ISS Vanguard - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Kajdi
Posty: 232
Rejestracja: 11 cze 2013, 19:21
Has thanked: 54 times
Been thanked: 82 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Kajdi »

Defaultowo nie, ale często w skryptach odpalających pojawienie się niebezpieczeństwa jest zapis, aby umieścić znacznik na pierwszym polu toru i je rozpatrzyć.
bjoker
Posty: 3
Rejestracja: 16 kwie 2020, 07:36

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: bjoker »

Ok. Na kartach Niebezpieczeństw pola na torze czasu są oddzielone od siebie. Czy w postępach na takim torze korzystamy z tych białych pól? Czy przesuwamy tylko po tych które bolą? I czy przy restarcie toru wykonujemy odrazu akcje złą z pierwszego pola toru?
Obrazek
Awatar użytkownika
Kajdi
Posty: 232
Rejestracja: 11 cze 2013, 19:21
Has thanked: 54 times
Been thanked: 82 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Kajdi »

Nie, to białe, to nie pola tylko właśnie przerwy między polami. Przy resecie po prostu zdejmujemy kostkę z toru i nie odpalamy od razu pierwszego wydarzenia.
Awatar użytkownika
Mulczas
Posty: 98
Rejestracja: 18 lut 2018, 22:15
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Mulczas »

Byliśmy na planecie Siarka, gdzie
Spoiler:
Ostatnio zmieniony 02 lut 2025, 17:07 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: takie rzeczy to dawaj w spoiler
Void
Posty: 304
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 20 times
Been thanked: 139 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Void »

Mulczas pisze: 02 lut 2025, 16:54 Byliśmy na planecie Siarka, gdzie
Spoiler:
Powinien być w tym samym miejscu w którym był na koniec poprzedniego przegranego podejścia. Podczas procedury zapisywania stanu planety po skończonej misji zapisujesz również nazwę niebezpieczeństwa i jego lokalizację.
fly guy
Posty: 2
Rejestracja: 04 sty 2011, 15:16
Has thanked: 2 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: fly guy »

Mam pytanie odnośnie korzystania z konwertera. Moim zdaniem są różne wersje w instrukcji (strona 32, niebieski fragment) - w wersjach polskiej i angielskiej.

Angielska brzmi:
Assisting Crewmembers may not use their Convert Abilities. However, the player performing the Dice Check may use their Convert Abilities on dice from Assisting Crewmembers.


Wersja polska:
Asystujacy Członkowie Załogi nie mogą używać swoich Konwerterów. Jednakże gracz wykonujący Test może użyć swojego Konwertera na kościach Asystujacych Członków Załogi.

No to która wersja jest poprawna? Gracz może użyć ich (Asystujących Członków Załogi) umiejętności konwertera na ich kościach - wersja ang, czy też może użyć tylko swojej umiejętności konwertera na ich kościach - wersja pl. Jak dla mnie ewidentnie się to rozjechało w tłumaczeniu albo nie ogarniam angielskiego.
Cierń
Posty: 612
Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Cierń »

fly guy pisze: 07 lut 2025, 15:53 Mam pytanie odnośnie korzystania z konwertera. Moim zdaniem są różne wersje w instrukcji (strona 32, niebieski fragment) - w wersjach polskiej i angielskiej.

Angielska brzmi:
Assisting Crewmembers may not use their Convert Abilities. However, the player performing the Dice Check may use their Convert Abilities on dice from Assisting Crewmembers.


Wersja polska:
Asystujacy Członkowie Załogi nie mogą używać swoich Konwerterów. Jednakże gracz wykonujący Test może użyć swojego Konwertera na kościach Asystujacych Członków Załogi.

No to która wersja jest poprawna? Gracz może użyć ich (Asystujących Członków Załogi) umiejętności konwertera na ich kościach - wersja ang, czy też może użyć tylko swojej umiejętności konwertera na ich kościach - wersja pl. Jak dla mnie ewidentnie się to rozjechało w tłumaczeniu albo nie ogarniam angielskiego.
Their w drugim zdaniu tutaj odnosi się do the player - taka forma bezosobowa.
Awatar użytkownika
Wildcard
Posty: 652
Rejestracja: 18 lut 2024, 12:42
Has thanked: 419 times
Been thanked: 253 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Wildcard »

fly guy pisze: 07 lut 2025, 15:53 Mam pytanie odnośnie korzystania z konwertera. Moim zdaniem są różne wersje w instrukcji (strona 32, niebieski fragment) - w wersjach polskiej i angielskiej.

Angielska brzmi:
Assisting Crewmembers may not use their Convert Abilities. However, the player performing the Dice Check may use their Convert Abilities on dice from Assisting Crewmembers.


Wersja polska:
Asystujacy Członkowie Załogi nie mogą używać swoich Konwerterów. Jednakże gracz wykonujący Test może użyć swojego Konwertera na kościach Asystujacych Członków Załogi.

No to która wersja jest poprawna? Gracz może użyć ich (Asystujących Członków Załogi) umiejętności konwertera na ich kościach - wersja ang, czy też może użyć tylko swojej umiejętności konwertera na ich kościach - wersja pl. Jak dla mnie ewidentnie się to rozjechało w tłumaczeniu albo nie ogarniam angielskiego.
Jedno i drugie stwierdzenie opisuje to samo. Niema tutaj rozbierznosci. Aktywny gracz moze uzyc SWOJEGO konwertera na dowolnych kosciach w puli (asystujaca postac dodaje SWOJA kosc do puli AKTWYNEGO gracza - nie nalezy mieszac kosci :D ).
fly guy
Posty: 2
Rejestracja: 04 sty 2011, 15:16
Has thanked: 2 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: fly guy »

Cierń pisze: 07 lut 2025, 16:39
fly guy pisze: 07 lut 2025, 15:53
Angielska brzmi:
Assisting Crewmembers may not use their Convert Abilities. However, the player performing the Dice Check may use their Convert Abilities on dice from Assisting Crewmembers.

Their w drugim zdaniu tutaj odnosi się do the player - taka forma bezosobowa.
Dalej nie jestem przekonany. To w pierwszym zdaniu "their Convert Abilities" oznacza "ich zdolności konwertera", a w drugim zdaniu "their Convert Abilities" oznacza "swojej zdolności konwertera"? Nie uważacie, że to nie brzmi logicznie? W drugim zdaniu wersji angielskiej nie powinno być "However, the player performing the Dice Check may use his own Convert Abilities on dice from Assisting Crewmembers?
Awatar użytkownika
Kajdi
Posty: 232
Rejestracja: 11 cze 2013, 19:21
Has thanked: 54 times
Been thanked: 82 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Kajdi »

fly guy pisze: 07 lut 2025, 17:01 W drugim zdaniu wersji angielskiej nie powinno być "However, the player performing the Dice Check may use his own Convert Abilities on dice from Assisting Crewmembers?
Nie, bo nie wiadomo, czy gracz jest mężczyzną. Obie instrukcje zawierają poprawny opis - możesz używać swojego konwertera na zarówno swoich kościach, jak i kościach asystujących członków załogi, ale asystujący członkowie załogi nie mogą używać swoich konwerterów.
Buniacky
Posty: 11
Rejestracja: 15 gru 2021, 14:36
Has thanked: 5 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Buniacky »

Cześć,
Co mam zrobić z taką kartą unikalnych odkryć?
Rozpatrzyłem inne odkrycia z dopiskiem "przy rozładunku" i włożyłem do odpowiednich miejsc w segregatorze. Tą kartę usuwam z gry?
Spoiler:

Pytanie drugie: co się dzieje z przydzielonymi do misji członkami załogi w segregatorze?
Void
Posty: 304
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 20 times
Been thanked: 139 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Void »

Buniacky pisze: 17 lut 2025, 16:49 Cześć,
Co mam zrobić z taką kartą unikalnych odkryć?
Rozpatrzyłem inne odkrycia z dopiskiem "przy rozładunku" i włożyłem do odpowiednich miejsc w segregatorze. Tą kartę usuwam z gry?
Spoiler:

Pytanie drugie: co się dzieje z przydzielonymi do misji członkami załogi w segregatorze?
Jest może trochę niejednoznacznie napisane ale to samo, wkładasz stronę dalej w odpowiednie okienko.

W jakimś sensie przydzielonymi do misji? W sensie ci którzy brali udział w eksploracji? Kawałek dalej, strona 32 medbay, zdrowi idą do odpoczywających, ranni lądują w odpowiednim okienku pokładu medycznego.
Buniacky
Posty: 11
Rejestracja: 15 gru 2021, 14:36
Has thanked: 5 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Buniacky »

Jest może trochę niejednoznacznie napisane ale to samo, wkładasz stronę dalej w odpowiednie okienko.
Dzięki.
W jakimś sensie przydzielonymi do misji? W sensie ci którzy brali udział w eksploracji? Kawałek dalej, strona 32 medbay, zdrowi idą do odpoczywających, ranni lądują w odpowiednim okienku pokładu medycznego.
Chodzi mi o karty członków załogi które trzymamy na ręku i przydzielamy do różnych "zadań" w czasie fazy zarządzania statkiem. W instrukcji taki zapis:

Kazdy gracz bierze nowych Członków Załogi na reke.
Członkowie Załogi na ręce gracza to Dostępni Członkowie Załogi.
Gracz kontrolujący więcej niż 1 Sekcje może trzymać Dostępnych
Członków Załogi ze wszystkich Sekcji razem na jednej ręce.
Podczas fazy Zarzadzania Statkiem będziesz przydzielać
Dostępnych Członków Załogi do różnych zadań.
Nigdy nie
mozesz przydzielic ostatniego Dostepnego Członka Załogi
z‚kazdej Sekcji, gdyz bedziesz go potrzebowac podczas
nastepnej Eksploracji Planetarnej.


Na niektórych stronach statku jest miejsce na kartę załoganta który takie zadanie może wykonać. Nie mogę tylko znaleźć info co się dzieje z tymi kartami po wykonaniu zadania. Biorąc na logikę- powinny spadać do "odpoczywającej załogi" ale potrzebuję potwierdzenia :)
Awatar użytkownika
Kajdi
Posty: 232
Rejestracja: 11 cze 2013, 19:21
Has thanked: 54 times
Been thanked: 82 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Kajdi »

Jest dokładnie tak, jak myślisz - odkładasz do odpoczywającej załogi i osoba staje się niedostępna w trakcie następnej misji planetarnej, bo w tym czasie robi coś na statku. Jest to też powód, dla którego nie możesz przydzielić ostatniego członka danej sekcji - zawsze musisz być w stanie sformować pełny away team.
Szyszko76
Posty: 21
Rejestracja: 16 lut 2016, 23:19
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Szyszko76 »

Zagrałem już kilkanaście partii, ale zastanawia mnie czy gdzieś czegoś nie przeoczyłem, dlatego pytanie
Spoiler:
Void
Posty: 304
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 20 times
Been thanked: 139 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Void »

Szyszko76 pisze: 12 mar 2025, 06:59 Zagrałem już kilkanaście partii, ale zastanawia mnie czy gdzieś czegoś nie przeoczyłem, dlatego pytanie
Spoiler:

R02 dostajesz po zakończeniu pierwszej misji planetarnej z samouczka na samym początku gry (wpis 200), musiałeś przeoczyć. R03 nie pamiętam, musiałbym sprawdzić. Unikalne odkrycia nie zawsze idą po kolei, nr 5 jest związane z
Spoiler:
Szyszko76
Posty: 21
Rejestracja: 16 lut 2016, 23:19
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Szyszko76 »

Void pisze: 12 mar 2025, 08:24
Szyszko76 pisze: 12 mar 2025, 06:59 Zagrałem już kilkanaście partii, ale zastanawia mnie czy gdzieś czegoś nie przeoczyłem, dlatego pytanie
Spoiler:

R02 dostajesz po zakończeniu pierwszej misji planetarnej z samouczka na samym początku gry (wpis 200), musiałeś przeoczyć. R03 nie pamiętam, musiałbym sprawdzić. Unikalne odkrycia nie zawsze idą po kolei, nr 5 jest związane z
Spoiler:
Wielkie dzięki, jeśli jesteś w stanie pomóc mi z tymi badaniami R03 to będę wdzięczy, nie mogę tego odnaleźć :(
Void
Posty: 304
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 20 times
Been thanked: 139 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Void »

Szyszko76 pisze: 12 mar 2025, 10:16
Wielkie dzięki, jeśli jesteś w stanie pomóc mi z tymi badaniami R03 to będę wdzięczy, nie mogę tego odnaleźć :(
Dobra już widzę, jest to we wpisie
Spoiler:
ale co do tego wpisu prowadzi nie wiem, sam jeszcze go nie odkryłem, bo nie mam oznaczonej flagi w apce a jestem mniej więcej w połowie gry.
grik81
Posty: 117
Rejestracja: 21 lis 2023, 10:22
Has thanked: 45 times
Been thanked: 61 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: grik81 »

Takie pytanie.

W zdarzeniu pokładowym S06 Niedokończone Sprawy w części po rozwiązaniu jest napisane że jeśli morale jest wysokie lub średnie należy wziąć na rękę jednego Członka Załogi przez gracza odpowiadającej sekcji.

Co w tym przypadku jest odpowiadająca sekcją?
1. Czy każda sekcja może wziąć na rękę 1 Członka?
2. Czy tylko jedna sekcja - tylko co to jest tutaj odpowiadająca? Bo zdarzenie jest rozwiązane automatycznie przez wydanie punktu dowodzenia.
PerezSaj
Posty: 145
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: PerezSaj »

A ja już poległem na przygotowaniu... Może jest to opisane w samouczku, ale na razie gi nie rozgrywam, chciałem tylko przygotować Księgę statku. I teraz pytanie... Jeżeli wkładam do etiu karty początkowe to wykonuje od razu to co jest napisane na kartach, czyli wkładanie do koperty "Oczekujące" I przekładanie kart do innych przegródek, czy na razie to olewam, bo yjdzie w samouczku lub w grze?
grik81
Posty: 117
Rejestracja: 21 lis 2023, 10:22
Has thanked: 45 times
Been thanked: 61 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: grik81 »

PerezSaj pisze: 24 mar 2025, 11:24 A ja już poległem na przygotowaniu... Może jest to opisane w samouczku, ale na razie gi nie rozgrywam, chciałem tylko przygotować Księgę statku. I teraz pytanie... Jeżeli wkładam do etiu karty początkowe to wykonuje od razu to co jest napisane na kartach, czyli wkładanie do koperty "Oczekujące" I przekładanie kart do innych przegródek, czy na razie to olewam, bo yjdzie w samouczku lub w grze?
Nie wiem czy na 100% dobrze rozumiem, ale jeśli masz na myśli karty, które należy włożyć w przegródki przed rozpoczęciem kampanii (szykując księgę statku do gry), to nic z nimi nie robisz. Trzeba poczekać na fazę zarządzania statkiem i dopiero jeśli uruchomisz dany moduł statku dane karty mogą być wykorzystane w sposób jaki jest opisany przy danym module.

Sam grałem z samouczkiem, ale wydaje mi się też, że to co piszesz (wkładanie kart do koperty "Oczekujące") może być formą odtworzenia stanu po rozegraniu samouczka (bo w jego trakcie kilka kart faktycznie trafia do tej koperty).

I co do zasady to karty z koperty "Oczekujące" aktywujesz tylko w momencie jeśli w danej stronie zarządzania statkiem jest wspomniane, że należy to zrobić i w jaki sposób. Bo te karty co do zasady przekłada się z tej koperty do przegródek w etui.
rafauPL
Posty: 29
Rejestracja: 02 sie 2023, 15:24
Has thanked: 55 times
Been thanked: 1 time

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: rafauPL »

Mam pytanie dotyczace kości urazu. Podczas testu rzucam nimi razem z dostępnymi kośćmi sekcji. W przypadku kiedy symbol na kości urazu odpowiada symbolowi z karty urazu, kładę kość na kartę i wykonuje to co oznacza symbol na tej karcie, a później kość odkładam do puli dostępnych kości. A jak jest w sytuacji kiedy symbol na kości nie odpowiada symbolowi na karcie ? W instrukcji znalazłem, że kość urazu pozostaje w puli rzutu, a dalej co należy z nią zrobić ? Odłożyć razem z kośćmi sekcji do puli zużytych kości ?
Void
Posty: 304
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 20 times
Been thanked: 139 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Void »

Wraca do puli dostępnych.
PerezSaj
Posty: 145
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: PerezSaj »

Po rozegraniu samouczka przed fazą statku muszę dobrać kartę Możliwe zdarzenia pokładowe. Te karty w fazie przygotowania leżą w organizerze ponumerowane od 1 do 10. Czy dobieramy pierwszą w kolejności czyli z numerem 1, czy potasować i dobrą losowo?
grik81
Posty: 117
Rejestracja: 21 lis 2023, 10:22
Has thanked: 45 times
Been thanked: 61 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: grik81 »

PerezSaj pisze: 28 mar 2025, 07:26 Po rozegraniu samouczka przed fazą statku muszę dobrać kartę Możliwe zdarzenia pokładowe. Te karty w fazie przygotowania leżą w organizerze ponumerowane od 1 do 10. Czy dobieramy pierwszą w kolejności czyli z numerem 1, czy potasować i dobrą losowo?
Z tego co na forum BGG wyjaśniało AR intencja jest taka, że dopóki gra nie nakarze potasować talii należy je brać w kolejności.

Tutaj nieoficjalne faq z całą masą wyjaśnień:

https://boardgamegeek.com/thread/296027 ... ons-sugges
ODPOWIEDZ