Dune:Wojna o Arrakis - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Kajak
Posty: 261
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 218 times
Been thanked: 97 times

Dune:Wojna o Arrakis - pytania o zasady

Post autor: Kajak »

Czy byłby ktoś tak dobry i wytłumaczył mi zmianę jak zaszła przy okazji FAQ 3.0 nazywająca się:
"Limit Zakazu Imperium został zniesiony".
Nie rozumiem jej oryginalnego brzmienia a tym bardziej po zmianach.
Poprosił bym o proste i przystępne opisanie jak to wyglądało oryginalnie i jaka nastąpiła reorganizacja przepisu.
Najprawdopodobniej bardzo dziękuje.
Jwill5555
Posty: 26
Rejestracja: 20 cze 2021, 02:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Jwill5555 »

Chodzi tutaj o fazę wydobywania przyprawy. Kiedy już policzysz ile wydobyłeś przyprawy musisz to wydać na utrzymanie albo podniesienie znaczników Imperium, których masz trzy. Jeżeli nie utrzymasz albo nie podniesiesz znacznika to znacznik idzie w dół.
W oryginalnej instrukcji było tak, że jeżeli jeden bądź więcej znaczników spadło w dół podczas tej fazy to wybierałeś sobie tylko jeden zakaz imperium odpowiadający jednemu ze znaczników, który spadł w dół. Po zmianach FAQ 3.0 liczba znaczników, która spadła w dół równa się ilości zakazom Imperium na następną rundę. W najgorszym wypadku jeżeli trzy znaczniki spadną w dół to otrzymujesz trzy zakazy Imperium.
buhaj
Posty: 1132
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 1034 times
Been thanked: 665 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: buhaj »

Ktoś napisał, że są 4 zmiany w najnowszej instrukcji:
1. Po wycofie przeciwnik decyduje o polu wycofania
2. Zakazy Imperium po fazie przyprawy
3. Natychmiastowe zwycięstwo Atrydow po zdobyciu stolicy Harkow
4. I co czwarte?
Kajak
Posty: 261
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 218 times
Been thanked: 97 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Kajak »

buhaj pisze: 04 wrz 2024, 09:11 Ktoś napisał, że są 4 zmiany w najnowszej instrukcji:
1. Po wycofie przeciwnik decyduje o polu wycofania
2. Zakazy Imperium po fazie przyprawy
3. Natychmiastowe zwycięstwo Atrydow po zdobyciu stolicy Harkow
4. I co czwarte?
Tryb dla 3-4 graczy: Grający Atrydami może dać
kartę Planu Fremenów grającemu Sojusznikiem:
Fremenami.
andrzej
Posty: 22
Rejestracja: 08 lip 2019, 17:47

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: andrzej »

Cześć, mam problem z zrozumieniem różnicy między Rozmieszczeniem a Umieszczeniem. Rozmieszczenie to, jak podaje instrukcja, wzięcie komponentów gry, których nie ma na planszy.(i to rozumiem). Natomiast, Umieszczenie to zabranie komponentów gry z dowolnego miejsca i umieszczenie ich na planszy (tego nie rozumiem). Jeżeli akcja RÓD pozwala umieścić 2 wybrane pojazdy, to dakładam nowe na planszę, czy przestawiam znajdujące się na planszy. Podobnie z akcją POTĘGA PUSTYNI - umieść 2 żetony znaku czerwia, dokładam nowe czy przestawiam.

1.Jeżeli "Umieszczeniem" mogę przestawić pojazdy, to jak wytłumaczyć zapis w instrukcji Str 13 "pojazdy", który mówi, że pojazdy nigdy nie ruszają się że swego miejsca?

2 Jeżeli karta przyprawy mówi mi że w tej rundzie mam 3 żniwiarki, to czy mogę Umieszczeniem dołożyć 2 kolejne i mieć 5? albo przestawić 2. Nie jest to co prawda akcja ruchu ale wychodzi na to że te żniwiarki się przesuną,

Co o tym sądzicie? wytłumaczcie proszę.
Jwill5555
Posty: 26
Rejestracja: 20 cze 2021, 02:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Jwill5555 »

buhaj pisze: 04 wrz 2024, 09:11 Ktoś napisał, że są 4 zmiany w najnowszej instrukcji:
1. Po wycofie przeciwnik decyduje o polu wycofania
2. Zakazy Imperium po fazie przyprawy
3. Natychmiastowe zwycięstwo Atrydow po zdobyciu stolicy Harkow
4. I co czwarte?
Co do pierwszego punktu to nie jest to zmiana. Na stronie 26 instrukcji masz napisane, że to przeciwnik wybiera pole w razie odwrotu legionu. Trzeci punkt, który poruszyłeś też działa troszkę inaczej.

4 zmiany zawarte w FAQ 3.0 to:
1.Limit Zakazu Imperium został zniesiony - Zamiast aktywowania 1 Zakazu Imperium spośród tych znaczników, które poruszyły się w dół, aktywowane są WSZYSTKIE Zakazy odpowiadające znacznikom, które poruszyły się w dół.

2. Natychmiastowa wygrana grającego Atrydami po zdobyciu Arrakin - Gdy Arrakin zostanie zniszczone, po przesunięciu znaczników Jasnowidzenia, grający Atrydami sprawdza czy spełnił warunki na swojej karcie Sekretnego Celu. Jeśli tak, grający Atrydami natychmiast wygrywa grę (zamiast podczas fazy Końca Rundy).

3. Zwycięski legion nie musi posuwać się naprzód. - Jeśli bitwa zakończy się zwycięstwem atakującego gracza, jego zwycięski Legion może poruszyć się na zaatakowany Obszar albo pozostać na swoim miejscu.

4. Tryb dla 3-4 graczy. Grający Atrydami może dać kartę Plany Fremenów grającemu Sojusznikiem czyli Fremenami. - Grający Atrydami może dobierać karty z talii swojego Sojusznika Fremena. Jeśli tak zrobi musi przekazać tę kartę swojemu Sojusznikowi, ale zanim to zrobi, może zapoznać się z treścią tej karty.
Piratrahim
Posty: 20
Rejestracja: 02 sie 2016, 07:08
Has thanked: 2 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Piratrahim »

Ad.3
A co z osadą. Harkonen zaatakował obszar z siczą i legionem Atrydow, wygrał i nie porusza się na obszar siczy. Czy sisz jest niszczona? Czy harkonen musi wejść na obszar siczy żeby ją zniszczyć? Przychylam się do ostatniej wersji, ale wola rozwiać wątpliwości.
Jwill5555
Posty: 26
Rejestracja: 20 cze 2021, 02:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Jwill5555 »

Piratrahim pisze: 05 wrz 2024, 12:17 Ad.3
A co z osadą. Harkonen zaatakował obszar z siczą i legionem Atrydow, wygrał i nie porusza się na obszar siczy. Czy sisz jest niszczona? Czy harkonen musi wejść na obszar siczy żeby ją zniszczyć? Przychylam się do ostatniej wersji, ale wola rozwiać wątpliwości.
Harkonen musi wejść na obszar siczy po wygranej walce aby ta sicz została zniszczona.
Wozik
Posty: 168
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Wozik »

Jwill5555 pisze: 03 wrz 2024, 23:58 Chodzi tutaj o fazę wydobywania przyprawy. Kiedy już policzysz ile wydobyłeś przyprawy musisz to wydać na utrzymanie albo podniesienie znaczników Imperium, których masz trzy. Jeżeli nie utrzymasz albo nie podniesiesz znacznika to znacznik idzie w dół.
W oryginalnej instrukcji było tak, że jeżeli jeden bądź więcej znaczników spadło w dół podczas tej fazy to wybierałeś sobie tylko jeden zakaz imperium odpowiadający jednemu ze znaczników, który spadł w dół. Po zmianach FAQ 3.0 liczba znaczników, która spadła w dół równa się ilości zakazom Imperium na następną rundę. W najgorszym wypadku jeżeli trzy znaczniki spadną w dół to otrzymujesz trzy zakazy Imperium.
A także, na starcie rundy aktywujesz wszystkie z najniższego rzędu.
DragonOmen
Posty: 9
Rejestracja: 12 sie 2021, 16:08
Been thanked: 1 time

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: DragonOmen »

Czy jeśli podniosę wszystkie trzy znaczniki imperium, które są na tym samym poziomie to na następną rundę dostaje wszystkie trzy zakazy?
_leigam_
Posty: 1024
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:19
Has thanked: 126 times
Been thanked: 213 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: _leigam_ »

DragonOmen pisze: 11 wrz 2024, 09:18 Czy jeśli podniosę wszystkie trzy znaczniki imperium, które są na tym samym poziomie to na następną rundę dostaje wszystkie trzy zakazy?

Jesli opuscisz znaczniki to dostajesz, tak wszystkie 3, za kazdy opuszczony, co z faqu wynika.
Preferuje: średnie/ciężkie euro, rywalizacja. Gram we wszystko :D Niezwiązany z branżą.

NA SPRZEDAŻ Projekt Gaja - nakładki na plansze Res arcana gra+Lux et Tenebrae+Perlae Imperii Trickerion Too Many Bones PL i inne
Wozik
Posty: 168
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Wozik »

_leigam_ pisze: 11 wrz 2024, 09:24
DragonOmen pisze: 11 wrz 2024, 09:18 Czy jeśli podniosę wszystkie trzy znaczniki imperium, które są na tym samym poziomie to na następną rundę dostaje wszystkie trzy zakazy?

Jesli opuscisz znaczniki to dostajesz, tak wszystkie 3, za kazdy opuszczony, co z faqu wynika.
Dostajesz wszystkie z najniższego poziomu oraz wszystkie, które spadły.
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2569
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 336 times
Been thanked: 554 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: tomp »

DragonOmen pisze: 11 wrz 2024, 09:18 Czy jeśli podniosę wszystkie trzy znaczniki imperium, które są na tym samym poziomie to na następną rundę dostaje wszystkie trzy zakazy?
Odwrotnie. Jak podniesiesz wszystkie 3 to nie dostajesz zakazów.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
DragonOmen
Posty: 9
Rejestracja: 12 sie 2021, 16:08
Been thanked: 1 time

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: DragonOmen »

Chodzi o sytuację, w której mam 9 przyprawy, podnoszę wszystkie 3 znaczniki i są one na jednym poziomie. Wszystkie wciąż są na najniższym poziomie. Wrzucam zdjęcie dla zobrazowania.
Obrazek
Jwill5555
Posty: 26
Rejestracja: 20 cze 2021, 02:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Jwill5555 »

DragonOmen pisze: 11 wrz 2024, 22:25 Chodzi o sytuację, w której mam 9 przyprawy, podnoszę wszystkie 3 znaczniki i są one na jednym poziomie. Wszystkie wciąż są na najniższym poziomie. Wrzucam zdjęcie dla zobrazowania.
Obrazek
Mylisz pojęcia najniższego poziomu. Najniższy poziom to ten, który jest zaznaczony na czerwono na samym dole. Po prawej stronie masz nawet adnotację o zakazie imperium.
Robisz w ten sposób:
1. Wydajesz zebraną przyprawę na podniesienie (3 przyprawy) lub utrzymanie (2 przyprawy) każdego ze znaczników Imperium.
2. Jeżeli, któryś ze znaczników nie został podniesiony albo utrzymany to dajesz go o poziom w dół.
3. Dla wskaźników, które spadły w dół lub znajdują się na najniższym poziomie na karcie Przyprawa Musi Płynąć (kolor czerwony) przydzielasz odpowiadający zakaz Imperium, który obowiązuje przez całą następną rundę aż do kolejnej fazy, w której będziesz wydawał przyprawę.
Wozik
Posty: 168
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Wozik »

Czyli zakazy wchodzą dopiero jak znaczniki znajdują się na samym dole lub dany znacznik spadnie w danej rundzie?
Instrukcja mówi, że najniższy zajmowany poziom to ten, na którym znajduje się najniżej położony znacznik, a nie na najniższy rząd na planszetce w ogóle.

Obrazek

Zagmatwane to.

[EDIT]

OK, wszystko jasne. Tłumacz Portalu dał ciała i zagmatwał. Oryginalna instrukcja mówi jasno "bottom step of The Spice Must Flow board", a nie najniższy zajmowany poziom.
DragonOmen
Posty: 9
Rejestracja: 12 sie 2021, 16:08
Been thanked: 1 time

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: DragonOmen »

Teraz rozumiem. Dzięki za pomoc
Wozik
Posty: 168
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Wozik »

Czy ktoś może w jednoznaczny sposób opisać w jakiej sytuacji figurka czerwia jest usuwana po ataku, bądź rozpatrzeniu potęgi pustyni w końcowej fazie rundy?

Instrukcja nie precyzuje jednoznacznie tych sytuacji.
akustyk
Posty: 150
Rejestracja: 04 sty 2019, 20:11
Has thanked: 64 times
Been thanked: 56 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: akustyk »

Wozik pisze: 14 wrz 2024, 21:01 Czy ktoś może w jednoznaczny sposób opisać w jakiej sytuacji figurka czerwia jest usuwana po ataku, bądź rozpatrzeniu potęgi pustyni w końcowej fazie rundy?

Instrukcja nie precyzuje jednoznacznie tych sytuacji.
Proszę:
1. Atak czerwia - zawsze czerw znika. Efekt ataku na żniwiarkę - żniwiarka znika, efekt ataku na legion - rzucasz kostkami i rozpatrujesz wyniki wg tabeli
2. Jeśli umieszczasz czerwia w wyniku odkrycia żetonu w miejscu gdzie jest żniwiarka - usuwasz żniwiarkę, chyba że masz zgarniarkę wtedy możesz uratować tą żniwiarkę (to nie jest atak). WAŻNE: o ile odkrycie nastąpiło w fazie Pustynnych zagrożeń.
3. Jeśli umieszczasz czerwia w wyniku odkrycia żetonu w miejscu gdzie jest legion - robisz odwrót legionem (ty decydujesz gdzie jako gracz Atrydami) i to nie jest wtedy atak, chyba że nie ma gdzie zrobić odwrotu wtedy atakujesz i wtedy jest to już definicja ataku i usuwasz czerwia i lecisz wg pkt. 1.

Rozbijając pkt 2: może się zdarzyć sytuacja, że będzie trzeba rozpatrzyć znak czerwia w fazie rozpatrywania akcji np. jak wejdziesz legionem Harkonnenów na obszar z żetonem czerwia. Wtedy musisz rozpatrzyć ten żeton od razu i są 3 opcje:
a) jeśli był tam wcześniej tylko legion to musisz dla połączonego legionu wykonać odwrót wg definicji (czyli Atrydzi Ci go przesuwają)
b) wkroczyłeć tylko tym legionem bo obszar był pusty - wtedy robisz odwrót tego legionu jak powyżej
c) była tam żniwiarka to legion robi odwrót jak powyżej a żniwiarka zostaje zniszczona i nie możesz w tym momencie użyć zgarniarki ponieważ nie jest to faza 3 (pustynne zagrożenia)
Uwaga dotyczy wszystkich punktów ZAWSZE: jeśli nie możesz zrobić odwrotu to czerw atakuje i znika.
ostry66
Posty: 38
Rejestracja: 14 gru 2009, 20:07
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: ostry66 »

andrzej pisze: 04 wrz 2024, 17:54 Cześć, mam problem z zrozumieniem różnicy między Rozmieszczeniem a Umieszczeniem. Rozmieszczenie to, jak podaje instrukcja, wzięcie komponentów gry, których nie ma na planszy.(i to rozumiem). Natomiast, Umieszczenie to zabranie komponentów gry z dowolnego miejsca i umieszczenie ich na planszy (tego nie rozumiem). Jeżeli akcja RÓD pozwala umieścić 2 wybrane pojazdy, to dakładam nowe na planszę, czy przestawiam znajdujące się na planszy. Podobnie z akcją POTĘGA PUSTYNI - umieść 2 żetony znaku czerwia, dokładam nowe czy przestawiam.

1.Jeżeli "Umieszczeniem" mogę przestawić pojazdy, to jak wytłumaczyć zapis w instrukcji Str 13 "pojazdy", który mówi, że pojazdy nigdy nie ruszają się że swego miejsca?

2 Jeżeli karta przyprawy mówi mi że w tej rundzie mam 3 żniwiarki, to czy mogę Umieszczeniem dołożyć 2 kolejne i mieć 5? albo przestawić 2. Nie jest to co prawda akcja ruchu ale wychodzi na to że te żniwiarki się przesuną,

Co o tym sądzicie? wytłumaczcie proszę.
Za instrukcją:
Umieszczenie oznacza zabranie komponentów z dowolnego miejsca (za wyjątkiem tych w Zbiorniku Regeneracyjnym) i umieszczenie ich na planszy.

Masz tu dowolność, możesz wziąć z zasobów ale jeśli ich tam brakuje to możesz (czasami musisz) przestawić coś co już wcześniej się na planszy znalazło.
Jeśli masz umieścić 2 żetony czerwia to jeśli masz je w zasobach to stamtąd je zabierasz ale jeśli już miałbyś wszystkie wyłożone na plansze to przestawiasz któreś z nich. To dobrze widać na przykładzie czerwi. W grze są 4 figurki zwykłych czerwi, jeśli masz umieścić czerwia, a wszystkie znajdują się już na planszy to musisz któregoś przestawić.

Ad 1. Moim zdaniem tu chodzi o Ruch w sensie akcji, a nie ich przestawienie czyli pojazdy nie ruszają się czyli nie podlegają akcji ruchu.
Ad 2. Musiałbyś pokazać zapis na tej karcie ale prawdopodobnie chodzi o to że możesz dołożyć 2 kolejne żniwiarki do tych które już posiadasz na planszy.
d0man
Posty: 148
Rejestracja: 18 gru 2017, 01:43
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: d0man »

Kojarzycie może co się dzieje, jeśli w jednej z talii skończą się karty planów? Tracimy możliwość dobierania z tej talii czy przetasowujemy odrzucone i stają się znów dostępne?
akustyk
Posty: 150
Rejestracja: 04 sty 2019, 20:11
Has thanked: 64 times
Been thanked: 56 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: akustyk »

d0man pisze: 21 wrz 2024, 01:29 Kojarzycie może co się dzieje, jeśli w jednej z talii skończą się karty planów? Tracimy możliwość dobierania z tej talii czy przetasowujemy odrzucone i stają się znów dostępne?
Str. 19 instrukcji:
Jeśli dana talia się wyczerpie, odrzucone karty nie są ponownie tasowane. Nie można już dobierać kart z tej talii.

Także niestety, ale nie tasujesz ponownie.
bdm
Posty: 754
Rejestracja: 18 mar 2019, 13:41
Has thanked: 540 times
Been thanked: 100 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: bdm »

Akcja PRZYWÓDZTWO Harkonenów. Czy jeśli chcesz wykonać akcję porusz legion z przywódcą a nie masz żadnego przywódcy na planszy to nie możesz wykonać tej akcji a kości przepadają?
ostry66
Posty: 38
Rejestracja: 14 gru 2009, 20:07
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: ostry66 »

Jeśli nie możesz lub nie chcesz wydać tych kości na zagranie karty planu to wg mnie niestety przepadają w myśl zasady z ramki "Wybieranie efektów akcji" mówiącej o tym, że efekty akcji nigdy nie są obowiązkowe. Wiem, że ramka odnosi się do sytuacji kiedy gracz sam chce, a nie jest zmuszony nie rozpatrywać całości lub części akcji ale chyba możemy tu przedstawioną przez Ciebie sytuację podciągnąć.
Wozik
Posty: 168
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune:Wojna o Arrakis

Post autor: Wozik »

bdm pisze: 29 wrz 2024, 19:46 Akcja PRZYWÓDZTWO Harkonenów. Czy jeśli chcesz wykonać akcję porusz legion z przywódcą a nie masz żadnego przywódcy na planszy to nie możesz wykonać tej akcji a kości przepadają?
Tak.
ODPOWIEDZ