów, chyba że używając akcji – ale pamiętaj, że kart akcji możesz
użyć tylko wtedy, gdy mógłbyś wykonywać działania zgodnie z kolejnością w turze
.
Czy to oznacza, że po pierwszym obiegu, gdy przesuwamy agentów "za darmo" albo pasujemy, następują kolejne obiegi z opłatą papugami za przenoszenie agentów?
Czy może ta faza trwa dokładnie jedną kolejkę w której muszę od razu przemieścić wszystkich agentów na jakich mam chęć (darmowo i za papugi)?

Czy mogę słoniem zawetować akcję przemieszczania agentów?
2. Faza sojuszy
W tej fazie mogę używać osłów i lwów?
Także słoni by anulować działanie zadysponowanych akcji innych graczy?
3. Faza szpiegów
W tej fazie każdy z graczy może użyć akcji Kangurów, zgodnie z kolejnością.
Czy w tej fazie jest jedno kółeczko? Od razu wykorzystuję wszystkie kangury jakich mam zamiar użyć? Czy po jednej akcji?

Oczywiście mogę użyć także słoni by anulować działanie zadysponowanych akcji innych graczy?
4.Faza rewolucji
W tej fazie nie ma żadnych akcji, które można aktywować?
5. Faza zakupów
Gdzie w instrukcji jest zapis, że daną akcję zaawansowaną możemy użyć tylko jeden raz?
Bo wykupienie licencji na jej używanie, jest jednoznaczne z pojedynczą inwestycją.

I powtórzę:
Dlaczego na BGG (ani nigdzie indziej!) nie ma pliku z opisem kart akcji i nastrojów? :shock:
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

WRS pisze:
Dwa żetony ze strefy zrzutów zachęcają mnie do użycia akcji specjalnych (podstawowych wedle woli i zaawansowanych, o ile wykupiłem sobie licencje ich używania...). Jeśli nie zrobię akcji specjalnych żetony na marne...
Strefa posiadanych wpływów jest uniwersalna. Mogę także aktywować akcje specjalne (jak żetonami ze strefy zrzutów, mogę także użyć ich do rewoltowania).
Czy może inaczej?
Jest dokładnie tak jak opisujesz - Strefa posiadanych wpływów jest uniwersalna, a Strefa zrzutów służy tylko i wyłącznie do aktywowania akcji podstawowych i specjalnych.
WRS pisze: Czy to oznacza, że po pierwszym obiegu, gdy przesuwamy agentów "za darmo" albo pasujemy, następują kolejne obiegi z opłatą papugami za przenoszenie agentów?
Czy może ta faza trwa dokładnie jedną kolejkę w której muszę od razu przemieścić wszystkich agentów na jakich mam chęć (darmowo i za papugi)?

Czy mogę słoniem zawetować akcję przemieszczania agentów?
Opcja druga jest prawidłowa ale tylko w stosunku do "podstawowej wersji papugi" (tej z której korzysta się w fazie ruchów). W przypadku "zaawansowanej wersji papugi" możliwe jest przenoszenie agentów w dowolnym momencie gry, także po lub w trakcie rozpatrywania poszczególnego regionu.

Tak słoniem można wetować przesuwanie agentów ale tylko te ruchy które wynikają z wykorzystania akcji podstawowych lub zaawansowanych.
WRS pisze:
W tej fazie mogę używać osłów i lwów?
Także słoni by anulować działanie zadysponowanych akcji innych graczy?
Tak.
Dodatkowo: Każda karta akcji jest opisana w której fazie można z niej korzystać (Rzymskie cyfry na dole karty).
WRS pisze:
Czy w tej fazie jest jedno kółeczko? Od razu wykorzystuję wszystkie kangury jakich mam zamiar użyć? Czy po jednej akcji?

Oczywiście mogę użyć także słoni by anulować działanie zadysponowanych akcji innych graczy?


Q1: Jedno kółeczko, zaczynając od gracza ze znacznikiem pierwszego gracza.
Q2: Oczywiście, że tak :)
WRS pisze:
W tej fazie nie ma żadnych akcji, które można aktywować?


Nie ma żadnych akcji, które można by zagrać w tej fazie. Tzn. teoretycznie można by wykorzystać akcje, które można zagrywać w dowolnej fazie gry ale nie mają one tutaj większego sensu.
WRS pisze: Gdzie w instrukcji jest zapis, że daną akcję zaawansowaną możemy użyć tylko jeden raz?
Bo wykupienie licencji na jej używanie, jest jednoznaczne z pojedynczą inwestycją.


Zapis ten znajduje się w rozpisce opisującej działanie kart - dokładnie tej której brak na BGG słusznie zauważyłeś, a która znajduje sie w każdym pudełku z grą. Na dysku mam tylko angielską wersję ale stosowny zapis brzmi tak: "You may use advanced actions only once per round." :)

Odnośnie samej rozpiski: Dam znać Kuźniakom żeby wrzucili ją na BGG.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: WRS »

Bardzo dziękuję za rozwianie wątpliwości i potwierdzenie domysłów.
Szkoda, że tak wiele pytań wynika z tak prostych i - w sumie - intuicyjnie zasad.
Zróbcie jakieś FAQ albo pomoc gracza, bo teraz łatwo o błędną interpretację i zły odbiór gry
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

WRS pisze:Bardzo dziękuję za rozwianie wątpliwości i potwierdzenie domysłów.
Szkoda, że tak wiele pytań wynika z tak prostych i - w sumie - intuicyjnie zasad.
Zróbcie jakieś FAQ albo pomoc gracza, bo teraz łatwo o błędną interpretację i zły odbiór gry
Pojawił się opis kart na BGG.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: WRS »

Mam nadzieję, że polska wersja też będzie dostępna...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: WRS »

Ech...
Z każdą kolejną rozgrywką lista pytań i wątpliwości rośnie :shock:

Proszę o rozwianie wątpliwości (potwierdzenie moich domysłów albo autorską interpretację).

Karty nastrojów. (określę je kolumną Lewa/Prawa i wierszem w którym się znajdują...)

L1 - "gracz, który wznieci" zatem jeżeli sąsiad samodzielnie wznieci rewolucję, to ja nie zdobywam z tej karty PZ?

L2, P2, P3 - dodatkowy region. Gdzie jest opisane w instrukcji, co się dzieje z agentami z tych kart, po ich odrzuceniu? Owszem, czytałem odpowiedź zamieszczoną na forum, ale nie zauważyłem tego w instrukcji.
Dalej... Jaki jest sens "blokowania" swoich agentów na tych dodatkowych regionach (no bo mogę ich tylko akcją papugową przywrócić na planszę - kosztowne i nie zawsze wykonalne), skoro pożytki są dość umiarkowane...
Kolejne partie pokazują, że możliwości przemieszczania agentów są nazbyt ograniczone.
Wymuszenie realizacji wszystkich dyslokacji agentów (darmowej oraz papugowych) jest znaczącym osłabieniem pierwszego gracza...

Akcje zaawansowane
P3 - "Uwaga! Gracz może użyć słonia...", czy to oznacza, że gracz używający tej akcji zaawansowanej może być zablokowany zwykłym słoniem podstawowym?

Czuję w tym pomyśle potencjał. Irytują mnie niejasne, nieprecyzyjne reguły.

Szkoda, że nie można wymieniać zasobów (niechby 2:1). W tej chwili dobra zmowa może odciąć jednego, czy dwóch graczy od żetonów danego typu...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Yamada Hanushi
Posty: 110
Rejestracja: 31 paź 2009, 11:48

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: Yamada Hanushi »

WRS pisze:
L1 - "gracz, który wznieci" zatem jeżeli sąsiad samodzielnie wznieci rewolucję, to ja nie zdobywam z tej karty PZ?
Jeżeli sąsiad wzniecił rewolucję to wzniecił ją automatycznie razem z Tobą. Wzniecenie rewolucji = odpowiednia ilość żetonów na karcie (Instrukcja s. 4). A zatem, odwołując się do karty o którą pytasz, jeśli tylko masz dwie wzniecone rewolucje i owa karta znajduje się na stole, to otrzymujesz 1 PZ.
WRS pisze: L2, P2, P3
Z tego co pamiętam to ta zasada umknęła nam przy pisaniu instrukcji i ma się ukazać w erracie...

Co rozumiesz przez "blokowanie"? Agentów, na dodatkowych regionach możesz przesuwać dokładnie w taki sam sposób jak wszystkich innych, a zatem w fazie ruchu, a nie tylko papugami. Czy możesz dokładniej opisać ten problem?

Osłabienie gracza: 1) zauważ, że wskaźnik początkującego gracza krąży pomiędzy graczami, a zatem poziom "osłabienia" się uśrednia; 2) Jeśli argument (1) Cię nie przekonuje to spróbuj: a) kupić zaawansowaną papugę i bronić papug, zyskując tym samym na mobilności lub b) zbieraj słonie i anuluj ruchy innych lub c) kup zaawansowanego lwa i przemnażaj się razy dwa - wtedy nawet duża liczba agentów przeciwników nie będzie Ci straszna.

Generalnie najbardziej optymalna sytuacja to taka w której pełnisz rolę języczka uwagi (przy Twojej małej ilości agentów w regionie i tak brany jesteś do zwycięskiego sojuszu). Z doświadczenia wiem, że dużo lepiej od masowego ataku (przerzucania agentów) na dany region działa koalicja zawarta na bazie strachu (osły) lub obietnicy w niebie ("Weź mnie tutaj a ja się z Tobą zjednoczę w walce o lwy" ).
WRS pisze: P3
Tak. Podstawowy słoń może anulować zaawansowanego słonia.

Zmowa graczy: W ile osób gracie?

Cieszę się, że dostrzegasz potencjał w grze - mam nadzieję, że dobrze się przy niej bawicie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: 1984: Animal Farm

Post autor: WRS »

Yamada Hanushi pisze:
WRS pisze:L1 - "gracz, który wznieci" zatem jeżeli sąsiad samodzielnie wznieci rewolucję, to ja nie zdobywam z tej karty PZ?
Jeżeli sąsiad wzniecił rewolucję to wzniecił ją automatycznie razem z Tobą. Wzniecenie rewolucji = odpowiednia ilość żetonów na karcie (Instrukcja s. 4). A zatem, odwołując się do karty o którą pytasz, jeśli tylko masz dwie wzniecone rewolucje i owa karta znajduje się na stole, to otrzymujesz 1 PZ.
Kojarzę s.4
Jednak opis "gracz, który wznieci" sugeruje samodzielne działanie. W tym przypadku bardziej oczywiste byłoby być może użycie zwrotu "w przypadku udanych rewolucji po lewo i po prawo" ;) - bo nie wywołuje zastrzeżeń co do trybu czynnego/biernego.
Yamada Hanushi pisze:
WRS pisze:L2, P2, P3
Z tego co pamiętam to ta zasada umknęła nam przy pisaniu instrukcji i ma się ukazać w erracie...
To mi ulżyło, bo ostatnio ze wzrokiem nie najlepiej ;)
Yamada Hanushi pisze:Co rozumiesz przez "blokowanie"? Agentów, na dodatkowych regionach możesz przesuwać dokładnie w taki sam sposób jak wszystkich innych, a zatem w fazie ruchu, a nie tylko papugami. Czy możesz dokładniej opisać ten problem?
Tak, postaram się.
Dając agentów na dodatkowe regiony (a wyszło nam akurat dwa!) mogę mieć problem z ich ewakuacją! Za darmoszkę mogę jednego przestawić. A następnych za papugi.
Jeśli akurat papug nie zdobędę, a karta nastroju spada, to są przyblokowani na mojej planszy gracza...
Yamada Hanushi pisze:Osłabienie gracza: 1) zauważ, że wskaźnik początkującego gracza krąży pomiędzy graczami, a zatem poziom "osłabienia" się uśrednia; 2) Jeśli argument (1) Cię nie przekonuje to spróbuj: a) kupić zaawansowaną papugę i bronić papug, zyskując tym samym na mobilności lub b) zbieraj słonie i anuluj ruchy innych lub c) kup zaawansowanego lwa i przemnażaj się razy dwa - wtedy nawet duża liczba agentów przeciwników nie będzie Ci straszna.
Ideę rozumiem. W praktyce to nie jest takie proste.
Yamada Hanushi pisze:Generalnie najbardziej optymalna sytuacja to taka w której pełnisz rolę języczka uwagi (przy Twojej małej ilości agentów w regionie i tak brany jesteś do zwycięskiego sojuszu). Z doświadczenia wiem, że dużo lepiej od masowego ataku (przerzucania agentów) na dany region działa koalicja zawarta na bazie strachu (osły) lub obietnicy w niebie ("Weź mnie tutaj a ja się z Tobą zjednoczę w walce o lwy" ).
Równie ważny jest argument - ten już się nachapał, lejemy go :P
Yamada Hanushi pisze:
WRS pisze:P3
Tak. Podstawowy słoń może anulować zaawansowanego słonia.
Interesujące. W opisie słoni mogłoby się wydawać, że zaawansowane słonie anuluje tylko zaawansowany słoń.
Yamada Hanushi pisze:Zmowa graczy: W ile osób gracie?
Nie graliśmy jeszcze w piątkę.

Tworzą się takie dość stabilne status quo. Wyśmiganie jednego gracza oznacza, że nie ma on prawie wcale żetonów i nie może niemal nic zrobić (bo za co kupi akcję zaawansowaną?), a nawet jak ma akcję zaawansowaną, to można mu przyblokować potrzebne żetony.
Yamada Hanushi pisze:Cieszę się, że dostrzegasz potencjał w grze - mam nadzieję, że dobrze się przy niej bawicie.
Na razie przeważa frustracja na nieczytelne zasady... :evil:

Nie mam jeszcze pewności czy przełamanie impasu w ramach aktualnie obowiązujących rewolucji jest łatwe.
Próbujemy nadal!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ODPOWIEDZ