ZERTZ (pytanie o zasady)

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
paralelizm
Posty: 140
Rejestracja: 21 lut 2013, 16:01
Lokalizacja: Warszawa

ZERTZ (pytanie o zasady)

Post autor: paralelizm »

czy dysponuje ktoś skanem lub PDFem instrukcji w polskiej wersji językowej? z góry dziękuję za odpowiedź i ewentualną pomoc :)
pozdrawiam
MA
ps.
a może podane tutaj informacje http://www.gamesfanatic.pl/2006/10/02/zertz/#more-6184 w zupełności wyczerpują temat?
"trucizna w małych dawkach jest najlepszym lekarstwem"
pwitkows
Posty: 168
Rejestracja: 31 sty 2012, 10:39
Has thanked: 20 times
Been thanked: 14 times

Re: ZERTZ (pytanie o zasady)

Post autor: pwitkows »

Podaj mail to wyśle Ci skany.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: ZERTZ (pytanie o zasady)

Post autor: zephyr »

Ta gra nie ma dużo zasad, mogę je wyjaśnić tutaj:

Kiedy jeden gracz zdobędzie
- połowę + 1 kulek danego koloru, czyli 4 białe, 5 szarych albo 6 czarnych
albo
- po 3 kulki w każdym z trzech kolorów
wygrywa grę.

W swojej turze:
a) jeśli jest możliwość zbicia kulki
trzeba zbić; bicia jak w warcabach, kulka przeskakuje nad inną kulką na następne wolne pole, przeskoczona kulka zostaje zabrana przez gracza bijącego jako zdobycz
Uwaga: można wybrać którą kulką wykona się bicie jeśli jest więcej niż jedna możliwość, ale nie można przerwać dłuższej sekwencji bić w trakcie, np w układzie:
[c][][c][][c]
nie można zbić tylko jednej c, trzeba zbić obie, co da
[][][][][c]
i przeciwnik zbije iałą (jedna z przykładowych wymian 2 czarne za białą)

b) jeśli nie ma możliwości bicia
- należy dołożyć dowolną kulkę z puli na dowolny pierścień oraz
- należy zabrać zewnętrzny pusty pierścień
po tym ruchu odcięte na wyspach kulki zostaja zbite (razem z pierścieniami na których leżą)
uwaga1: jeśli nie ma już kulek w puli trzeba użyć własnych
uwaga2: pierścień zewnętrzny to ten który można łatwo wysunąć nie niszcząc układu - czyli taki który ma 2 wolne pola koło siebie
uwaga3: odcięta wyspa to dowolna grupa sąsiadujących pierścieni na których są kulki, ale żaden z nich nie sąsiaduje z pierścieniem bez kulki (w sensie nie ma żadnych wolnych pierścieni)

ustawianie początkowe:
- wszystkie kulki w puli
- plansza to regulrany sześciokąt o boku z 4 pierścieni

i warto zapoznać się z podstawami taktyki, bo inaczej gra wygląda jakby nie miała sensu:
http://www.scat.demon.co.uk/zertz/strategy.htm
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
ODPOWIEDZ