Diuna: Imperium / Dune: Imperium (Paul Dennen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
gregoff
Posty: 803
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 549 times
Been thanked: 170 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: gregoff »

Dzisiaj pierwsza gra za mną. 4 graczy i każdy pierwszy raz z tą grą.

Ja używałem przez całą grę tylko 2 agentów i ani razu nie użyłem mentanta i miałem 8 pkt zwycięstwa (drugie miejsce) a pierwszy gracz miał 10.

Gra ma trochę klimatu ale bez wiekszego wpływu na samą mechanikę. Jednak dla mnie jako człowieka który zna uniwersum od wielu lat jest to duzy plus.

Na pewno nie wszystko było optymalnie rozegrane, kilka mielizn w zasadach też się znalazło. Mimo wszystko polecam zagrać bo jest warta spróbowania ;)
Jestem tak stary, że pamiętam internet do którego sie dzwoniło...
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2112
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 278 times
Been thanked: 437 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: tomp »

polecam grac z ukrytymi zasobami. prosty "home-rule", a gra jest o wiele bardziej interesująca.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11170
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3391 times
Been thanked: 3307 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: japanczyk »

tomp pisze: 18 lip 2021, 20:59 polecam grac z ukrytymi zasobami. prosty "home-rule", a gra jest o wiele bardziej interesująca.
Ale... po co?
Zawsze uważałem, że ukrywanie zasobów jest upierdliwa mechanika w grach - odwraca uwagę od samej gry i sprawia, że dochodzi element niepotrzebnego memory ze spamietywaniem co kto ma

W Dune jest to troche bez znaczenia - jedyne co Ci to daje to możliwość zgadniecia ze ktos moze miec kartę intrygi dajaca pkt zwycięstwa
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2112
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 278 times
Been thanked: 437 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: tomp »

Taki zabieg pozwala na mniejszą pewność czy ktoś zajmie to czy inne pole. Przy widocznych zasobach można bez problemu określić potencjalne zajęcie pola przez przeciwnika. Gra jest bardziej nieprzewidywalna i dynamiczna.
Pomijam osoby z genialną pamięcią. Na nich ten zabieg nie zadziała.

PS. nie zmuszam ciebie do takiego grania, to tylko propozycja xD
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
Otorek
Posty: 663
Rejestracja: 25 maja 2020, 18:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 243 times
Been thanked: 359 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Otorek »

Nie mam pojęcia jak przy ograniczeniu informacji i większemu poczuciu losowości gra ma stawać się dynamiczniejsza. Gdy jesteś w stanie przewidzieć ruchy przeciwników i przygotować pod to swój plan to wtedy gra jest dynamiczniejsza. Rzadziej twój plan spala na panewce, a gdy nie masz pojęcia co Ci zaraz przeciwnik zajmie to musisz ten plan ciągle przerabiać w locie, a gra nie dość, że traci na dynamice to i na głębi i intelektualnym wyzwaniu.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4127
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2686 times
Been thanked: 2599 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Gizmoo »

Przecież w tej grze i tak często plan "spala na panewce" bo nie masz pojęcia jakie na ręku przeciwnicy mają karty intryg. A niektóre z tych kart są totalnymi gamechangerami. 😃 Mnie właśnie to od DI odrzuciło, że coś tam sobie planujesz, zaplanowałeś i policzyłeś dobrze i nagle sru... Z d...y karta intrygi, która wszystko Ci psuje.

Rozumiem dlaczego jest to rozwiązanie, rozumiem że twórcy chcieli dodać pieprzu i emocji, ale nie przystoi to poważnemu euro. :wink:
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11170
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3391 times
Been thanked: 3307 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: japanczyk »

Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 08:26Mnie właśnie to od DI odrzuciło, że coś tam sobie planujesz, zaplanowałeś i policzyłeś dobrze i nagle sru... Z d...y karta intrygi, która wszystko Ci psuje.
Gizmo, to definicja kazdej gry, ktora ma jakakolwiek interakcje :-P planuj sobie w opor, ale inni gracze maja wplyw na twoje plany
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2112
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 278 times
Been thanked: 437 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: tomp »

Dokładnie tak jest. Planowanie jest nieodzowne, ale zazwyczaj wysypuje się całkowicie lub w jakimś aspekcie.
Co do karty intryg. Mają zbyt dużą dynamikę, od takich sobie do naprawdę zmieniających wynik.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

tomp pisze: 19 lip 2021, 08:45 Dokładnie tak jest. Planowanie jest nieodzowne, ale zazwyczaj wysypuje się całkowicie lub w jakimś aspekcie.
Co do karty intryg. Mają zbyt dużą dynamikę, od takich sobie do naprawdę zmieniających wynik.
A co to za talia kart INTRYG która jest przewidywalna bo każda dociągnięta karta daje każdemu coś super? Jedna karta wkłada kij w szprychy a inna podkłada bombę w samochodzie, i to dla mnie jest intrygujące.
Diuna to nie policzalne euro, tylko mix euro i przygody. Tak to sobie wymyślił autor gry, w Brzdęku jest podobnie.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4127
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2686 times
Been thanked: 2599 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Gizmoo »

japanczyk pisze: 19 lip 2021, 08:41 Gizmo, to definicja kazdej gry, ktora ma jakakolwiek interakcje :-P planuj sobie w opor, ale inni gracze maja wplyw na twoje plany
Kuba, ale dobrze wiesz, że ja mówię o konkretnej sytuacji i odnoszę się do tej konkretnie gry. No nie udawaj proszę, że nie widzisz jak bardzo niektóre spośród tych kart intryg diametralnie zmieniają rozgrywkę. I to nie jest tak jak w MTG, że możesz założyć co przeciwnik może posiadać na ręku i wiedzieć jak na to odpowiedzieć i być na to przygotowanym. Tutaj karty są pojedyncze i ciężko założyć, który spośród przeciwników będzie daną kartę posiadał i do tego - w konkretnym momencie. Bo przecież może zdarzyć się (i często będzie się zdarzać) taka sytuacja, że nikt nie dobierze danej karty przez całą rozgrywkę.

Specjalnie, dla porównania wyciągnąłem talię intryg z Lords of Waterdeep. Karty są w kilku kopiach, żadna z nich nie jest gamechangerem, a nawet te szkodliwe "in your face", zabierają jeden zasób. A większość z nich "Karci" wszystkich oponentów po równo.

Jest interakcja, ale jest przy okazji:

a) zbalansowana.
b) powtarzalna.
c) przewidywalna.
d) sprawiedliwa (w większości wypadków)
e) żadna z kart nie mówi "wygrałem grę", bo dostałem dwa solari.

LOW ma już swoje lata, a mam wrażenie, że twórcy DI nie odrobili pracy domowej i weń nie zagrali. Może bardziej i dłużej pokombinowali by wtedy nad kartami intryg.

Ja rozumiem, że Diuna: Imperium może się graczom podobać, ale nie zamieniajmy różowych okularów, na maskę spawalniczą! :wink: Wady, czy też "niedoskonałości" przydałoby się jednak podkreślić. Nawet jeżeli "It's not a bug, it's a feature".
Awatar użytkownika
Arkhon
Posty: 332
Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 169 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Arkhon »

Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 09:58
japanczyk pisze: 19 lip 2021, 08:41 Gizmo, to definicja kazdej gry, ktora ma jakakolwiek interakcje :-P planuj sobie w opor, ale inni gracze maja wplyw na twoje plany
Kuba, ale dobrze wiesz, że ja mówię o konkretnej sytuacji i odnoszę się do tej konkretnie gry. No nie udawaj proszę, że nie widzisz jak bardzo niektóre spośród tych kart intryg diametralnie zmieniają rozgrywkę. I to nie jest tak jak w MTG, że możesz założyć co przeciwnik może posiadać na ręku i wiedzieć jak na to odpowiedzieć i być na to przygotowanym. Tutaj karty są pojedyncze i ciężko założyć, który spośród przeciwników będzie daną kartę posiadał i do tego - w konkretnym momencie. Bo przecież może zdarzyć się (i często będzie się zdarzać) taka sytuacja, że nikt nie dobierze danej karty przez całą rozgrywkę.

Specjalnie, dla porównania wyciągnąłem talię intryg z Lords of Waterdeep. Karty są w kilku kopiach, żadna z nich nie jest gamechangerem, a nawet te szkodliwe "in your face", zabierają jeden zasób. A większość z nich "Karci" wszystkich oponentów po równo.

Jest interakcja, ale jest przy okazji:

a) zbalansowana.
b) powtarzalna.
c) przewidywalna.
d) sprawiedliwa (w większości wypadków)
e) żadna z kart nie mówi "wygrałem grę", bo dostałem dwa solari.

LOW ma już swoje lata, a mam wrażenie, że twórcy DI nie odrobili pracy domowej i weń nie zagrali. Może bardziej i dłużej pokombinowali by wtedy nad kartami intryg.

Ja rozumiem, że Diuna: Imperium może się graczom podobać, ale nie zamieniajmy różowych okularów, na maskę spawalniczą! :wink: Wady, czy też "niedoskonałości" przydałoby się jednak podkreślić. Nawet jeżeli "It's not a bug, it's a feature".
Pomijasz Pan ważny fakt.
Zakładasz, że to wada, ale to subiektywnie dla Ciebie wada i tu nie chodzi o okulary.

Dużo odbiorców (nawet zapalonych eurograczy) którzy znają świat Diuny chce aby te karty właśnie takie były, bo oddają istotę intrygi. Intryga jak się powiedzie ma mieć duży impact na rezultat, a jak nie powiedzie, maleńki albo negatywny. Oddaje to charakter Diuny.
Jak zrobić jak w LOW, ludzie z oczekiwaniami powyższymi mieli by efekt "zbalansowany, powtarzalny, przewidywalny..." - dla nich w skrócie - nudny.

I tak, pisze to osoba która woli euro od ameri i która woli mniej niż więcej losowości w grze.
Dodam nawet więcej, nie zakładam, że ktoś ma dana kartę intrygi których większość znam podczas gry, ale biorę pod uwagę, że może mieć. Tu nie wolno planować, nie mając planu B i C ...

To nie jest policzalna, przewidywalna gra, chociaż niektórzy przedmówcy którym nie siadła mogą tak twierdzić...
To Diuna.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4127
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2686 times
Been thanked: 2599 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Gizmoo »

Arkhon pisze: 19 lip 2021, 10:13 Zakładasz, że to wada, ale to subiektywnie dla Ciebie wada i tu nie chodzi o okulary.
To znaczy, żeby w tym wątku grę jedynie chwalić i wyłącznie rozpływać się nad jej zaletami, tak? Spoko, mogę usunąć swoje krytyczne posty. :lol: Tylko żeby później nie było rozczarowań.

Lepiej IMHO poznać głosy z dwóch stron barykady, niż żyć w bańce informacyjnej, "że Diuna to gra dla każdego. Ideał 10/10".

Zacytuję kolegę krecony1, który w wątku o Glory napisał takie zdanie, które wypisz, wymaluj pasuje do mojej przygody z DI:
opinie mnie zmyliły, za dużo się spodziewałem i spadłem z wysokiego konia (sorry za suchar).
Ja również po głosach z forum, że DI to "gra roku", miałem być może zbyt wygórowane oczekiwania. Oczekiwania, które dla mnie dość mocno rozminęły się z rzeczywistością.

I błagam, to nie jest tak, że w grach konfrontacyjnych ma nie być niespodzianek. Na półce mam sporo area control i area majority i żadna z posiadanych przeze mnie gier, nie jest aż tak nieprzewidywalna. Owszem, w takim Clockwork Wars też są mega mocne i pewnie (dla niektórych) niesprawiedliwe efekty na kartach, ale przynajmniej widać, że ktoś się do czegoś przygotowuje, a samo pozyskanie karty jest trudne. Każda potyczka obarczona jest ryzykiem, które jednak możemy skalkulować.

Wiem, że może po jednej partii nie powinienem się wypowiadać, bo może tych wszystkich kart z DI da się nauczyć na pamięć. Niemniej uważam, że nadal ich użycie będzie nieprzewidywalne.

I mówię to jako gość, który całe życie grał w gry ze sporym elementem losowym (M:TG). Ale nawet przy tej losowości najważniejszy był skill i możliwość antycypacji zagrań oponentów.

P.S. To nie jest tak, że ja tu celowo chce się nad Diuną znęcać. Kocham uniwersum, kocham powieści i tym bardziej zabolało mnie, że gra aż tak mi nie podeszła, przez IMHO dość archaiczne rozwiązania. Piszę tu w wątku wyłącznie z powodu czysto informacyjnego. By czytający ten wątek forumowicze mieli pojęcie, że DI to nie jest ideał.

Cieszę się, że gra ma grono zagorzałych sympatyków, ale dajcie też dojść do głosu ludkom, których gra zawiodła. Peace.
Awatar użytkownika
Arkhon
Posty: 332
Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 169 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Arkhon »

Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 10:49
Arkhon pisze: 19 lip 2021, 10:13 Zakładasz, że to wada, ale to subiektywnie dla Ciebie wada i tu nie chodzi o okulary.
To znaczy, żeby w tym wątku grę jedynie chwalić i wyłącznie rozpływać się nad jej zaletami, tak? Spoko, mogę usunąć swoje krytyczne posty. :lol: Tylko żeby później nie było rozczarowań.

Lepiej IMHO poznać głosy z dwóch stron barykady, niż żyć w bańce informacyjnej, "że Diuna to gra dla każdego. Ideał 10/10".

Zacytuję kolegę krecony1, który w wątku o Glory napisał takie zdanie, które wypisz, wymaluj pasuje do mojej przygody z DI:
opinie mnie zmyliły, za dużo się spodziewałem i spadłem z wysokiego konia (sorry za suchar).
Ja również po głosach z forum, że DI to "gra roku", miałem być może zbyt wygórowane oczekiwania. Oczekiwania, które dla mnie dość mocno rozminęły się z rzeczywistością.

I błagam, to nie jest tak, że w grach konfrontacyjnych ma nie być niespodzianek. Na półce mam sporo area control i area majority i żadna z posiadanych przeze mnie gier, nie jest aż tak nieprzewidywalna. Owszem, w takim Clockwork Wars też są mega mocne i pewnie (dla niektórych) niesprawiedliwe efekty na kartach, ale przynajmniej widać, że ktoś się do czegoś przygotowuje, a samo pozyskanie karty jest trudne. Każda potyczka obarczona jest ryzykiem, które jednak możemy skalkulować.

Wiem, że może po jednej partii nie powinienem się wypowiadać, bo może tych wszystkich kart z DI da się nauczyć na pamięć. Niemniej uważam, że nadal ich użycie będzie nieprzewidywalne.

I mówię to jako gość, który całe życie grał w gry ze sporym elementem losowym (M:TG). Ale nawet przy tej losowości najważniejszy był skill i możliwość antycypacji zagrań oponentów.

P.S. To nie jest tak, że ja tu celowo chce się nad Diuną znęcać. Kocham uniwersum, kocham powieści i tym bardziej zabolało mnie, że gra aż tak mi nie podeszła, przez IMHO dość archaiczne rozwiązania. Piszę tu w wątku wyłącznie z powodu czysto informacyjnego. By czytający ten wątek forumowicze mieli pojęcie, że DI to nie jest ideał.

Cieszę się, że gra ma grono zagorzałych sympatyków, ale dajcie też dojść do głosu ludkom, których gra zawiodła. Peace.
Nie zrozum mnie proszę źle, mają być osoby którym się będzie gra podobała i Ci którym nie będzie. Nic w tym złego.
Zdanie szanuje, podkreśliłem tylko, że kwestie gustu i oczekiwań potraktowałeś jako obiektywny fakt.

Dune:I idealną grą nie jest. Bo taka nie istnieje, dla niektórych wady będą u innych zaletami i vice versa i to myślę, że jest fakt, dla większości gier.
Słowa konstruktywnej krytyki zawsze są dobre, bo mogą służyć jako ostrzeżenia, dla planujących zakup.
W swoim poście marcowym też ostrzegałem komu gra może nie podejść bo jest taka i taka...

W skrócie - nie odebrałem Cie jakobyś miał się znęcać nad tytułem ale i niechciałbym być odebrany jako pozbawiony kszty obiektywizmu, noszący różowe okulary "fanboy"
Wosho
Posty: 1443
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 177 times
Been thanked: 141 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Wosho »

Dla mnie to praktycznie ideał :)
Deckbuilder z interakcją który można bez problemu zagrać w 4 osoby, nie ma problemu 3 graczy i chcesz grać kolejny raz jak tylko skończysz..
Jedyne co mi nie pasuje to brak dodatków dostępnych ASAP :)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11170
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3391 times
Been thanked: 3307 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: japanczyk »

Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 09:58 Kuba, ale dobrze wiesz, że ja mówię o konkretnej sytuacji i odnoszę się do tej konkretnie gry. No nie udawaj proszę, że nie widzisz jak bardzo niektóre spośród tych kart intryg diametralnie zmieniają rozgrywkę. I to nie jest tak jak w MTG, że możesz założyć co przeciwnik może posiadać na ręku i wiedzieć jak na to odpowiedzieć i być na to przygotowanym. Tutaj karty są pojedyncze i ciężko założyć, który spośród przeciwników będzie daną kartę posiadał i do tego - w konkretnym momencie. Bo przecież może zdarzyć się (i często będzie się zdarzać) taka sytuacja, że nikt nie dobierze danej karty przez całą rozgrywkę.
Ale o to własnie chodzi - nie wiesz co dostaniesz, nie wiesz co przeciwnik dostanie, musisz wplatac to w swoja gre...
Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 09:58 Specjalnie, dla porównania wyciągnąłem talię intryg z Lords of Waterdeep. Karty są w kilku kopiach, żadna z nich nie jest gamechangerem, a nawet te szkodliwe "in your face", zabierają jeden zasób. A większość z nich "Karci" wszystkich oponentów po równo.
I to jest design choice. Który lata temu był spoko (ja poznałem LoW niedawno, ale uwazam, że to świetna gra)
Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 09:58 Jest interakcja, ale jest przy okazji:

a) zbalansowana.
b) powtarzalna.
c) przewidywalna.
d) sprawiedliwa (w większości wypadków)
e) żadna z kart nie mówi "wygrałem grę", bo dostałem dwa solari.
Widzisz - wytknales przy tym również wszystkie wady kart Intryg z LoW. Są opcjonalne - masz wyczesane jeśli ktoś je weźmie, bo nie wpływają w znaczacy sposob na grę. W Dune też nie ma karty "wygrałeś gre" - karty intryg, które dają PZ wymagają grania pod to, nie jest tak, że dostajesz PZ za posiadanie 2 solari, tylko słono musisz zapłacić za taki punkcik.

Powiem Ci tak - po jednej grze w Dune Imperium byłem sceptyczny, uważałem, że to OK gra. Po kilku kolejnych moja ocena zdecydowanie wzrosła - nadal uważam, że nie jest to gra wybitna, ale aspekt kart intryg raczej nie jest niezbalansowany (ja tego nie odczulem podczas swoich gier).

Niezbalansowany wydaje sie byc zapowiedziany dodatek - karty tam pokazane wygladaja na mocno przegiete ;-)
jasiek66
Posty: 118
Rejestracja: 08 maja 2021, 17:34
Has thanked: 25 times
Been thanked: 31 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: jasiek66 »

japanczyk pisze: 19 lip 2021, 11:03
Widzisz - wytknales przy tym również wszystkie wady kart Intryg z LoW. Są opcjonalne - masz wyczesane jeśli ktoś je weźmie, bo nie wpływają w znaczacy sposob na grę.
No nie do końca mogę się z tym zgodzić. Karty intryg z LoW niby są opcjonalne, ale nie korzystanie z nich jest prostym sposobem na przegraną. Mandatory Questy z intryg skutecznie blokują drugiego gracza, więc nie przesadzałabym z tym brakiem wpływu na grę. D:I nie posiadam, ale nie będę ukrywał, że jest ona na moim celowniku. Lubię zawsze sprawdzić co ludzie piszą o danym tytule (zarówno dobrze jak i źle). Ale muszą przyznać, że denerwują mnie próby przekonywania gracza, że elementy z gry są dobre skoro konkretnej osobie się nie podobają. Wydaje mi się, oczywiste, że przywołane tu opinie są subiektywną oceną i nie pretendują do profesjonalnej recenzji.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11170
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3391 times
Been thanked: 3307 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: japanczyk »

jasiek66 pisze: 19 lip 2021, 11:33 Ale muszą przyznać, że denerwują mnie próby przekonywania gracza, że elementy z gry są dobre skoro konkretnej osobie się nie podobają. Wydaje mi się, oczywiste, że przywołane tu opinie są subiektywną oceną i nie pretendują do profesjonalnej recenzji.
Ale to ze sie komuś nie podobaja 9znacza, ze te elementy sa zle?
Mandatory questy w LoW to w moim odczuciu jedynie przeszkadzajka nie majaca znaczacego wplywu na twoje pozostałe akcje, ale ro tez tylko mojanopinia nie pretendujaca do profesjonalnej;)
jasiek66
Posty: 118
Rejestracja: 08 maja 2021, 17:34
Has thanked: 25 times
Been thanked: 31 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: jasiek66 »

japanczyk pisze: 19 lip 2021, 11:38
Ale to ze sie komuś nie podobaja 9znacza, ze te elementy sa zle?
No i rodzi się pytanie czy są obiektywnie złe czy subiektywnie złe? A jeśli są obiektywnie złe to na jakiej podstawie i kto to będzie oceniał? Jeśli nawet są obiektywnie dobre, a subiektywnie będą złe dla dużej liczy graczy to czy są naprawdę dobre? :D Nie chcę rozwijać, tej myśli bo ona do niczego nie prowadzi. Nadal podtrzymuje swoje zdanie (oczywiście jest ono tylko moje),że przekonywanie osób, którym pewne rozwiązań się nie podobały nie ma sensu. Ostatnio czytałem na forum, jak jeden z użytkowników tego forum miał obawy czy Bonfire jest wystarczająco "suche" i czy nie za dużo w nim klimatu ( na szczęście okazało się wystarczająco suche dla niego). Czy mają sens takie rozważania? Dla konkretnego odbiorcy tak, ale czy miałoby sens przekonywanie go, że to kolejna sucha gra Felda? Nie wydaje mi się. Musiał to sam poczuć.
Awatar użytkownika
Arkhon
Posty: 332
Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 169 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Arkhon »

jasiek66 pisze: 19 lip 2021, 11:53
japanczyk pisze: 19 lip 2021, 11:38
Ale to ze sie komuś nie podobaja 9znacza, ze te elementy sa zle?
No i rodzi się pytanie czy są obiektywnie złe czy subiektywnie złe? A jeśli są obiektywnie złe to na jakiej podstawie i kto to będzie oceniał? Jeśli nawet są obiektywnie dobre, a subiektywnie będą złe dla dużej liczy graczy to czy są naprawdę dobre? :D Nie chcę rozwijać, tej myśli bo ona do niczego nie prowadzi. Nadal podtrzymuje swoje zdanie (oczywiście jest ono tylko moje),że przekonywanie osób, którym pewne rozwiązań się nie podobały nie ma sensu. Ostatnio czytałem na forum, jak jeden z użytkowników tego forum miał obawy czy Bonfire jest wystarczająco "suche" i czy nie za dużo w nim klimatu ( na szczęście okazało się wystarczająco suche dla niego). Czy mają sens takie rozważania? Dla konkretnego odbiorcy tak, ale czy miałoby sens przekonywanie go, że to kolejna sucha gra Felda? Nie wydaje mi się. Musiał to sam poczuć.
W moim przypadku, zwracałem właśnie uwagę, że ktoś traktuje sfere subiektywną gry, jak obiektywną, nie podlegającą gustowi.
Takimi są np :
- skrajnie zła jakość komponentu
- skrajne dziury mechaniczne
- źle/chaotycznie/nieczytalnie zredagowana instrukcja

w powyższych można śmiało mówić o "błędach", "nie odrobionych zadaniach" itp.

Natomiast świadoma decyzja projektanta, celowana w odpowiednia, niemałą grupę odbiorcy, to już troszku co innego tak?

p.s Zgadza się to co piszesz w przykładzie - nie ma wielce sensu takie rozważanie.
Jools
Posty: 640
Rejestracja: 13 sty 2019, 18:11
Has thanked: 55 times
Been thanked: 205 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Jools »

Ale po co te narzekania?
Diuna z założenia miała być intrygująca, pełna napięcia, niewiadomych, i niezbalansowana.

Zagrajcie sobie w Diunę 6 osobową to zobaczycie jak to jest siedzieć na szpilkach przez całą grę, gdzie balans frakcji jest z dupy (choć finalnie procent wygranych jest bardzo równy), gdzie gra może się wywrócić do góry nogami.
Za to uwielbiam to uniwersum i gry w tym świecie. Za agresywne podejście go gier, gdzie autor nie boi się wywracających grę mechanik. Choć D:I jest pod tym względem dość zrównoważone.
Jak chcecie mieć policzalną i przewidywaną grę, to nie ten adres. I tutaj piszę bez ataku na nikogo. Po prostu nie każda gra musi każdemu podejść.

A talia intryg to najlepsza rzecz w grze. To ma być nieprzewidywalne, to ma dawać dozę niepewności, to ma dawać momenty wow.

To 10+ grach nie stwierdziłem dysbalansu gdziekolwiek. Wszystko zależy od ogarnięcia graczy i całego szeregu decyzji. Gra bardzo mocno daje radę, choć daleko jej pod względem "intryg" do klasycznej Diuny 6 osobowej, ale D:I nie miało w żadnym stopniu konkurować z klasykiem, tylko być dobrą wariacją stojącą obok.

D:I udało się to co baaaardzo niewiele gier posiada - napięcie podczas gry, ale to jest właśnie definicja słowa "Intryga" (z angielskiego - "tension", może lepiej oddaje znaczenie wyrażenia).
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4127
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2686 times
Been thanked: 2599 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Gizmoo »

Arkhon pisze: 19 lip 2021, 12:06 W moim przypadku, zwracałem właśnie uwagę, że ktoś traktuje sfere subiektywną gry, jak obiektywną, nie podlegającą gustowi.
Takimi są np :
- skrajnie zła jakość komponentu
- skrajne dziury mechaniczne
- źle/chaotycznie/nieczytalnie zredagowana instrukcja
Pozwolisz, że dodam do tego:
- Krótki market row, bez możliwości jego resetu i z małą rotacją.
- Karty mają mocno rozstrzelone działanie. Od nieprzydatnych, poprzez bardzo sytuacyjne, po gamebreakery.

To obiektywne stwierdzenie faktu. I tak jest to "designer's choice", są to rozwiązania archaiczne, które nie sprawdziły się w wielu tytułach i które można było zmienić od samego początku.

Ciekaw jestem, ile osób zmieniło wprowadza "poprawki" do DI i gra z rotującym marketem?
japanczyk pisze: 19 lip 2021, 11:38 Mandatory questy w LoW to w moim odczuciu jedynie przeszkadzajka nie majaca znaczacego wplywu na twoje pozostałe akcje,
Musisz trochę więcej pograć w LOW i koniecznie z dodatkiem. ;) Poza tym mandatory Questy są idealne do powstrzymywania uciekającego lidera. Jak ktoś odstaje różnicą 20-30 punktów, to podarowanie mu dwóch-trzech MQ skutecznie go wyhamowuje. Musimy się ustawić na partyjkę, bo odpimpowałem swój egzemplarz i jeszcze nie miałem okazji rozegrać gry na "ładniejszej" wersji. ;)
Jools pisze: 19 lip 2021, 12:15 Ale po co te narzekania?
Ale po co te wychwalania? Od cholery osób napisało, że im się podoba. Po co się powtarzać? :lol:
Jools pisze: 19 lip 2021, 12:15 D:I udało się to co baaaardzo niewiele gier posiada - napięcie podczas gry, ale to jest właśnie definicja słowa "Intryga" (z angielskiego - "tension", może lepiej oddaje znaczenie wyrażenia).
To bardzo subiektywne stwierdzenie. Bo mnie partia w DI wynudziła, a ciśnienie podniosły jedynie rozwiązania, które kompletnie do mnie nie trafiły. No chyba, że uznamy moją reakcję na końcowe zagranie przeciwnika za "emocje". Rzeczywiście byłem bliski "flip the table". :lol:
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1686
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 281 times
Been thanked: 885 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: XLR8 »

Moja krytyka (jak i pewnie krytyka wielu osób) ma dwie składowe.
Jedną jest ogromny hype na tę grę.
Drugą samo niedopracowanie gry. Moim zdaniem została wypuszczona jak najszybciej żeby zdążyć na premierę filmu. To mnie w niej boli najbardziej, bo jak wspomniałem wcześniej oferuje ona więcej emocji niż konkurencyjna Wyspa Arnak, ale mechanicznie jest po prostu mdła i płaska. Przy kilku zabiegach D:I mogła być grą wybitną, a finalnie jest po prostu nietrafiona, a muszę dodać, że bardzo chciałem ją polubić.

Wystarczyło przenieść focus na DB kosztem WP, zwiększyć liczbę rund, ale sprawić żeby były dynamiczniejsze i bardziej oparte na DB.
Dać też większy próg wygranej PZ, ale zwiększyć liczbę narzędzi do ich pozyskiwania. Coś jak w Tortudze 2049. Szybkie i mocne tury oparte na DB, tylko sam DB zrobić dużo lepszy, bo w Tortudze jest jest on strasznie ubogi i niedopracowany.
Awatar użytkownika
Arkhon
Posty: 332
Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 169 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Arkhon »

Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 17:01 Pozwolisz, że dodam do tego:
- Krótki market row, bez możliwości jego resetu i z małą rotacją.
Ciekaw jestem, ile osób zmieniło wprowadza "poprawki" do DI i gra z rotującym marketem?
Tutaj mi nie sposób się nie zgodzić. Market row jest krótki i osobiście czasem czułem chęć wprowadzenia pożerania słabszych przez Shai Hulud'a. Lub możliwość "palenia" kart za persuasion.
Nawet odrazu to feedbackowałem na discordzie, nie jedyny. Twórcy skusili się na bardzo delikatną rotację i tylko z botem/botami. Ku niestety niezadowoleniu nie jednego odbiorcy. (pisałem, że gra idealną nie jest)
Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 17:01 - Karty mają mocno rozstrzelone działanie. Od nieprzydatnych, poprzez bardzo sytuacyjne, po gamebreakery.
Nie wyszczególniłeś, czy piszesz bardziej o intrygach czy kartach imperialnych.
W poprzednim poście uzasadniałem dlaczego całkowicie "widzę" i "pasują mi" lekko (bo moim zdaniem są lekko, po sprawdzeniu na przełomie wielu partii, jak wspomniano i 2 solari może wygrać grę) różniące się mocą karty intryg.
Na przełomie wielu partii okazują się statystycznie poprawne jeżeli chcesz czysto eurasowo podejść do tematu. Mocne intrygi, pasujące do sytuacji/potrzeb gracza, trafiały się nam u graczy, którzy częściej za nimi kopali.

Jeżeli chodzi o karty imperial row. Dyskusje były z twórcami niejednokrotne, twiedzili że gracze nie doceniają tanich kart, po xx grach to nieco widzę, ale nie wiem czy jestem tego samego zdania.
Napewno jednak droższe karty (5+) powinny mieć dość mocny wpływ na grę i (moim zdaniem) mają, tyle, że niejednokrotnie pasują pod odpowiedni plan, plan w planie, o którym jest cała Diuna.

Zauważ ile jest w powyższym "z mego doświadczenia","moim zdaniem" - nie wiem czy podobnie do Ciebie pokusiłbym się tak szybko (jak pisałeś - nie wiele partii) o stwierdzenie:
Gizmoo pisze: 19 lip 2021, 17:01 To obiektywne stwierdzenie faktu. I tak jest to "designer's choice", są to rozwiązania archaiczne, które nie sprawdziły się w wielu tytułach i które można było zmienić od samego początku.
Moim skromnym zdaniem w przypadku kart i archaicznego rozwiązania, to tu nie może być mowy o obiektywnym fakcie. O wręcz wadzie designu którą należało zmienić. Zwłaszcza, że w wielu tytułach się sprawdziły (patrz wiele kart celów/polityki w TI IV i wiele innych przykładów)
Myślę, że niepotrzebnie traktuje się D:I jako "typowe euro", to hybryda jest.
sasquach
Posty: 1854
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 944 times
Been thanked: 591 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: sasquach »

Jools pisze: 19 lip 2021, 12:15 Zagrajcie sobie w Diunę 6 osobową to zobaczycie jak to jest siedzieć na szpilkach przez całą grę, gdzie balans frakcji jest z dupy (choć finalnie procent wygranych jest bardzo równy),
Możesz rozwinąć? Jak dla mnie to jeśli finalnie procent wygranych jest podobny to znaczy, że frakcje są zbalansowane.
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 563 times
Been thanked: 1267 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Fojtu »

sasquach pisze: 19 lip 2021, 18:04
Jools pisze: 19 lip 2021, 12:15 Zagrajcie sobie w Diunę 6 osobową to zobaczycie jak to jest siedzieć na szpilkach przez całą grę, gdzie balans frakcji jest z dupy (choć finalnie procent wygranych jest bardzo równy),
Możesz rozwinąć? Jak dla mnie to jeśli finalnie procent wygranych jest podobny to znaczy, że frakcje są zbalansowane.
To jest ogólnie casus gier z silną negatywna interakcja. Frakcje mogą być niezbalansowane (obiektywnie) a mieć podobny % wygranych, bo gracze to balansują podczas gry.
ODPOWIEDZ