Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
adrturz
Posty: 558
Rejestracja: 26 lis 2019, 14:50
Has thanked: 161 times
Been thanked: 310 times

Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: adrturz »

Obrazek

https://boardgamegeek.com/boardgame/403 ... ill-valley

Cześć, chłopaki z GraMaTury (nowego wydawnictwa) zapowiedziały polską lokalizację Windmill Valley od Board&Dice, po polsku "Wiatrakowo".

"W grze wcielicie się w budowniczych, którzy tworzą swoje idealne plantacje tulipanów. Waszym zadaniem będzie zarządzanie surowcami, budowanie wiatraków oraz rozwój swojego terenu, aby stać się najlepszym gospodarzem w dolinie. 🏡

Czekają na Was:
🌀 Przepiękne ilustracje i elementy gry
🌾 Proste zasady, które kryją w sobie głębię strategii
🎲 Doskonała zabawa i duuuuużo kombinowania

Premiera już w marcu 2025!"
kasiul3k
Posty: 154
Rejestracja: 17 wrz 2016, 07:48
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 77 times
Been thanked: 147 times
Kontakt:

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: kasiul3k »

Jakbyście byli zainteresowani, to nagraliśmy rozgrywkę. Dzielimy się również swoją opinią co do tego tytułu.



Zapraszamy do oglądania!
Awatar użytkownika
crazygandalf
Posty: 559
Rejestracja: 14 lut 2016, 16:25
Has thanked: 94 times
Been thanked: 731 times
Kontakt:

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: crazygandalf »

Nagraliśmy rozgrywkę dwuosobową w Wiatrakowo. Może kogoś zainteresuje.
Windmill Valley
Awatar użytkownika
Malibu
Posty: 286
Rejestracja: 15 wrz 2016, 07:46
Has thanked: 58 times
Been thanked: 51 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Malibu »

Spoiler:
Macie już jakąś konkretniejszą datę wydania?
Ostatnio zmieniony 20 lut 2025, 09:53 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Cytowanie
asatlawa
Posty: 13
Rejestracja: 16 lut 2020, 10:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: asatlawa »

asatlawa
Posty: 13
Rejestracja: 16 lut 2020, 10:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: asatlawa »

Wszystkich zainteresowanych tym tytułem, ale i losami wydawnictwa Gramatury zapraszam na Games Fanatic. Ukazał się tam dziś wywiad z Bartoszem Chlebickim. Link do tekstu:
https://www.gamesfanatic.pl/2025/03/24/ ... hlebickim/
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 438
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 438 times
Been thanked: 231 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Arachion »

Słaba reklama, słaby kontakt na fb, brak przedsprzedaży, wątek śpi.
Chce życzyć dobrze wydawnictwu ale jak...

Będzie instrukcja po Polsku dostępna aby przeczytać przed ewentualnym zakupem czy to tajemnica/gra niespodzianka dla potencjalnych klientów?
Sucharzysta
Jez_Anaszpan
Posty: 62
Rejestracja: 18 paź 2024, 08:38
Has thanked: 25 times
Been thanked: 31 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Jez_Anaszpan »

Jaka gra niespodzianka jak w sprzedaźy jest od trzeciego kwartału 2024 roku i znajdziesz pierdyliard opinii, gameplayow czy recenzji w necie. Instrukcja teź jest do poczytania.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 438
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 438 times
Been thanked: 231 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Arachion »

Jez_Anaszpan pisze: 26 mar 2025, 22:30 Jaka gra niespodzianka jak w sprzedaźy jest od trzeciego kwartału 2024 roku i znajdziesz pierdyliard opinii, gameplayow czy recenzji w necie. Instrukcja teź jest do poczytania.
To jest ta krótkowzroczność i patrzenie tylko na siebie bardzo młodych ludzi.
Pisałeś w temacie "Spiele-offensive.de":
Jez_Anaszpan pisze: 20 mar 2025, 10:02 ... Dla mnie bardzo zależna językowo gra po niemiecku to twardy pas.
Co wydawało by się, że jesteś wstanie pojąć pewne ograniczenia które stwarza bariera językowa więc może nie warto zgrywać chojraka.

Znam sporo świetnych graczy którzy nie umieją w angielski - może to ich leniwość albo już wiek albo to i to - ale to mega sympatyczni ludzie i w niejedną euro ograli młodszego więc dlaczego chcesz ich pozbywać świadomego zakupu pisząc takie dyrdymały.

Maja spory ale jednak ograniczony budżet, który chcą wydać rozsądnie. Dlatego zamiast kierować się opiniami to czytają instrukcje i na podstawie doświadczenia wiedzą czy pozycja się spodoba.

Dlaczego medrkuje? - bo sam przepisuje dla takiej wiary pliki, chce mi się, szanuje każdego niezależnie od szkoły...i... całkiem niedawno miałem pytanie o tą pozycje, co sądzę i czy warto dla fanów Barcelony.
Odpowiedziałem żeby sobie instrukcje przeczytali, wydaje to nowy wydawca to zatroszczy się o pliki, reklamę, popytać na fb.
Pokładałem w tamtym momencie ogromną wiarę w chłopaków z gramatury, a tutaj całkowicie nic - zero ich przysposobienia do walki o rynek.
Mam wrażenie, że mi na nich bardziej zależy. I nie jestem próżny w działaniu, a chętnie kupię nawet w ciemno tą pozycję.
Sucharzysta
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5456
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 559 times
Been thanked: 2179 times
Kontakt:

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Gambit »

Arachion pisze: 27 mar 2025, 17:10Znam sporo świetnych graczy którzy nie umieją w angielski - może to ich leniwość albo już wiek albo to i to - ale to mega sympatyczni ludzie i w niejedną euro ograli młodszego więc dlaczego chcesz ich pozbywać świadomego zakupu pisząc takie dyrdymały.
Tylko w tym wątku o grze znajdziesz trzy materiały po polsku, w tym jedną rozgrywkę. Raczej nie jest to "gra niespodzianka"
Jez_Anaszpan
Posty: 62
Rejestracja: 18 paź 2024, 08:38
Has thanked: 25 times
Been thanked: 31 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Jez_Anaszpan »

Spoiler:
Też uważam, że mając 50 lat to jeszcze młody jestem (ale nie bardzo młody).
Wyciągnąłeś z innego wątku mój wpis i porównujesz zabawę w niemieckojęzyczną grę pełną tekstu na kartach z angielskojęzyczną grą bez centymetra takstu na komponentach. Super :) Tak, jak chodzi o zależne językowo gry po niemiecku to nie jestem chojrak, ale mam w domu sporo niemieckich wydań bez tekstu na komponentach. W dobie chata gpt czy google translatora naprawdę bez znajomości języka można przeczytać instrukcję nawet po chińsku. I tak jak napisał Gambit wyżej, na temat Windmill Valley są materiały również po polsku.
Agistral
Posty: 6
Rejestracja: 06 lis 2019, 10:48
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Agistral »

Gambit pisze: 27 mar 2025, 22:30
Arachion pisze: 27 mar 2025, 17:10Znam sporo świetnych graczy którzy nie umieją w angielski - może to ich leniwość albo już wiek albo to i to - ale to mega sympatyczni ludzie i w niejedną euro ograli młodszego więc dlaczego chcesz ich pozbywać świadomego zakupu pisząc takie dyrdymały.
Tylko w tym wątku o grze znajdziesz trzy materiały po polsku, w tym jedną rozgrywkę. Raczej nie jest to "gra niespodzianka"
Po długich namysłach, czy usunąć cały post, czy tylko 3/4 posta, zdecydowałem się ciachnąć tę najbardziej newralgiczną i niczego nie wnosząca część - Curiosity

Off: Idąc tym krokiem, smartphony też mógłby Pan recenzować i walczyć o to, że nie potrzebnie producent pisze jaki ma procesor ponieważ Pan w filmiku powie, że jest szybki to znaczy, że jest szybki.
__________________________________________________

Rozumiem, że mogą być ludzie zainteresowani tym aby konsument był niedoinformowany.
ale
Z mojego punktu czytania z zrozumieniem, chodziło użytkownikowi "Arachion", że wydawca prowadzi upośledzony sposób walki o kawałek rynku gier planszowych.
- na fb cisza
- nie widzę przedsprzedaży
- nie widze ceny
- udzielania się jako nowe wydawnictwo
- aktywnej sprzedaży

- ta instrukcja to wkońcu będzie czy nie będzie jako plik pdf? (tak albo nie -tylko o odpowiedź proszę ludzi doinformowanych, insynuacji młodzieży i Pana Gambita podziękuje - tylko czyste fakty)
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 605
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 337 times
Been thanked: 536 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: vnzk »

Agistral pisze: 29 mar 2025, 06:38 Panie Gambit, rozumiem z wypowiedzi, że idąc tym krokiem - nie przysługuje mi prawo przeczytania składowych produktu przed zakupem ponieważ Pan uważa, że wszystko już opowiedział na ten temat przez youtuba?
A jeżeli, zachowa Pan odrobine skromności, że jednak może nie wszystko - to każdy zainteresowany, ma przed zakupem, zamiast wejść na stronę wydawcy i zapoznać się z składem - szukać, po całym internecie opinii i recenzji oraz liczyć, że są: obiektywne albo nie opłacone?
Ale przecież Gambit odniósł się do słów "gra niespodzianka", nie jest tak, że w języku polskim nie da się dowiedzieć jak wyglądają jej zasady.

Przecież nikt nie sugeruje, że musisz w tych materiałach oprzeć się na części recenzenckiej. Możesz obejrzeć tylko część, gdzie opowiadają o zasadach (ewentualnie fragment rozgrywki) i wyłączyć zanim będą Ci wciskać swoje opłacone (Twoim zdaniem) opinie. A zasady tłumaczone są w każdym z tych trzech wymienionych, więc nawet jak stwierdzisz, że jedna osoba robi to źle, masz jeszcze dwie inne do sprawdzenia. I będziesz miał efekt bardzo zbliżony do tego po przeczytaniu instrukcji. Może nawet lepszy, bo instrukcje bywają napisane źle i czasem jest trudno z nich wywnioskować jak faktycznie wygląda rozgrywka.

A jeszcze co do możliwości sprawdzenia towaru przed zakupem - z tego co widzę, póki co nigdzie nie możesz wydać pieniędzy na Wiatrakowo w polskiej wersji, więc zarzut, że wydawca wyciąga od Ciebie pieniądze zanim dał Ci informacje o grze (w tym przypadku instrukcję) jest na ten moment niesłuszny.
Awatar użytkownika
loaru
Posty: 504
Rejestracja: 13 sty 2015, 10:07
Has thanked: 119 times
Been thanked: 250 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: loaru »

Agistral pisze: 29 mar 2025, 06:38 - ta instrukcja to wkońcu będzie czy nie będzie jako plik pdf? (tak albo nie -tylko o odpowiedź proszę ludzi doinformowanych, insynuacji młodzieży i Pana Gambita podziękuje - tylko czyste fakty)
Wyobrażam sobie, że gdybym miał odpowiednie doświadczenie życiowe, to zamiast pruć się do „młodzieży” na forum, zadałbym to pytanie wydawcy na fb czy w mailu… :roll:
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5456
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 559 times
Been thanked: 2179 times
Kontakt:

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Gambit »

Agistral pisze: 29 mar 2025, 06:38 Panie Gambit, rozumiem z wypowiedzi, że idąc tym krokiem - nie przysługuje mi prawo przeczytania składowych produktu przed zakupem ponieważ Pan uważa, że wszystko już opowiedział na ten temat przez youtuba?
A jeżeli, zachowa Pan odrobine skromności, że jednak może nie wszystko - to każdy zainteresowany, ma przed zakupem, zamiast wejść na stronę wydawcy i zapoznać się z składem - szukać, po całym internecie opinii i recenzji oraz liczyć, że są: obiektywne albo nie opłacone?
Nie wspomniałem, że ja nagrałem materiał. Wspomniałem, że są trzy. Jeden z nich to rozgrywka, która sama w sobie nie jest opinią, tylko przedstawieniem zasad, pokazaniem komponentów i tego jak działają mechaniki. I osobiście uważam, że jest to o niebo lepsze, niż sucha lektura instrukcji. Zwłaszcza pod kątem decyzji zakupowej. Masa ludzi pomija recenzje i woli zobaczyć czystą rozgrywkę. I ja to rozumiem, dlatego cieszę się, że Planszówki Online taki materiał zrobiły.

A z recenzji można zerknąć tylko na fragment o zasadach. Tu raczej nie należy się obawiać "opłacenia", bo to suche fakty.
Agistral pisze: 29 mar 2025, 06:38 Off: Idąc tym krokiem, smartphony też mógłby Pan recenzować i walczyć o to, że nie potrzebnie producent pisze jaki ma procesor ponieważ Pan w filmiku powie, że jest szybki to znaczy, że jest szybki.
Idąc tym krokiem gdybym recenzował smartphony i w takim materiale NIE zawierał danych technicznych (które można uznać odpowiadają w recenzji planszówki fragmentowi o zasadach), to na pewno nie walczyłbym o to, że producent nie musi czegoś pisać. Ale gdyby nie można było się doczekać takiej dokumentacji od producenta, to podpowiedziałbym, że takie informacje (nie opinię) można znaleźć w takim, albo innym materiale, więc nie jest to całkowitą tajemnicą.

Zatem jeszcze raz. Jak już to ktoś słusznie napisał, odnosiłem się do stwierdzenia, że Wiatrakowo jest "grą niespodzianką". Nie jest. Są w Internecie po polsku informacje o zasadach i pokazana sucha rozgrywka. Na tej podstawie (bez oglądania opinii) można bez obaw podejmować decyzje.
Agistral pisze: 29 mar 2025, 06:38 ta instrukcja to wkońcu będzie czy nie będzie jako plik pdf? (tak albo nie -tylko o odpowiedź proszę ludzi doinformowanych, insynuacji młodzieży i Pana Gambita podziękuje - tylko czyste fakty)
To jest wątek o grze, w którym wypowiadają się ludzie, którzy grali, albo są nią jakkolwiek zainteresowani. To pytanie najlepiej skierować do wydawcy, a nie do graczy. I najlepszą metodą na kontakt z wydawcą, jest mail do wydawnictwa, albo prywatna wiadomość na jakichś socjalach tego wydawnictwa. Ludzie tu nie wiedzą czy ta instrukcja będzie (przynajmniej osoby, które na razie tu się wypowiadają), dlatego wskazują inne miejsca w Internecie, gdzie można zobaczyć jak gra wygląda, co zawiera i jak się w nią gra.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 438
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 438 times
Been thanked: 231 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Arachion »

Nareszcie wątek żyje - szkoda tylko, że w takim tonie.

Potrzebujemy na rynku konkurencji wydawnictw, dzięki temu zyskamy my: gracze. Dlatego zwróciłem uwagę na gramature i ich pierwsze dzieło.
Kontakt z graczami czyli chociażby to forum to ich poletko, chciałem ich wyciągnąć do tablicy, odświeżyć temat, pokazać graczom ich obecność tutaj........ a tylko zebrało się, wodzowi Gambitowi.
Gambit pisze: 29 mar 2025, 14:12 Zatem jeszcze raz. Jak już to ktoś słusznie napisał, odnosiłem się do stwierdzenia, że Wiatrakowo jest "grą niespodzianką". Nie jest.
Weto, ja i wiele znajomych twarzy wolimy przeczytać instrukcje, niż oglądać. Dzięki temu, dokładnie wiemy co kupujemy.
Może wyrażenie "gra niespodzianka" jest nad wyrost ale w mojej definicji zanim przeczytałem instrukcje co zajęło do kwadransa to takim było.
Tak, chłopaki z koszalina robią ultra świetną pracę z rozgrywkami ale to nie zastępuje przeczytania lektury.
Agistral pisze: 29 mar 2025, 06:38 - ta instrukcja to wkońcu będzie czy nie będzie jako plik pdf? (tak albo nie -tylko o odpowiedź proszę ludzi doinformowanych, insynuacji młodzieży i Pana Gambita podziękuje - tylko czyste fakty)
Do końca miesiąca kwietnia, będzie piękna instrukcja przełożona na Polski, pojawi się na BGG.
Oficjalna albo nie oficjalna.
Albo oni albo my!
Sucharzysta
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5456
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 559 times
Been thanked: 2179 times
Kontakt:

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Gambit »

Arachion pisze: 29 mar 2025, 17:11 Weto, ja i wiele znajomych twarzy wolimy przeczytać instrukcje, niż oglądać. Dzięki temu, dokładnie wiemy co kupujemy.
Szanuję. Ja ostatnio jestem w obozie oglądaczy (wideo-instrukcje, albo Learn to Play), ale to chyba dlatego, że trafiłem na kilka instrukcji, które uznały, że nie będą ułatwiać czytelnikowi zrozumienia zasad :) Plus na wideo widzę nie tylko zasady, ale i sposób manipulacji komponentami w danym momencie.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 438
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 438 times
Been thanked: 231 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Arachion »

Gambit pisze: 29 mar 2025, 17:22 trafiłem na kilka instrukcji, które uznały, że nie będą ułatwiać czytelnikowi zrozumienia zasad :)
Nie zdążyłem tego dopisać do poprzedniego posta, że ma to swoje plusy i minusy - odnośnie czytania instrukcji jako priorytetowego wyznacznika atrakcyjności.
W lutym odbił bym się od salton sea. Po instrukcji dałem sobie spokój ale po rozegreniu partii: to całkiem niezła pozycja.
Tomku, jak najbardziej szanuje i doceniam Twoją prace - każdy z waszych kanałów, ma swój target na grupę odbiorczą i świetnie się uzupełniacie. Oby wam wytrwałości nie brakło.

Jedynym tematem który nikt nie podniósł i skomentował jest deficyt zaangażowania nowego wydawnictwa - nie rozumiem takiej ciszy kiedy tutaj wchodzi biznes. Wasza pasywność daje ciche zrozumienie sytuacji więc i ja nie mam nic więcej do powiedzenia.
Sucharzysta
Pomnik
Posty: 680
Rejestracja: 31 mar 2022, 00:05
Has thanked: 408 times
Been thanked: 287 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Pomnik »

Arachion pisze: 29 mar 2025, 17:56 Jedynym tematem który nikt nie podniósł i skomentował jest deficyt zaangażowania nowego wydawnictwa - nie rozumiem takiej ciszy kiedy tutaj wchodzi biznes. Wasza pasywność daje ciche zrozumienie sytuacji więc i ja nie mam nic więcej do powiedzenia.
Tutaj chyba za bardzo nie ma co się rozpisywać - zanim wydali pierwszą grę to przejęło ich Red Square Games. Wiatrakowo to pierwsza i ostatnia gra Gramatur.
"Real darkness have love for a face. The first death is in the heart, Harry."
Awatar użytkownika
Irka
Posty: 891
Rejestracja: 23 wrz 2022, 01:27
Has thanked: 1126 times
Been thanked: 439 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Irka »

Rozumiem zastrzeżenie, że brak polskiej instrukcji przed premierą.

Co do pozostałych uwag - ja dla odmiany się cieszę, że nie było tu nakręcania hajpu czy dyskusji osób, które jeszcze nie grały (choć całkiem zabawna i pouczająca geograficznie była rozmowa o nazwie gry w wątku (byłego) wydawnictwa :))

Dla mnie wyznacznikiem atrakcyjności nie są instrukcje ani reklama, tylko wrażenia z rozgrywek, najlepiej zwykłych graczy.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 438
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 438 times
Been thanked: 231 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Arachion »

Sucharzysta
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4411
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 3145 times
Been thanked: 3072 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Gizmoo »

Dawno nie udzielałem się na forum, ale uznałem, że dla Wiatrakowa warto zrobić wyjątek! :D

Na początku małe wyjaśnienie - ostatnio mało gram w "sucharki", euro pozbawione interakcji coraz rzadziej trafiają na stół, a już nowe eurasy kompletnie przestały mnie interesować.

WIATRAKOWO już na starcie zmieniło ten stan. Z dwóch powodów. Pierwszym był obejrzany kompletnym przypadkiem filmik Rahdo, który jarał się główną mechaniką kół obrotowych. I muszę przyznać - jego entuzjazm spowodował, że Windmill Valley trafiło na krótką listę "nowych gier do zagrania". Drugim powodem i zarazem dużą motywacją była polska nazwa. Z "Wiatrkowem" (miejscem) mam związane jedne z najwspanialszych planszówkowych wspomnień. Ale to nie tylko sentyment. Nie tylko planszówki i wspaniałe towarzystwo. Wiatrakowo to po prostu wspaniałe, magiczne miejsce.

No więc musiałem zagrać w Wiatrakowo w Wiatrakowie! I udało się. :lol:

Wiatrakowo (planszówka) na pierwszy rzut oka wydaje się euraskiem jakich wiele na rynku. Ot, jest to puzelek optymalizacyjny, w którym ścigamy się na listwie Kramera, a punkty kapią z różnych źródeł. Sałatka tulipanowa jest smaczna, a rozgrywka super przyjemna. Zasady to taki średniaczek +. Dla wyjadaczy euro będzie prosto, dla ludków trochę mniej otrzaskanych z cięższymi eurasami problem może stwarzać jedynie ocena "w co iść".

Główny mechanizm to rondelek akcji, umieszczony na obrotowych kołach. Ten rondelek będziemy sobie rozbudowywać i właśnie tutaj diabeł jest ukryty. Rozbudowa tego silniczka to genialny pomysł i to od graczy zależy, w jakim stopniu sobie ten silniczek rozbudowują. Im lepiej pokombinujesz, im lepiej zbudujesz sobie zależności - tym większe combosiki wykręcisz i dalej dotrzesz na listwie punktowej. Bardzo podobała mi się również rozbudowa pasywnych umiejętności z kart "specjalistów" (zabijcie mnie, ale nie pamiętam użytej w grze nomenklatury), a także fajny dylemat - czy budować za ich pomocą silniczek, czy punktację.

Interakcja pomiędzy graczami ma tylko trzy punkty styku i... W zasadzie nie jest bolesna.

1. Możemy podebrać komuś kafelek do koła akcji.
2. Możemy podebrać komuś kartę "specjalisty".
3. Możemy komuś zaburzyć koncept przepływem wody.

Przy czym - pierwszy i trzeci punkt robimy raczej pod siebie, więc interakcja jest przypadkowa. Raz podczas całej gry podebrałem kartę "specjalisty", wyłącznie dlatego, że inny gracz bardzo by na niej zapunktował. Ale to tyle. Jest jeszcze "ryneczek", ale tam interakcja jest raczej pozytywna, więc nie ma co strzępić pióra. Zresztą średnio nas obchodzi, co robią pozostali gracze, bo my musimy optymalizować własne akcje. Za robienie akcji nieoptymalnych zapłacimy jedynie my. Bez sensu jest tu szkodzić komuś celowo. Bardziej można tu zrobić coś "przy okazji".

Bawiłem się znakomicie! Dla mnie to była gra (i odkrycie) wyjazdu! Polecam absolutnie wszystkim, którzy lubią budować sobie silniczki i kręcić kombosiki. Jest ładnie, sympatycznie, tematycznie, a optymalizacja przyjemnie łechce szare komórki.

Malutka łyżka dziegciu w tej łyżce miodu. Dwie rzeczy mi nie podeszły:

1, Nie podoba mi się trigger zakończenia gry. Gracz, który będzie szybciej kręcił swoim kołem doprowadzi do szybszego zakończenia rozgrywki. Rozumiem pomysł i rozumiem designerski wybór, ale mi to nie siedzi. Dla mnie gra zakończyła się zbyt "nagle" i w takich eurasach preferuję raczej stały, stabilnie odpalany koniec rozgrywki. Zagrałem wczoraj w genialny GAH i tam wiem od początku ile mam rund, ile mam ruchów i muszę się w tym przedziale wyrobić z planem. Tutaj rozgrywka zakończyła się dla mnie za szybko i totalnie zaskakująco (byłem przekonany, że potrwa jeszcze przynajmniej dwie rundy) przez co ucięło mi ponad 20 punktów. Rozumiem, że gra ma być wyścigiem, tylko szkoda, że ten wyścig nie jest do końca przewidywalny. Ten "sudden death" jest zresztą dosyć przypadkowy, bo po ruchach przeciwników nie jesteśmy w stanie odczytać ich planu i jak bardzo ruszą swoim młyńskim. kołem.

2. Kupowanie kafelków z "plusikiem" jest zdecydowanie bardziej opłacalne i w połowie gry praktycznie nikt nie kupował kafelków bez plusika. Zresztą wszyscy gracze stwierdzili, że gdyby wiedzieli jak bardzo jest to mocny element rozgrywki - to nigdy by nie "zaśmiecali" sobie kół kaflami bez plusika.

I niewielki minusik za trochę gryzące się ze stylem graficznym planszy grafiki na kartach. Po prostu od razu widać, że portrety specjalistów, a pozostałe elementy graficzne, robiło dwóch różnych artystów.

Finalna ocena - 8.5/10. To najlepsze euro z nowych w jakie grałem. Pytanie - "Czy kupię?" pozostaje jednak otwarte. Gdybym nie miał tylu gier na półce - Kupiłbym Wiatrakowo bez wahania. A tak, mam zagwozdkę. Pograłbym więcej, ale muszę się czegoś pozbyć. Niemniej polecam gorąco wszystkim. Warto zagrać i przekonać się samemu. Bardzo solidny, super przyjemny produkt. Gorąco Polecam!
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1444
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 216 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Brylantino »

Czy tutaj nie będzie problemem z regrywalnością tytułu?
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4411
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 3145 times
Been thanked: 3072 times

Re: Wiatrakowo / Windmill Valley (Dani Garcia)

Post autor: Gizmoo »

Nie potwierdzę na sto procent, ale jest sporo kart celów, sporo kart "specjalistów/punktacji końcowej" i bardzo dużo kafelków z akcjami do kół. Wszystko to wychodzi losowo, więc raczej nie będzie dwóch podobnych układów. Moim zdaniem wygląda to bardzo dobrze, a na pewno lepiej od wielu "statycznych" euro.
ODPOWIEDZ