Strona 25 z 27

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 21 lip 2022, 08:17
autor: Niewodnik
Żaden żeton zmęczenia nie ma 3 czarnych kropek.

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 21 lip 2022, 09:04
autor: Erni
To racja. Ale wiemy, że chodzi tu o wartość zmęczenia na poziomie 3.

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 21 lip 2022, 12:25
autor: Niewodnik
Ale całą logikę swojej wypowiedzi stawiasz na tym, że musi chodzić o inny stan z 3 czarnymi kropkami, co nie może być prawdą, bo po co byłby wpis o tym, że postać z 3 czarnymi kropkami może spać?

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 21 lip 2022, 12:38
autor: Erni
I znowu masz rację. Kurde, tyle co ja nagrałem w tą grę... Jak się nad tym konkretnie zastanowić, to faktycznie trzy kropki na żetonach stanów np. Ran czy Choroby wcale nie oznaczają tego, że Postać nie może iść spać w łóżku w fazie Akcji Dziennych. Nigdy tego tak naprawdę nie musiałem rozkminiać, bo nie miałem chyba nigdy takiej sytuacji w grze.

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 21 lip 2022, 12:45
autor: Niewodnik
Cieszę się, że mogłem pomóc :) ogółem i tak jeśli ktoś już ma 3 czarne kropki to sytuacja jest na tyle niewesoła, że bez większej różnicy, czy śpi, czy umiera... :D

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 05 sie 2022, 14:23
autor: Mixons
Pytanie odnośnie karty Specjalnej Nocny Marek
Spoiler:

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 05 sie 2022, 15:54
autor: Erni
Tak. W takiej sytuacji najlepiej zużyć tę jedyną akcję na drzemkę w łóżku i tym samym odblokować kolejne akcje.

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 05 lis 2022, 20:26
autor: gabens29
Czy karty z dodatków są jakoś znakowane? Niestety kupiłem całość w jednym pudle i nie mogę się połapać...

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 05 lis 2022, 20:33
autor: Erni
Po pierwsze - zapoznaj się z instrukcjami do dodatków, jest tam wykaz elementów.
Po drugie - szukaj oznaczeń na kartach. Na rogach kart znajdziesz oznaczenia KW I (Kroniki wojenne I, czyli dodatek Opowieści ze zniszczonego miasta) oraz KW II (Kroniki wojenne II, czyli dodatek Czas oblężenia).
Karty z poszczególnych scenariuszy z dodatku Opowieści ze zniszczonego miasta mają w rogach oznaczenia scenariusza (np. Krew na śniegu, Epidemia itd.).

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 23 lis 2022, 13:46
autor: Gutmi
Witam. Przegrałem już wiele rozgrywek w TWoM, ale cały czas mam pewne wątpliwości dotyczące zasad:

1) Jeżeli mój aktualny cel polega na zwróceniu pewnych żetonów, to czy mogę odrzucić dane żetony W TRAKCIE rozpatrywania karty intruzów? Czyli patrzę, jakie żetony zabraliby intruzi i jeśli zabraliby coś, co mogę oddać w ramach celu, decyduję się to zwrócić (i intruzi już mi tego nie zabierają).

2) W najnowszej Erracie znalazłem taki fragment:
„Karty Sprzętu, które mogą być ulepszane, jak również same
karty ulepszeń, są dodatkowo oznaczone dwoma ukośnymi liniami.”
Czy ktoś widzi te dwie ukośne linie? Bo ja nie.

3) Czy jeżeli na jakiejś karcie lub skrypcie jest napisane słowo „lub”, to czy mam czytać to jako logiczne LUB (alternatywa), czy też jako logiczne ALBO (alternatywa rozłączna)? Na przykładzie. Jeżeli na karcie mieszkańca mam napisane, że mogę zwrócić 1 kartę przeszukiwania, aby porozmawiać LUB handlować, to czy znaczy to, że mogę użyć 1 karty przeszukiwania aby zarówno porozmawiać jak i handlować?

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 23 lis 2022, 19:27
autor: Erni
@Gutmi
1) Moim zdaniem możesz odrzucić wymagane żetony również podczas rozpatrywania karty Intruzów. Karty Celów mówią wyraźnie: "W dowolnym momencie możesz odrzucić (...)".

2) Są te linie, są :wink: Porównaj na przykład kartę Kolektor deszczu z kartą Prowizoryczna kuchenka. Na tyle karty Prowizoryczna kuchenka (tam, gdzie jest czarne tło) w narożnikach (lewa góra i prawy dół) są zielonkawe, półprzezroczyste linie o szerokości dokładnie 6 mm. Tę kartę możesz ulepszyć do Porządnej kuchenki. Kolektora deszczu nie możesz ulepszyć, więc na tej karcie nie ma tych linii.

3) Odrzucasz jedną kartę i rozmawiasz. Lub odrzucasz jedną kartę i handlujesz. Odrzucanie kart Przeszukiwania symbolizuje upływ czasu. A więc albo tracisz czas na handel albo na pogaduchy. Ja gram tak, że podczas jednego spotkania czasami wykorzystuję obie opcje, ale odrzucam dwie karty.

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 24 lis 2022, 10:30
autor: Gutmi
Erni pisze: 23 lis 2022, 19:27 @Gutmi
1) Moim zdaniem możesz odrzucić wymagane żetony również podczas rozpatrywania karty Intruzów. Karty Celów mówią wyraźnie: "W dowolnym momencie możesz odrzucić (...)".
Tak, też widziałem ten napis „W dowolnym momencie”. Choć wydaje mi się to akurat mało realistyczne. Wyobrażam to sobie tak, że jak mamy np. uchodźców w potrzebie, to są to jacyś sąsiedzi, którzy mogą przyjść po jedzenie. Ale w trakcie ataku raczej nie przyjdą i nie zabiorą warzyw tylnymi drzwiami. :D No ale moja dziewczyna mówi, że ta gra jest i tak trudna, więc powinniśmy móc oddać, bo w innym miejscu jest napisane, żeby wątpliwości rozstrzygać na korzyść graczy. :D
Erni pisze: 23 lis 2022, 19:27 2) Są te linie, są :wink: Porównaj na przykład kartę Kolektor deszczu z kartą Prowizoryczna kuchenka. Na tyle karty Prowizoryczna kuchenka (tam, gdzie jest czarne tło) w narożnikach (lewa góra i prawy dół) są zielonkawe, półprzezroczyste linie o szerokości dokładnie 6 mm. Tę kartę możesz ulepszyć do Porządnej kuchenki. Kolektora deszczu nie możesz ulepszyć, więc na tej karcie nie ma tych linii.
Ach, tak, widzę! Są na awersie! Nie wiem, czemu, ale byłem przekonany, że te kreski są na rewersie. :)
Erni pisze: 23 lis 2022, 19:27 3) Odrzucasz jedną kartę i rozmawiasz. Lub odrzucasz jedną kartę i handlujesz. Odrzucanie kart Przeszukiwania symbolizuje upływ czasu. A więc albo tracisz czas na handel albo na pogaduchy. Ja gram tak, że podczas jednego spotkania czasami wykorzystuję obie opcje, ale odrzucam dwie karty.
Pewnie masz rację. Przy wielkim szacunku do twórców za tę grę, szkoda, że nie postarali się o ścisłość w zasadach i nie pisali wszędzie słowa ALBO (tak jak jest to w wielu innych planszówkach, gdy chodzi o alternatywę wykluczającą).

Dzięki za odpowiedź.

Re: This War of Mine

: 16 gru 2022, 12:20
autor: kes25
Golfang pisze: 25 maja 2020, 18:21
zndsznds pisze: 25 maja 2020, 15:35
Golfang pisze: 25 maja 2020, 10:20Ja wiem że można - pytałem tylko czy uważacie że jest sens tak robić w pierwszej turze - tracić 3 jedzenia żeby dostać 3 akcje - czyli raczej pytałem o doświadczenia z gry.
Za to pierwsze pytanie było o zasady gry - czyli o te STERTY co pytam - czy można w pierwszej akcji odkryć obie (czy pierwsza sterta zasłania drugą)?
MrAtrion pisze: 25 maja 2020, 10:44 Sterty, drzwi i kraty zawsze blokują dostęp. Patrz na mapkę w 2D. Jedna za drugą jest.

A co do karmienia, to chyba poziom głosu wieczorem nie ma takiego wielkiego znaczenia (zostaje faza wyprawy i obrony), więc wg mnie warto.
O to jest ciekawe ze stertami. Ja nigdy nie uważałem, że sterta cokolwiek blokuje, bo nigdzie nie widziałem takiego opisu :) Ale kto wie, może nie mam racji. Może gdzieś jest to wyraźnie napisane?

A co do karmienia, to zawsze jest pokusa, żeby zjeść wcześniej i odblokować akcję. Ale ja uzależniam decyzję od konkretnej sytuacji - czasem zaczyna się z dodatkowym sprzętem, czasem można coś odkryć w schronieniu do jedzenia, czasem mamy odkryte miejsce z handlem i wiemy, że tam pójdziemy, itp. Czasem daję jeść jednej postaci, żeby odkryć meble, jeżeli akurat radośnie czekają :)
W instrukcji jest podane że drzwi, kraty i gruz blokują - nigdzie nie jest podane, że sterta blokuje...

Kolejna sprawa czy trzeba górę odblokować aby dostać się na balkon i tworzyć konstrukcje?
W takim razie RESZTKI GRUZU nie blokują dostępu?

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 16 gru 2022, 12:26
autor: Erni
Resztki gruzu też blokują dostęp do dalszych pól na planszy.

Re: This War of Mine

: 22 gru 2022, 09:20
autor: Gutmi
kes25 pisze: 16 gru 2022, 12:20
Golfang pisze: 25 maja 2020, 18:21
zndsznds pisze: 25 maja 2020, 15:35



O to jest ciekawe ze stertami. Ja nigdy nie uważałem, że sterta cokolwiek blokuje, bo nigdzie nie widziałem takiego opisu :) Ale kto wie, może nie mam racji. Może gdzieś jest to wyraźnie napisane?

A co do karmienia, to zawsze jest pokusa, żeby zjeść wcześniej i odblokować akcję. Ale ja uzależniam decyzję od konkretnej sytuacji - czasem zaczyna się z dodatkowym sprzętem, czasem można coś odkryć w schronieniu do jedzenia, czasem mamy odkryte miejsce z handlem i wiemy, że tam pójdziemy, itp. Czasem daję jeść jednej postaci, żeby odkryć meble, jeżeli akurat radośnie czekają :)
W instrukcji jest podane że drzwi, kraty i gruz blokują - nigdzie nie jest podane, że sterta blokuje...

Kolejna sprawa czy trzeba górę odblokować aby dostać się na balkon i tworzyć konstrukcje?
W takim razie RESZTKI GRUZU nie blokują dostępu?
Każda KARTA SCHRONIENIA blokuje dostęp do następnych kart. W Erracie napisane jest:
Jeśli jakaś karta Schronienia blokuje przejście (np. Zamknięte drzwi, Kraty, Gruz), oznacza to, że Postać może dojść daną ścieżką nie dalej niż do tej właśnie karty (aby wykonać tam akcję i spróbować usunąć przeszkodę).

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 29 gru 2022, 21:55
autor: rutra1992
Kiedy sie rozpatruje zetony czasu? Na szybko nie mogę tego znaleźć

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 29 gru 2022, 22:11
autor: azazelmo
rutra1992 pisze: 29 gru 2022, 21:55 Kiedy sie rozpatruje zetony czasu? Na szybko nie mogę tego znaleźć
Karta losu na końcu dnia. Czasem jest żeton czasu, czasem nie ma.

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 10 sty 2023, 16:11
autor: Niebieska123
A drzemka w ciągu dnia nie jest tylko jaka ma się poziom zmęczenia 3 na żetonie zmęczenia?

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 10 sty 2023, 17:00
autor: Erni
Drzemkę w ciągu dnia możesz robić kiedy tylko zechcesz, ale musisz mieć Łóżko. No i oczywiście musisz trzymać się zasad dotyczących dostępnych akcji oraz zapoznać się ze skryptem 150 (Zmęczenie Sen).

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 15 sty 2023, 13:55
autor: Niebieska123
Witam... Grając kolejną rozgrywkę tak się zastanawiam, czy hałas na każdej wyprawę powinien być liczony od początku, czy wskaźnik hałasu sumuje? Chodzi mi o to, że jak na wyprawę mam np. Hałas na 6, to czy kolejna wyprawa liczę hałas od 6, czy od 0?
Z góry dzięki...

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 15 sty 2023, 14:19
autor: szutek
Od 0, a właściwie to od 1.

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 24 sty 2023, 20:45
autor: Gutmi
Erni pisze: 10 sty 2023, 17:00 Drzemkę w ciągu dnia możesz robić kiedy tylko zechcesz, ale musisz mieć Łóżko. No i oczywiście musisz trzymać się zasad dotyczących dostępnych akcji oraz zapoznać się ze skryptem 150 (Zmęczenie Sen).
Czy w takim razie mogę wykonać drzemkę w łóżku w Akcjach Dziennych jako moją drugą akcję (o ile inne stany nie blokują drugiej akcji) mając zmęczenie na poziomie 3? Żeton zmęczenia na 3 pozwala na wykonanie tylko pierwszej akcji (druga i trzecia jest blokowana). Myślałem, że każdy żeton blokuje wszystkie akcje i stan Zmęczenie nie jest tutaj żadnym wyjątkiem.

To samo pytanie tyczy się zmęczenia na poziomie 4 (stan Sen opisany w skrypcie 150). Skrypt mówi, że postać może spać pomimo 3 czarnych kropek na stanie. I teraz pytanie. Czy mając postać z ranami na 2 (które blokują 2. i 3. akcję) mogę posłać postać w drugiej lub trzeciej akcji na drzemkę, czy skoro stan ma tylko 2 czarne kropki, to muszę posłać ją w pierwszej akcji? To samo pytanie tyczy się sytuacji, gdy postać będzie miała rany na poziomie 3 (wszystkie akcje zablokowane).

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 24 sty 2023, 21:52
autor: Erni
Przy Zmęczeniu na poziomie 3 masz dwie czarne kropki. Możesz więc wykonać akcję Drzemki tylko w pierwszej akcji, zgodnie z zasadą dostępności akcji.
"To samo pytanie tyczy się zmęczenia na poziomie 4 (stan Sen opisany w skrypcie 150). Skrypt mówi, że postać może spać pomimo 3 czarnych kropek na stanie. I teraz pytanie. Czy mając postać z ranami na 2 (które blokują 2. i 3. akcję) mogę posłać postać w drugiej lub trzeciej akcji na drzemkę, czy skoro stan ma tylko 2 czarne kropki, to muszę posłać ją w pierwszej akcji? To samo pytanie tyczy się sytuacji, gdy postać będzie miała rany na poziomie 3 (wszystkie akcje zablokowane)."
Tu sytuacja moim zdaniem nie jest do końca jasna. Zmęczenie na poziomie 4 pozwala tylko na: Sen w łóżku, Odpoczynek na podłodze (faza Wieczoru), jedzenie i picie, przyjmowanie leków i właśnie Drzemkę w łóżku w fazie Akcji dziennych ("mimo 3 czarnych kropek na żetonie Stanu"). Teoretycznie postać z ranami na 2 może zrobić sobie dzienną Drzemkę tylko w pierwszej akcji, bo tylko ją ma dostępną, kolejne akcje są blokowane przez np. czarne kropki Ran.
Rany czy Choroba na poziomie 3, gdzie wszystkie akcje są zablokowane, moim zdaniem pozwalają postaci na Drzemkę w którejkolwiek z trzech Akcji dziennych.
:roll:

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 25 sty 2023, 17:30
autor: Odi
Serio mozna drzemać w ciągu dnia na łóżku pomimo braku akcji? I to jest napisane w skrypcie 150?
Sprawdzę z ciekawości po powrocie do domu. To by była sensowna, acz rewolucyjna (dla moich rozgrywek) zasada...

Re: This War of Mine - zasady, wątpliwości

: 25 sty 2023, 21:59
autor: Flowenol
Odi pisze: 25 sty 2023, 17:30 Serio mozna drzemać w ciągu dnia na łóżku pomimo braku akcji? I to jest napisane w skrypcie 150?
Sprawdzę z ciekawości po powrocie do domu. To by była sensowna, acz rewolucyjna (dla moich rozgrywek) zasada...
Potwierdzam. Można.