Mare Nostrum: Empires - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1318
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 89 times
Been thanked: 56 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Nidhogg »

Nidhogg pisze:Ja mam pytanie do trybu dwu osobowego z barbarzyńcami.
Sytuacja:
Gracz A płaci barbarzyńcą i przenosi legion do prowincji przeciwnika gdzie są tylko 2 karawany (brak legionów i fortecy) łupi sobie jedną karawanę (wszakże barbarzyńcy tylko to potrafią).
Gracz B nie wprowadził na okupowaną przez barbarzyńców prowincje legionów (nie miał/ wykonywał pierwszy ruch/ nie chciał).

Co się dzieje w następnej rundzie z barbarzyńcami jeśli gracz B nadal nie wprowadzi tam legionów? Czy barbarzyńcy splądrują drugą karawanę ? jeśli tak to czy ktoś dostanie zasoby i kiedy do tego dojdzie?

Czy Gracz A może zapłacić temu barbarzyńcy który jest na teranie wroga by splądrował dla niego karawanę ? Pytam bo w zasadach jest że barbarzyńcą można zapłacić by ich ruszyć a tu w sumie byłby w tej samej prowincji, a powiedzmy jest to jedyny barbarzyńca który ma "w zasięgu" tą prowincję.
Tak tylko przypomnę pytanie może jednak ktoś zna odpowiedź
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: misioooo »

Odpowiedź jest prosta... W instrukcji jest błąd :) Barbarzyńcom można zapłacić, aby ich "aktywować" w fazie ruchu.
Więc tak, w kolejnej turze gracz A może zapłacić barbarianom i złupić drug a karawanę. Jak tego nie zrobi - rozbiją sobie w danej prowincji obozowiska i tyle... Choć można wprowadzić homerule prosty - barbariany jak są we wrogiej prowicncji (czyli dowolnego gracza) i nikt ich nie aktywuje tam - zaczynają przejmować kontrolę (w zasadzie usuwać znacznik kontroli gracza, bo swoich nie mają).
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 234
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: aaxxee »

Witam, pytanie do Atlasa. Handel 2 osobowy, Co robimy z pozostałymi po handlu żetonami?
Awatar użytkownika
rwieczor84
Posty: 46
Rejestracja: 27 kwie 2015, 13:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: rwieczor84 »

aaxxee pisze:Witam, pytanie do Atlasa. Handel 2 osobowy, Co robimy z pozostałymi po handlu żetonami?
Z którymi zetonami? Z tymi które wzieliscie od siebie? Czy z tymi które zostały niewymienione?
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 234
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: aaxxee »

Z tymi niewymienionymi w instrukcji jest to niejasno wyjaśnione: Zostawiamy i uzupełniamy do 3.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: misioooo »

aaxxee pisze:Z tymi niewymienionymi w instrukcji jest to niejasno wyjaśnione: Zostawiamy i uzupełniamy do 3.
Zostawiamy i uzupełniamy do 3. Dokładnie to z nimi robimy ;P
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1055
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Chaaber »

Ktoś stoi w twojej dzielnicy i poprzedniej rundzie, ale w tej rundzie załączasz Zeusa i musi się wycofać bo macie pokój. Jak nie ma drogi do wycofania, bo ma statki zniszczone, to co robi? Rozbija pokojowy obóz, czy jednostka idzie w drzazgi?
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: misioooo »

Chaaber pisze:Ktoś stoi w twojej dzielnicy i poprzedniej rundzie, ale w tej rundzie załączasz Zeusa i musi się wycofać bo macie pokój. Jak nie ma drogi do wycofania, bo ma statki zniszczone, to co robi? Rozbija pokojowy obóz, czy jednostka idzie w drzazgi?
Jednostka wraca do stolicy właściciela tego legionu. Nie pytaj którędy idą, może nawet wpław płyną ;P
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 234
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: aaxxee »

misioooo pisze:
aaxxee pisze:Z tymi niewymienionymi w instrukcji jest to niejasno wyjaśnione: Zostawiamy i uzupełniamy do 3.
Zostawiamy i uzupełniamy do 3. Dokładnie to z nimi robimy ;P
Czyli dokładamy 3 nowe do tych pozostałych? Więc ich liczba z tury na turę rośnie. Nie grałem jeszcze w grę pytam teoretycznie. Wydaje mi się że po handlu zawsze zostaną 3 żetony. Jeśli gracze wymieniają się w między sobą to tamte 3 są nie ruszane. Jeśli bierze się coś z puli to przeciwnik musi uzupełnić więc nadal są 3. Pojęcie uzupełniamy do 3 jest niejasne dla mnie w tym momencie.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: misioooo »

aaxxee pisze:
misioooo pisze:
aaxxee pisze:Z tymi niewymienionymi w instrukcji jest to niejasno wyjaśnione: Zostawiamy i uzupełniamy do 3.
Zostawiamy i uzupełniamy do 3. Dokładnie to z nimi robimy ;P
Czyli dokładamy 3 nowe do tych pozostałych? Więc ich liczba z tury na turę rośnie. Nie grałem jeszcze w grę pytam teoretycznie. Wydaje mi się że po handlu zawsze zostaną 3 żetony. Jeśli gracze wymieniają się w między sobą to tamte 3 są nie ruszane. Jeśli bierze się coś z puli to przeciwnik musi uzupełnić więc nadal są 3. Pojęcie uzupełniamy do 3 jest niejasne dla mnie w tym momencie.
aaxxee nie! Zostawiamy te co zostały i uzupełniamy do 3.
Czyli jak zostały dwa, to po prostu dokładasz jeden. Uzupełniasz do 3, nie dodajesz 3.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 234
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: aaxxee »

OK. Kurde ale jak mogą zostać dwa? Podasz przykład bo już zgłupiałem. Zawsze gdy weźmiesz żeton z puli, przeciwnik musi oddać do puli swój żeton.

PS.
Doczytałem instrukcję przeciwnik odrzuca do puli wszystkich znaczników, nie do puli znaczników handlu zagranicznego. Teraz wszystko jasne.
Ostatnio zmieniony 22 lis 2016, 15:01 przez aaxxee, łącznie zmieniany 1 raz.
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: misioooo »

Normalnie. Czytałeś tę instrukcję?
Nie ma ograniczenia, że nie wolno 2x z rzędu brać... Czyli mamy gracza A i B.
A bierze jeden zagraniczny (zostały 2) -> B odrzuca jeden ze swoich.
B bierze od A, A bierze od B. B bierze od A, A bierze od B...

Zresztą to nie ma znaczenia czy mogą zostać 3/2/1/0... Uzupełniasz do 3 i tyle. Jak zostały 3 - nic nie robisz. Jak zostały 2 dorzucasz 1. Jak został 1 - dorzucasz 2. Jak nic nie zostało - dorzucasz 3.
Inaczej - w każdej fazie handlu surowców zagranicznych ma być 3.
aaxxee - po co szukasz dziury w całym? Uzupełniasz do 3 i tyle. Ciesz się grą i zabawą świetną, a nie analizuj czy jest możliwe to czy tamto ;P
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 234
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: aaxxee »

Sprawdziłem w instrukcji. Zinterpretowałem pulę żetonów jako pulę żetonów handlu zagranicznego. :) Nie szukam dziury w całym, z mojej błędnej interpretacji wynikało że nigdy nie uzupełnię żetonów bo zawsze będę miał 3. Stąd pojawiło się moje pytanie.
Arius
Posty: 1556
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 373 times
Been thanked: 230 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Arius »

Jeśli zbuduję triremy w fazie budowy, to kładę je w prowincji przylegającej do morza.
Czy w tej samej turze mogę już z nich korzystać w fazie ruchu i walki?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3420
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Lothrain »

Arius pisze:Jeśli zbuduję triremy w fazie budowy, to kładę je w prowincji przylegającej do morza.
Czy w tej samej turze mogę już z nich korzystać w fazie ruchu i walki?
Jak najbardziej możesz.
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1424
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 168 times
Been thanked: 207 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Błysk »

Pociągnijmy wątek fortec... Są traktowane jak "jednostki"?

Głównie chodzi mi o działanie Ramzesa i Nabuchodonozora.

Mając ich dwóch:
Przeciwnik atakuje fortecę. My z automatu zadajemy 2 obrażenia (1 z fortecy, drugie z Nabuchodonozora) i jeszcze rzucamy kością?


EDIT: Ok, według BGG Ramzes działa z fortecą, więc z Nabuchodonozorem będzie tak samo. Coś mi się zdaje, że właśnie znalazłem OP combo.
Ostatnio zmieniony 30 lis 2016, 11:53 przez Błysk, łącznie zmieniany 1 raz.
Arius
Posty: 1556
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 373 times
Been thanked: 230 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Arius »

Lothrain pisze:
Arius pisze:Jeśli zbuduję triremy w fazie budowy, to kładę je w prowincji przylegającej do morza.
Czy w tej samej turze mogę już z nich korzystać w fazie ruchu i walki?
Jak najbardziej możesz.
Ja jeszcze poproszę o dokładniejsze rozpisanie statków.
W fazie budowy stawiam ją w prowincji przybrzeżnej.
W fazie ruchu przesuwam ją na morze i to jest liczone jako jeden jej ruch?
Czyli więcej nie mogę jej przesunąć, ale uczestniczy już ona w transporcie jednostek?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4111
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 32 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: AkitaInu »

Arius pisze:
Lothrain pisze:
Arius pisze:Jeśli zbuduję triremy w fazie budowy, to kładę je w prowincji przylegającej do morza.
Czy w tej samej turze mogę już z nich korzystać w fazie ruchu i walki?
Jak najbardziej możesz.
Ja jeszcze poproszę o dokładniejsze rozpisanie statków.
W fazie budowy stawiam ją w prowincji przybrzeżnej.
W fazie ruchu przesuwam ją na morze i to jest liczone jako jeden jej ruch?
Czyli więcej nie mogę jej przesunąć, ale uczestniczy już ona w transporcie jednostek?
Statek po zbudowaniu stawiasz na przyległym polu wody i tyle ;-) A potem możesz się nim normalnie ruszać w fazie ruchu
Arius
Posty: 1556
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 373 times
Been thanked: 230 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Arius »

AkitaInu pisze: Statek po zbudowaniu stawiasz na przyległym polu wody i tyle ;-) A potem możesz się nim normalnie ruszać w fazie ruchu
Czyli podsumowując: jeśli wybuduję 2 statki, to lądują na polu wody. Następnie w fazie ruchu jeden z nich przesuwam pole dalej i np. wtedy moje legiony mogą się przenieść na prowincje oddalone o 2 obszary wodne?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1359
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 586 times
Been thanked: 293 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Atamán »

Dokładnie tak.
Arius
Posty: 1556
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 373 times
Been thanked: 230 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Arius »

Atamán pisze:Dokładnie tak.
Czyli totalnie źle to wyjaśniłem współraczom podczas rogryzwki :) brawo JA
swiety_1984
Posty: 156
Rejestracja: 10 sty 2012, 18:44

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: swiety_1984 »

Błysk pisze:Pociągnijmy wątek fortec... Są traktowane jak "jednostki"?

Głównie chodzi mi o działanie Ramzesa i Nabuchodonozora.

Mając ich dwóch:
Przeciwnik atakuje fortecę. My z automatu zadajemy 2 obrażenia (1 z fortecy, drugie z Nabuchodonozora) i jeszcze rzucamy kością?


EDIT: Ok, według BGG Ramzes działa z fortecą, więc z Nabuchodonozorem będzie tak samo. Coś mi się zdaje, że właśnie znalazłem OP combo.
Przeciez przy fortecy nie rzucamy koscia (zakladam ze bez jednostki na tym samym polu), wiec na logike Nabuchodonozor i Ramzes nie daja nic (tak samo jak Perykles przy fortecy)... Przynajmniej dotychczas tak gralismy zawsze i wydaje sie to logiczne dla nas w ten sposob...
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1359
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 586 times
Been thanked: 293 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Atamán »

Nabuchodonozor i Ramzes II, by działać nie wymagają legionu w prowincji (jak Perykles czy Cezar), ale jednostki (a forteca też jest jednostką).
swiety_1984
Posty: 156
Rejestracja: 10 sty 2012, 18:44

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: swiety_1984 »

Ok. Czyli moj blad...

No i Perykles czy Cezar nie do konca w takim razie wymaga falangi/legionu, bo tutaj tez dojdzie +2/+1 do Ramzesowej kosci (oni dodaja do kazdej kosci w koncu).

Coz, chyba zostaniemy w takim razie w naszej "wersji". Inaczej w polaczeniu z mozliwoscia budowy zawsze w prowincji stolecznej takie kombo powoduje brak oplacalnosci ataku na nie. W pierwszej rundzie ataku tracisz minimum 2 (Perykles broniacy sie 3) jednostki, po czym w drugiej rundzie na nowo forteca i jesli lider militarny pusci nas "przodem" to znow przynajmniej 2 jednostki wyciete :O
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1424
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 168 times
Been thanked: 207 times

Re: Mare Nostrum: Empires

Post autor: Błysk »

swiety_1984 pisze:Ok. Czyli moj blad...

No i Perykles czy Cezar nie do konca w takim razie wymaga falangi/legionu, bo tutaj tez dojdzie +2/+1 do Ramzesowej kosci (oni dodaja do kazdej kosci w koncu).

Coz, chyba zostaniemy w takim razie w naszej "wersji". Inaczej w polaczeniu z mozliwoscia budowy zawsze w prowincji stolecznej takie kombo powoduje brak oplacalnosci ataku na nie. W pierwszej rundzie ataku tracisz minimum 2 (Perykles broniacy sie 3) jednostki, po czym w drugiej rundzie na nowo forteca i jesli lider militarny pusci nas "przodem" to znow przynajmniej 2 jednostki wyciete :O

Nie, Perykles nie dodaje do dodatkowych kości (od Ramzesa), bo to nie kości legionu ;)
ODPOWIEDZ