P'achakuna (Moreno Vogel, Stefan Kraft)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

P'achakuna (Moreno Vogel, Stefan Kraft)

Post autor: mistrz_yon »

Obrazek

https://boardgamegeek.com/boardgame/321596/pachakuna

Prezentuję niniejszym świeżo odebrany Kickstarterek.

Najkrócej rzecz ujmując, P'achakuna to dwuosobowa gra typu pickup-and-deliver.
Jeździmy lamami i wozimy kolorowe materiały pomiędzy wioskami.

Wiosek jest 7 - sześć w narożnikach planszy i jedna w centrum. Każda z wiosek produkuje towar jednego koloru. Kolor tego towaru jest stały i niezmienny i jest tożsamy z kolorem wioski. Lama może załadować towar danego koloru tylko w konkretnej wiosce. To była część podażowa.
A teraz część popytowa. Każda z wiosek zgłasza popyt na tkaniny dwóch innych kolorów - popyt "duży" i popyt "mały" na drugi kolor. Kolory na zgłaszany popyt są losowane, a więc zmienne. Dodatkowo, po dostarczeniu towaru do wioski, popyt przez nią zgłaszany się zmienia: losuje się kolejny zestaw.
Żeby wygrać, trzeba zebrać komplet kolorów, co oznacza, że trzeba dotrzeć lamą (lamami) do KAŻDEJ wioski, zabrać stamtąd towar i dostarczyć go do innej wioski (która akurat tego koloru potrzebuje).

Aha, nie napisałem jeszcze o jednym - plansza jest modułowa i składa się z 54 heksów. Każdy heks zawiera w sobie dwa typy terenu: góry (czerne) i doliny (zielone). Pola te są podzielone tak, że 24 są neutralne (równy udzial gór i dolin), a po 15 heksów ma dominujące góry i doliny. Rzecz polega na tym, że jeden gracz (czarna lama) może poruszać się tylko górach, a drugi (biała lama) - tylko po dolinach... Co więcej, w ramach swojego ruchu można te heksy obracać (są na to dość proste zasady), żeby tworzyć sobie drogi (i psuć drogi przeciwnikowi).

Gra ma w pudełku dwa możliwe setupy: łatwiejszy i trudniejszy (chodzi o domyślne ułożenie kafli). Jest to rodzaj podkładki z cienkiego papieru, na którym układa się heksy. Brzmi uperdliwie, ale wcale takie nie jest - setup zajmuje naprawdę krótką chwilę.

Wizualnie jest to wszystko BARDZO ładne i ciekawe zaprojektowane: góry są faktycznie górzyste (kafle są dwuwarstwowe), drewniane lamy wożą te kolorowe klocuszki. Do tego są PRZEPIĘKNE woreczki, kolorystyka których zapiera dech - poważnie. Próbowałe nawet wysyłać foto znajomym, ale apart w telefonie nie potarafił oddać ich nasycenia. Coś pięknego... Wydawcy są bardzo eco i fairtrade'owi, więc całe fajne story pod to było zbudowane.

Gralismy do tej pory 5 razy. Rozgrywka jest szybka i partie są coraz ciekawsze. Na początku słabo się ogarnia jak obracać kafle, żeby optymalizować sobie ruchy. Po kilku grach oko się przyzwyczaja do tego, co ma zobaczyć i dużo lepiej widać potencjalne szanse. Gra jest minimalnie niesymetryczna i twórcy starali sie ja zbalansować (zaczyna zawsze biały, czarny ma za to na wstępie dodatkowy towar). Jednak element losowy odgrywa tutaj sporą rolę - jeśli się dobrze trafi i ze dwa razy jako pierwszy zrealizuje się "duży" popyt, to gra się znacząco łatwiej, bo za takie kontrakty dostaje się surowce umożliwiające kupienie dodatkowej lamy lub więcej manipulacji kaflami.
Nam ta losowość nie przeszkadza jednak, bo to jest lekka gra i fajnie sobie z tym śmiga.
bowie
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2017, 23:43
Has thanked: 225 times
Been thanked: 63 times

Re: P'achakuna (Moreno Vogel, Stefan Kraft)

Post autor: bowie »

Ja czekam na swoje zamówienie 3 trolli. Twórcy pisali, że był jakiś problem z komponentami, ale się nie wczytywałem o co chodziło. Część wspierających dostala grę z wadą, mieli to poprawić przy dalszych wysyłkach. Byłeś w tej pierwszej fali wysyłek?
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: P'achakuna (Moreno Vogel, Stefan Kraft)

Post autor: mistrz_yon »

Tak, jakimś cudem znalazłem się w pierwszej grupie (coś około 500 osób) i dostałem grę.

Rzeczywiście, jest problem. Z tego co czytałem z apdejtu poniedziałkowego, to juz zarzadzony - druk wadliwych elementów jest już zlecony. Gry, które nie zostały wysłane przyjdą już poprawne, a osoby do których poszły wadliwe gry dostaną elementy do podmiany.

Problem jest z wielkością ramy planszy. Kafle układa sie wewnętrz sześcioboku. Coś tam nie pykło w którejś drukarni i jeśli zbudujesz ramę (zamyka się bardzo ładnie), to nie włożysz wszystkich kafli (brakuje 2-3 mm), bo się wypychają. Jeśli zaczniesz od kafli, to nie domkniesz ramki. Można grać też bez ramki zupełnie (podkładka ma grafikę i jest szersza), ale manipulacji na kaflach jest tak dużo, że jeśli nie sa przytrzymywane, to się rozjeżdżają. Dodatkowo, trochę za szeroke sa otwory na wstawianie znaczników popytu. To akurt detal, bo lepiej widoczne są, kiedy leżą :lol:, ale teraz jest trynd na takie 3D rzeczy, które przeszkadzają (vide Paris czy Tekhenu).

No więc te rzeczy mają poprawić. Ale jeśli zamówiłeś i czekasz na lekką, ale przyjemną i dość oryginalną gierkę, to nie powinieneś się zawieść.
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: P'achakuna (Moreno Vogel, Stefan Kraft)

Post autor: mistrz_yon »

bowie pisze: 27 lip 2021, 23:33 Ja czekam na swoje zamówienie 3 trolli. Twórcy pisali, że był jakiś problem z komponentami, ale się nie wczytywałem o co chodziło. Część wspierających dostala grę z wadą, mieli to poprawić przy dalszych wysyłkach. Byłeś w tej pierwszej fali wysyłek?
Tak więc wygląda sytuacja - info dla zamawiający przez sklepy, bo wspierający dostają wiadmość od twórców.

Obrazek
Awatar użytkownika
StanKoko
Posty: 205
Rejestracja: 27 lis 2020, 23:33
Lokalizacja: Berlin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 4 times

Re: P'achakuna (Moreno Vogel, Stefan Kraft)

Post autor: StanKoko »

Zastanawiałem się nad zakupem tej gry, ale obejrzałem material Alex z boardgameco i się odmyslilem. Mówił, ze główna wada jest bardzo długie układnie tych kafelków przed gra i stwierdziłem, ze odpuszczam bo nie lubie małych gier, które się długo rozkłada. Czy rzeczywiście setup tej gry jest taki problematyczny?
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: P'achakuna (Moreno Vogel, Stefan Kraft)

Post autor: mistrz_yon »

Czy ja wiem czy długo? Nam we dwóch zajmuje to jakieś 2-3 minuty. Znam gry, gdzie to trwa dłużej :lol:

Edit: poświęciłem się. Zrobiłem to dla Was i zasetupowałem kafle.
Wynik: 2:40
Czyli na 4 ręce będzie poniżej 2 minut.
ODPOWIEDZ