ISS Vanguard - pytania o zasady
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Po misji samouczka w kopercie Oczekujące mam dwie karty z projektami badawczymi. Czy umieszczam je w segregatorze nawet jeżeli nie przydzielam ludzi do pracy w laboratorium? Obstawiam, że tak ponieważ robię to w pierwszym punkcie, a członków załogo przydzielam w punkcie trzecim, ale wolę się upewnić.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Wszystko zależy, czy w fazie Zarządzania statkiem aktywujesz moduł badawczy. W kroku Pomieszczenia statku możesz aktywować różne moduły (po samouczku sugeruje się aktywować Koszary i Pomieszczenie produkcji) - wydając na to punkty dowodzenia. I tylko , w pomieszczeniach które aktywujesz przechodzisz całą procedurę tych pomieszczeń. I dalej w każdym pomieszczeniu masz jedną aktywację, tak jakby automatyczną, ale dodatkowo, jeśli masz wolnych członków załogi (musisz zawsze mieć po jednym wolnym do kolejnej misji), możesz ich przydzielić do zadań w danym module tak, żeby przyspieszyć coś, wykonać dodatkowe czynności itp.PerezSaj pisze: ↑28 mar 2025, 09:54 Po misji samouczka w kopercie Oczekujące mam dwie karty z projektami badawczymi. Czy umieszczam je w segregatorze nawet jeżeli nie przydzielam ludzi do pracy w laboratorium? Obstawiam, że tak ponieważ robię to w pierwszym punkcie, a członków załogo przydzielam w punkcie trzecim, ale wolę się upewnić.
To też działa w ten sposób, że o ile akcja za punkty dowodzenia jest automatycznie sukcesem, to już przydzielając członków załogi musisz zwracać uwagę na ich konwertery, żeby odpowiadały ikonom projektów/produkcji itp które chcesz aktywować.
Ale zasadniczo to nie działa tak, że aktywowane są wszystkie moduły.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Czyli jeżeli chciałbym ponownie aktywować daną sekcję to muszę wydać kolejny żeton dowodzenia i dodatkowo mieć innego niż poprzednio członka załogi z odpowiednią ikoną konwetera?grik81 pisze: ↑28 mar 2025, 10:22Wszystko zależy, czy w fazie Zarządzania statkiem aktywujesz moduł badawczy. W kroku Pomieszczenia statku możesz aktywować różne moduły (po samouczku sugeruje się aktywować Koszary i Pomieszczenie produkcji) - wydając na to punkty dowodzenia. I tylko , w pomieszczeniach które aktywujesz przechodzisz całą procedurę tych pomieszczeń. I dalej w każdym pomieszczeniu masz jedną aktywację, tak jakby automatyczną, ale dodatkowo, jeśli masz wolnych członków załogi (musisz zawsze mieć po jednym wolnym do kolejnej misji), możesz ich przydzielić do zadań w danym module tak, żeby przyspieszyć coś, wykonać dodatkowe czynności itp.PerezSaj pisze: ↑28 mar 2025, 09:54 Po misji samouczka w kopercie Oczekujące mam dwie karty z projektami badawczymi. Czy umieszczam je w segregatorze nawet jeżeli nie przydzielam ludzi do pracy w laboratorium? Obstawiam, że tak ponieważ robię to w pierwszym punkcie, a członków załogo przydzielam w punkcie trzecim, ale wolę się upewnić.
To też działa w ten sposób, że o ile akcja za punkty dowodzenia jest automatycznie sukcesem, to już przydzielając członków załogi musisz zwracać uwagę na ich konwertery, żeby odpowiadały ikonom projektów/produkcji itp które chcesz aktywować.
Ale zasadniczo to nie działa tak, że aktywowane są wszystkie moduły.
I druga sprawa... Żetonem aktywuję całą sekcję i mogę wykonać wszystkie punkty z tej sekcji, a członkiem załogi punkt na czerwono gdzie jest napisane, żeby przydzielić członka załogi?
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Jeśli chciałbyś aktywować pomieszczenie drugi raz w ciągu fazy Zarządzania statkiem to tak - wydajesz kolejny żeton dowodzenia i trzeba mieć kolejnego członka załogi.PerezSaj pisze: ↑28 mar 2025, 10:59Czyli jeżeli chciałbym ponownie aktywować daną sekcję to muszę wydać kolejny żeton dowodzenia i dodatkowo mieć innego niż poprzednio członka załogi z odpowiednią ikoną konwetera?grik81 pisze: ↑28 mar 2025, 10:22Wszystko zależy, czy w fazie Zarządzania statkiem aktywujesz moduł badawczy. W kroku Pomieszczenia statku możesz aktywować różne moduły (po samouczku sugeruje się aktywować Koszary i Pomieszczenie produkcji) - wydając na to punkty dowodzenia. I tylko , w pomieszczeniach które aktywujesz przechodzisz całą procedurę tych pomieszczeń. I dalej w każdym pomieszczeniu masz jedną aktywację, tak jakby automatyczną, ale dodatkowo, jeśli masz wolnych członków załogi (musisz zawsze mieć po jednym wolnym do kolejnej misji), możesz ich przydzielić do zadań w danym module tak, żeby przyspieszyć coś, wykonać dodatkowe czynności itp.PerezSaj pisze: ↑28 mar 2025, 09:54 Po misji samouczka w kopercie Oczekujące mam dwie karty z projektami badawczymi. Czy umieszczam je w segregatorze nawet jeżeli nie przydzielam ludzi do pracy w laboratorium? Obstawiam, że tak ponieważ robię to w pierwszym punkcie, a członków załogo przydzielam w punkcie trzecim, ale wolę się upewnić.
To też działa w ten sposób, że o ile akcja za punkty dowodzenia jest automatycznie sukcesem, to już przydzielając członków załogi musisz zwracać uwagę na ich konwertery, żeby odpowiadały ikonom projektów/produkcji itp które chcesz aktywować.
Ale zasadniczo to nie działa tak, że aktywowane są wszystkie moduły.
I druga sprawa... Żetonem aktywuję całą sekcję i mogę wykonać wszystkie punkty z tej sekcji, a członkiem załogi punkt na czerwono gdzie jest napisane, żeby przydzielić członka załogi?
Druga kwestia dokładnie - żeton aktywuje całość pomieszczenia (przechodzisz całą procedurę), a zadanie z członkiem załogi jest dodatkowe i pozwala zrobić w tym pomieszczeniu dodatkowe czynności.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Nie wiem czy dobrze rozumiem zasadę działania laboratorium. Żeby coś odkryć to muszę wydać odkrycia i tylko jedną kartę na rundę mogę wynaleźć, chyba, że słowo kluczowe na innej karcie jest takie sami jak na wynalezionej właśnie karcie tą tę drugą też mogę wynaleźć płacąc koszt w odkryciach? To do czego tu jest potrzebna załoga i co oznaczaja tę symbole na dole każdej przegródki?
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
To na wypadek gdybyś chciał wynaleźć za jedną wizytą kolejne badanie które nie ma pasującego słowa kluczowego do pierwszego, wtedy musisz wykorzystać załogę o ikonkach jak z przegródki tego dodatkowego badana. I płacisz oczywiście odpowiednimi odkryciami. Możesz też jak chcesz odwiedzić kilka razy laboratorium płacąc kilka razy żetonem dowodzenia.PerezSaj pisze: ↑31 mar 2025, 02:02 Nie wiem czy dobrze rozumiem zasadę działania laboratorium. Żeby coś odkryć to muszę wydać odkrycia i tylko jedną kartę na rundę mogę wynaleźć, chyba, że słowo kluczowe na innej karcie jest takie sami jak na wynalezionej właśnie karcie tą tę drugą też mogę wynaleźć płacąc koszt w odkryciach? To do czego tu jest potrzebna załoga i co oznaczaja tę symbole na dole każdej przegródki?
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Czyli standardowo mogę wynaleźć jedną technologię, dodatkowo kolejną jeśli pasuje słowo kluczowe, też płacąc odkryciami... I kolejne technologie nuż wykorzystując załogę, również płacąc odkryciami?Void pisze: ↑31 mar 2025, 06:49To na wypadek gdybyś chciał wynaleźć za jedną wizytą kolejne badanie które nie ma pasującego słowa kluczowego do pierwszego, wtedy musisz wykorzystać załogę o ikonkach jak z przegródki tego dodatkowego badana. I płacisz oczywiście odpowiednimi odkryciami. Możesz też jak chcesz odwiedzić kilka razy laboratorium płacąc kilka razy żetonem dowodzenia.PerezSaj pisze: ↑31 mar 2025, 02:02 Nie wiem czy dobrze rozumiem zasadę działania laboratorium. Żeby coś odkryć to muszę wydać odkrycia i tylko jedną kartę na rundę mogę wynaleźć, chyba, że słowo kluczowe na innej karcie jest takie sami jak na wynalezionej właśnie karcie tą tę drugą też mogę wynaleźć płacąc koszt w odkryciach? To do czego tu jest potrzebna załoga i co oznaczaja tę symbole na dole każdej przegródki?
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Kolejne 2 pytania.
1. Czy umieszczając żeton na polu z lądownikiem mamy na myśli figurkę lądownika, czy nadrukowany symbol lądownika?
2. Jeżeli niebezpieczeństwo po dociągnięciu się aktywuje to znaczymy że kładziemy żeton z klepsydra na pierwszym polu i od razu wykonujemy akcję napisaną nad tym polem?
1. Czy umieszczając żeton na polu z lądownikiem mamy na myśli figurkę lądownika, czy nadrukowany symbol lądownika?
2. Jeżeli niebezpieczeństwo po dociągnięciu się aktywuje to znaczymy że kładziemy żeton z klepsydra na pierwszym polu i od razu wykonujemy akcję napisaną nad tym polem?
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
1. Lądownik - nadrukowane symbole są miejscem gdzie może lądować lądownik.PerezSaj pisze: ↑31 mar 2025, 14:02 Kolejne 2 pytania.
1. Czy umieszczając żeton na polu z lądownikiem mamy na myśli figurkę lądownika, czy nadrukowany symbol lądownika?
2. Jeżeli niebezpieczeństwo po dociągnięciu się aktywuje to znaczymy że kładziemy żeton z klepsydra na pierwszym polu i od razu wykonujemy akcję napisaną nad tym polem?
2. Tak jak piszesz.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Hej,
jestem po kilku misjach i dopiero teraz zwrocilem uwage na zasady zapisywania stanu planet.
Jak dotad wszystkie karty ladowan odwiedzonych planet odrzucalem z gry. Byly to
Czy ktoras z.tych planet powinna byc zapisana i pozostawiona w grze?
jestem po kilku misjach i dopiero teraz zwrocilem uwage na zasady zapisywania stanu planet.
Jak dotad wszystkie karty ladowan odwiedzonych planet odrzucalem z gry. Byly to
Spoiler:
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Na pewno druga i trzecia. Czwarta na pewno nie była. Pierwsza nie jestem pewien.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
L1 - Przezrocze jest usuwane z gry.
Generalnie wydaje mi się, że kwestia odrzucenia lub usunięcia jest określona we wpisie końcowym, więc wystarczy zobaczyć jaki to wpis dla danej planety i będzie jasne.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
A jest gdzies lista takich wpisow? Jak sie do tego zabrac, zeby nie zespoilerowac?
I druga, chyba wazniejsza sprawa - powinienem zachowac tylko karte ladowania, czy caly stan planety? Nie pamietam niestety, co tam zostawilem :/
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Cały stan planety, z tego co jest zapisywane czyli większość punktów na mapie, lokalizacja i typ niebezpienstwa itp itd. (rzeczy z przekreśloną dyskietką są usuwane przed zapisem). Wszystko jest opisane w procedurze odlotu z planety (strona 25 segregatora) oraz zapisywania (strona 39).
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Listę wpisów (paragrafów) masz w książce Dziennik Pokładowy. A w Planetopedii na każdej planecie w górnym prawym rogu masz numer wpisu dotyczący Odlotu lub Ewakuacji.
Odnośnie punktu 2 to tak jak pisze Void - jeśli gra nie nakazuje Ci usunąć karty planety z gry to po każdym odlocie należy przejść procedurę zapisu planety zgodnie z segregatorem Zarządzania Statkiem.
Zasadniczo polecam Ci przejść sobie na sucho cały etap zarządzania, bo on jest kluczowy do poprawnej gry - obejrzyj sobie komplet filmików z kanału "Granie po 30stce" (czy jakoś tak) - tam nagrywali pewien etap gry od tutoriala poprzez fazę zarządzania - zobaczysz jak to działa (tylko w jednym momencie jest błąd związany z wydawaniem punktów dowodzenia na aktywowanie pomieszczeń). Jest też dużo filmów po angielsku jeśli to nie jest dla Ciebie przeszkodą.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Mam parę wątpliwości.
1.

Sytuacja taka. Jesteśmy w tym systemie. Mamy zero energii. Każdy z graczy ma jeszcze 4 karty postaci na ręce. Wybieramy punkt 1. Jeden z nas przydziela członka załogi. Przechodzimy do księgi. Rezultat nam mówi, że zyskujemy odkrycie żywy okaz i spalamy jedną energię jak mamy.
I tutaj pytanie. Możemy to robić bez końca? W sensie zużyć z 10 wolnych członków załogi i praktycznie za free pozyskać 10 odkryć żywy okaz? Trochę taki power gaming. Nie wiem czy te "wydarzenia" na mapie systemów można powtarzać dowolną ilość razy czy np. tylko raz na grę.
Wprowadziliśmy sobie home rula, że można z tego skorzystać raz na fazę statku, ale ciekawy jestem jak graliście.
2.

Jak mam taką sytuację jak na zdjęciu (wynik kości w teście), czyli spełniam warunki sukcesu 2 razy to mogę przesunąć kosteczkę dwa pola w prawo tak? Nie ma ograniczenia, że podczas testu może być maks tylko jeden sukces?
3.

Umiejętność specjalna. Zużywając ładunek można zignorować wydarzenie. Czy to dotyczy tylko tego gracza czy można zignorować wydarzenia jakiegokolwiek gracza podczas jego tury (jest napisane w dowolnym momencie, ale nie wiem czy to się odnosi do pozostałych graczy również) ?
1.

Sytuacja taka. Jesteśmy w tym systemie. Mamy zero energii. Każdy z graczy ma jeszcze 4 karty postaci na ręce. Wybieramy punkt 1. Jeden z nas przydziela członka załogi. Przechodzimy do księgi. Rezultat nam mówi, że zyskujemy odkrycie żywy okaz i spalamy jedną energię jak mamy.
I tutaj pytanie. Możemy to robić bez końca? W sensie zużyć z 10 wolnych członków załogi i praktycznie za free pozyskać 10 odkryć żywy okaz? Trochę taki power gaming. Nie wiem czy te "wydarzenia" na mapie systemów można powtarzać dowolną ilość razy czy np. tylko raz na grę.
Wprowadziliśmy sobie home rula, że można z tego skorzystać raz na fazę statku, ale ciekawy jestem jak graliście.
2.

Jak mam taką sytuację jak na zdjęciu (wynik kości w teście), czyli spełniam warunki sukcesu 2 razy to mogę przesunąć kosteczkę dwa pola w prawo tak? Nie ma ograniczenia, że podczas testu może być maks tylko jeden sukces?
3.

Umiejętność specjalna. Zużywając ładunek można zignorować wydarzenie. Czy to dotyczy tylko tego gracza czy można zignorować wydarzenia jakiegokolwiek gracza podczas jego tury (jest napisane w dowolnym momencie, ale nie wiem czy to się odnosi do pozostałych graczy również) ?
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
1. W zasadzie jeśli jest tak to opisane (że jeśli mamy energię) to teoretycznie można to robić do limitu członków załogi (akcje na mapie systemów można robić ile się chce razy o ile ma się odpowiednią ilość energii). Ja jednak w gry planszowe podszedłbym do tego bardziej na logikę - nie sądzę, żeby intencją twórców była możliwość dobrania sobie 10 odkryć, szczególnie, że w trakcie eksploracji planet ich odkrywanie nie przychodzi aż tak łatwo. Więc dobrałbym jedną, skoro już punkt na mapie został aktywowany. Ale nie więcej. To by trochę zepsuło rozgrywkę, bo cała idea tej gry toczy się wokół zdobywania odkryć. Do tego można też podejść jeszcze bardziej logicznie - masz księżyc, na którym musisz wylądować żeby zdobyć to odkrycie, a energie to w zasadzie Twoje paliwo - to trochę nielogiczne nie mając już paliwa lądować tam ileś razy.jediwolf pisze: ↑09 kwie 2025, 10:50 Mam parę wątpliwości.
1.
Sytuacja taka. Jesteśmy w tym systemie. Mamy zero energii. Każdy z graczy ma jeszcze 4 karty postaci na ręce. Wybieramy punkt 1. Jeden z nas przydziela członka załogi. Przechodzimy do księgi. Rezultat nam mówi, że zyskujemy odkrycie żywy okaz i spalamy jedną energię jak mamy.
I tutaj pytanie. Możemy to robić bez końca? W sensie zużyć z 10 wolnych członków załogi i praktycznie za free pozyskać 10 odkryć żywy okaz? Trochę taki power gaming. Nie wiem czy te "wydarzenia" na mapie systemów można powtarzać dowolną ilość razy czy np. tylko raz na grę.
Wprowadziliśmy sobie home rula, że można z tego skorzystać raz na fazę statku, ale ciekawy jestem jak graliście.
2.
Jak mam taką sytuację jak na zdjęciu (wynik kości w teście), czyli spełniam warunki sukcesu 2 razy to mogę przesunąć kosteczkę dwa pola w prawo tak? Nie ma ograniczenia, że podczas testu może być maks tylko jeden sukces?
3.
Umiejętność specjalna. Zużywając ładunek można zignorować wydarzenie. Czy to dotyczy tylko tego gracza czy można zignorować wydarzenia jakiegokolwiek gracza podczas jego tury (jest napisane w dowolnym momencie, ale nie wiem czy to się odnosi do pozostałych graczy również) ?
Ale na sam koniec to Twoja rozgrywka - Ty musisz zdecydować jak chcesz to rozegrać - zasady z tego co wiem nie regulują tej kwestii w żaden sposób.
2. Tak możesz dokonać dwóch postępów w tym przypadku. I ogólnie ilość postępów nie jest limitowana - możesz ich zrobić ile chcesz o ile masz odpowiednie symbole.
3. Z tego co czytałem, gdzieś na nieoficjalnym FAQ na BGG w tej sytuacji możesz odrzucić każde wydarzenie jeśli masz ładunek. Ktoś z AR pisał, z tego co pamiętam, że o ile nie jest napisane, że taka umiejętność(w dowolnym momencie) działa dla każdego członka załogi, chyba, że jest napisane, że dotyczy tylko członka, który ją posiada. Ja przynajmniej używam jej dowolnie i w każdym momencie.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
3. A to nie jest tak, że musisz być w tym samym sektorze żeby pomoć innemu członkowi załogi?grik81 pisze: ↑09 kwie 2025, 11:08jediwolf pisze: ↑09 kwie 2025, 10:50
3. Z tego co czytałem, gdzieś na nieoficjalnym FAQ na BGG w tej sytuacji możesz odrzucić każde wydarzenie jeśli masz ładunek. Ktoś z AR pisał, z tego co pamiętam, że o ile nie jest napisane, że taka umiejętność(w dowolnym momencie) działa dla każdego członka załogi, chyba, że jest napisane, że dotyczy tylko członka, który ją posiada. Ja przynajmniej używam jej dowolnie i w każdym momencie.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Tak, ale to jest zasada dotycząca asystowania.kci83 pisze: ↑09 kwie 2025, 12:153. A to nie jest tak, że musisz być w tym samym sektorze żeby pomoć innemu członkowi załogi?grik81 pisze: ↑09 kwie 2025, 11:08jediwolf pisze: ↑09 kwie 2025, 10:50
3. Z tego co czytałem, gdzieś na nieoficjalnym FAQ na BGG w tej sytuacji możesz odrzucić każde wydarzenie jeśli masz ładunek. Ktoś z AR pisał, z tego co pamiętam, że o ile nie jest napisane, że taka umiejętność(w dowolnym momencie) działa dla każdego członka załogi, chyba, że jest napisane, że dotyczy tylko członka, który ją posiada. Ja przynajmniej używam jej dowolnie i w każdym momencie.
Powiem Ci tak, że też się nad tym zastanawiałem, bo faktycznie to dziwne, że jesteś na drugim końcu planszy i anulujesz warunki innego członka załogi. Natomiast tak to wygląda według oficjalnego FAQ
Q: What does "Anytime" timing on a Crewmember Skill cover? Can I use it during a landing procedure?
A: Anytime covers any moment when this Crewmember is on their Crew Board. You can use these Skills during your turn, during another Crewmember’s turn, when you are reading a Log, and even during a landing procedure. (Official FAQ)
Tak więc chyba tutaj jest podobnie jak w punkcie 1. Jeśli uważasz, że bardziej logiczne będzie negowanie wyłącznie wydarzeń w czasie swojej tury to nic nie stoi na przeszkodzie. Ale mechanika tego nie zabrania.
Odnośnie całego ISS Vanguard - w tej grze jest sporo takiego rodzaju sytuacji jak powyżej i moim zdaniem jeśli coś wydaje się nielogiczne (jak lądowanie 10x bez energii lub pomoc członkowi załogi na odległość) to ja bym tego nie robił. Tak będzie bardziej klimatycznie.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Zasadniczo każda technologia w pierwszej kolejności służy do realizacji projektów badawczych - na karcie projektu badawczego masz określone jakie technologie trzeba wydać żeby go opracować. Masz to opisane w księdze statku.
Dodatkowo część technologii może być wykorzystana na etapie eksploracji planetarnej lub w fazie zarządzania statkiem (ale tylko na etapie dokowania jeśli dobrze pamiętam). Ale nie każda technologia ma taką możliwość.
Dodatkowo część technologii może być wykorzystana na etapie eksploracji planetarnej lub w fazie zarządzania statkiem (ale tylko na etapie dokowania jeśli dobrze pamiętam). Ale nie każda technologia ma taką możliwość.
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
Dzisiaj wyciągnąłem grę po krótkiej przerwie i przeglądając segregatory napotkałem przekładkę zawierającą karty z ulepszeniami pomieszczeń. Szukałem na szybko w instrukcji i nie za bardzo mogę znaleźć skad sie tam wzięły. Czy powinienem je przełożyć do księgi statku od razu, czy dopiero jakiś efekt spowoduje, że będę mógł je tam dołożyć?
- Ardel12
- Posty: 4051
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1394 times
- Been thanked: 2934 times
Re: ISS Vanguard - pytania o zasady
To grałeś i nie pamiętasz czy coPerezSaj pisze: ↑05 maja 2025, 10:20 Dzisiaj wyciągnąłem grę po krótkiej przerwie i przeglądając segregatory napotkałem przekładkę zawierającą karty z ulepszeniami pomieszczeń. Szukałem na szybko w instrukcji i nie za bardzo mogę znaleźć skad sie tam wzięły. Czy powinienem je przełożyć do księgi statku od razu, czy dopiero jakiś efekt spowoduje, że będę mógł je tam dołożyć?

Ulepszenia pomieszczeń występują w 2 typach. Te dla ambolatorium i te dla naszej fabryki. Wrzucamy je tam wyłącznie na polecenie albo z apki albo z kart. W zasadach nic nie ma, bo to przynależy do klasera a on sam zasady stanowi. Na początku kampanii nic tam nie powinno być(w sumie w całej księdze żadnych kart nie powinno być jeśli dopiero zaczynamy i nie prześliśmy prologu).
Dokładnie