Podczas pierwszej rozgrywki i zapoznaniu się z opiniami na temat problemu z torem lojalności u graczy wpadły mi do głowy następujące pomysły:
1. W czasie całej gry gracz może tylko raz dokonać zamiany żetonów (po zamianie je ujawnia), ale na koniec gry dostaje tyle punktów ujemnych ile żetonów zakrytych znajduje się pomiędzy ujawnionymi żetonami dodać 1 punkt karny. Czyli jeśli zamienimy sąsiadujące, to na koniec gry 1 punkt ujemny, a jeśli np.: te skrajne to -4pkt.
2. Wymyśliłem pewien pseudolosowy manualny generator ustawienia żetonów losowości. Oczywiście stosowany w sytuacji, gdy nie będzie dostępnego w wersji elektronicznej.
Należałoby stworzyć 10 żetonów, na których będą po dwa kolory imperiów. Dlaczego dziesięć? Bo to liczba kombinacji par spośród 5 imperiów do wyboru. Można wyliczyć z symbolu Newtona "5 po 2".
Potrzebne będą jeszcze 2 woreczki.
- Kolejno każdy gracz w tajemnicy losuje 2 żetony z tych 10 (może podejrzeć wylosowane) i wrzuca po jednym do każdego z woreczków.
- Następnie kolejny losuje 2 z 8 itd. i powtarza to samo. Dwa ostatnie żetony rozdziela się losowo po jednym do każdego woreczka.
- Otrzymamy 2 woreczki po 5 żetonów.
- Wybierany jest losowo jeden z woreczków i gracze w tajemnicy losują po jednym żetonie. Reszta jest odkładana nieujawniona.
- Na żetonie znajdują się kolory dwóch imperiów, których żetony lojalności gracz układa na swojej planszetce w skrajnym położeniu (najlepsze-najgorsze). Gracz wybiera z tych dwóch które punktuje x4 a które x(-1).
- Pozostałe 3 żetony lojalności zakryte przydzielane są w sposób losowy tak jak robi się to normalnie wg instrukcji. (w celu zwiększenia losowości w przypadku tylko 3 żetonów można poprosić o pomoc gracza siedzącego obok by je przydzielił je zakryte)
- Gdy wszyscy gracze uporają się z tym, to na końcu jeszcze jeden twist
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
: każdy gracz indywidualnie decyduje czy swojemu sąsiadowi po lewej zamienić owe skrajnie przydzielone żetony lojalności czy jednak tak pozostawić jak to sobie wybrał dany gracz. Już na starcie mamy pole do wprowadzenia małego
mind game.
p.s. Wylosowany z woreczka żeton leży zakryty przez całą grę i na końcu jest odkrywany.