W mojej poprzedniej pracy projektowaliśmy gry na zamówienie i raz dostaliśmy (oraz zrealizowaliśmy) zlecenie na grę o BHP. Przy czym była ona przeznaczona dla pracowników fabryki, gdzie potencjał na groźne wypadki był o wiele większy, niż w pracy biurowej.
Po analizie potrzeb wyszło nam, że jedynym wyjściem, żeby przekazać odpowiednią pigułę wiedzy, będzie porządnie zgrywalizowany quiz. Zaprojektowaliśmy plansze opartą na mapie fabryki, gdzie można było poruszać się w różne strony (żeby wykonywać zadania i przy okazji otrzymywać informacje - taki udawany pick-up & deliver), ale np. przy każdym przejściu pomiędzy pomieszczeniami trzeba było "odbić kartę", co miało nauczyć graczy, że jest to niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa na terenie fabryki. Po określonym czasie (nie pamiętam szczegółów, to było z 5 lat temu lekko licząc) gracze przechodzili do finału, który działał w formie typowego quizu, ale z twistem zaczerpniętym z Tik Tak Bum - osoba odpowiadająca aktualnie na pytanie trzymała "bombę" (użyliśmy małego głośnika), która mogła w dowolnej chwili "wybuchnąć" (wydać dźwięk) i skończyć grę; kto został z gorącym ziemniakiem, przegrywał. Ale to miało tylko na celu podkręcenie emocji i zwiększenie zaangażowania graczy. Dostaliśmy zresztą feedback po jakimś czasie, że gra się dobrze przyjęła i jest regularnie wykorzystywana.
Jeśli chodzi o wykorzystanie "zwykłych" gier, w ramach poszukiwania inspiracji oprócz Tik Tak Bum sprawdzaliśmy również Grę o Tron - Quiz, bo to jeden z niewielu przypadków, gdzie trivia łączy się ze "zwykłymi" planszówkami, w tym wypadku area control (niestety niezbyt udanie). Oprócz tego zastanawialiśmy się nad mechanikami z gier takich jak Timeline, Fauna etc.
Btw dowiedzieliśmy się również wtedy, że w niektórych firmach wykorzystuje się VR w szkoleniach BHP - żaden wykład i szkolenie nie zastąpią symulacji, gdy znajdujesz się w budynku, w którym właśnie wybucha pożar
