Mechanika wykorzystująca "rondel"
Mechanika wykorzystująca "rondel"
Witam wszystkich
nie miałem jeszcze okazji zagrać w grę z wykorzystaniem mechaniki rondla. Proszę o radę, która z gier jest najbardziej optymalna aby poznać ta mechanikę. Myślałem o Antike
Wiem, że o mechanizm rondla opieraja się także gry: Neuland, Hamburgum, Imperial. Wolę mniej "mozgożerne" pozycje
Z góry dziękuję
nie miałem jeszcze okazji zagrać w grę z wykorzystaniem mechaniki rondla. Proszę o radę, która z gier jest najbardziej optymalna aby poznać ta mechanikę. Myślałem o Antike
Wiem, że o mechanizm rondla opieraja się także gry: Neuland, Hamburgum, Imperial. Wolę mniej "mozgożerne" pozycje
Z góry dziękuję
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Ja z kolei poleciłbym Imperiala. Po pierwsze Antike jest traumatycznie wręcz suche, wśród moich znajomych gra zbiera wysokie noty za mechanikę, ale nikt nie czuje się jakby sterował państwem - ot taka w zasadzie gra logiczna.
Imperial natomiast rządzi już samym faktem, że obracamy tam "dużymi bańkami". Jeśli wykupujesz np. Francję za 20 dużych baniek, to naprawdę jest to całkiem satysfakcjonujące, a przy tym Imperial oferuje niecodzienne oderwanie gracza od państwa startowego - jest to na tyle odmienna perspektywa, że gra moim zdaniem zdecydowanie wyróżnia się spośród innych - a Antike jest w zasadzie podobne do każdej pozostałej eurogry... Nie mówię że to źle, niemniej ja lubię czuć jakiś związek fabuły gry z tym co się dzieje na planszy.
Imperial natomiast rządzi już samym faktem, że obracamy tam "dużymi bańkami". Jeśli wykupujesz np. Francję za 20 dużych baniek, to naprawdę jest to całkiem satysfakcjonujące, a przy tym Imperial oferuje niecodzienne oderwanie gracza od państwa startowego - jest to na tyle odmienna perspektywa, że gra moim zdaniem zdecydowanie wyróżnia się spośród innych - a Antike jest w zasadzie podobne do każdej pozostałej eurogry... Nie mówię że to źle, niemniej ja lubię czuć jakiś związek fabuły gry z tym co się dzieje na planszy.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
W Neuland nie ma mechanizmu rondla.
Imperial jest grą znakomitą ale chyba znacznie bardziej złożoną od Antike (do której właśnie czytam zasady ).
Imperial jest grą znakomitą ale chyba znacznie bardziej złożoną od Antike (do której właśnie czytam zasady ).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Polecam Antike - gra się bardzo przyjemnie i jeśli nie zależy Ci na jakiś mózgożernych zasadach gra będzie idealna.
Zdecydowanie czujesz związek miedzy,jak Pancho to nazwał, fabułą a tym co robisz na planszy. Być może w Imperialu jest to lepiej uchwytne (nie grałem). W Antike podoba mi się to że tak naprawdę nie jest to gra wojenna (w sensie walki wielkich armii) ale gra w której musisz rozłożyć siły na kilka różnych aspektów "życia" państwa. Nie można zaniedbać rozwoju naukowego, budowy świątyń, czy zdobywania nowych terenów. Mechanizm rondla jest naprawdę doskonałym pomysłem.kwiatosz pisze:Po pierwsze Antike jest traumatycznie wręcz suche, wśród moich znajomych gra zbiera wysokie noty za mechanikę, ale nikt nie czuje się jakby sterował państwem - ot taka w zasadzie gra logiczna.
Zdecydowanie zagram: Rosyjskie Koleje
Z chęcią zagram: Caylus
Zawsze zagram: Zimna Wojna
Z chęcią zagram: Caylus
Zawsze zagram: Zimna Wojna
- Don Simon
- Moderator
- Posty: 5623
- Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
- Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
- Been thanked: 1 time
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
I warto posluchac odcinka Planszostacji poswieconego wlasnie grom z rondlem:
http://gamesfanatic.blogspot.com/2008/0 ... nek-6.html
http://gamesfanatic.blogspot.com/2008/0 ... nek-6.html
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
ŚWIĘTE SŁOWA
PATRZYSZ I NIEWIDZISZ
SŁUCHASZ I NIE SŁYSZYSZ - PLANSZOSTACJA.
DZIĘKI
PATRZYSZ I NIEWIDZISZ
SŁUCHASZ I NIE SŁYSZYSZ - PLANSZOSTACJA.
DZIĘKI
Ostatnio zmieniony 19 sie 2008, 15:43 przez Maras, łącznie zmieniany 1 raz.
- yosz
- Posty: 6357
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 488 times
- Kontakt:
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Wiem że to literówka.. ale przeczytałem Panchostacja Chwytliwa nazwa (no bo jak inaczej.. DonSimonStacja?) - chłopaki zmienicie?Maras pisze:...PANSZOSTACJA.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Także poprę jednak Antikę, mimo że wolę Imperial. po prostu Imperial wywołuje u graczy skrajne reakcje, albo się go bardzo lubi, albo nie lubi. Antike jest bardziej neutralne pod tym wzgledem, jak na poczatek przygody z rondlem.
Wpieriod! - niekoniecznie efektywnie, ale efektownie.
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Ja też dorzucę parę słów zachwytu na temat Antike
Jeśli chodzi o gry z rondlem ta jest jedną z pierwszych (jeśli w ogóle nie pierwszą) z tą mechaniką, jest ona dzięki temu najbardziej klasyczna (jeśli o klasyce można mówić bo jednak ten mechanizm jest używany stosunkowo bardzo rzadko) i najłatwiej przyswajalna. Imperial mimo, że również wspaniały jest grą cięższą i niestety może powodować kwasy, no i co jak co ale jest na prawdę nietypowa grą. Antike zaś jest na prawdę prostą grą typu empiere building z całą gamą możliwości a do tego absolutnie pozbawioną elementu losowego co ja osobiście uważam za plus Gra jest też bardzo dobra na początek gier strategicznych itp. albo wręcz żeby pokazać zatwardziałym "monopolowcom" czy "chinczykarzom" że są gry planszowe bez kostek i bez kart
Gorąco polecam!
Jeśli chodzi o gry z rondlem ta jest jedną z pierwszych (jeśli w ogóle nie pierwszą) z tą mechaniką, jest ona dzięki temu najbardziej klasyczna (jeśli o klasyce można mówić bo jednak ten mechanizm jest używany stosunkowo bardzo rzadko) i najłatwiej przyswajalna. Imperial mimo, że również wspaniały jest grą cięższą i niestety może powodować kwasy, no i co jak co ale jest na prawdę nietypowa grą. Antike zaś jest na prawdę prostą grą typu empiere building z całą gamą możliwości a do tego absolutnie pozbawioną elementu losowego co ja osobiście uważam za plus Gra jest też bardzo dobra na początek gier strategicznych itp. albo wręcz żeby pokazać zatwardziałym "monopolowcom" czy "chinczykarzom" że są gry planszowe bez kostek i bez kart
Gorąco polecam!
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Imperial był już grany w latach 80tych - co prawda na samoróbkach, ale jednakJeśli chodzi o gry z rondlem ta jest jedną z pierwszych (jeśli w ogóle nie pierwszą) z tą mechaniką,
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
-
- Posty: 4360
- Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 6 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Odświeżę temat. Antike, Imperial 2030 czy może Princes of Machu Picchu?
Jak poważny jest w Imperialu problem zgnojenia gracza w porównaniu np. do GoT?
Jak poważny jest w Imperialu problem zgnojenia gracza w porównaniu np. do GoT?
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Znam (i lubię!) Imperiala (także w wersji 2030).
Nigdy nie czułem się "zgnojony". Ale gracz o słabych nerwach, przywiązany do "swojego" kraju wpada w coś w rodzaju lotniczego korkociągu. Co zarobi, to inwestuje w swój kraj i pogrąża swoją sytuację.
W tej grze arcyważna jest dywersyfikacja udziałów.
Widziałem rozgrywki, gdzie gracz wiodący miał od początku jeden kraj. I takie, gdzie zwycięzca w zasadzie wszystkimi zarządzał.
Polecam granie bez karty inwestora, z kupowaniem udziałów na początku wg uznania oraz z regułą (zaproponowaną przez P.T. Autora) o wyborze dla gracza bez flagi - albo kupuje dowolny udział albo dostaje z banku 1M. To zapobiega alienacji gracza, który się dał zapędzić w słabe udziały...
Nigdy nie czułem się "zgnojony". Ale gracz o słabych nerwach, przywiązany do "swojego" kraju wpada w coś w rodzaju lotniczego korkociągu. Co zarobi, to inwestuje w swój kraj i pogrąża swoją sytuację.
W tej grze arcyważna jest dywersyfikacja udziałów.
Widziałem rozgrywki, gdzie gracz wiodący miał od początku jeden kraj. I takie, gdzie zwycięzca w zasadzie wszystkimi zarządzał.
Polecam granie bez karty inwestora, z kupowaniem udziałów na początku wg uznania oraz z regułą (zaproponowaną przez P.T. Autora) o wyborze dla gracza bez flagi - albo kupuje dowolny udział albo dostaje z banku 1M. To zapobiega alienacji gracza, który się dał zapędzić w słabe udziały...
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
w aGoT jest wspólny tort do pokrojenia, niczego się nie stworzy - trzeba kogoś pojechać
w Imperialu jesteś inwestorem, przemysł państw generuje dochód, atakowanie innych państw umiarkowanie ma sens, bije się o terytoria neutralne (oczywiście pojechanie sąsiada sprawia że o neutrale nie powalczy, ale trzeba uważać żeby innym nie zrobić za dobrze)
i jeśli ktoś nie ma skrajnego pecha albo się wszyscy na niego uwzięli to w Imperialu raczej rzadko się zdarza atakowanie konkretnego gracza na początku... dopiero w końcówce wiadomo kto gdzie zainwestował i kogo wypadałoby temperować
zwłaszcza że trzeba się przyzwyczaić że żaden kraj nie jest czyjś tylko jest inwestycja do wysysania pieniędzy (ale utopienie funduszy w kraju pobitym przez przeciwnika może być bolesne)
ma się więc do aGoT nijak
już prędzej w Antike można kogoś pogrążyć (choć też nie tak łatwo, ale na pewno łatwiej niż w Imperialu)
w Machu Picchu jest w ogóle rondel?
[edit]
co do zasad Imperiala - rozpoczęcie inne niż profesjonalne (z kupowaniem udziałów) to jakaś herezja nie imperial, te kraje są zupełnie niewyrównane i losowe początkowe udziały są idiotycznym pomysłem
o co chodzi z tym brakiem inwestora i 1M dla gracza bez rządu?
brzmi dziwnie, ja lubię standardowe zasady - 2M dla inwestora, jak nie masz rządu to możesz kupować za każdym razem po inwestorze
raz grałem na możliwość kupowania udziałów przez wszystkich po turze państwa ale mi się nie podobało - za łatwo utrzymywać państwo w swoich rękach i lubię sztuczki taktyczne z pilnowaniem inwestora iwyrywaniem kraju przed punktacją - trzeba uważać jak się szykuje duży skok gospodarki
w Imperialu jesteś inwestorem, przemysł państw generuje dochód, atakowanie innych państw umiarkowanie ma sens, bije się o terytoria neutralne (oczywiście pojechanie sąsiada sprawia że o neutrale nie powalczy, ale trzeba uważać żeby innym nie zrobić za dobrze)
i jeśli ktoś nie ma skrajnego pecha albo się wszyscy na niego uwzięli to w Imperialu raczej rzadko się zdarza atakowanie konkretnego gracza na początku... dopiero w końcówce wiadomo kto gdzie zainwestował i kogo wypadałoby temperować
zwłaszcza że trzeba się przyzwyczaić że żaden kraj nie jest czyjś tylko jest inwestycja do wysysania pieniędzy (ale utopienie funduszy w kraju pobitym przez przeciwnika może być bolesne)
ma się więc do aGoT nijak
już prędzej w Antike można kogoś pogrążyć (choć też nie tak łatwo, ale na pewno łatwiej niż w Imperialu)
w Machu Picchu jest w ogóle rondel?
[edit]
co do zasad Imperiala - rozpoczęcie inne niż profesjonalne (z kupowaniem udziałów) to jakaś herezja nie imperial, te kraje są zupełnie niewyrównane i losowe początkowe udziały są idiotycznym pomysłem
o co chodzi z tym brakiem inwestora i 1M dla gracza bez rządu?
brzmi dziwnie, ja lubię standardowe zasady - 2M dla inwestora, jak nie masz rządu to możesz kupować za każdym razem po inwestorze
raz grałem na możliwość kupowania udziałów przez wszystkich po turze państwa ale mi się nie podobało - za łatwo utrzymywać państwo w swoich rękach i lubię sztuczki taktyczne z pilnowaniem inwestora iwyrywaniem kraju przed punktacją - trzeba uważać jak się szykuje duży skok gospodarki
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Nie, plansza i sposób poruszania się po niej może trochę rondel przypominać (bardziej przy czytaniu reguł niz podczas gry, a zwłaszcza w zestawieniu z nazwiskiem Autora ).zephyr pisze:w Machu Picchu jest w ogóle rondel?
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Gra bez karty inwestora jest opisana na str. 16 (pdf z pl wersją instrukcji)zephyr pisze:o co chodzi z tym brakiem inwestora i 1M dla gracza bez rządu?
brzmi dziwnie, ja lubię standardowe zasady - 2M dla inwestora, jak nie masz rządu to możesz kupować za każdym razem po inwestorze
raz grałem na możliwość kupowania udziałów przez wszystkich po turze państwa ale mi się nie podobało - za łatwo utrzymywać państwo w swoich rękach i lubię sztuczki taktyczne z pilnowaniem inwestora iwyrywaniem kraju przed punktacją - trzeba uważać jak się szykuje duży skok gospodarki
Natomiast ta druga modyfikacja to reakcja Gerdtsa na zarzuty, że łatwo pojechać gracza bez flagi/bez kasy - No money no flag
Gracz bez flagi może sporo uciułać. To stanowi spore zagrożenie dla każdego kto chce się trzymać jednego kraju. Ja ten wariant doceniłem i lubię. Warto spróbować.
Do kompletu w kolejnych rozgrywkach będę wprowadzał Swiss Bank variant, spodobał mi się w czasie rozgrywki w Imperiala 2030.
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Strona nie istniejeDon Simon pisze: ↑19 sie 2008, 12:27 I warto posluchac odcinka Planszostacji poswieconego wlasnie grom z rondlem:
http://gamesfanatic.blogspot.com/2008/0 ... nek-6.html
Może i nie jest to dziwne po 15 latach
Jednak ja nadal nie wiem co to ten rondel. Szukałam na forum, jednak znalazłam zbyt mało.
Czy ktoś mi może wyjaśnić na czym polega ta mechanika?
Z góry dzięki
-
- Posty: 542
- Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 172 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Koło podzielone jest na wycinki, konkretny wycinek pozwala wykonać konkretną akcję. Poruszając pionek o określoną, dozwoloną (np. maksymalnie 3) liczbę pól/wycinków wybieramy akcję na której nam zależy. Często wydanie jakichś zasobów pozwala na przesunięcie pionka o większą liczbę pól niż dozwolone bazowo. I tak kręcimy się w koło, jak w rondlu.
https://boardgamegeek.com/image/1128424/navegador
https://boardgamegeek.com/image/1128424/navegador
- Abizaas
- Posty: 1046
- Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 757 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Rondel występuje np. w Teotihuacanie, GWT czy Czerwonej Katedrze. Chodzi o poruszanie swoim pionkiem/robotnikiem po polach na planszy na których można wykonywać akcje. Różni się od worker placementu głównie tym, że pracownik musi poruszać się o określoną liczbę pól w danym kierunku.
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Ja tylko dodam, że to jest najprostsza, bazowa forma rondla. Do tego są jeszcze bardziej rozbudowane, późniejsze pomysły, jak Concodia, Great Western Trail czy Wicehrabiowie, gdzie jest mechanika podobna do rondla, ale mocniej rozbudowana.
- MichalStajszczak
- Posty: 9433
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1443 times
- Kontakt:
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Moim zdaniem najbardziej "przerondlowaną" grą jest Shipyard. A na bgg lista gier z rondlem zawiera blisko 200 pozycji, więc jest z czego wybierać.
- rastula
- Posty: 10021
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1307 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
od razu pomyślałem o Shipyard ...tam jest chyba 6 albo 7 rondli , przy czym na jednym wybieramy, na którym z pozostałych będziemy wybierać ...MichalStajszczak pisze: ↑06 mar 2023, 09:49 Moim zdaniem najbardziej "przerondlowaną" grą jest Shipyard. A na bgg lista gier z rondlem zawiera blisko 200 pozycji, więc jest z czego wybierać.
ostatnio odświeżyliśmy ten zacny tytuł ... słusznie będzie wznowiony - chociaż oczywiście cena pewnie zasmuci ... na szczęście stare wydanie działa zupełnie przyzwoicie, mimo braku figurek statków, załogi i plastikowych żurawi portowych ......
tylko trzeba wyłożyć tych żetonów trochę, żeby zagrać
dorzucę jeszcze kilka "klasyków"
Antike i Antike Duelum ..."klasyczny" rondel by Maca Gerdts'a
w tych tytułach jeździmy w kółeczko...
Santiago de Cuba Michaela Rieneck'a
Colosseum ( K.J Wrede)
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
W Concordii chodzi o rynek kart i ich "tańszość" gdy spadają w lewo?
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Chodzi o to, że masz karty i nie możesz zagrać danej karty zanim nie zresetujesz ręki. To taki podtyp rondla, bo nie musisz grać kart w konkretnej kolejności, tylko tę jedną resetującą. Ale sam autor w ogóle jest totalnym rondlerem, nie znam jego gry bez rondla
- PytonZCatanu
- Posty: 4510
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1667 times
- Been thanked: 2087 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Imperial 2030 możesz kupić obcenie za ok 80 zł. Świetna gra.
Powiem też coś kontrowersyjnego: gra z UKRYTYM rondlem jest trochę Concordia
Edit: dopiero doczytałem, ta opcja też już padła
Powiem też coś kontrowersyjnego: gra z UKRYTYM rondlem jest trochę Concordia
Edit: dopiero doczytałem, ta opcja też już padła
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024