Root (Cole Wehrle)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4836
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1811 times
Been thanked: 1301 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: garg »

Takie tabelki tylko zwiększają mój szacunek do Michała Oracza za Neuroshimę Hex. W tamtej grze możesz wziąć dwie dowolne frakcje i po prostu zacząć grać.

A nowa szkoła projektowania (Scythe też niestety do niej należy) głosi - nie chciało nam się balansować, więc niektóre kombinacje frakcji zbanujemy/nie zawrzemy w instrukcji :evil: .
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1906
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 923 times
Been thanked: 1496 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: ave.crux »

garg pisze: 09 sie 2021, 14:00 Takie tabelki tylko zwiększają mój szacunek do Michała Oracza za Neuroshimę Hex. W tamtej grze możesz wziąć dwie dowolne frakcje i po prostu zacząć grać.

A nowa szkoła projektowania (Scythe też niestety do niej należy) głosi - nie chciało nam się balansować, więc niektóre kombinacje frakcji zbanujemy/nie zawrzemy w instrukcji :evil: .
Może i tak, może i nie. Tutaj jest np.: frakcja kompanii plemion rzecznych, która nie jest ujęta w grze na 2 czy nawet 3 osoby. Nie dziwota, bo to są swoiści handlarze i jeżeli nie wykupujesz ich usług to praktycznie nie mają sensu. Dopiero przy większej liczbie graczy są w stanie coś zrobić, gdzie łakome kąski w postaci kart czy możliwości poruszania się rzeką są na rękę innym graczom.

Tu raczej wychodzi bardzo mocna asymetryczność frakcji, a nie brak ich zbalansowania.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
karmazynowy
Posty: 1152
Rejestracja: 15 lut 2011, 18:26
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 504 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: karmazynowy »

garg pisze: 09 sie 2021, 14:00 Takie tabelki tylko zwiększają mój szacunek do Michała Oracza za Neuroshimę Hex. W tamtej grze możesz wziąć dwie dowolne frakcje i po prostu zacząć grać.

A nowa szkoła projektowania (Scythe też niestety do niej należy) głosi - nie chciało nam się balansować, więc niektóre kombinacje frakcji zbanujemy/nie zawrzemy w instrukcji :evil: .
No ale gdzie HEX a gdzie Root. :lol: Przy Roocie to Hexowe frakcje są minimalnie asymetryczne, nie mówiąc już o prostocie samej gry.
Na półce | Na stole | Na sprzedaż (Gdynia) | Podzielę się rabatem: Grybezpradu.eu - 5% | Planszostrefa.pl - 11%
azazelmo
Posty: 1134
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 197 times
Been thanked: 384 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: azazelmo »

No, no. Rootowi do Hexa jeszcze trochę brakuje. Zobaczymy czy za 10 lat ktoś o Leśnogrodzie będzie pamiętał. A takie frakcje jak Mephisto czy Dancer to rewolucje w zasadach. I to sprawnie działające.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 197 times
Been thanked: 647 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: donmakaron »

Zdania uczonych są podzielone ;) Moim zdaniem Mephisto i Dancer to idealny przykład tego, że nie wszystkie frakcje ze wszystkimi grają dobrze. Porównywać można, ale warto pamiętać, że to są gry, które może i podobnymi narzędziami, ale starają się osiągnąć zupełnie inne efekty.
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 563
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 273 times
Been thanked: 277 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: wrojka »

Kolejny dodatek z Warlordem i Borsukami (Disclaimer: opinia bazowana na zaawansowanej fazie designu) prowadzi do totalnego absurdu w balansie pomiędzy frakcjami.
Warlord ZMIATA Woodland Alliance / Lizzard Cult/ Marquise de Cat. Motłoch [Mob] jest jak Corvid Conspiracy z ulepszoną bombą - niby nie zabija wojowników, ale niszczy budynki i tokeny. Tak jak w przypadku Corvidów można jeszcze próbować odgadnąć token, to w przypadku licznej armii Warlorda broniącej motłochu nie ma szans na przebicie się do jego tokena.

Nie wiem czy coś w tym designie zmienili, ale to jest ogólny problem ROOT'a. Pewne frakcje mają za mały wpływ na grę a inne za duży. Zakładanie, że 'gracze ogarną temat i sami zaprowadzą balans' jest kiepskim rozwiązaniem, gdy nawet zaawansowani gracze mają problem z wymyśleniem długofalowej strategii przeciwdziałania atakom. Jak gram Cultem przeciwko Eyrie to staram się robić gęste twierdze z 2-3 ogrodami i 6-7 wojownikami. Jak gram Cultem przeciwko Warlordowi to wszyscy mówią, żebym 'rozpraszał ogrody na wiele polan'. Jak grać Cultem gdy są Eyrie i Warlord? Nie, "nie grać Cultem' nie jest akceptowalną odpowiedzią :D
kozz84
Posty: 745
Rejestracja: 27 lip 2013, 15:06
Has thanked: 17 times
Been thanked: 166 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: kozz84 »

Rozegraliśmy już parę partii w Root i jedna rzecz jest dla nas nieczytelna i ciekaw jestem czy tylko my mamy z tym problem: koszt wykuwania kart. Za każdym razem grając musimy sprawdzać parę razy, czy spełniamy warunek czy nie. Pomagamy sobie dodatkowymi żetonami, których używa się na zimowej mapie tzn. gdy kot buduje warsztat, bierze odpowiedni żeton, kładzie go na swoją planszę i wtedy od razu widać co może wykuć a co nie.
Awatar użytkownika
Yar-Chan
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2020, 15:02
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yar-Chan »

Fakt, chyba najbardziej to widać w Markizie gdzie tylko jeden typ budynku przekuwa karty. Posiadając drugą talię kart można na boku kłaść karty z odsłoniętymi tylko symbolami dla oznaczenia jakie ma się możliwości przekuwania.
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 3027
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 379 times
Been thanked: 1401 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yuri »

Przedsprzedaż "Roota" w Portalu moooocno dobrze. Te największe zestawy praktycznie wyprzedane, zostało dosłownie 5 sztuk. Dostałem "na tygodniu" zestaw pełen do podmianki żetoników na tokeny z druku 3d z Mepla. Polecam każdemu, są jeszcze bardziej rewelacyjne, niż na zdjęciach.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Awatar użytkownika
Yar-Chan
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2020, 15:02
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yar-Chan »

Masz na myśli te znaczniki polan?
Ja zamówiłem tylko nową talię, paczkę włóczęgów i Podziemia, resztę sam sobie wyprodukuję. Cieszę się że zamówiłem już wcześniej, teraz czekam z niecierpliwością :D
Czy wiadomo w której części września będzie oficjalna premiera?
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 3027
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 379 times
Been thanked: 1401 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yuri »

Yar-Chan pisze: 16 sie 2021, 10:47 Masz na myśli te znaczniki polan?
Nie,nie. O to mi chodziło:
Niestety nie wiem, kiedy dokładnie premiera we wrześniu.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Sloth
Posty: 509
Rejestracja: 03 mar 2020, 14:08
Has thanked: 144 times
Been thanked: 123 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Sloth »

Mam takie pytanie.

Kupując podstawkę plus rozszerzenie "tryby leśnogrodu" jak jest z wyborem frakcji w trybie solo.

Zapis w instrukcji z dodatku.
"3.2 „5.1.1 Krok 1: Wybór Frakcji i Gracza Rozpoczynającego” W tym kroku standardowego przygotowania rozgrywki można wymienić dowolną liczbę Frakcji na odpowiadające im Frakcje botów."

Mogę grać każdą frakcją z podstawki przeciwko każdej frakcji botów ?
Awatar użytkownika
Yar-Chan
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2020, 15:02
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yar-Chan »

Wygląda na to że tak. Grasz w dowolnej konfiguracji graczy i botów. Oczywiście, komponenty są dla jednej frakcji, więc nie zagrasz Kotami z Mechanicznymi Kotami. Choć, taka opcja byłaby ciekawa...
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 863
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 894 times
Been thanked: 896 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: anitroche »

Yar-Chan pisze: 17 sie 2021, 13:28 Wygląda na to że tak. Grasz w dowolnej konfiguracji graczy i botów. Oczywiście, komponenty są dla jednej frakcji, więc nie zagrasz Kotami z Mechanicznymi Kotami. Choć, taka opcja byłaby ciekawa...
Jest fanowski bot do jaszczurów z dodatku, który działa jak mechaniczny kot. Ogólnie jaszczury maja komponenty, ktore można używać jak u mechanicznego kota, tylko brakuje jakiegoś żetonu na twierdzę. Więc jak komuś zależy to może jakiś zastępczy zeton np. od kampanii plemion rzecznych wziąć i można tak zagrać ;)
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Sloth
Posty: 509
Rejestracja: 03 mar 2020, 14:08
Has thanked: 144 times
Been thanked: 123 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Sloth »

Yar-Chan pisze: 17 sie 2021, 13:28 Wygląda na to że tak. Grasz w dowolnej konfiguracji graczy i botów. Oczywiście, komponenty są dla jednej frakcji, więc nie zagrasz Kotami z Mechanicznymi Kotami. Choć, taka opcja byłaby ciekawa...
Czyli mamy 12 różnych kombinacji.
Całkiem niemało a wręcz mnogo :)
Szkoda że dodatek z mechanicznymi dopiero pod koniec września.
Awatar użytkownika
Yar-Chan
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2020, 15:02
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yar-Chan »

Premiera dodatków 30 września, jak dowiedziałem się z maila marketingowego.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1726
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 164 times
Been thanked: 192 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Highlander »

Dodatek z mechanicznymi można sobie w każdej chwili wydrukować (wersja autorska). My ich używamy od miesięcy, dorzucamy 1-2 mechany do 2-3 graczy. Są naprawdę niezłe. Chcemy kiedyś zagrać dla checy samymi botami.
kasztan4321k
Posty: 186
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 27 times
Been thanked: 111 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: kasztan4321k »

Nie zgodzę się, że root najlepszy jest na 4 graczy :D
Ostatnie partie grałem na 5-6 i najwięcej zabawy miałem przy 6 grając kotami (koty, jaszczurki, wydry, vagabond, vagabond, sojusz) - zdecydowanie więcej się dzieje i jest więcej kombinowania jak skontrować i kogo skontrować. Po rozgrywce doszedłem do wniosku, że tak jak w normalnej zaczyna się blokować graczy jak mają 20pkt (17 sojusz) tak w tym wypadku trzeba to zacząć robić przy 10pkt.
Albo podnieść próg punktów zwycięstwa do 60.

Zastanawiałem się ogólnie nad wprowadzeniem paru home rule do gry - niestety jeszcze nie testowałem ich ale pytanie do reszty graczy: czy macie swoje home rule specjalnie dla roota czy raczej gracie zgodnie z instrukcją.

U siebie chciałbym sprawdzić takie konfiguracje:
1. Jeśli gracz w jednej turze wejdzie na polane gdzie znajduje się żeton sympatów WA oraz zniszczy ten żeton dodaje on 1 kartę do stosu stronników.
2. Nie można zniszczyć twierdzy kotów zanim nie osiągną one 10 pkt
3. Atakując vagabonda i zadając mu obrażenia gracze na przemian, poczynając od vagabonda wybierają jaki przedmiot vg ma uszkodzić.
4. Jeśli w grze nie ma vagabonda - gracze przy rozstawianiu nie muszą uzupełniać polan ruinami.

Pytanie do rootowskiej braci co sądzicie o takich zmianach.
Awatar użytkownika
Otorek
Posty: 944
Rejestracja: 25 maja 2020, 18:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 314 times
Been thanked: 536 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Otorek »

Pewnie coś w stylu Twoja planszówka graj jak chcesz, ale wątpię aby proste rozwiązania nie były przez autorów testowane.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 5269
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1568 times
Been thanked: 1142 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Hardkor »

Widzę, ze są maty do gry, z tego co widzę to jest to samo co plansza tylko większe?
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: zakwas »

Czy znana jest dokładna data wypuszczenia dodatków PL, wszędzie znalazłem tylko "Wrzesień 2021", ale bardzo dokładnie nie szukałem. ;)
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 3027
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 379 times
Been thanked: 1401 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yuri »

zakwas pisze: 15 wrz 2021, 14:43 Czy znana jest dokładna data wypuszczenia dodatków PL, wszędzie znalazłem tylko "Wrzesień 2021", ale bardzo dokładnie nie szukałem. ;)
Na poprzedniej stronie u dołu jest info o 30 września :D :D :D :D
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: zakwas »

Yuri pisze: 15 wrz 2021, 14:45
zakwas pisze: 15 wrz 2021, 14:43 Czy znana jest dokładna data wypuszczenia dodatków PL, wszędzie znalazłem tylko "Wrzesień 2021", ale bardzo dokładnie nie szukałem. ;)
Na poprzedniej stronie u dołu jest info o 30 września :D :D :D :D
Przyznam szczerze, że nie przekopywałem tego wątku jak zobaczyłem jeden post o strategiach i graniu na 6 osób. ;) Dzięki!
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 3027
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 379 times
Been thanked: 1401 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Yuri »

Portal zaczął wysyłkie troszku wcześniej, niż 30 września. Moja paka z ROOTem będzie u mnie już jutro.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1375
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 634 times
Been thanked: 296 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Atamán »

kasztan4321k pisze: 15 wrz 2021, 09:56 Zastanawiałem się ogólnie nad wprowadzeniem paru home rule do gry - niestety jeszcze nie testowałem ich ale pytanie do reszty graczy: czy macie swoje home rule specjalnie dla roota czy raczej gracie zgodnie z instrukcją.

U siebie chciałbym sprawdzić takie konfiguracje:
1. Jeśli gracz w jednej turze wejdzie na polane gdzie znajduje się żeton sympatów WA oraz zniszczy ten żeton dodaje on 1 kartę do stosu stronników.
2. Nie można zniszczyć twierdzy kotów zanim nie osiągną one 10 pkt
3. Atakując vagabonda i zadając mu obrażenia gracze na przemian, poczynając od vagabonda wybierają jaki przedmiot vg ma uszkodzić.
4. Jeśli w grze nie ma vagabonda - gracze przy rozstawianiu nie muszą uzupełniać polan ruinami.

Pytanie do rootowskiej braci co sądzicie o takich zmianach.
Ja rzadko gram na home-rulach, ale w Root stosuję w tej chwili dwa.

ad. 1. Nie widzę potrzeby takiej zmiany. Sojusz Leśnych Stworzeń jest słaby w początkowej grze (zanim postawi pierwszą bazę), ale potrafi być bardzo mocny w późniejszych etapach (gdy uda im się mieć 2 czy nawet 3 bazy). Żetony sympatyków w tej początkowej fazie są i tak bardzo łakomym kąskiem dla wszystkich - nie może być zbyt łatwo ich zdejmować, bo inaczej Sojusz nie zdąży się rozpędzić, a ktoś już wygra grę.
ad. 2. Tę propozycję trochę bardziej rozumiem, bo faktycznie koty za łatwo jest wykosić na początku gry, zwłaszcza gdy w grze jest Kompania Plemion Rzecznych i rusza się przed kotami. Ja mam na ochronę kotów inny pomysł (patrz niżej).
ad. 3. Nie przekonuje mnie to. Rozumiem, że chodzi o to, żeby osłabić Włóczęgę? Ale trochę mało elegancji jest w tej propozycji. Dużo osób narzeka na Włóczęgę, ale ja jakoś nie czuję tej siły. Z drugiej stronie w mojej ekipie bardzo rzadko gramy tą frakcją - wynika to chyba z tego, że ma bardzo dużo mikro-zasad i duża część gry to zarządzanie swoimi przedmiotami na swojej planszetce, a w Roota gramy dla Area-Control, już nam wystarczy że Sojusz Leśnych Stworzeń w początkowym etapie gra bez wojowników na planszy.
ad. 4. Dokładnie tak gram. Nie widzę powodu zastawiania planszy ruinami, gdy w grze rywalizacja o te miejsca na budynki jest większa.

Ja stosuję w sumie 2 home-rule:
- pkt 4., czyli bez ruin, gdy nie gra Włóczęga
- Markiza de Kot jest zawsze graczem startowym
(to mój sposób, by poradzić sobie z tym, że koty potrafią być za słabe na początku gry i mogą zostać wyeliminowani)

Aczkolwiek rozważam przy najbliższym spotkaniu na Roota zaproponować przetestowanie Advanced Setup Rules (tyle że bez tego losowego draftu frakcji). Zasady Advanced Setup są jeszcze w fazie testów, mają wejść w The Marauder Expansion, ale są dostępne w formie testowej jako PnP. I te zasady lekko wzmacniają początkowe ustawienie Markizy (więcej wojowników na planszy w setupie) oraz Jaszczurzeko Kultu (startują z 2 akolitami), ale jest też kilka innych drobnych zmian. Po takich zmianach koty powinny utrzymać się na planszy i obronić swoje startowe budynki nawet, gdy nie będą pierwsze.
ODPOWIEDZ