Root - pytania i wątpliwości
Re: Root
Jeżeli Włóczęga ma sojusznika i mu pomaga to ile zużywa przedmiotów w związku z pomocą, jeden czy może trzy, bo już sam nie wiem?
No i za każdym razem kiedy robi fazę pomocy to daje drugiej frakcji jedna kartę nie zależnie od tego na jakiej pozycji na torze relacji znajduje się ta frakcja?
Włóczęga ma strasznie pogmatwane te zasady, a wydaje mi się, że instrukcja i księga praw w jego przypadku jest zbyt mało szczegółowa.
No i za każdym razem kiedy robi fazę pomocy to daje drugiej frakcji jedna kartę nie zależnie od tego na jakiej pozycji na torze relacji znajduje się ta frakcja?
Włóczęga ma strasznie pogmatwane te zasady, a wydaje mi się, że instrukcja i księga praw w jego przypadku jest zbyt mało szczegółowa.
- Atamán
- Posty: 1347
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 284 times
Re: Root
Dokładnie tak.mement0 pisze: ↑18 sty 2020, 00:02 dzieki za odp
chce sie jeszcze upewnic co do walki - jesli atakuje same zetony przeciwnika np 2 drewna to rozumiem ze nadal rzucamy 2 kostkami ? wtedy wybieram kosc o najwyzszym numerze usuwam z gry znaczniki w ilości ile wypadło na kostce + 1 oczywiscie patrzac ile moich wojownikow atakowalo - no i przeciwnik nie zadaje mi obrazen bo nie ma na tej polanie wojowników. ?
Przy czym jeszcze dwie uwagi:
1. Przed rzutem kośćmi obrońca może użyć karty zasadzki (nie trzeba mieć wojowników, by użyć zasadzki).
2. Jeśli przeciwnik miałby jakąś kartę, która pozwala na zadawanie "dodatkowego obrażenia" to może je zadać. Natomiast nie zada obrażeń wynikających z kostki, bo nie ma wojowników.
Jedna akcja pomocy, to użycie 1 przedmiotu i przekazanie 1 karty.
Tak.
To prawda, ma sporo zasad, bo on gra mocno inaczej niż pozostałe frakcje. W instrukcji on jest bardzo ogólnikowo opisany, radzę je zignorować. Trzeba bardzo dokładnie, a najlepiej kilka razy przeczytać księgę praw.
Przy okazji polecę też nieoficjalny dokument, który podsumowuje błędy w instrukcji i księdze praw:
Root – Nieoficjalna errata
Re: Root
To ja w związku z tym co zostało wyżej opisane zapytam o walkę w odniesieniu do Sojuszu Stworzeń Leśnych.Atamán pisze: ↑19 sty 2020, 00:17Dokładnie tak.mement0 pisze: ↑18 sty 2020, 00:02 dzieki za odp
chce sie jeszcze upewnic co do walki - jesli atakuje same zetony przeciwnika np 2 drewna to rozumiem ze nadal rzucamy 2 kostkami ? wtedy wybieram kosc o najwyzszym numerze usuwam z gry znaczniki w ilości ile wypadło na kostce + 1 oczywiscie patrzac ile moich wojownikow atakowalo - no i przeciwnik nie zadaje mi obrazen bo nie ma na tej polanie wojowników. ?
Przy czym jeszcze dwie uwagi:
1. Przed rzutem kośćmi obrońca może użyć karty zasadzki (nie trzeba mieć wojowników, by użyć zasadzki).
2. Jeśli przeciwnik miałby jakąś kartę, która pozwala na zadawanie "dodatkowego obrażenia" to może je zadać. Natomiast nie zada obrażeń wynikających z kostki, bo nie ma wojowników.
Jeżeli na polanie zostaną bezbronne żetony Sojuszu (baza i/lub sympatyk) to czy atakujący też musi rzucać dwiema kośćmi ze względu na umiejętność Sojuszu (wyższy wynik kości podczas obrony) nawet jeśli Myszy nie mają żadnego wojownika na tej polanie?
W takim razie jeżeli podczas akcji pomocy przesuwam znacznik frakcji z pola za 1pkt na pole które daje 2pkt to muszę wykonać tę akcję 2x (pomiędzy tymi polami jest 2 oznaczająca krotność wykonania akcji pomocy, żeby przejść na następne pole). Wydaję więc frakcji której pomagam 2 karty (zgodne z polaną), zużywam 2 przedmioty i otrzymuję punkty za zmianę relacji. Rozumiem, że dobrze?Atamán pisze: ↑19 sty 2020, 00:17Jedna akcja pomocy, to użycie 1 przedmiotu i przekazanie 1 karty.
Tak.
To prawda, ma sporo zasad, bo on gra mocno inaczej niż pozostałe frakcje. W instrukcji on jest bardzo ogólnikowo opisany, radzę je zignorować. Trzeba bardzo dokładnie, a najlepiej kilka razy przeczytać księgę praw.
Re: Root
To ja także mam jeszcze pytanie - jeśli włóczęga ma sojusznika ( czyli jest na ostatnim polu sojusznik ) no i teraz włóczęga otrzymuje 2 punkty za każda akcje pomocy - czyli A- poświęca 1 kartę odwraca znacznik i dostaje 2 pkt czy wersja B musi poświecić 3 karty, obrócić 3 znaczniki i dostaje 6 pkt czy wersja C czy mógłby poświecić 5 kart obrócić 5 znaczników i dostać 10pkt ?
- Atamán
- Posty: 1347
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 284 times
Re: Root
Tak. Formalnie też trzeba rzucić kośćmi. Następnie atakujący bierze wynik ze słabszej kości (redukuje ten wynik, gdyby był wyższy niż liczba wojowników), następnie dodaje do wyniku 1 za niebronienie i tyle obrażeń zadaje. W praktyce jak na polanie jest tylko 1 żeton (baza/sympatycy), to rzut kośćmi nic nie zmieni. Gdyby były dwa: zarówno baza jak i sympatycy, to już wynik na kościach może mieć znaczenie (bo wynik 0 na kości +1 za niebronienie oznacza, że zdjęty będzie tylko 1 żeton - obrońca wybierze który).Fearevil pisze: ↑19 sty 2020, 10:59 To ja w związku z tym co zostało wyżej opisane zapytam o walkę w odniesieniu do Sojuszu Stworzeń Leśnych.
Jeżeli na polanie zostaną bezbronne żetony Sojuszu (baza i/lub sympatyk) to czy atakujący też musi rzucać dwiema kośćmi ze względu na umiejętność Sojuszu (wyższy wynik kości podczas obrony) nawet jeśli Myszy nie mają żadnego wojownika na tej polanie?
Dobrze rozumiesz. Obie akcje pomocy muszą być w tej samej turze, ale muszą być od razu jedna po drugiej. Możesz w międzaczasie zrobić inne akcje. Np. możesz zrobić 1 akcję pomocy (użyć 1 dowolny przedmiot, przekazać 1 kartę), następnie użyć butów, by zmienić polanę, a następnie drugą akcję pomocy (znowu 1 dowolny przedmiot użyty i 1 karta przekazana).Fearevil pisze: ↑18 sty 2020, 21:08 W takim razie jeżeli podczas akcji pomocy przesuwam znacznik frakcji z pola za 1pkt na pole które daje 2pkt to muszę wykonać tę akcję 2x (pomiędzy tymi polami jest 2 oznaczająca krotność wykonania akcji pomocy, żeby przejść na następne pole). Wydaję więc frakcji której pomagam 2 karty (zgodne z polaną), zużywam 2 przedmioty i otrzymuję punkty za zmianę relacji. Rozumiem, że dobrze?
Włóczęga może wykonać akcję pomocy tyle razy ile chce. Czyli mając już kogoś na polu sojusznika, może przekazać 1 kartę (i użyć 1 przedmiot) i dostać 2 punkty. Jak zrobi to 3 razy (użyje 3 przedmioty, przekaże 3 karty), to dostanie 6 punktów. Jak zrobi to 5 razy to nawet 10 punktów. Przy czym trzeba pamiętać, że przekazywać karty można tylko graczowi, który ma jakikolwiek komponent na polanie, na której jest pionek włóczęgi oraz przekazywana karta musi się zgadzać z typem polany, na której jest włóczęga (lis, myszy, króliki). Oczywiście ptasie karty są dżokerami, więc je najłatwiej przekazać.mement0 pisze: ↑19 sty 2020, 13:46 To ja także mam jeszcze pytanie - jeśli włóczęga ma sojusznika ( czyli jest na ostatnim polu sojusznik ) no i teraz włóczęga otrzymuje 2 punkty za każda akcje pomocy - czyli A- poświęca 1 kartę odwraca znacznik i dostaje 2 pkt czy wersja B musi poświecić 3 karty, obrócić 3 znaczniki i dostaje 6 pkt czy wersja C czy mógłby poświecić 5 kart obrócić 5 znaczników i dostać 10pkt ?
To przekazywanie kart sojusznikowi generuje masę punktów, gracze powinni być tego świadomi. Jak temu zapobiec? Sojusznik może zaatakować włóczęgę, jeśli włóczęga ma jakiekolwiek miecze, to jest spora szansa, że w obronie zabije choć 1 wojownika i tym sposobem sojusznik stanie się wrogiem.
-
- Posty: 110
- Rejestracja: 31 sie 2015, 18:36
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 10 times
Re: Root
Pytanie odnośnie kart ze stałym efektem (persistent) typu "podczas Świtu zrób X" - podczas którego Świtu działają: własnego czy każdego? I dlaczego? Nigdzie nie umiem znaleźć fragmentu, który mówiłby, że karty persistent działają tylko podczas tury posiadacza. Przeczuwam, że chodzi tylko o własny Świt, ale wydawca sam pisze w FAQ:
Może ktoś znalazł konkretne info na ten temat?Follow the word of the Law, not your instinct. Trying to interpret the rules beyond the words on the page will get you in trouble fast.
- Nidav
- Posty: 704
- Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 339 times
Re: Root
I tak na zdrowy rozsądek dobrze przeczuwasz, bo to jest po prostu logiczne Można przyjąć, że takie karty odnoszą się do Świtu, który Ty rozgrywasz. Tury innych graczy, łącznie z ich Świtem, to dla Ciebie i tak tura innego gracza, na którą nie masz wpływu. Jeśli w karcie chodziłoby o to, żeby robić coś w trakcie tury innej osoby, to z pewnością byłoby to dobitnie zaznaczone. Podejrzewam, że nigdzie w Księdze Praw tego nie znajdziesz, bo raczej jest to na tyle logiczne założenie, że nie trzeba tego dodatkowo tłumaczyć. No i nigdzie nie tam nie jakiś dodatkowych stron o poszczególnych kartach
- Odi
- Administrator
- Posty: 6490
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 614 times
- Been thanked: 971 times
Re: Root
Wczoraj miał miejsce ciekawy przypadek odnośnie rozjemcy, który sam siebie wziął "pod swą obronę".
Innymi słowy: czy gdy sam się broni, również dodaje sobie ekstra miecze i punkt zwycięstwa?
Na bgg znalazłem, że tak, bo nigdzie w odniesieniu do jego specjalnej zdolności nie jest napisane, że nie może być to walka, w której Rozjemca sam uczestniczy. A skoro nie ma, że nie może, to znaczy, że może...
Ale zasada jest tematycznie bez sensu, choć lekko wzmacnia tę bardzo sytuacyjna i trudną do wykorzystania umiejkę.
Innymi słowy: czy gdy sam się broni, również dodaje sobie ekstra miecze i punkt zwycięstwa?
Na bgg znalazłem, że tak, bo nigdzie w odniesieniu do jego specjalnej zdolności nie jest napisane, że nie może być to walka, w której Rozjemca sam uczestniczy. A skoro nie ma, że nie może, to znaczy, że może...
Ale zasada jest tematycznie bez sensu, choć lekko wzmacnia tę bardzo sytuacyjna i trudną do wykorzystania umiejkę.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
- Odi
- Administrator
- Posty: 6490
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 614 times
- Been thanked: 971 times
Re: Root
Owszem, enlist i w ogóle, ale inni argumentują, że powinno się grać zgodnie z literalnym zapisem, a ten - jako enlistującego - wskazuje obrońcę. Czyli że KAŻDY obrońca może sobie wynająć Arbitra, także on sam. Brak bowiem zastrzeżenia, że chodzi tylko o walki, w których Arbiter nie jest stroną.
Zasada bardzo, bardzo dziwna, choć z drugiej strony nieco wzmacniająca tę bardzo sytuacyjną postać.
Zasada bardzo, bardzo dziwna, choć z drugiej strony nieco wzmacniająca tę bardzo sytuacyjną postać.
- vinnichi
- Posty: 2391
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1304 times
- Been thanked: 790 times
- Kontakt:
Re: Root
Ja mam prostsze pytania Prawo wojny dla Sojuszu dotyczy 3+ wojowników. Gdy na polanie jest 2 wojowników jednego gracza i np. 1 kolejnego to także Sojusz dopłaca kartę?
Na polanie z twierdzą tylko Kot może umieszczać komponenty jednak inni gracze mogą na tę polanę komponenty przemieszczać. Czyli rozumiem że jest możlwy zwykły ruch wojownikami i atak.
Na polanie z twierdzą tylko Kot może umieszczać komponenty jednak inni gracze mogą na tę polanę komponenty przemieszczać. Czyli rozumiem że jest możlwy zwykły ruch wojownikami i atak.
- vinnichi
- Posty: 2391
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1304 times
- Been thanked: 790 times
- Kontakt:
Re: Root
Rewolta Sojuszu Stworzeń Leśnych:
Z instrukcji robiąc rewoltę na polanie usuwam wszystkie komponenty przeciwników. W naszej partii na polanie znajdowało się: 2 wojowników markizy, 2 budynki, 3 żetony drewna, 2 wojowników orlich gniazd.
Wg. instrukcji "za każdy zdjęty żeton dostaje punkt" - w tym przypadku zdjąłem wszystkich wojowników i budynki wraz z żetonami i zdobyłem 5 punktów (2 za budynki i 3 za żetony drewno).
Pytanie - czy dobrze to zgraliśmy ?
Z instrukcji robiąc rewoltę na polanie usuwam wszystkie komponenty przeciwników. W naszej partii na polanie znajdowało się: 2 wojowników markizy, 2 budynki, 3 żetony drewna, 2 wojowników orlich gniazd.
Wg. instrukcji "za każdy zdjęty żeton dostaje punkt" - w tym przypadku zdjąłem wszystkich wojowników i budynki wraz z żetonami i zdobyłem 5 punktów (2 za budynki i 3 za żetony drewno).
Pytanie - czy dobrze to zgraliśmy ?
Re: Root
Pytanie odnośnie ropatrywania dekretu.
Orle gniazda przeprowadzają werbunek na polanie na której mają gniazdo z symbolem na Karcie. Czy jeśli dajmy na to w dekrercie przy werbunku mam 3 karty króliczych polan to czy mogę za pomocą tego dekretu 3-krotnie przeprowadzić werbunek na jednej i tej samej króliczej polanie na której posiadam gniazdo i uznać, że wymagania dekretu zostały spełnione? Czy muszą to być 3 inne królicze polany aby dekret był spełniony?
Drugie pytanie. Co jeśli w trakcie werbunku skończą mi się dostępni wojownicy orlich gniazd fizycznie nie będzie czego zwerbować? Czy wtedy wybuchają zamieszki gdyż dekret jest niespełniony nie dzieje się nic, bo miałem polany na których mogłam dokonać werbunku ale po prostu nie miałem już wojowników do dowołania?
Orle gniazda przeprowadzają werbunek na polanie na której mają gniazdo z symbolem na Karcie. Czy jeśli dajmy na to w dekrercie przy werbunku mam 3 karty króliczych polan to czy mogę za pomocą tego dekretu 3-krotnie przeprowadzić werbunek na jednej i tej samej króliczej polanie na której posiadam gniazdo i uznać, że wymagania dekretu zostały spełnione? Czy muszą to być 3 inne królicze polany aby dekret był spełniony?
Drugie pytanie. Co jeśli w trakcie werbunku skończą mi się dostępni wojownicy orlich gniazd fizycznie nie będzie czego zwerbować? Czy wtedy wybuchają zamieszki gdyż dekret jest niespełniony nie dzieje się nic, bo miałem polany na których mogłam dokonać werbunku ale po prostu nie miałem już wojowników do dowołania?
- Vezyr
- Posty: 96
- Rejestracja: 25 sty 2009, 16:53
- Lokalizacja: Poznań/Kalisz
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 20 times
Re: Root
Można rekrutować wszystkich wojowników na jednej polanie (albo kilku) o ile posiada się na niej gniazdo. Co do drugiego pytania to wybuchną zamieszki. Jest to jeden z powodów dla których można nie chcieć walczyć z orłami, aby nie stracili wojowników (których mogli by ewentualnie rekrutować) i dekret się nie wykonał.
Everyone loves perfectly balanced skill-based gameplay until they realize they're not as skilled as they thought.
kolekcja
kolekcja
Re: Root
Jeszcze jedno pytanie.
Zgodnie z instrukcją każda frakcja po kolei rozpatruje świt, dzien, wieczór. I następna. Tak jest też w opisie przykładowej rozgrywki.
Tylko czy to jest trochę nielogiczne, że najpierw jedna frakcja robi cały dzień, potem kolejna i potem kolejna? Czy nie znika też przewaga myszek które jako jedyne mogę robić akcje wieczorem i są takimi wywrotowcami? Czy ich przewaga nie byłaby większa gdyby najpierw wszystki akcje rozpatrywały świt, potem dzień i na końcu wieczór, po kolei?
Zgodnie z instrukcją każda frakcja po kolei rozpatruje świt, dzien, wieczór. I następna. Tak jest też w opisie przykładowej rozgrywki.
Tylko czy to jest trochę nielogiczne, że najpierw jedna frakcja robi cały dzień, potem kolejna i potem kolejna? Czy nie znika też przewaga myszek które jako jedyne mogę robić akcje wieczorem i są takimi wywrotowcami? Czy ich przewaga nie byłaby większa gdyby najpierw wszystki akcje rozpatrywały świt, potem dzień i na końcu wieczór, po kolei?