Ta gra nie ma dużo zasad, mogę je wyjaśnić tutaj:
Kiedy jeden gracz zdobędzie
- połowę + 1 kulek danego koloru, czyli 4 białe, 5 szarych albo 6 czarnych
albo
- po 3 kulki w każdym z trzech kolorów
wygrywa grę.
W swojej turze:
a) jeśli jest możliwość zbicia kulki
trzeba zbić; bicia jak w warcabach, kulka przeskakuje nad inną kulką na następne wolne pole, przeskoczona kulka zostaje zabrana przez gracza bijącego jako zdobycz
Uwaga: można wybrać którą kulką wykona się bicie jeśli jest więcej niż jedna możliwość, ale nie można przerwać dłuższej sekwencji bić w trakcie, np w układzie:
[c][][c][][c]
nie można zbić tylko jednej c, trzeba zbić obie, co da
[][][][][c]
i przeciwnik zbije iałą (jedna z przykładowych wymian 2 czarne za białą)
b) jeśli nie ma możliwości bicia
- należy dołożyć dowolną kulkę z puli na dowolny pierścień oraz
- należy zabrać zewnętrzny pusty pierścień
po tym ruchu odcięte na wyspach kulki zostaja zbite (razem z pierścieniami na których leżą)
uwaga1: jeśli nie ma już kulek w puli trzeba użyć własnych
uwaga2: pierścień zewnętrzny to ten który można łatwo wysunąć nie niszcząc układu - czyli taki który ma 2 wolne pola koło siebie
uwaga3: odcięta wyspa to dowolna grupa sąsiadujących pierścieni na których są kulki, ale żaden z nich nie sąsiaduje z pierścieniem bez kulki (w sensie nie ma żadnych wolnych pierścieni)
ustawianie początkowe:
- wszystkie kulki w puli
- plansza to regulrany sześciokąt o boku z 4 pierścieni
i warto zapoznać się z podstawami taktyki, bo inaczej gra wygląda jakby nie miała sensu:
http://www.scat.demon.co.uk/zertz/strategy.htm