Carcassonne - liczenie punktów

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
uht
Posty: 3
Rejestracja: 25 sty 2007, 12:33

Carcassonne - liczenie punktów

Post autor: uht »

Witam, od niedawa jestem posiadaczem Carcassone podstawki i mam pytanie odnośnie liczenia punktów. Załóżmy, że mam zbudowany kwadrat 3x3 z pustym środkiem, w który pasuje tylko żeton klasztoru bez drogi, losuje żeton i trafił mi się taki, wkładam go w puste miejsce - powstaje zatem zamknięty klasztor, wraz z położeniem klocka kładę na nim mnicha. Czy zatem dostaję pkt i mogę go od razu zabrać? Podobnie sprawa z drogami i miastami, czy położenie żetonu zamykającego budowę i równocześnie osadnika na niej przyznaje mi pkt? Czy musi on (osadnik) tam być położony zanim budowa ulegnie zamknięciu?
dies
Posty: 25
Rejestracja: 28 sie 2006, 13:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: dies »

Dostaje sie punkty, ale nie mozesz zgarnac ich za mnicha i jednoczesnie postawic np. chlopka na polu. Czyli punkty podliczone, ale na klocku nie moze pozostac zaden twoj pionek, w innej roli niz ten ktory punktowal i zostal zdjety. Yyy. Mam nadzeieje ze nie zamotalem jescze bardziej ;)

Pozdrawiam
An effective way to deal with predators is to taste terrible.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

Punkty należą się jak najbardziej. Kładziesz żeton, kładziesz pionka, podliczasz punkty (np. za klasztor 9 pkt.) i od razu ściągasz pionka. Sytuacje o których wspomniałeś to tzw. "schnelle punkte" czyli szybkie albo natychmiastowe punkty.
uht
Posty: 3
Rejestracja: 25 sty 2007, 12:33

Post autor: uht »

Aha, czyli majac wolego osadnika mogę czekać na kartę, dołożyć ją do budowy zamykając ją, zgarniam punkty za nią i odzyskuję osadnika, którego mogę dopiero dołożyć w następnej rundzie (to raczej oczywiste - jeden osadnik na runde i klocek). Wielkie dzięki za szybkie odp!
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Post autor: khaox »

dokladne trzymanie sie zasad rozwiewa wszystkie watpliwosci...

1. kladziesz klocek
2. kladziesz meepla (max jednego)
3. punktujesz wszystko co jest zamkniete

czyli...
a) mozesz polozyc klocka, polozyc na nim meepla (na czym co wlasnie zamkneles takze) i zapunktowac to co wlasnie zamkneles (czyli wszystko co jest zamkniete i ma meepla na sobie i trzeba zapunktowac) zdejmujac meepla. Dzieki temu mozna generowac 2-polowe miasta za 4pkt, ktore sa bardzo oplacalne jezeli stoja na Twojej lace (to dziwadlo zostalo usuniete w carcassonne: discovery, gdzie 2-polowe twory sa traktowane jako niezamkniete --> nikt ich nie przejmie, ale masz za nie malo punktow i nie odzyskujesz meepla)

b) jezeli zamkneles sobie np. droge kladac klocka i nie masz innych meepli przed zamknieciem to nie mozesz postawic meepla gdzie indziej (bo podczas 2. nie masz meepla, dostajesz go dopiero podczas 3.)

c) nie mozesz zmieniac kolejnosci/powtarzac faz itp ... wiec coz... nawet jak kladac klocka powstaja 4 obszary ktore mozesz natychmiast zapunktowac (powstają jako zamkniete) to masz limit jednego meepla na ruch (caly czas mowimy o podstawce carcassonne)
dies
Posty: 25
Rejestracja: 28 sie 2006, 13:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: dies »

khaox pisze: Dzieki temu mozna generowac 2-polowe miasta za 4pkt, ktore sa bardzo oplacalne jezeli stoja na Twojej lace
yhm jestes pewnien ze 4ptk a nie 2ptk ?
An effective way to deal with predators is to taste terrible.
uht
Posty: 3
Rejestracja: 25 sty 2007, 12:33

Post autor: uht »

W wersji ang, każde miasto składające się z dwóch żetonów jest liczone 1pkt za żeton + 1pkt za ew tarczę.
dies
Posty: 25
Rejestracja: 28 sie 2006, 13:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: dies »

i tak powinno byc ;) nie dostaje sie puntkow zbyt latwo, a przy ewentualnych zyskach z pol pod koniec gry jest normalnie.
An effective way to deal with predators is to taste terrible.
Awatar użytkownika
maluman
Posty: 445
Rejestracja: 20 gru 2005, 10:25
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: maluman »

Z Carcassonne jest ten problem, że oficjalne zasady były nie raz zmieniane. My gramy według zasady, że dwupolowe miasto daje dwa punkty (tak zresztą przebiega również punktacja na BSW), zachęca to graczy do większego rozbudowywania. Co do tarcz, to raczej bez zmian - 2 pkt za tarczę.

pozdrawiam,m.
Awatar użytkownika
maluman
Posty: 445
Rejestracja: 20 gru 2005, 10:25
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: maluman »

małe PS
Nie ma możliwości zbudowania małego miasta z tarczą:
http://www.republika.pl/nest/graf/crcsn/el-mapa.jpg
pozdrawiam, m.
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Post autor: khaox »

pomijajac fakt 2/4 pkt (wydaje mi sie ze w wersji PL instrukcji ktora kiedys otrzymalem nie ma tej uwagi o 2pkt za 2klockowe miasto)... ale nawet zakladajac ze 2pkt za takie miasteczko to o ile jest na Twojej lace dostaniesz za nie +4pkt... i to moim zdaniem jest zbyt duze zrodlo punktow z takich miast
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

ale nawet zakladajac ze 2pkt za takie miasteczko to o ile jest na Twojej lace dostaniesz za nie +4pkt... i to moim zdaniem jest zbyt duze zrodlo punktow z takich miast
Kolejna różnica pomiędzy zasadami z instrukcji angielskiej i niemieckiej. W wersji niemieckiej dostaje się 3pkt za miasto przylegające do łąki i z tą różnicą do zasad angielskich, że jedno miasto może przylegać do kilku odrębnych pól (łąk) i może być punktowane kilka razy. Trochę to dziwne, że zasady w zależności od wersji językowej aż tak się różnią :shock:
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Post autor: khaox »

heh, czyli trzebaby zrobic tabelke "wydanie angielskie vs niemieckie"... moze sie ktorys dystrybutor/sklep pokusi o dolaczenie do instrukcji notki "uwaga. istnieje alternatywna wersja punktowania, uzgodnijcie ponizsze elementy punktacji przed rozgrywką".

To ma szczegolny sens zwlaszcza do takich elementow jak katedry (z dodatku). W instrukcji (ktora posiadam) jest "posiadanie przynajmniej jednej katedry w miescie", ale spotkalem sie z interpretacja "przy jednej katedrze X pkt/klocek, przy dwoch Y pkt/klocek". Analogicznie interpretacja karczm. Problemy wystepuja tez z punktacja klasztorow
twety
Posty: 6
Rejestracja: 05 sty 2007, 14:25

Post autor: twety »

Kolejna różnica pomiędzy zasadami z instrukcji angielskiej i niemieckiej. W wersji niemieckiej dostaje się 3pkt za miasto przylegające do łąki i z tą różnicą do zasad angielskich, że jedno miasto może przylegać do kilku odrębnych pól (łąk) i może być punktowane kilka razy. Trochę to dziwne, że zasady w zależności od wersji językowej aż tak się różnią :shock:[/quote]


Z tego co wiem w wersji niemieckiej dostaje się 3 pkt. za każde miasto ale żaden gracz nie może otrzymac punktów kilka razy za to samo miasto. Nawet wtedy gdy przylega ono do kilku łąk będących w posiadaniu gracza.
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Post autor: khaox »

imho zasada "najwiekszego wplywu farmerow na konkretne miasto" (czyli liczysz sumaryczny wplyw z otaczajacych łąk i wyznaczasz kto za dane miasto dostanie punkty) jest najsensowniejsza i taka wykorzystuje w rozgrywanych partiach
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

Z tego co wiem w wersji niemieckiej dostaje się 3 pkt. za każde miasto ale żaden gracz nie może otrzymac punktów kilka razy za to samo miasto. Nawet wtedy gdy przylega ono do kilku łąk będących w posiadaniu gracza.
Ano nie do końca. Wg zasad angielskich rozpatrujemy wpływ farmerów na konkretne miasto jak zauważył khanox, natomiast w wersji niemieckiej rozpatrujemy łąki i ile przylega do nich miast. Jeżeli mam (tylko ja i nikt inny) dwóch farmerów, którzy leża po dwóch stronach miasta, ale na łąkach oddzielonych w jakiś tam sposób od siebie to wg zasad wersji angielskiej dostaję 4pkt. za miasto, a wg zasad wersji niemieckiej 6 pkt. po 3pkt. za każdą łąkę do której przylega jedno miasto.
Awatar użytkownika
Lizardy
Posty: 52
Rejestracja: 10 lip 2006, 13:32

Post autor: Lizardy »

Sprawa wygląda tak: I w wersji angielskie i w wersji niemieckiej liczenie punktów za chłopów jest OK. Ponieważ w wersji niemieckiej są zasady z I edycji gry, a w angielskiej z II edycji. Żeby było śmieszniej jest jeszcze III edycja zasad. Która jest kompilacją 2 poprzednich. Mianowicie, każdy gracz tylko raz liczy zamek leżący na jego łąkach i dostaje za niego 3 pkt. Nie ma znaczenia, że jest dwóch chłopów na dwóch różnych łąkach przedzielonych jednym zamkiem. Tylko 3 punkty mu sie należa. Autorzy wprowadzali kolejne wersje zasad ze względu na wprowadzane dodatki, zwłaszcza pojawienie się świnki :) w dodatku: 'Kupcy i budowniczowie'.
felippe
Posty: 28
Rejestracja: 20 lip 2007, 12:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: felippe »

Hmm.... z wersji polskiej wynika, że za każdą łąkę przylegającą są 3 pkt. Czyli jak do jednego miasta mam 3 łąki to mam 9 pkt. Tak ja ostatnio grałem, a tłumaczę sobie to tak, że chłop ma możliwość handlu plonami z łąki w mieście i za to są punkty ;)
Awatar użytkownika
Tiju
Posty: 79
Rejestracja: 10 lis 2006, 02:02
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Tiju »

Jeśli chodzi o podliczanie punktów to ja stosuję tzw. zasady "2" (poprawione). Za każde miasto przylegające do łąki należą się 2 pkt. i to niezależnie ile razy owo miasto zapunktuje (każdemu rolnikowi się należy ;)). Świnka z chłopem daje 3 pkt. za każde miasto. Taka punktacja jest wg. mnie najlepsza, a Carcassonne bez dodatku Kupcy i Budowniczowie nie podoba mi się wcale :P. Zresztą 1 dodatek to i tak mało. Jeśli chodzi o miasta 2-polowe, to tak jak już napisali moi poprzednicy, wg. poprawionej instrukcji warte są 2 pkt.. Dobra zasada. "Podliczanie natychmiastowe" to jeden z głównych sposobów zdobywania punktów, choć źle jeśli dominujący. Zasada połóż płytkę, możesz postawić "meepla", podliczyć ewentualnie zamknięte obszary i jeśli tak to ściągnąć "meepla" jest stała. Pozdrawiam i życzę jak najwięcej sympatycznych rozgrywek!

(Polecam dokupić dodatek Kupcy i Budowniczowie, ewentualnie Karczmy i Katedry - Carcassonne od razu zaczyna być grą dla dzieci starszych :D)
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Carcassonne - liczenie punktów

Post autor: LostLukas »

Ostatnio zagrałem w Carcassonne z dodatkiem Wieża.
Mam pewną wątpliwość odnośnie końcowego liczenia punktów, a nie chcę zakładać nowego wątka.
Mianowicie:
Czy na końcu gry trzeba wykupić każdego swojego uwięzionego meepla? Czy też można zakończyć grę bez wszystkich swoich meepli i bez ponoszenia żadnych konsekwencji?
Uesugi Kenshin
Posty: 133
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:02
Lokalizacja: Bieruń Stary

Re: Carcassonne - liczenie punktów

Post autor: Uesugi Kenshin »

W instrukcji pisze tylko że możesz wykupić w swojej turze....wiec skoro "możesz" to nie "musisz".
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Carcassonne - liczenie punktów

Post autor: LostLukas »

Czyli galiśmy poprawnie. Dzięki za odpowiedź, nie miałem dostępu do polskiej instrukcji...
ODPOWIEDZ