Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi. Do kilku punktów miałem dodatkowe pytania, a Ty odpowiedziałeś zanim je zadałem!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Warto pamiętać, że włóczęga atakując wroga dostaje dodatkowy punkt za każdy komponent (w tym wojowników)!PytonZCatanu pisze: ↑22 paź 2019, 12:30 Dodatkowe pytanie:
Jeśli w trakcie walki usunę 1 wojownik, 1 budynek i 1 żeton przeciwnika, to ile dostanę punktów?
1 pkt (literalnie czytając 3.2.1, zapis niejednoznaczny IMHO) czy 2 pkt (1 za budynek + 1 za żeton) ?
To akurat nie do końca prawda. Dostanie 3 punkty. Vagabond dostaje punkty tylko za wrogich wojowników i to dodatkowo tylko w swojej turze.Lolas pisze: ↑22 paź 2019, 13:35Warto pamiętać, że włóczęga atakując wroga dostaje dodatkowy punkt za każdy komponent (w tym wojowników)!PytonZCatanu pisze: ↑22 paź 2019, 12:30 Dodatkowe pytanie:
Jeśli w trakcie walki usunę 1 wojownik, 1 budynek i 1 żeton przeciwnika, to ile dostanę punktów?
1 pkt (literalnie czytając 3.2.1, zapis niejednoznaczny IMHO) czy 2 pkt (1 za budynek + 1 za żeton) ?
Czyli w powyższym przykładzie zgarnąłby 2 punkty atakując frakcję neutralną/sojuszniczą i aż 5 punktów walcząc z wrogiem!
W moim mniemaniu nie. Instrukcja mówi, że przedmiot może być w trzech stanach - odkryty, zakryty i uszkodzony. W Świcie można odwracać jedynie zakryte przedmioty. Co więcej zgodnie z grafiką na stronie 17 instrukcji, przedmiot uszkodzony zawsze należy kłaść zakrytą stroną do góry. Poza tym nawet fabularnie - odkrywanie to przygotowywanie przedmiotów na kolejny dzień, a ciężko jest przygotować uszkodzony przedmiot
Nie da się poprawić, nawet pomagając Wrogowi za przedmioty (9.2.9 IIIc). Jedynie koalicja może to zmienić i wtedy Wróg staje się neutralny.PytonZCatanu pisze: ↑23 paź 2019, 14:52 Kolejne pytanie:
5. Czy jeśli raz ktoś staje się wrogiem Włóczęgi, zostaje nim do końca gry, czy relacja może się poprawić? (chyba tylko podczas formowania koalicji)
Nie zgodzę się z taką interpretacją. Grafika na stronie 17 to tylko przykład, nie ma tam mowy o automatycznym zakryciu przedmiotu w momencie uszkodzenia. No i wspomniany już punkt 9.5.7 z Księgi praw:
Nadal uważam, że przedmiot może być w 4 stanach. Masz polską instrukcję czy angielską z wcześniejszych wydań?
Polską i jak dla mnie tekst na stronie 17 instrukcji wyraźnie wskazuje, że stany przedmiotów są tylko trzy. Niemniej po zapoznaniu się z przytoczonymi przez Ciebie wątkami z BGG przyznać muszę, że jednak przychylam się do Twojej interpretacji
Portal pozostawił w polskiej instrukcji tekst o trzech stanach, który został usunięty z angielskich po zmianach (dawniej uszkadzany przedmiot był zakrywany, a naprawa automatycznie go odkrywała). Angielska poprawiona instrukcja została opublikowana w styczniu tego roku na BGG.Nidav pisze: ↑23 paź 2019, 17:46Polską i jak dla mnie tekst na stronie 17 instrukcji wyraźnie wskazuje, że stany przedmiotów są tylko trzy. Niemniej po zapoznaniu się z przytoczonymi przez Ciebie wątkami z BGG przyznać muszę, że jednak przychylam się do Twojej interpretacjiAż szkoda, że nie zostało to bardziej doprecyzowane, żeby nie było żadnych wątpliwości.
Tak ,ale wydaje mi się, że nie jest legalne przesuniecie zakrytego przedmiotu na tor ani podczas naprawy ani w innej sytuacji...Lolas pisze: ↑23 paź 2019, 16:24
Nie zgodzę się z taką interpretacją. Grafika na stronie 17 to tylko przykład, nie ma tam mowy o automatycznym zakryciu przedmiotu w momencie uszkodzenia. No i wspomniany już punkt 9.5.7 z Księgi praw:
Naprawa. Gracz wyczerpuje jeden [młotek], aby przenieść jeden uszkodzony przedmiot do Plecaka lub na odpowiedni tor zachowując stronę, którą przedmiot jest aktualnie odwrócony.
Nie mylisz się, po prostu w cytacie pominięto nawiasy zawierające istotne informacje.Rafal_Kruczek pisze: ↑24 paź 2019, 09:21Tak ,ale wydaje mi się, że nie jest legalne przesuniecie zakrytego przedmiotu na tor ani podczas naprawy ani w innej sytuacji...Lolas pisze: ↑23 paź 2019, 16:24
Nie zgodzę się z taką interpretacją. Grafika na stronie 17 to tylko przykład, nie ma tam mowy o automatycznym zakryciu przedmiotu w momencie uszkodzenia. No i wspomniany już punkt 9.5.7 z Księgi praw:
Naprawa. Gracz wyczerpuje jeden [młotek], aby przenieść jeden uszkodzony przedmiot do Plecaka lub na odpowiedni tor zachowując stronę, którą przedmiot jest aktualnie odwrócony.
Więc mozna by te zasady doprecyzować - "gotowe" - przesuniecie na tor lub do plecaka, "użyte" - przesunięcie do plecaka.
Ale moge sie mylić.
W kazdym razie grajać wczoraj gdy przyjelismy interpretacje ze po uzyciu przmiotu do questa , zużyty plecak spadł z toru i przestał sie liczyć do pojemności.
Księga Praw 9.5 pisze:Jeżeli gracz wyczerpie X, T lub B na odpowiadającym im torze, przenosi je do Plecaka.
Księga Praw 9.5.7 pisze:Naprawa. Gracz wyczerpuje jeden H, aby przenieść jeden uszkodzony przedmiot do Plecaka (jeżeli M, H, S, C lub F) lub na odpowiedni tor (jeżeli odkryte X, T, B) zachowując stronę, którą przedmiot jest aktualnie odwrócony.
Który zapis z Instrukcji lub Księgi Praw sugeruje, że nie można tego zrobić?
Dyskusja https://bgg.cc/thread/2137799/vagabond- ... ged-items/ ( rozpoczeta chyba jeszcze chyba przed rozpowszechnieniem się zmiany balansowej ) wyjasnia wiele spraw.GrzeL pisze: ↑24 paź 2019, 11:09Nie mylisz się, po prostu w cytacie pominięto nawiasy zawierające istotne informacje.Rafal_Kruczek pisze: ↑24 paź 2019, 09:21Tak ,ale wydaje mi się, że nie jest legalne przesuniecie zakrytego przedmiotu na tor ani podczas naprawy ani w innej sytuacji...Lolas pisze: ↑23 paź 2019, 16:24
Nie zgodzę się z taką interpretacją. Grafika na stronie 17 to tylko przykład, nie ma tam mowy o automatycznym zakryciu przedmiotu w momencie uszkodzenia. No i wspomniany już punkt 9.5.7 z Księgi praw:
Naprawa. Gracz wyczerpuje jeden [młotek], aby przenieść jeden uszkodzony przedmiot do Plecaka lub na odpowiedni tor zachowując stronę, którą przedmiot jest aktualnie odwrócony.
Więc mozna by te zasady doprecyzować - "gotowe" - przesuniecie na tor lub do plecaka, "użyte" - przesunięcie do plecaka.
Ale moge sie mylić.
W kazdym razie grajać wczoraj gdy przyjelismy interpretacje ze po uzyciu przmiotu do questa , zużyty plecak spadł z toru i przestał sie liczyć do pojemności.Księga Praw 9.5 pisze:Jeżeli gracz wyczerpie X, T lub B na odpowiadającym im torze, przenosi je do Plecaka.Księga Praw 9.5.7 pisze:Naprawa. Gracz wyczerpuje jeden H, aby przenieść jeden uszkodzony przedmiot do Plecaka (jeżeli M, H, S, C lub F) lub na odpowiedni tor (jeżeli odkryte X, T, B) zachowując stronę, którą przedmiot jest aktualnie odwrócony.
O trzech stanach żetonu napisałem wczoraj w tym (za co nawet dałeś mi kciuka w górę), jak i głównym wątku, a dzisiaj w głównym o zachowaniu w 9.2.5 są też trzy wymienione zamiast dwóch (odkryty i zakryty).Rafal_Kruczek pisze: ↑24 paź 2019, 12:40 Podobno w polskiej wersji przewodnika zachowało sie zdanie ze sa tylko 3 stany przedmiotów. I nie ma zdania o tym że gotowosc/wykorzystanie oraz zapesucie/nieuszkodzenie nie sa z soba powiązane... Nie mam tego jak sprawdzic, czy to prawda?
Jeśli nie ma już wolnych baz, to nie można zrobić Rewolty, gdyż nie spełnia się wymagania, żeby w ogóle wybrać polanę (Księga Praw, 8.4.1, podpunkt I - kluczowe są tu słowa "niewybudowanej jeszcze bazy"). Jeśli za to możesz zrobić rewoltę (czyli przykładowo masz żeton Sympatyków na polanie króliczej i wciąż na Twojej planszy jest królicza baza), to możesz to zrobić, nawet jeśli nie masz na tyle wojowników, żeby dołożyć oficera (Księga Praw, 2.5, pierwszy paragraf - jeśli masz rozmieścić coś, a nie jesteś w stanie, to dokładasz ile możesz). Ważne jest tu rozróżnienie na efekt i początkowe wymagania.
Wkładasz kartę normalnie pod planszetkę. Jeśli dojdzie do Zamieszek, bo nie będziesz w stanie zrealizować jednej z kart Dekretu, to odrzucasz wszystkie jego karty - zatem zgodnie z zasadami umieszczasz kartę obok planszy i inni gracze - w tym Ty, jeśli ktoś nie zrobi tego wcześniej - w swojej fazie dnia mogą ją wziąć za kartę o tym samym symbolu.2) Co się dzieje kiedy w Dynastii Orlich Gniazd chce zagrać kartę dominacji ptaków jako dekret? karta ta ląduje odkryta do użycia przez innych graczy, a ja dociagam inna ptasia kartę w zamian [żeby zaznaczyć dekret] ?
Odrzucasz jedna kartę i wszystkie jednostki wracają do polany z żetonem Twierdzy.3) czy szpitale polowe Markizy działają tak, że wystarczy że dorzucę jedna kartę z odpowiednim symbolem i przenoszę do swojej bazy wszystkie zabite jednostki, czy tylko jedną? I jak jedną, to czy mogę zagrać więcej kart z odpowiednim symbolem żeby przenieść więcej jednostek?
Tak - w zasadzie jak odwrócisz planszetkę jakiekolwiek frakcji, to u góry napisane jest "Spis Komponentów Frakcji". Zatem można spokojnie założyć, że wszystko, co należy do danej frakcji (wojownicy, żetony itp.), to jej komponenty
PytonZCatanu pisze: ↑25 paź 2019, 14:12 Podczas wczorajszej rozgrywki gracz zadał pytanie: Włóczykij może wykorzystać kartę dominacji, aby wejść w koalicję z najsłabszym graczem, pod warunkiem, że ma już 10 punktów, a wybrany gracz nie aktywował karty dominacji. Co w przypadku, gdy koalicja zostanie zawarta a PÓŹNIEJ wybrany gracz będzie chciał aktywować kartę dominacji? Czy jest to legalne, czy nasz "para" musi do końca gry grać na punkty?
Zasady wynikające z doświadczenia pisze:P1. Chciałbym coś zrobić, a zasady mi tego nie zabraniają. Czy mogę to zrobić?
O1. W ramach akcji możesz założyć, że tak! Jeszcze nie spotkaliśmy się z akcją wykorzystaną w sposób inny, niż została zaprojektowana.
Kto taki?