SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 299
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 55 times
Been thanked: 198 times
Kontakt:

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Sheade »

Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 To twoja opinia. Moim zdaniem nie serwuje tego w swiezy sposób.
Dobrze, to podaj kilka przykładów gier, które robią to w świeży sposób tak bym miał/liśmy rozeznanie co dla Ciebie to oznacza. Bo to to tez jest bardzo górnolotne stwierdzenie.

Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 Nigdy nie będę wiedział, który gatunek w grze się pojawi. Bez sensu argument, a czy nie jest opłacalna to nie wiesz dopóki nie przeliczysz.
Dlatego piszę, że pojawienie się gatunku nie zmienia twojej strategii jeżeli wiesz co robisz. Ja nieraz wygrywałem grając wyłącznie na strategię skanowania, a wskoczyła OUMUAMUA i/lub MASKAMICI . ANOMALIE oraz CENTAURIANIE są bardziej neutralne, ale lepiej się na nich punktuje grajac pod skanowanie zamiast eksplorację, a mimo to grając na to drugie też wygrywałem. W zasadzie to jedynie EGZERCJANIE są bardzo podatni na zmianę taktyki, bo jeżeli spośród 3 (+1-3) kart nie sądzą Ci karty punktujace za to jaka strategię robisz (np. idziesz w skanowanie, a karty wymagają Ci posiadania X lądowników), to wtedy troche to wymusza zmianę strategii. Jeszcze przyznam nie grałem by zignorować karty celi EGZERCJAN całkowicie, więc nie wiem czy da się wygrać bez tego, bo zawsze przynajmniej jedna mi siadła.

Chodzi o to, że wraz z wsrostem doświadczenia z grą - nieważne jaki gatunek wskoczy będziesz umiał to przekuć na swój sposób. Dlatego po tych +30 partiach śmiem twierdzić że niezależnie od gatunku - nie wymaga to zmiany strategii, o ile jest ona dobra. Ja nieraz wygrywałem całkowicie ignorując obcych, którzy mi nie podchodzili, albo byłem blisko wygrywającego. Dlatego pisze, że początkowo może się wydawać że brak wiedzy jakie gatunek wskoczy - wpływa znacznie na grę. Uważam, że nie - jeżeli wiesz co robisz.
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 co najwyżej można więcej czasu spędzic na wyciskaniu punktów z tego samego, co dla mnie nie jest satysfakcjonujące
Kolejny raz - podaj jakie inne gry robią to inaczej, by było porównanie co uważasz za lepsze. Wg mnie w każdej grze po czasie zawsze robisz to samo, więc trochę dla mnie czepialstwo odnośnie SETI :P
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 Również bez uszczypliwości pozdrawiam i polecam więcej otwartości na opinie innych ludzi i trochę empatii i zrozumienia, że innym może się nie podobać coś, co samemu bardzo lubisz.
Właśnie tobie brakuje tej otwartości, bo ja tu otwieram dyskusje i próbuje pokazać Ci inne wnioski ze swojego doświadczenia z grą, bo nie zgadzam się z pewnymi zarzutami odnośnie gry - uważając że sa to tylko wrażenia z pierwszych rozgrywek, a ty odrazu do tego robisz cięte komentarze. Słuchaj, ja nie neguje tego czy Ci coś siedzi i podoba się, czy nie, to jest twoje prawo do tego by Ci się coś nie podobało, co mnie się podoba. Ja tylko odnoszę się do pewnych twoich wniosków, które uwazam, że są wynikłe wyłącznie z pierwszych wrażeń z grą i moga być powierzchowne.

Są gry, które faktycznie im dłużej w nie grasz - tym bardziej zaczynasz dostrzegać schematy, robić za każdym razem to samo w tej samej kolejności, bo wiesz że inaczej nie ma sensu jeżeli chcesz wysoko zapunktować. W SETI tego nie ma, nie ma tu schematów którymi wartio podażać by wygrać - co też niweluje wniosek, że z czasem wszystko sprowadza się do "wyciskaniu punktów z tego samego". To dla mnie jest bardzo duże generalizowanie bo praktycznie w każdej grze euro to robisz. W Seti najwięcej punktów daje to gdzie jesteś pierwszy, więc tam fakt trochę też nakłania, aby zdobywać punkty z czegoś innego, gdzie wciaż można być pierwszy, a za co nie punktowałeś poprzendio.

A jak uważasz inaczej to podaj kilka tytułów za przykłąd bym przynajmniej wiedział dlaczego tak uważasz, być może ja sie mylę i wydaje mi się, że nie ma gry która by to jakoś robiła znacznie sprawniej niż SETI. A trochę tych gier już ograłem.
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 trochę empatii i zrozumienia, że innym może się nie podobać coś, co samemu bardzo lubisz.
Tak na marginesie empatia to umiejętność wyczuwania czyichś emocji, a ciężko o to po zwykłym tekście w internecie, nie rozmawiajac oczy w oczy. Ja rozumiem twoje odczucia, ale uważam że są poniekąd powierzchowne. Początkowo grając w SETI też miałem wiele podobnych wniosków, ale z czasem je zmieniłem. Np. strasznie narzekałem na losowość kart, dysbalans niektórych oraz że gra ma strasznie krotką kołderkę i nie wiele da się zrobić i najlepiej punktować z księżyców, a skanowanie jest bez sensu, za drogie i nie wymierne do korzyści. Później całkowicie zrewaluowałem swoje wnioski i okazały się one bardzo mylne.

No chyba że chciałeś tylko podzielić się wnioskami i nie wchodzić w debatę odnośnie nich, więc przepraszam - już się nie odzywam :)
autopaga
Posty: 1633
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 104 times
Been thanked: 370 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: autopaga »

Jak nie siedzą Ci karty egzercjan to najlepiej ich nie grać zupełnie i wrzucać bardzo dużo śladów na mocne pola na ich planszy bez obawy że dostaniesz karę. Natomiast mi się nie zdarzyło, abym żadnej z tych co miałem na ręce nie spełnił.

Nie wiem co ma wspólnego mechanicznie Tzolkin i Seti oprócz tego że plansza się rusza. Pomysł na planszę jest genialny i działa to wspaniale, np. w przypadku próbek które dostarcza się na Ziemię często zamiast ją gonić lepiej poczekać na kolejne okrążenie o ile oczywiście jest na to czas.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 846
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 457 times
Been thanked: 558 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: rav126 »

to
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 To twoja opinia.
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 Bez sensu argument
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 Cieszy mnie, że masz takie czasy, ale nie za bardzo mnie to interesuje
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 górnolotne stwierdzenie
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 Tobie podoba się takie wyciskanie sałatki punktowej do bólu to nie znaczy, że innym musi.
świetnie kontrastuje z tym
Argue pisze: 28 kwie 2025, 00:45 bez uszczypliwości pozdrawiam i polecam więcej otwartości na opinie innych ludzi i trochę empatii i zrozumienia
Sam w grę nie gralem, leży póki co na półce możliwości. Argue wrzucił komentarz po trzech partiach, po czym Sheade skonfrontował to ze swoim zdecydowanie większym doświadczeniem pisząc jak on widzi poprzednie argumenty. Nie jestem znajomym ani jednego użytkownika ani drugiego, ale co robi na forum dyskusyjnym ktoś, kto nie chce wchodzić w polemikę? Zawsze można założyć kanał na yt, albo napisać recenzję i zablokować komentarze.
Morgon
Posty: 781
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 79 times
Been thanked: 168 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Morgon »

10 asymetrycznych korporacji, 40 nowych kart, 3 nowe gatunki obcych, 20 kart preludium, 1 runda mniej. Brzmi dobrze 🙂
HorribleNick
Posty: 194
Rejestracja: 12 mar 2022, 18:27
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 74 times
Been thanked: 41 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: HorribleNick »

Więcej Terraformacji! A nie, chwila.
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 299
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 55 times
Been thanked: 198 times
Kontakt:

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Sheade »

Morgon pisze: 30 kwie 2025, 18:29 10 asymetrycznych korporacji, 40 nowych kart, 3 nowe gatunki obcych, 20 kart preludium
Nawiązując do oficjalnej informacji:
Components
• 11 asymmetric organizations
• 18 quick start cardsover
40 new project cards
• 3 new alien species (coming with over 40 alien cards and other special components)
• 3 alien rule sheets
• 4 rival action cards (one for each new alien species and a new starting card - solo. dop Sheade)
• signal tokens
• rulebook
Tych kart będzie ponad 80. Do tego 33 pozostałe karty. To naprawdę sporo. Gra z insertem z reDrewno nie ma bata by to pomieściła, bo wszystko wchodzi na ścisk. Nie wiem, czy to wina tego insertu (bo nie miałem okazji testować innych), ale wszystko jest w nim dopasowane co do cm. Szkoda, bo nie lubię wozić/trzymać pudełek do dodatków :P
Finally, the expansion introduces Signal Tokens, a subtle but meaningful new mechanic that enhances scanning efficiency.
Zastanawia mnie czym jest ten "Signal tokens". Ogólnie skanowanie nie było dobrze zbalansowane przy mniejszej ilości graczy niż czworo. Jak tylko jedna osoba skanowała, to ciężko było zamknąć sektory. To wygląda jak jakaś próba zrównoważenia tego.
Morgon pisze: 30 kwie 2025, 18:29 1 runda mniej. Brzmi dobrze 🙂
...to nie brzmi dobrze :P Dla mnie zawsze gra trwa za krótko.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7574
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 512 times
Been thanked: 1237 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: detrytusek »

Ja wygrywam tyle samo obszarów jak nie więcej grajac w 2 os. na skanowanie. Nie wiem jak można wygrywać mniej?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Comancheria, Rats of Wistar, D-day dice
Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2566
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 512 times
Been thanked: 148 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Coen »

Sheade pisze: 01 maja 2025, 09:10 Tych kart będzie ponad 80. Do tego 33 pozostałe karty. To naprawdę sporo. Gra z insertem z reDrewno nie ma bata by to pomieściła, bo wszystko wchodzi na ścisk. Nie wiem, czy to wina tego insertu (bo nie miałem okazji testować innych), ale wszystko jest w nim dopasowane co do cm. Szkoda, bo nie lubię wozić/trzymać pudełek do dodatków :P
Ja mam insert od Warboxa i też pudełko jest wypełnione po brzegi. Nie ma szans na spakowanie dodatku :-(
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 299
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 55 times
Been thanked: 198 times
Kontakt:

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Sheade »

detrytusek pisze: 01 maja 2025, 09:56 Ja wygrywam tyle samo obszarów jak nie więcej grajac w 2 os. na skanowanie. Nie wiem jak można wygrywać mniej?
No spoko, ale wiele osób ma podobne do moich spostrzeżenia, że przy mniejszej ilości graczy ten mechanizm średnio się skaluje. A skoro dodatek ma to usprawniać, więc nie jesteśmy widocznie jedyni z podobnymi wnioskami :P

Problem ze skanowaniem jest taki, że jest on nie równomierny w stosunku do zdobywania innych śladów życia. Zarówno te pochodzące z eksploracji jak i te wynikłe z analizy są łatwe do pozyskania i obliczenia jak i kiedy można je zdobyć. Na planetach wystarczy wylądować, a analiza przypada średnio na 3 skanowania +/- jakieś data z kart lub planet. Tymczasem w przypadku śladów życia ze skanowania jest to wprost proporcjonalne do wygrywania sektorów, a to następuje kiedy się one zapełniał. A to, że się zapełni nie oznaczy, że go wygrasz więc to kolejna zmienna.
Mniej graczy to mniejsza częstotliwość skanowania, a więc i rzadziej się sektory zapełniają. Do tego dochodzą czynniki jak dostępność kart skanowania, czy obroty układu, które to zaburzają. Więc stosunek tego ile się pozyskuje żółtych i niebieskich śladów życia do tych różowych przy różnej liczbie graczy jest nie proporcjonalny, więc i skanowanie jest mniej optymalne w stosunku do tego ilu jest graczy.

Homerulem można sobie to zbalansować na podobny sposób jak jest to w przypadku odkrywania obcych. tj. Przy 3 graczach ostatnie Data z torów zastąpić neutralnym pionkiem, przy 2, po dwa data ostatnie - by to zablokować. I wtedy mniej więcej się szanse równoważą. Ale ja nie jestem fanem homerules.
Morgon
Posty: 781
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 79 times
Been thanked: 168 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Morgon »

Sheade pisze: 01 maja 2025, 09:10
Morgon pisze: 30 kwie 2025, 18:29 1 runda mniej. Brzmi dobrze 🙂
...to nie brzmi dobrze :P Dla mnie zawsze gra trwa za krótko.
Autor powiedział wprost, że karty korporacji i preludium dają takiego kopa, że mimo jednej rundy mniej nadal zrobisz tyle samo rzeczy co w podstawce i gra nie będzie trwała krócej.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 5170
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 2641 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: PytonZCatanu »

Ja też generalnie jaram się nowym dodatkiem do sety. Już 10 partii na liczniku więc dodatek się na pewno przyda. To co o nim piszą napawa mnie optymizmem że będzie to bardzo dobry dodatek.

To co mnie martwi to to że nie słyszę aby w nim były dostępne nowe kafle punktowań końcowych, te takie złote. A tutaj przydałaby się nieco większe różnorodność.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 299
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 55 times
Been thanked: 198 times
Kontakt:

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Sheade »

PytonZCatanu pisze: 01 maja 2025, 10:38 To co mnie martwi to to że nie słyszę aby w nim były dostępne nowe kafle punktowań końcowych, te takie złote. A tutaj przydałaby się nieco większe różnorodność.
Pełna zgoda. Dla mnie to też jest zaskoczenie ogromne, ponieważ to była pierwsza rzecz na która zaczałem faktycznie narzekać. Niby mamy 8 różnych celów końcowych, ale w praktyce to są tylko 4 zawsze te same, ale jedna strona jest łatwiejsza, druga bardziej wymagająca. Ja będąc po ok 30 partiach mam już tego przesyt. Naprawdę przydały by się tu jakieś inne cele jakby np. ilość satelit/lądowników na planetach, , ilość wygranych sektorów pod skanowanie, ilość dokonanych analiz, czy ilość zdobytych bonusowych punktów z pierwszeństwa - to tak na szybko. Ale myślę, że jest tu duży potencjał na stworzenie czegoś kreatywnego.
Morgon
Posty: 781
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 79 times
Been thanked: 168 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Morgon »

PytonZCatanu pisze: 01 maja 2025, 10:38 Ja też generalnie jaram się nowym dodatkiem do sety. Już 10 partii na liczniku więc dodatek się na pewno przyda. To co o nim piszą napawa mnie optymizmem że będzie to bardzo dobry dodatek.

To co mnie martwi to to że nie słyszę aby w nim były dostępne nowe kafle punktowań końcowych, te takie złote. A tutaj przydałaby się nieco większe różnorodność.
Mnie martwi jak ktoś po 10 partiach potrzebuje dodatku😉
Myślę, że celowo nie dali złotych kafli bo te będą w następnym dodatku. Podzielą to tak byś chciał kupić je wszystkie.
Argue
Posty: 459
Rejestracja: 06 lis 2017, 18:07
Lokalizacja: Orzesze
Has thanked: 7 times
Been thanked: 103 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Argue »

Sheade pisze: 28 kwie 2025, 14:26
Dobrze, to podaj kilka przykładów gier, które robią to w świeży sposób tak bym miał/liśmy rozeznanie co dla Ciebie to oznacza. Bo to to tez jest bardzo górnolotne stwierdzenie.
To Ty użyłeś tego sformułowania, więc nie wiem czemu ja mam podawać przykłady. Generalnie świeżość jest bardzo subiektywna i zależna od doświadczenia gracza. Jeżeli Seti byłaby czyimś pierwszym euro, to zapewne byłoby to świeże doświadczenie planszówkowe. Ja nie widzę tutaj niczego nowego względem swojego doświadczenia. Prędzej to Ty musiałbyś się wypowiedzieć dlaczego uważasz, że to jest tytuł świeży. Tylko błagam niech to nie będzie wyłącznie argument o tematycznym zazębieniu z mechaniką.
Sheade pisze: 28 kwie 2025, 14:26
Dlatego piszę, że pojawienie się gatunku nie zmienia twojej strategii jeżeli wiesz co robisz. Ja nieraz wygrywałem grając wyłącznie na strategię skanowania, a wskoczyła OUMUAMUA i/lub MASKAMICI . ANOMALIE oraz CENTAURIANIE są bardziej neutralne, ale lepiej się na nich punktuje grajac pod skanowanie zamiast eksplorację, a mimo to grając na to drugie też wygrywałem. W zasadzie to jedynie EGZERCJANIE są bardzo podatni na zmianę taktyki, bo jeżeli spośród 3 (+1-3) kart nie sądzą Ci karty punktujace za to jaka strategię robisz (np. idziesz w skanowanie, a karty wymagają Ci posiadania X lądowników), to wtedy troche to wymusza zmianę strategii. Jeszcze przyznam nie grałem by zignorować karty celi EGZERCJAN całkowicie, więc nie wiem czy da się wygrać bez tego, bo zawsze przynajmniej jedna mi siadła.
Chodzi o to, że wraz z wsrostem doświadczenia z grą - nieważne jaki gatunek wskoczy będziesz umiał to przekuć na swój sposób. Dlatego po tych +30 partiach śmiem twierdzić że niezależnie od gatunku - nie wymaga to zmiany strategii, o ile jest ona dobra. Ja nieraz wygrywałem całkowicie ignorując obcych, którzy mi nie podchodzili, albo byłem blisko wygrywającego. Dlatego pisze, że początkowo może się wydawać że brak wiedzy jakie gatunek wskoczy - wpływa znacznie na grę. Uważam, że nie - jeżeli wiesz co robisz.
No właśnie patrzysz tylko na jedną stronę medalu i widzisz tylko tę stronę, którą samemu uważasz za zaletę gry, a pomijasz, że ktoś może odbierać to jako wadę. Jeżeli w grze w odkrywaniu pozaziemskich cywilizacji ich pojawienie się, sprawia, że nie musisz dostosować swojej strategii, to znaczy, że gdzieś cel gry się rozjeżdża i głównym motywem przewodnim nie jest poszukiwanie pozaziemskich cywilizacji i związane z tym konsekwencje, a bycie bliżej nieokreśloną kosmiczną korporacją, która trzaska sobie PZ'ty za różne aktywności w kosmosie.

Druga sprawa, że podajesz argument na pałę pod tytułem, że dobra strategia się sprawdzi, ale nie zestawiasz tego z koniecznością weryfikacji czy nie da się pod wpływem pojawienia się rasy obcych zrobić czegoś lepiej. Jasne, możesz od razu się nastawić na jakąś konkretną strategię typu lądowanie, typu skanowanie i uprzeć się niezależnie od wydarzeń w trakcie partii na natrzaskanie punktów tam, zapewne przed podejściem do gry można sobie policzyć ile z danych pól +- punktów jesteś w stanie wycisnąć, ale no to dla mnie zabija "grę" tylko tworzy jakieś puste ćwiczenie intelektualno-matematyczne.

I naprawdę przeceniasz doświadczenie i ilość rozegranych partii - Seti to nie jest fizyka kwantowa i nie wiadomo jakie schematy tu się pojawią. To jest naprawdę prosta gra, tylko ilość pól z których można zdobywać PZ'ty jest stosunkowo duża, ale samych zależności jest niewiele, bo masz tylko kilka parametrów, które są twoimi ścieżkami do owych PZ'tów.

Sheade pisze: 28 kwie 2025, 14:26 Kolejny raz - podaj jakie inne gry robią to inaczej, by było porównanie co uważasz za lepsze. Wg mnie w każdej grze po czasie zawsze robisz to samo, więc trochę dla mnie czepialstwo odnośnie SETI :P


Kolejny raz to Ty podałeś, że jest świeżym tytułem. Nie wiem czemu ja mam bronić twojej tezy, dowód na nieistnienie jest bez sensu, a do tego próbujesz mnie zmusić ;)
Sheade pisze: 28 kwie 2025, 14:26 Właśnie tobie brakuje tej otwartości, bo ja tu otwieram dyskusje i próbuje pokazać Ci inne wnioski ze swojego doświadczenia z grą, bo nie zgadzam się z pewnymi zarzutami odnośnie gry - uważając że sa to tylko wrażenia z pierwszych rozgrywek, a ty odrazu do tego robisz cięte komentarze. Słuchaj, ja nie neguje tego czy Ci coś siedzi i podoba się, czy nie, to jest twoje prawo do tego by Ci się coś nie podobało, co mnie się podoba. Ja tylko odnoszę się do pewnych twoich wniosków, które uwazam, że są wynikłe wyłącznie z pierwszych wrażeń z grą i moga być powierzchowne.

Są gry, które faktycznie im dłużej w nie grasz - tym bardziej zaczynasz dostrzegać schematy, robić za każdym razem to samo w tej samej kolejności, bo wiesz że inaczej nie ma sensu jeżeli chcesz wysoko zapunktować. W SETI tego nie ma, nie ma tu schematów którymi wartio podażać by wygrać - co też niweluje wniosek, że z czasem wszystko sprowadza się do "wyciskaniu punktów z tego samego". To dla mnie jest bardzo duże generalizowanie bo praktycznie w każdej grze euro to robisz. W Seti najwięcej punktów daje to gdzie jesteś pierwszy, więc tam fakt trochę też nakłania, aby zdobywać punkty z czegoś innego, gdzie wciaż można być pierwszy, a za co nie punktowałeś poprzendio.

A jak uważasz inaczej to podaj kilka tytułów za przykłąd bym przynajmniej wiedział dlaczego tak uważasz, być może ja sie mylę i wydaje mi się, że nie ma gry która by to jakoś robiła znacznie sprawniej niż SETI. A trochę tych gier już ograłem.
Wiesz co, przeczytałem cały ten wątek i myślę, że sporo osób się zgodzi, że jesteś jednym z nielicznych userów w tym wątku, który broni Seti niemalże jak niepodległości i wydajesz się być wyjątkowo niezdolny do przyjęcia jakiejkolwiek krytyki twojego być może ulubionego tytułu. Btw. nie widzisz też sprzeczności, w jednoczesnym twierdzeniu, że w Seti nie ma schematów i zarazem "są dobre strategie"? Gdyby nie było schematów, to nie dałoby się ułożyć dobrej strategii. Schematy są, są stosunkowo proste i zapewne sam je widzisz.
Sheade pisze: 28 kwie 2025, 14:26
Tak na marginesie empatia to umiejętność wyczuwania czyichś emocji, a ciężko o to po zwykłym tekście w internecie, nie rozmawiajac oczy w oczy. Ja rozumiem twoje odczucia, ale uważam że są poniekąd powierzchowne. Początkowo grając w SETI też miałem wiele podobnych wniosków, ale z czasem je zmieniłem. Np. strasznie narzekałem na losowość kart, dysbalans niektórych oraz że gra ma strasznie krotką kołderkę i nie wiele da się zrobić i najlepiej punktować z księżyców, a skanowanie jest bez sensu, za drogie i nie wymierne do korzyści. Później całkowicie zrewaluowałem swoje wnioski i okazały się one bardzo mylne.

No chyba że chciałeś tylko podzielić się wnioskami i nie wchodzić w debatę odnośnie nich, więc przepraszam - już się nie odzywam :)

No to na początek definicja:
Empatia (gr. empátheia „cierpienie”) – zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób[1] (empatia emocjonalna), umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość (empatia poznawcza).

Zawęziłeś sobie empatię do emocjonalnej.

Dalej, to strasznie przykre, że nie możesz wziąć pod uwagę, że ktoś jest w stanie inaczej odebrać tytuł niż Ty i próbujesz zarzucać drugiej stronie brak otwartości, gdzie ja w żaden sposób nie zarzucam Ci, że gra Ci się może podobać, bo może, a Ty na siłę próbujesz mnie przekonać, że nie mam racji w swoim własnym odbiorze gry, gdzie wyraźnie zaznaczam co DLA MNIE jest wadą.
rav126 pisze: 28 kwie 2025, 19:05 to

świetnie kontrastuje z tym

Sam w grę nie gralem, leży póki co na półce możliwości. Argue wrzucił komentarz po trzech partiach, po czym Sheade skonfrontował to ze swoim zdecydowanie większym doświadczeniem pisząc jak on widzi poprzednie argumenty. Nie jestem znajomym ani jednego użytkownika ani drugiego, ale co robi na forum dyskusyjnym ktoś, kto nie chce wchodzić w polemikę? Zawsze można założyć kanał na yt, albo napisać recenzję i zablokować komentarze.
Wow, manipulacja lvl hard - nawet nie wiem jak to skomentować, zwłaszcza, że Sheade nie podał żadnych faktów, które można by uznać za argumenty, które w jakiś sposób by negowały co napisałem, a wyłącznie swoje opinie.
Morgon
Posty: 781
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 79 times
Been thanked: 168 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Morgon »

Jednemu się podoba, drugiemu nie, można się rozejść. Naprawdę nie zaśmiecajmy wątku pchając tu psychologię, filozofię i nie wiem co jeszcze.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7574
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 512 times
Been thanked: 1237 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: detrytusek »

Spoiler:
Kim jest to wiele osób? Bo jeśli mówimy o społeczności BGG to 18% nie poleca gry 2 os. Nie poleca nie oznacza braku balansu! Nie wiemy czemu nie poleca. Ok to po kolei. Czym jest ten brak balansu? Bo samo w sobie brzmi groźnie. Brzmi jakby strategia na skanowanie była niedoszacowana. Masz ponoć wiele gier na koncie, więc zapytam w ilu z nich grałeś tylko pod skanowanie i jakie masz wnioski? Bo moje są takie, że grając na skanowanie można zdobyć podobną liczbę pkt co przy innych strategiach i na pewno nie jest ono nie zbalansowane. To o czym piszesz to jest tylko wizualne niedowartościowanie różowego i nic więcej. Jaki to ma wpływa na wyniki? Żaden.
Przecież niebieskie pastylki nie są w żaden sposób limitowane czyli nie ważne ile gra osób. Podczas skanowania dostaniesz ich tyle na ile jest mocna Twoja akcja.
Siła skanowania w żaden sposób nie jest wyznaczana przez liczbę zajętych różowych śladów. Ta strategia to przede wszystkim połączenie różowych i niebieskich śladów oraz odpowiednio dobranych niebieskich technologii, które to napędzają całą ekonomię.
Cała różnica polega jedynie na tym, że podczas skanowania na 3-4 os. tylko więcej się dzieje - nic poza tym. Statystycznie wygrywasz tyle samo różowych śladów co przy grze 2 os. bo co z tego, że więcej osób skanuje? Jeśli skanują 3 osoby to i wygrane w sektorach rozkładają się na 3. Nic Ci nie przyjdzie z tego, że ktoś inny wygrał sektor. Czasem się wbijesz, żeby dostać mikrofon i ot cały dodatkowy zysk ale w zamian szybciej sektory z różowym śladem jako nagroda się skończą.
W skanowaniu będzie po prostu trochę więcej chaosu i emocji. Nic poza tym. Jeden lubi takie rozwiązanie inny spokojne i pewniejsze ale nic nie trzeba naprawiać. Przecież nie wiemy co zrobią z tym skanowaniem w dodatku. Skąd wniosek, że chodzi o jakieś naprawianie?
Reasumując przy grze na 2 os. różowe ślady pewnie statystycznie będą rzadziej obsadzane ale na wynik nijak to nie wpływa. Choć to wszystko zależy od rozkładu kart bo nimi ten róż można pięknie nadgonić.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Comancheria, Rats of Wistar, D-day dice
Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 650
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 264 times
Been thanked: 453 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: itsthisguyagain »

https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... e-agencies

No i już nadchodzi oficjalnie a w dodatku:
- korporacje ala terraformacja dla tego asymetrycznego leitmotif
- 3 nowe obce rasy
- znaczniki sygnałów żeby się lepiej skanowało
- 40 nowych kart do decku
wiLLiq
Posty: 97
Rejestracja: 26 mar 2019, 22:37
Been thanked: 15 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: wiLLiq »

Sheade pisze: 01 maja 2025, 10:54
PytonZCatanu pisze: 01 maja 2025, 10:38 To co mnie martwi to to że nie słyszę aby w nim były dostępne nowe kafle punktowań końcowych, te takie złote. A tutaj przydałaby się nieco większe różnorodność.
Pełna zgoda. Dla mnie to też jest zaskoczenie ogromne, ponieważ to była pierwsza rzecz na która zaczałem faktycznie narzekać. Niby mamy 8 różnych celów końcowych, ale w praktyce to są tylko 4 zawsze te same, ale jedna strona jest łatwiejsza, druga bardziej wymagająca.
Dolaczam do grona zaskoczonych, wydawalo mi sie, ze nowi obcy plus nowe cele to byl najbardziej oczywisty pomysl na dodatek.
A wychodzi na to, ze najbardziej skupili sie by skrocic czas rozgrywki...
Sheade pisze: 01 maja 2025, 10:54Naprawdę przydały by się tu jakieś inne cele jakby np. ilość satelit/lądowników na planetach, ilość wygranych sektorów pod skanowanie,
Te cele posrednio sa juz w roznych misjach i kartach obcych.
Sheade pisze: 01 maja 2025, 10:54 Ale myślę, że jest tu duży potencjał na stworzenie czegoś kreatywnego.
Na pewno jest.
Zwlaszcza przy 4 graczach ten trzeci wybierany cel jest byle jaki, wiec moze warto byloby sprobowac dodac jakis nr 5?

Mi sie wydaje, ze mogloby byc pare bardziej frywolnych opcji [np 2 dwustronne planszetki i losujemy tylko jeden cel] jak na przyklad:
- ilosc odrzuconych kart jako akcje dodatkowa [kazdy mialby osobny stos discard i voila]?
- najdluzszy lot danego gracza w 1 akcji [oznaczane dropsami na planszetce celu w momencie wykonania]?
- ilosc wykonanych obrotow ukladu slonecznego [technicznie jak wyzej]?
Kwestia testowania ile byloby przyznawane za to punktow.

A Wy jakie macie pomysly na nowe cele?
pzdr
wiLQ
autopaga
Posty: 1633
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 104 times
Been thanked: 370 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: autopaga »

Zapewniam że czas rozgrywki na pewno nie jest krótszy. Skrócenie liczby rund z 5 do 4 ma wielką zaletę, nie trzeba aż tak bardzo skupiać się na zbudowaniu porządnego dochodu na początku gry. Ja osobiście nie widzę przestrzeni w mechanice na nowe kamienie. abilitki w połączeniu ze startowymi boostami dodają tonę regrywnosci. Świetne są też nowe karty do talii głównej i nowe rasy.
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 299
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 55 times
Been thanked: 198 times
Kontakt:

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Sheade »

autopaga pisze: 05 maja 2025, 02:19 Skrócenie liczby rund z 5 do 4 ma wielką zaletę, nie trzeba aż tak bardzo skupiać się na zbudowaniu porządnego dochodu na początku gry.
Ale to było właśnie jednym z ciekawszych elementów gry, żeby tak kombinowąc by jednak ten dochód stworzyć, a nie dostać go od tak :P

Ja mam obecnie już dostęp do platformy testowej, jeszcze w prawdzie nie miałem czasu zagrać, ale narazie sobie ogarnąłem nowości i zasady i powiem szczerze, że mam mieszane uczucia :lol: Mam wrażenie że to pódzie bardziej z ukłonem w stronę bardziej casualowych graczy, a tych bardziej hardcorowych lubiących wyzwania - wręcz odsunie. Zacznę grac, to to zweryfikuje.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7574
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 512 times
Been thanked: 1237 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: detrytusek »

autopaga pisze: 05 maja 2025, 02:19
A to są moduły czy wszystko na raz?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Comancheria, Rats of Wistar, D-day dice
Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 299
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 55 times
Been thanked: 198 times
Kontakt:

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Sheade »

detrytusek pisze: 05 maja 2025, 12:07
autopaga pisze: 05 maja 2025, 02:19
A to są moduły czy wszystko na raz?
- Nowi obcy to poprostu obcy, albo Ci się wylosują, albo nie
- Agencje kosmiczne wprowadzają ogrom asertywności, ale kiedy ich używasz każdy ma zupełnie inny start, do tego dochodzą karty, które imitują Ci pierwsza turę, za która już dostajesz coś na start, więc kiedy z tego korzystasz musisz korzystać z zasady, że gra zaczyna się od 2/5 tury.
- nowa mechanika żetony sygnału to nieodłączna część gry, pojawia się to jako część akcji z kart, więc jak grasz z nowymi kartami z dodatku, to automatycznie z tym mechanizmem.

Więc tak naprawdę jedyną rzeczą, którą można nazwać "modułem" są te Agencje Kosmiczne, ale kiedy się na nie decydujesz to musisz grać z wariantem gry od 2 tury i kartami "Prelude" dającymi zasoby na start. I to wg mnie jest słabe, bo ja np. chciałbym zagrąć z Agencjami Kosmicznymi, ale BEZ zaczynania od 2 rundy.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 5170
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 2641 times

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: PytonZCatanu »

Sheade pisze: 05 maja 2025, 14:57 Więc tak naprawdę jedyną rzeczą, którą można nazwać "modułem" są te Agencje Kosmiczne, ale kiedy się na nie decydujesz to musisz grać z wariantem gry od 2 tury i kartami "Prelude" dającymi zasoby na start. I to wg mnie jest słabe, bo ja np. chciałbym zagrąć z Agencjami Kosmicznymi, ale BEZ zaczynania od 2 rundy.
Jesteś pewien? Bo ja też najbardziej liczę na Agencje, ale normalnie z 5 rundami :)
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Awatar użytkownika
Sheade
Posty: 299
Rejestracja: 06 mar 2019, 12:49
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 55 times
Been thanked: 198 times
Kontakt:

Re: SETI: Poszukiwania pozaziemskich cywilizacji / Search for Extraterrestrial Intelligence (Tomáš Holek)

Post autor: Sheade »

PytonZCatanu pisze: 05 maja 2025, 15:00 Jesteś pewien? Bo ja też najbardziej liczę na Agencje, ale normalnie z 5 rundami :)
Nie zagrałem jeszcze by 100% potwierdzić swoje wnioski (tu musi się ktoś wypowiedzieć kto zdażył ograć dodatek, bo ja raptem przedwczoraj dostałem zaproszenie), ale z zasad wynika że kiedy dobierasz karty Agencji to wraz z nimi dobierasz tzw "bonusowe karty", które dają Ci właśnie ekwiwalent za brakującą turę, a wynika to z tego, że same Agencje mają naprawdę mocną asymetryczność jeżeli chodzi o początkowe zasoby z jakimi zaczynają oraz dochód, więc abyś nie był poszkodowany - wybierasz sobie też karty Bonusowe, które Ci zrekompensują to, w czym twoja "agencja" jest słaba.

Wydaje mi się, że granie na Agencje bez tych kart "wczesnego startu" może zrobić rozgrywkę bardzo nie zbalansowaną ponieważ one pozwalają naprawdę na mocne akcje i zagranie z nimi na normalna zasadę 5 rund mogło by owocować wręcz barokiem zasobów i możliwości, gdzie każde pole obcego jest zapełnione, a nie ma dylematu że czegoś brakuje tylko raczej jak zrobić ruch by wyrobić jak najwięcej punktów. Ale to są moje wyłącznie suche wnioski po przeanalizowaniu kart, nie poparte żadna praktyką. Zresztą nie da się zagrać z Agencjami bez kart bonusowych na platformie testowej (ale może to tylko zasada automatyzacji), co poniekąd potwierdza że jest to nierozłączny element.

Natomiast nie podoba mi się to, że zaczynając grę i już pewne pola na planetach, obcych czy regionach sygnałów są oznaczone, nie pasuje mi to ani tematycznie ani gameplayowo, gdzie właśnie zaczynanie od zera i budowanie swojej strategii i silniczka dawało mi największą radość. A to jest taki "handicap" podyktowany tylko tym, aby zbyt mocne agencje nie powodowały zbyt dużej punktacji w finalnych rundach.

Więc na papierze to trochę wygląda tak, że zrobili zajebiście mocne Agencje, po czym zaczęli zasady gry przycinać by rozgrywka była bardziej zbalansowana :P I to mnie trochę martwi. Wyobraźcie sobie granie w Brassa - gdzie z góry ktoś już na początku zaczyna na określonych polach i ma po kilka połączeń i już pewne budynki wybudowane, ale żeby to wszystko się w finale nie rozkrzaczyło to pewne ulepszenia wywalimy z gry, a karty wyjmiemy z decku. Trochę to tutaj tak wyglada. Będe kręcił na to nosem.

Natomiast celowo mówie ogólnikowo, ponieważ nie chce żadnych konkretów tego co jest w dodatku, podawać screenów czy konkretnych informacji, ponieważ zostałem o to poproszony podczas udziału. Więc mówię tylko bardzo ogólnie czego można się spodziewać. Inna sprawa, że to jest ciągle w fazie testów i widać wszystko jest bardzo "prototypowe" więc nie ma też za bardzo się zniechecać, czy zakłądać że będzie tak jak jest obecnie.
ODPOWIEDZ