Strona 1 z 1

Wilki i owce

: 21 lis 2007, 13:48
autor: fotokate
Witam, czy mogłabym prosić o przysłanie na e-mail zasad gry WILKI I OWCE? Kupiła w supermarkecie grę i niestety w środku nie było instrukcji gry. Dwa razy pisałam do Granny jednak nie byli łaskawi odpowiedzieć. Dziecko a gra leży.
Będę wdzięczna za instrukcję.
Pozdrawiam

: 21 lis 2007, 13:59
autor: felippe
Spróbuję znaleźć u znajomego bo kiedyś graliśmy. Jak się uda to dam znać :) i podeślę skan/foty

: 21 lis 2007, 14:02
autor: melee
http://www.wooly-bully.net/rules/index.html
Tu są zasady, o ile angielski nie przeszkadza. Po polsku niestety nie znalazłem.

: 21 lis 2007, 14:11
autor: draco
Fotokate, napisz priva do Michała Stajszczaka, bo to on jest autorem polskiego tłumaczenia instrukcji.

: 21 lis 2007, 22:49
autor: Visar

Re: Wilki i owce

: 12 sty 2008, 10:54
autor: kolderek
Ja mam kilka pytań w związku z zasadami.

Kiedy można skończyć grę? W dowolnym momencie czy tylko podczas swojej tury?
Jeśli podczas swojej tury, to czy przed zagraniem kafelków czy można po?
Czy można dołożyć wilka do lasu gdy jest tam już myśliwy, który pilnuje wilka?

To chyba wszystko co nam się w trakcie gry wywiązało :-)

Re: Wilki i owce

: 12 sty 2008, 11:06
autor: Vilk
Grę można zakończyć w trakcie swojej kolejki nie wykładając żadnego kafelka.
Wilka nie można wystawić w lesie, w którym jest już myśliwy.

Przy okazji...
W moim towarzystwie gramy wg home rules:

1. Wszystkie kafelki (wilki i myśliwych również) dokładamy tylko podczas swojej kolejki. Nieraz bowiem zdarzyły się dyskusje, kiedy dwóch, trzech graczy chciało jednocześnie wystawić wilka/myśliwego. Teraz trzeba więcej planować.
2. Liczymy wszystkie ogrodzone owce każdego koloru, a nie tylko to największe stado. Przy oryginalnych zasadach często zna się wynik na długo przed końcem rozgrywki, a tak nawet "dwuowcowe" stada mają znaczenie i nikt nie pali się też, żeby szybciej kończyć.

Re: Wilki i owce

: 12 sty 2008, 13:34
autor: Lim-Dul
Hm - o ile pierwsza zasada brzmi sensownie, to zmiana reguł punktowania zupełnie nie.
Właśnie cały witz polega na tym, by zbudować jedno jak największe stado. Przy Waszym sposobie punktacji gra sporo traci na interakcji, bo zamienia się już w czystą układankę "każdy sobie" - nie ważne co i jak ułożysz, i tak dostaniesz za to punkty. Losowość zaczyna też odgrywać o wiele większą rolę, bo "musisz" ludziom dawać punkty niepasującymi Ci kafelkami, a normalnie mogłeś je "wyrzucać" do stad, które i tak by się nie liczyły. W klasycznym wariancie można ostro napsuć innym graczom i moim zdaniem wałśnie o to chodzi - przynajmniej jeżeli wszyscy są już doświadczeni.

Re: Wilki i owce

: 12 sty 2008, 13:59
autor: kruck
Zgadzam się - pierwszą zaproponowaną zasadę warto stosować, ale co do największego stada, to bym pozostał przy tym, jak mówi instrukcja.

Re: Wilki i owce

: 12 sty 2008, 18:04
autor: Vilk
Zdecydowanie nie gramy "każdy sobie". W równej mierze poświęcamy uwagę na układanie własnych zagród, jak i na blokowanie ruchów przeciwników. Kiedy ktoś jest bliski zamknięcia kilkunastu owiec, to po prostu konieczność. Zwłaszcza bonusowy ruch po ujawnieniu koloru wymusza kontrakcję i psucie przeciwnikowi szyków. Nigdy też nie zdarzyło się (co oczywiście nie znaczy, że się nie zdarzy), żeby gracz nie miał innego wyjścia, jak dodać punkty przeciwnikowi.
Sprawdziłem też, że najbardziej prymitywna taktyka (zamykanie dwóch owiec) się nie sprawdza. Nie udało mi się w ten sposób wygrać w 5-6 grach. Potem dałem spokój.
Jednakże dzięki za uwagi, choć się z nimi nie zgadzam.

Re: Wilki i owce

: 27 lip 2009, 22:54
autor: DooM77
Nie zgadzam się z opinią o tym, że wilk nie może wejść do lasu, w którym jest już myśliwy pilnujący innego wilka. Gdyby było tak, jak napisałeś, to nie byłoby prawie żadnego sensu dostawiać myśliwego w celu ochrony lasu. Dopiero jak ktoś położy wilka, to warto by było przykryć go myśliwym i jednocześnie zabezpieczyć las, piecząc dwa gołąbki na jednym ogniu. Po co marnować myśliwego, skoro nie wiadomo, czy ktoś będzie chciał wpuścić wilka do naszego lasu - lepiej zareagować po fakcie. Dlatego wydaje mi się, że sprawiedliwiej byłoby, gdybyś nie miał racji (konfrontacje pomiędzy wilkiem i myśliwym i tak już zbytnio są na korzyść myśliwego, bo wilk nie może przegonić myśliwego, a myśliwy może wilka) ;). W instrukcji jest napisane, cytuję: "Kwadrat z myśliwym można umieścić w lesie, aby ochronić go przed wilkami (...) ALBO by wypędzić z lasu wilka", co sugerowałoby, że jak korzystamy z myśliwego w funkcji "przeganiacza wilka", to jednocześnie nie działa jego funkcja "strażnika lasu" ;P.

A poza tym gdzie jest napisane, że myśliwych lub wilki można dokładać poza swoją kolejką? Nigdzie nie napotkałem na taką wzmiankę w instrukcji.

Re: Wilki i owce

: 27 lip 2009, 23:01
autor: Sztefan
DooM77 pisze:Nie zgadzam się z opinią o tym, że wilk nie może wejść do lasu, w którym jest już myśliwy pilnujący innego wilka.
Możesz się nie zgadzać a jednak str. 5 instrukcji (na górze, część: Myśliwy) mówi "(wilka nie można wprowadzać do lasu, w którym jest myśliwy)"
DooM77 pisze: A poza tym gdzie jest napisane, że myśliwych lub wilki można dokładać poza swoją kolejką? Nigdzie nie napotkałem na taką wzmiankę w instrukcji.
i znowu str. 5 (może masz wybrakowaną instrukcję?) część Dostawianie wilków i myśliwych"Gracz może dostawiać kwadraty z wilkami i myśliwymi w dowolnej chwili, nie tylko w turze swojego ruchu"

Re: Wilki i owce

: 27 lip 2009, 23:11
autor: Veridiana
hmmm, a może rozwiązanie problemu tkwi w wilkach a nie myśliwym? dawałoby to jeszcze większą swobodę myśliwemu, ale chyba jednak zdanie "wilka nie można wprowadzić do lasu, w którym jest myśliwy" jest raczej jednoznaczne (jeśli tak brzmi zdanie, bo instrukcji nie mam obecnie w domu i nie sprawdzę). w takiej interpretacji chodzi o to, że jeśli chcesz zniwelować stado to musisz dołożyć kilka wilków jednocześnie do jednego lasu aby właściciel stada nie miał tak łatwo z ich wyganianiem.
chyba po prostu wilki nie są kwintesencją gry a jedynie dodatkiem. środek ciężkości zdecydowanie został przerzucony na budowanie a nie bieganie z flintą po lesie za futrzakami :)

Re: Wilki i owce

: 27 lip 2009, 23:24
autor: DooM77
Sztefan pisze:i znowu str. 5 (może masz wybrakowaną instrukcję?) część Dostawianie wilków i myśliwych"Gracz może dostawiać kwadraty z wilkami i myśliwymi w dowolnej chwili, nie tylko w turze swojego ruchu"
Tutaj oczywiście chylę głowę, jest o tym cały długi fragment w instrukcji, zupełnie o tym zapomniałem, przepraszam za wporwadzanie zamętu :(.
Sztefan pisze:Możesz się nie zgadzać a jednak str. 5 instrukcji (na górze, część: Myśliwy) mówi "(wilka nie można wprowadzać do lasu, w którym jest myśliwy)"
Jednak z tym dalej się nie potrafię zgodzić, jak już pisałem poprzednio, na tej samej stronie jest napisane: "Kwadrat z myśliwym można umieścić w lesie, aby ochronić go przed wilkami (wilka nie można wprowadzić do lasu, w którym jest myśliwy) albo by wypędzić z lasu wilka. Jeszcze wyraźniej to "albo" widać w angielskiej instrukcji, do której linka dał melee (http://www.wooly-bully.net/rules/index.html), tam jest napisane:
* A hunter token can be played on a wolf, canceling the effect of the wolf (see illustration).
* The hunter can also be placed in a forest without a wolf; it is then forbidden to place a wolf token in the same forest.
Fakt, że wzmianka o zakazie wprowadzenia wilka do lasu występuje jedynie przy drugiej gwiazdce oraz wytłuszczone przeze mnie słówko "then" w moim odczuciu sugerowałoby jednak, że myśliwy pilnujący wilka jest zbyt zajęty tą czynnością, żeby przeganiać inne wilki ;). Zdanie, które zacytowałeś ("wilka nie można wprowadzić do lasu, w którym jest myśliwy") i które brzmi dość ogólnie jest być może wstawką polskiego tłumacza (jeżeli polska instrukcja oparta była na tej z linka).

Re: Wilki i owce

: 28 lip 2009, 01:18
autor: MichalStajszczak
Jeżeli myśliwy wchodzi do lasu, w którym jest wilk, to wilk zostaje odstrzelony. Jednak myśliwy ma więcej niz jeden nabój, więc inne wilki nie mają prawa wejść do tego lasu

Re: Wilki i owce

: 28 lip 2009, 21:29
autor: badjimi
DooM77 pisze:...Po co marnować myśliwego, skoro nie wiadomo, czy ktoś będzie chciał wpuścić wilka do naszego lasu - lepiej zareagować po fakcie...
Z instrukcji wynika chyba, że możemy jednorazowo wprowadzić dowolną liczbę myśliwych bądź wilków.
W tym momencie zabezpieczanie lasu, w którym nie ma jeszcze żadnego wilka ma spory sens, ponieważ jeśli będziemy z tym zwlekać może się okazać, że przeciwnik wprowadzi jednym ruchem więcej niż jednego wilka, więc w celu obrony przed nimi będziemy zmuszeni zagrać odpowiednią ilość myśliwych. Których akurat nie będziemy posiadali w wystarczającej ilości :mrgreen:

Re: Wilki i owce

: 29 lip 2009, 10:57
autor: Veridiana
zadałam pytanie przez stronę gry (link kilka postów wyżej), chyba pytanie przyjęli, bo przyszedł mail po francusku (słowa nie zrozumiałam oprócz "responde" czy jakoś tak) ale gdzie się mam spodziewac odpowiedzi - nie mam pojęcia :?