Perpetka, Filippos - tak, przyznaję - nazwa kart "klęski urodzaju" idzie oczywiście do zmiany.
Filippos - w Diamonds Club nie grałem, ale skoro widzisz podobieństwa to... chyba dobrze, bo DC to (jak wnioskuję z opinii w sieci) dobra gra.
Co do wykorzystania ekipy 4-os. W chwili obecnej gracz ma do wyboru dwa poliomino 4-elementowe (czyli "ekipy 4-os"). Jedna ma kształt "L", druga to łamaniec, który nie wiem jak się nazywa

Tak więc nie zajmujesz na planszy akcji linii prostej tylko pola z akcjami pasującymi do kształtu poliomino.
Co do blokady ruchów innym graczom. Poniekąd o to chodzi by wybierać pomiędzy tym co mi jest potrzebne, a takim położeniem by nieco zaszkodzić innym (zablokować komuś akcję, której potrzebuje). Jednak za prawie wszystkie akcje trzeba płacić (bez względu na to czy się je wykorzysta), więc blokujący też musi rozważyć czy opłaca mu się tego typu zagranie.
Poza tym gracze mogą zawsze wykorzystać jedną ze swoich mniejszych ekip, tak więc całkowita blokada nikomu nie grozi. A tak swoją drogą - być może 4-os. ekipy zostaną wycofane całkowicie, lub dozwolone tylko przy grze 2-os.
Początkowo chciałem wprowadzić po fazie akcji dodatkową fazę, a mianowicie "Negocjacje" - tutaj gracze mieliby okazję wymiany/sprzedaży zdobytych przed momentem akcji. Z jednym warunkiem - akcje, które by nam zostały "na ręce" i których byśmy nie chcieli/mogli wykorzystać karałyby gracza (kara pieniężna/punkty karne).
Ale na razie dałem sobie spokój - zbyt to komplikuje (na tym etapie) grę, a i ja nie jestem do końca przekonany czy to dobre rozwiązanie.
Co do testów - ta wersja ma za sobą dopiero kilka rozgrywek 2-os. na baaaaaardzo schematycznym prototypie. Poprzednia była dokładniej przetestowana (obie mają jeden element wspólny - pozyskiwanie akcji).
No i na koniec - kwestia punktacji. "Warunek zakończenia gry jest jednocześnie warunkiem zwycięstwa" - zgodzę się z tym, z małym "ale". Czerwone żetony bardzo trudno (z uwagi na minimalną ilość sadzonek czerwonych) zdobyć normalnie (sadzisz - zbierasz). I tak trzeba rozwijać głównie uprawy zielone i żółte + zaplecze winnicy i poprzez różnorodne wymiany zdobywać czerwone żetony. No i na tym etapie projektu - wydawało mi się, że czym prostszy będzie warunek zwycięstwa tym lepiej. Po kolejnych testach z pewnością będzie można z tym elementem poeksperymentować.