Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1749
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 120 times
Been thanked: 31 times

Re: Agricola

Post autor: Tommy »

Styku pisze:
Tommy pisze:Czy karty znajdujące się razem zafoliowane jako deck K - zaawansowany wszystkie mają literkę K?
Tak. Każdy deck ma swoją literkę. Do tego karty są jeszcze ponumerowane. K to K, E to E. Karty jednak można dowolnie mieszać i grać różnymi kombinacjami.
Dzięki wielkie. Czyli generalnie gra ma jeszcze więcej kombinacji :D Ja zostawiłem karty E które znalazłem w taliach K i I na miejscu (nie brałem ich do gry), czyli powinienem je jednak przełożyć i grać znacznie większą ilością tych kart.

W sumie tak myślałem wczoraj wieczorem, bo po pierwsze powinniśmy się trzymać literek, a po drugie bez wyjmowania talia E byłaby znacznie, znacznie mniejsza niż K i I, tyle, że wciąż miałem wątpliwości - w końcu zafoliowali tą talię osobno, więc chyba tworzy całość :D . No ale to super informacja, dzisiaj od razu złożę nową talię E.

PS. A co do mieszania to owszem - to pamiętam z instrukcji, ale na razie chcę się nauczyć grać na podstawowym wariancie. My i tak wystartowaliśmy od razu pomijając wariant rodzinny.
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1697
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

Autor lekko pozmieniał w drugiej edycji (czyli pierwszej polskiej edycji) przynależność niektórych kart, bo uznał, że bardziej pasują do innych talii. Szczegóły mozna znaleźć gdzieś na geeku.

Karty można sobie mieszać jak się chce, wydaje mi się jednak, że lepiej grać z jedną talią (a dokładniej z jedną dużą, bo na przykład z samą talią Z grać się nie da, no chyba, że solo ;) A to dlatego, że talie się trochę róznią i mają karty, które odnoszą się do innych z danej talii.

Nie wiem jak jest z talią K, bo jeszcze nie grałem, ale talia I jest rzeczywiście bardziej interaktywna niż E. Co prawda w E też się zdarzają karty w "klimacie I", ale jest ich mniej. Co do przykładu kart z danej talii, które mają na siebie wpływ - z E Przywódca i Córka Przywódcy. Tą drugą możemy wystawić za darmo, bez akcji jak ktoś zagra Przywódcę. Z kolei chyba najbardziej charakterystyczne z talii I są podjazdy. Jak ktoś ma drewniany, to zawsze jest ryzyko, że inny gracz ma gliniany lub kamienny (szczególnie w 5 osób). Oczywiście jak wymieszamy wszystkie talie to będzie to cały czas aktualne, ale prawdopodobieństwo będzie znacznie mniejsze.

Do tego karty z I sa trochę silniejsze od tych z E. NA przykłąd w E jest karta typu jak bierzesz zboże to dostajesz dodatkowe zboże, w I jak bierzesz zboże to dostajesz dodatjowe 2 zboża. Nie chce mie się sprawdzac, adaje się, że koszt wyłożenia też jest większy, ale mimo wszystko. Mieszając wszystkie talie gracz, który dostanie więcej kart z I będzie w lepszej sytuacji (oczywiście zakładając, że karty wszystkich graczy się w takim samym stopniu będą się kombować, bądź nie, co oczywiście nie musi mieć miejsca; w sensie skombowane karty z E będą silniejsze od kart I "każda z innej parafii").
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1749
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 120 times
Been thanked: 31 times

Re: Agricola

Post autor: Tommy »

Sztefan pisze:Autor lekko pozmieniał w drugiej edycji (czyli pierwszej polskiej edycji) przynależność niektórych kart, bo uznał, że bardziej pasują do innych talii. Szczegóły mozna znaleźć gdzieś na geeku.
Ale rozumiem, że jak pozmieniał przynależność do talii to również zmienił literkę? Czy tylko miejsce zafoliowania? Wiem, że drążę ten temat ale nie chciałbym grać na razie przez kilka miesięcy bez kart które miałem używać... (a na razie nie chcę nic mieszać w taliach).
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

tommy:
poszukaj kilka postów wcześniej, dokladnie pisalismy o co chodzi z tymi numerakim.

JEst DECK E - najprostzy . [wypisaliśmy te numerki kilkadziesiat postów wczesniej]
DECK E trudniejszy [pochowany z innymi kartami]
DECK I - tylko I!
DECK K - tylko zwykle K!

JEsli idzie o wysokie numery kilku kart , no jedna karta z I ma NAGLE 328 numer [przykladowo] są to albo dodane karty w 2hiej ed. albo wlasnie ZMIENIONE - wiem bo pisałem do Lacerty.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9782
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1615 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: MichalStajszczak »

Sztefan pisze:Karty można sobie mieszać jak się chce
Skoro można grać ze wszystkimi możliwymi kartami, to proponuję wypróbować wariant, oparty na zaawansowanej wersji gry "6 bierze". Przed grą rozkłada się na stole wszystkie karty z wszystkich możliwych talii (niestety potrzebny jest do tego duży stół) i kazdy z graczy bierze po 10 kart (oczywiście nie od razu, ale po jednej). Będzie to więc wariant gry praktycznie bezlosowy, bo karty każdy sam sobie wybiera.
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1749
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 120 times
Been thanked: 31 times

Re: Agricola

Post autor: Tommy »

Lucf pisze:tommy:
poszukaj kilka postów wcześniej, dokladnie pisalismy o co chodzi z tymi numerakim.

JEst DECK E - najprostzy . [wypisaliśmy te numerki kilkadziesiat postów wczesniej]
DECK E trudniejszy [pochowany z innymi kartami]
DECK I - tylko I!
DECK K - tylko zwykle K!

JEsli idzie o wysokie numery kilku kart , no jedna karta z I ma NAGLE 328 numer [przykladowo] są to albo dodane karty w 2hiej ed. albo wlasnie ZMIENIONE - wiem bo pisałem do Lacerty.
Doleciałem ze sprawdzaniem chyba do strony 22 i nic nie znalazłem więc napisałem posta.
Ja rozumiem, rozróżnienie na E,I,K - chodziło mi tylko dlaczego wiele kart E jest "schowane" razem z taliami I i K.
Czyli jednak jest różnica i są de facto dwa zestawy E - łatwiejszy i trudniejszy. Myślę mimo wszystko, że wezmę i dołożę wszystkie E a talie I i K zostawię na później.
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Ech , teraz nie mam sil już szukac, ale sa mwklejalem te numerki z decku E które sa "dla poczatkujacych" i te pozostałe, trudniejsze {wg autora] podal je na BGG gdzieś, i je tu wkleilem . Np wtedy masz 14 kart z E dla +1 graczy.

PS
Mimo wszystko polecam sporóbować wer. familijnej - zupelnie inna, też fajna, można powiedzieć , że mawet bardziej wymagająca kiedy grają doświadczeni gracze.
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1749
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 120 times
Been thanked: 31 times

Re: Agricola

Post autor: Tommy »

Lucf pisze:Ech , teraz nie mam sil już szukac, ale sa mwklejalem te numerki z decku E które sa "dla poczatkujacych" i te pozostałe, trudniejsze {wg autora] podal je na BGG gdzieś, i je tu wkleilem . Np wtedy masz 14 kart z E dla +1 graczy.
Znalazłem to (poniżej) bodajże na 29 stronie. Przykro mi, że zacząłem pytać zanim to znalazłem ale czasem żeby przebrnąć przez ten wątek to trzeba mieć anielską cierpliwość (jak chociażby przez wątki o szlachtowaniu natychmiast urodzonych zwierząt, żeby mieć miejsce na natychmiast urodzenie innych etc., albo o samym rodzeniu ....... w cholerę postów o sensowności, że nie ważne czy z masz dwie czy dziesięć owiec rodzi się jedna, a nie zawsze 2+1 - szczególnie, że akurat wariant zastosowany w Agricoli JEST bliższy prawdzie niż "zawsze 2+1" który jest wyciągnięty chyba z jakiejś wydumanej wyidealizowanej wizji wsi spokojnej, wsi wesołej.

Talia E - najbardziej podstawowa: (za Lucf)

"Małe usprawnienia:
11, 12, 13, 16, 17,
18, 21, 23, 24, 25,
28, 29, 30, 31, 32,
33, 34, 35, 36, 39,
41, 42, 44, 45, 46,
50, 51, 54, 55, 56,
57, 58, 59, 60, 62

Pomocniki:
151, 152, 153, 154, 160,
163, 165, 166, 167, 171,
176, 177, 178, 181, 183,
184, 186, 187, 188, 189,
190, 192, 193, 194, 195,
197, 200, 203, 204, 205,
206, 208, 209, 212, 214"

BTW: chyba pomocnicy a nie pomocniki :D

JAK DLA MNIE SPRAWA TALII E/ DODATKOWEJ E, K i I ZAMKNIĘTA - DZIĘKUJĘ!
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

@Tommy - oczywiście, że Pomocniki ;)
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1749
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 120 times
Been thanked: 31 times

Re: Agricola

Post autor: Tommy »

Ok, to znowu ja :D kilka pytań:

1. Kiedy na karcie akcji jest już powiedzmy 3 owce, a ja mam już tylko np. miejsce w domku dla jednej owcy (pomijając kwestie zaszlachtowania wcześniej zwierząt) czy można wybrać tą kartę/akcję i po prostu wziąć tyle ile nam się mieści a reszta wraca do ogólnych zasobów?
Mam wrażenie, że coś takiego było napisane w tym wątku, ale po przeglądnięciu od wczoraj prawie 40 stron już mi się lekko skołatały myśli (dobrze że nie skołtuniły :D )

2. na niektórych kartach małych ulepszeń w miejscu gdzie jest ich koszt czasem występują dwa rodzaje materiałów bez znaczka "/" a czasem ze znaczkiem "/" - czy to oznacza, że "/" = LUB ?

3. kiedy się płaci jedzenie za pomocnika przy żniwach? To znaczy zawsze za każdego 1 sztuka, czy tylko za nowo zatrudnionego (oprócz normalnego kosztu zatrudnienia: 1 lub 2 sztuk jedzenia) w rundzie tuż przed żniwami? Wiem, że np. tylko 1 żywności za nowo-"nabyte" dzieci.

4. Opłacalność strategii opartej na sianiu zboża i/lub warzyw ???

Ja osobiście jej w ogóle nie widzę. Za dużo akcji, a za mały zysk. Dla mnie wystarczy po prostu zdobyć po drodze jakieś warzywo czy zboże i zaorać jedno pole i tyle. mamy spokój z punktami w plecy, a tak musimy:

Akcja 1. Zaorać pole
2. nabyć zboże
3. obsiać
4. przy żniwach zwróci nam się 3 zboża, ale potrwa to trzy żniwa...... Zysk w sumie 2 zbóż z poświęcenia 3 akcji? a jak chcesz np. obsiać ze 3-4 pola to chyba całą grę to będziesz robić.

Oczywiście zakładam, że są karty które umożliwią to znacznie szybciej, ale ja chyba na nie nie trafiłem - w ogóle nie widzę sensu tego obsiewania.

PS. Z góry dzięki za odpowiedzi - i nie bijcie jak pytania wydadzą się Wam głupie - ja mam grę od zeszłego tygodnia i grałem w to dopiero 3 razy :D
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Agricola

Post autor: LostLukas »

ad. 1 Można.
ad. 2 Tak.
ad. 3 Z tego co kojarzę za pomocników się nie paci podczas żniw, ale podczas ich wystawiania... chyba, że chodzi Tobie o jakichś specjalnych pomocników.
ad. 4 Ja szczerze mówiąc zazwyczaj najpierw staram się zaorać jedno/dwa pola, dopiero później idę w zwierzątka. Zazwyczaj robię tak, że w pierwszym etapie gry oram i obsiewam jedno pole. W trakcie pierwszych żniw jedno zboże wraca do mnie, dlatego w drugim etapie oram i obsiewam drugie pole. Dzięki temu w kolejnych etapach mam już do dy dyspozycji dwa zboża, mogę je zamieniać na chleb i/lub obsiewać nimi kolejne pola. Poza tym w piątym etapie dochodzi świetne pole akcji, które pozwala na zaoranie pola i natychmiastowe obsianie, bardzo często staram się z niego skorzystać.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

LostLukas dobrze pisze. Wlasnie pomocnikow tylko opłacasz przy wystawieniu.
Sianie zboża - zwykle zaczynam od wzięcia jednego zboża lub 2 pól. Siejesz to, przy okazji budując jedną oborę chyba. I masz tego coraz więcej . Co żniwa. Jak na początku [przy 2 osobowej] weźmiesz ZBOŻE + POLE, to jeśli zaczynasz to masz ZAOSZCZĘDZONY RUCH właśnie, na zebranie tego zboża! Bo z boku masz coś skumulowane albo drewno albo glinę albo trzcinę - dwoma pionkami przeciwnik ci tego nie jest w stanie zabrać. JEDYNE CO MOŻE PRZECIWNIK ZROBIĆ widząc że STOSUJESZ TĘ STRATEGIĘ W !SZYM RUCHU to natychmiastowe wzięcie ZNACZNIKA 1ego GRACZA - wtedy jemu przypadną kumulacje .
Techinika przetestowana :D
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1697
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Sztefan »

Tommy pisze: 4. Opłacalność strategii opartej na sianiu zboża i/lub warzyw ???

Ja osobiście jej w ogóle nie widzę. Za dużo akcji, a za mały zysk. Dla mnie wystarczy po prostu zdobyć po drodze jakieś warzywo czy zboże i zaorać jedno pole i tyle. mamy spokój z punktami w plecy, a tak musimy:

Akcja 1. Zaorać pole
2. nabyć zboże
3. obsiać
4. przy żniwach zwróci nam się 3 zboża, ale potrwa to trzy żniwa...... Zysk w sumie 2 zbóż z poświęcenia 3 akcji? a jak chcesz np. obsiać ze 3-4 pola to chyba całą grę to będziesz robić.
Po pierwsze zboże się łatwo rozmnaża. Bierzesz je raz, obsiewasz i być może nie będziesz musiał już brać następnego, a będzie się go robić coraz więcej.

Po drugie akcją obsiej pola, możesz również upiec chleb, do czego potrzebujesz właśnie zboża. Tym samym w jednej akcji rozmnażasz zboże (punkty), no i zdobywasz jedzenie. Choć opieranie swojego żywienia na chlebie jest bardzo ryzykowne - tylko to jedno pole pozwala piec chleb (w wersji pełnej), a przecież każdy z graczy powinien zaorać minimum 2 pola, a jak już zaora, to często będzie chciał i obsiać.

Po trzecie nie wiem czy zawuważyłeś (sądząc po sformuowaniu "np. obsiać ze 3-4 pola to chyba całą grę to będziesz robić" chyba nie) akcją obsiej pola, możesz obsiać dowolną ilość pustych pól. Także mając zboże (które wróci w czasie żniw) i orając kolejne pola możesz za jednym zamachem obsiać kilka pól.

Po czwarte zboże to punkty, w ostateczności może być jedzeniem (w sensie nieprzerobione zboże= 1 żywność).
Lucf pisze: Sianie zboża - zwykle zaczynam od wzięcia jednego zboża lub 2 pól. Siejesz to, przy okazji budując jedną oborę chyba. I masz tego coraz więcej . Co żniwa. Jak na początku [przy 2 osobowej] weźmiesz ZBOŻE + POLE, to jeśli zaczynasz to masz ZAOSZCZĘDZONY RUCH właśnie, na zebranie tego zboża! Bo z boku masz coś skumulowane albo drewno albo glinę albo trzcinę - dwoma pionkami przeciwnik ci tego nie jest w stanie zabrać. JEDYNE CO MOŻE PRZECIWNIK ZROBIĆ widząc że STOSUJESZ TĘ STRATEGIĘ W !SZYM RUCHU to natychmiastowe wzięcie ZNACZNIKA 1ego GRACZA - wtedy jemu przypadną kumulacje .
Techinika przetestowana :D
Lucf możesz trochę jaśniej? Nic nie rozumiem. Co ma obora do siania? O co chodzi z tym zaoszczędzonym ruchem na branie zboża? Piszesz, że bierzesz zboże i pole. A co jak przeciwnik wybierze jedną z tych akcji? W sesnie jak ty pole to on zboże lub na odwrót.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Z tego co pamietam na polu UPIECZ CHLEB jest mozliwosc zbudowania obory. Więc kiedy na początku weżmiesz ZBOŻE + pole, następnie obsiejesz to, to jak zbierzesz to przy PIECZENIU CHELEBA będziesz miał już oborę na zwierzaki, można to zrobić w 4 ruchach. (W 4 ruchach trudniej wybudować obory przy powiększaniu izb. ) .

Natomiast jak jak gram, to w pierwszych ruchach gracze zwykle rzucają się na DREWNO [bo go najwięcej :| chyba] albo na jakieś inne surowce. Dlatego te pola "jednorazowe" - niekumulujące się - są wolne . Przynajmniej ja mam takich graczy. :)
i później [jeśli TY rozpoczynasz] masz inne rzeczy skumulowane. PRZYNAJMIEJ jedną rzecz jakąś.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

Lucf pisze:Z tego co pamietam na polu UPIECZ CHLEB jest mozliwosc zbudowania obory.
Nie. Oborę możesz zbudować przy rozbudowie chaty. Przy pieczeniu chleba jest obsiewanie pól.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

ale w wariancie rodzinnym jest tak jak mówię :)

http://www.rebel.pl/e4u.php/1,ModProduc ... 1440&y=900
fotka
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: macike »

Geko pisze:
Lucf pisze:Z tego co pamietam na polu UPIECZ CHLEB jest mozliwosc zbudowania obory.
Nie. Oborę możesz zbudować przy rozbudowie chaty. Przy pieczeniu chleba jest obsiewanie pól.
W wariancie rodzinnym jest pieczenie chleba LUB budowa jednej obory.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

Lucf pisze:ale w wariancie rodzinnym jest tak jak mówię :)
Aaaa.... no tak. Prawie zapomniałem, że jest taki wariant :mrgreen:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Agricola

Post autor: LostLukas »

macike pisze: W wariancie rodzinnym jest pieczenie chleba LUB budowa jednej obory.
Jest ORAZ/LUB, czyli można upiec chlebek i zbudować oborę.
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: macike »

LostLukas pisze:
macike pisze: W wariancie rodzinnym jest pieczenie chleba LUB budowa jednej obory.
Jest ORAZ/LUB, czyli można upiec chlebek i zbudować oborę.
Ja tam nie wiem. Mnie uczyli, że ORAZ zawiera się w LUB, bo jakby się miało nie zawierać to by było ALBO. ;)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

ORAZ/LUB = możesz UPIEC CHEB lub wystawić oborę = nie masz obowiazku robić jednego by robić drugie.

ORAZ/LUB - możesz upiec hcelb ORAZ = i wystawić oborę :)

ORAZ :) czyli coś + jescze coś :D
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1749
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 120 times
Been thanked: 31 times

Re: Agricola

Post autor: Tommy »

Nie no generalnie wersja rodzinna mnie w ogóle nie interesuje.

Co do odpowiedzi na moje pytania - za wszystkie wielkie dzięki. Mam wrażenie, że oprócz jednego błędu z nie braniem zwierząt bo nie miało się na nie miejsca (w przypadku gdy na karcie akcji leżała większa ilość niż mogła się pomieścić) graliśmy dobrze.
Opcję z zaoraniem, wzięciem zboża i zasianiem spróbuję przy najbliżej grze - zobaczymy jak wyjdzie. ja rozumiem, że ta strategia się będzie sama napędzać, dzięki żniwom, ale nie wiem jak szybko można dojść do zadowalającego poziomu - ale to przetestuję.
macike pisze: Ja tam nie wiem. Mnie uczyli, że ORAZ zawiera się w LUB, bo jakby się miało nie zawierać to by było ALBO. ;)
No na logikę ORAZ nie ma prawa zawierać się w LUB. Lub to inaczej "albo jedno, albo drugie", a ORAZ to oczywiście "i jedno i drugie".
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Awatar użytkownika
meham
Posty: 149
Rejestracja: 26 lis 2006, 15:06
Lokalizacja: Sanok

Re: Agricola

Post autor: meham »

Hej!

Ja od początku gram tak, że wszystkie talie wymieszałem i myslę że to urozmaiciło grę. Dodatkowo dodaliśmy opcję że na początku gry można wymieć usprawnienia lub/i pomocników. Drugi "dociąg" należe zaakceptowac.

Pozdrawiam

Meham
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Meham - najlepiej chyba grać tak jak w tym wariancie - czyli zawsze mozesz wymienić3 na jedną kartę :)
Awatar użytkownika
meham
Posty: 149
Rejestracja: 26 lis 2006, 15:06
Lokalizacja: Sanok

Re: Agricola

Post autor: meham »

No powiem tak. Bywały rozgrywki że wykładałem 3 a były takie że 11 kart....więc coś w tym jest by mieć dobre na ręku. 3 za 1 wydaje mi się trochę zbyt surowe....

Meham
ODPOWIEDZ