Prus pisze: ↑20 wrz 2021, 14:54
Mam parę pytań:
1. Czy gdy „zasiedlam” orbitale, to też używam statków kolonizacyjnych, jak przy kolonizowaniu sektorów? Wg mnie tak, ale nie jestem pewien.
Tak, i tylko różowe albo żółte populacje[/color]
2. Przy eksploracji:
- dobieram kafel sektora (tak, a jeśli grasz jako Draco to możesz nie dobierać drugiego po obejrzeniu pierwszego)[/color]
- decyduję czy go kładę czy odrzucam
- jeśli są Starożytni, to pomijasz kolejne dwa kroki (ale płytkę odkrycia tak czy siak kładziesz) - chyba, że jesteś Draco[/color]
- jeżeli kładę, to sprawdzam płytkę odkrycia (o ile jest)
- decyduję czy zasiedlam sektor czy nie i zabieram płytkę - tak, w nowej edycji możesz zabrać płytkę nawet jak zdecydujesz się nie zasiedlić sektora[/color]
Wg mnie to właściwa kolejność, ale wolę się upewnić – szczególnie w kwestii kolejności (sprawdzenie płytki i zasiedlanie sektora).
3. Wg instrukcji jeżeli wyciągnę płytkę odkrycia „krążownik w sektorze” lub „orbital w sektorze” za sprawą STAROŻYTNYCH LABORATORIÓW z RZADKICH TECHNOLOGII, to muszę położyć krążownik lub orbital w swoim sektorze startowym, pod warunkiem, że go kontroluję. Oczywiście nie można dostawić drugiego orbitala w sektorze. W innym wypadku mogę jedynie złapać dwa punkty zwycięstwa. Czy to samo dotyczy płytki „monolit w sektorze”? Logika sugeruje, że takNa to wygląda, ale można by się przyczepić, że ograniczenie "1 na sektor" działa tylko podczas akcji budowy
[/color]
I pytanie dodatkowe:
Gdy orbital już stoi w kontrolowanym sektorze startowym lub nie kontroluję sektora, to czy mogę przyjąć dwa materiały bez budowy orbitala? Zakładam, że nie.Czytając reguły dosłownie, powiedziałbym, że jeśli nie kontrolujesz sektora to
musisz zachować kafelek jako 2 VP, natomiast w przeciwnym razie możesz zdecydować się wybrać drugą stronę i pominąć budowę Orbitala (jeśli w danym momencie 2 materiały są sytuacyjnie ważniejsze niż 2 VP)[/color]
4. I analogicznie. Z instrukcji wynika, że gdy podczas eksploracji wyciągnę płytkę odkrycia „krążownik w sektorze” lub „orbital w sektorze”, to muszę ten sektor skolonizować, by skorzystać z powyższej cechy. Bez kolonizacji biorę 2PZ. Czy to samo dotyczy płytki „monolit w sektorze”? Chyba tak.Gdzie tak wynika z instrukcji? Czytam angielską i nie widzę nic takiego[/color]
Znów pytanie dodatkowe:
Gdy nie kontroluję sektora, to czy mogę przyjąć dwa materiały bez budowy orbitala? I znów zakładam, że nie.A ja bym założył, że tak (jak wyżej), ale ciężko jest wyobrazić sytuację, gdzie to by się opłacało[/color]
5. Pytanie poza konkursem.
Mam za sobą jakieś 12-15 rozgrywek, niestety w większości dwuosobowych. To pozwoliło mi wyrobić sobie pewne wyobrażenie o grze, ale na razie to bardziej szkic niż pełny obraz. Chodzi mi o swoisty ranking ras.
Wg mnie najłatwiej gra się Żółtymi i Zielonymi. Niebieskimi jeszcze nie grałem, ale wydaje się, że to też silna, a przynajmniej średnia rasa. Ludzi umieściłbym gdzieś w połowie stawki. Czarnymi zdecydowanie wygrałem przeciw niebieskim, ale wg mnie zawdzięczam zwycięstwo błędom przeciwnika. Czarni sprawdziliby się w grze wieloosobowej, gdy na planszy robi się ciasno. W przypadku pojedynku do przeciwnika jest daleko i to kłopot. Z Białymi trochę podobnie, grałem dwa razy przeciw Żółtym (porażka i zwycięstwo bliskie remisu). Czerwonymi grało mi się przyjemnie, ale przeciw Zielonym przegrałem dwa razy. Większe zaawansowanie na starcie nie rekompensuje mniejszej liczby dysków, za to ładnie oddaje klimat zmierzchu cywilizacji. I znów – przy dużej liczbie graczy Czerwonym byłoby chyba łatwiej.Mnie się tylko najmniej ciekawie gra Mechanemą (biali?), bardzo lubię Plantę i Draco[/color]
Zatem wg moich wyobrażeń najsilniejsi są:
Zółci i Zieloni (chyba wolałbym Żółtych)
Niebiescy
Czarni i Biali
Czerwoni
Ludzi umieściłbym chyba za niebieskimi.
Różnice są odczuwalne, ale nie wykluczają pokonania silniejszego.
Jeżeli ktoś znajdzie chwilę, to poproszę o korektę powyższej kolejności na bazie własnych doświadczeń.