Imperial (M. Gerdts)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: Soulless »

Już od jakiegoś czasu przywykłem do poprawionej wersji Imperial 2030, więc jak ktoś mówi o Austrii to się zastanawiam gdzie to ;)
Zwykle jak zaczynam to robię import, produkcję i atak, po to by jednym ruchem zająć dużo terenu. Ktoś, kto to widzi, inwestuje w mój kraj, więc mam tez na fabrykę, a potem z taxacji, albo i wcześniej na inwestora :)
Oczywiście wszystko zależy gdzie i kto ma kartę inwestora, bo czasami opłaca się zacząć od pola inwestora właśnie, by dokupić udziałów w swoim państwie, po to by miało pieniądze na import i fabrykę :)
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: hancza123 »

zakładając że chce się zacząć grę od silnego uderzenia wydaje mi się że od sekwencji:

import-produkcja-atak

lepsze może być:

fabryka-produkcja-produkcja-atak - oczywiście przeskakując z pola "produkcja" na "produkcja" płaci się 2M, ale import kosztuje 3M, co prawda przygotowanie ataku trwa 1 ruch dłużej ale pozostaje już ta wybudowana fabryka

no można się spierać, jakoś import kojarzy mi się z marnowaniem kasy.
antypirx

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: antypirx »

po mojemu najefektywniejsza sekwencja startowa to:

import - manewry - taksacja - fabryka

potem zależy co się dzieje dookoła, więc albo

a. produkcja - manewry - inwestor - produkcja - manewry - taksacja - fabryka itd jeśli jest zagrożenie zewnetrzne, bądź
b. inwestor - produkcja - manewry - taksacja - fabryka itd , jeśli na granicach jest spokojnie

takie państwo na pewno będzie kupowane, więc będzie kasa na fabryki i wypłaty
Awatar użytkownika
Cirrus
Posty: 385
Rejestracja: 06 paź 2006, 08:54
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: Cirrus »

zephyr pisze:zabawne, dość standardową pierwszą akcją państwa jest inwestor
przy tych zasadach byłby bankrut
czy jakieś państwo w ogóle utrzymało się na plusie?
W początkowych fazach wypłacano z własnych kies we wszystkich (no bez 1-2) przypadkach, potem większość się rozwijała. Raz doszło do nieciekawej sytuacji- Żabojady zbankrutowały, gracz nimi grający również i właściwie do końca gry tłukł się wojskiem po planszy. Ale nie narzekał :mrgreen: Generalnie "Katowicki" Imperial chodził dobrze :) A w zwykłym moja wundertaktiken nie działa :cry:
"Uwielbiam kiedy jazdy zwał
Po chamskich karkach leci w cwał
Spod kopyt pryska taki syn
Dalej ich prać i lać i w dym!"

http://tubylem.blog.onet.pl/ - moje podróże małe i duże :)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: zephyr »

płaci się 2M, ale import kosztuje 3M
3M za import idzie z kasy państwa, 2M za przesunięcie płaci gracz z własnych środków... średnio to samo

z resztą w imporcie kluczowe jest to że można postawić statki w dobrych miejscach, a kontrola nad morzami dużo daje

nie rozumiem czemu nikt nie skomentował rozpoczęcia inwestorem, co z tego ze masz dużą armię jak ktoś może ci sprzątnąć rząd z przed nosa i samemu zgarnąć bonus, to nie jest gra w "kto jest duży i fajny" tylko w "kto ma więcej kasy na końcu"


jak dla mnie wasza wersja jest po prostu popsuta, przy 4 graczach zająłem 2 miejsce na normalnych zasadach nie będąc rządem prawie ani razu, bonus dla bezpaństwowca, który pozwala kupować tanie akcje w każdej turze jest wystarczająco silny i bez bicia właścicieli państw...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: hancza123 »

zephyr pisze:
płaci się 2M, ale import kosztuje 3M
3M za import idzie z kasy państwa, 2M za przesunięcie płaci gracz z własnych środków... średnio to samo
ja myślałem że w przypadku przesunięcia się na rondle o 4 pola do przodu to z kasy tego państwa płaci się 2M do banku, czyżbym ja też grał nie do końca zgodnie z zasadami?? :shock:
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: Ink »

hancza123 pisze:
zephyr pisze:
płaci się 2M, ale import kosztuje 3M
3M za import idzie z kasy państwa, 2M za przesunięcie płaci gracz z własnych środków... średnio to samo
ja myślałem że w przypadku przesunięcia się na rondle o 4 pola do przodu to z kasy tego państwa płaci się 2M do banku, czyżbym ja też grał nie do końca zgodnie z zasadami?? :shock:
Ano niestety, za rondel płaci się z właśnego portfela.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: hancza123 »

o kurcze, ja tu dyskutuję o strategii a nie grałem w Imperial tak jak należy... mam nadzieję że to jedyna pomyłka

właśnie dziwiło mnie to że gracze tak nadużywali tego skakania o wiele pól do przodu, szczególnie pod koniec gry w dobrym tonie było skakać taxation-taxation-taxation! płacił za to kraj ale szybko parł na przód na skali :lol:
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: Soulless »

hancza123 pisze:o kurcze, ja tu dyskutuję o strategii a nie grałem w Imperial tak jak należy... mam nadzieję że to jedyna pomyłka

właśnie dziwiło mnie to że gracze tak nadużywali tego skakania o wiele pól do przodu, szczególnie pod koniec gry w dobrym tonie było skakać taxation-taxation-taxation! płacił za to kraj ale szybko parł na przód na skali :lol:
Ehh ta nieszczęsna instrukcja ;)
1. Płaci się z własnej kasy.
2. Limit maksymalny pól do przebycia to 6, więc nie da się taksować w kółko.

BTW w Imperialu 2030 dobrze zostało zbalansowane pchanie przez rodenl, które nie kosztuje już sztywno 2M, ale 1M+1M*mnożnik kraju, więc od 1M dla słabego kraju do 5M do kończącego.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: hancza123 »

to chyba z nadmiaru gier jakie się zna. jak się gra w dziesiątki gier, co rusz coś nowego to potem ma się złudzenie że się zna je wszystkie. dobrze z pokorą zajrzeć jednak do instrukcji przed kolejną grą czy aby na pewno wszystko się wie

co do Imperiala 2030 - zastanawiam się czy mimo kilku usprawnień warto ją kupować, gra może tracić na klimacie. podbój USA przez Brazylię? to się wydaje tak abstrakcyjne jak w grach fantasy. mi chyba może nie starczyć wyobraźni
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: melee »

wszyscy coś mają z tego wątku, połowa osób zorientowała się, że źle grała, a ja się nakręciłem na kolejną partię ;)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: zephyr »

Ten nowy imperial jest lepszy?
To że kraje maja bardziej symetryczną sytuację i wprowadzono lider bashing (potrzebny?) brzmi raczej na próbę ujednolicenia a nie poprawienia imperiala, co nie koniecznie jest tym samym.

Ponieważ nie toleruję innego rozpoczęcia niż "profesjonalne" asymetria nie jest dużym problemem: słabe państwo - zostaniesz rządem za 4M
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Soulless
Posty: 569
Rejestracja: 22 cze 2008, 21:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: Soulless »

Moim zdaniem nowy Imperial jest po pierwsze ładniejszy :)
Po drugie kilka wad ma usuniętych. I kilka reguł dopracowanych.
Zmiany nie są na tyle istotne, by od razu moim zdaniem zmieniać starego na nowego, ale na pewno jak ktoś nie ma żadnego to bym brał nowego. Ewentualnie kilak zasad z nowego stosował w starym. Chociażby tę o wzrastającym koszcie pchania pionka, czy o sztywnym bonusie dla rządu zależnym od punktowania, oraz tego że to państwo wypłaca premię, a nie bank.
antypirx

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: antypirx »

zephyr pisze: nie rozumiem czemu nikt nie skomentował rozpoczęcia inwestorem, co z tego ze masz dużą armię jak ktoś może ci sprzątnąć rząd z przed nosa i samemu zgarnąć bonus, to nie jest gra w "kto jest duży i fajny" tylko w "kto ma więcej kasy na końcu"
lepsze jest wrogiem dobrego

zaczynając z inwestora doisz z państwa więcej kasy. jeśli szybko nie zajmiesz 3 obszarów to nie zrobisz taksacji za 7 w trzecim ruchu, a poza tym jeśli sąsiednie państwo zajmie bliskie obszary to w ogóle taksacja nie będzie miała sensu. wtedy państwo nie ma kasy na 2 fabryki. nie dostaniesz też 2kk do prywatnej kasy, które są kluczowe do przejęcia czegos w drugim kółku inwestora.
oczywiście że chodzi o największą kasę na końcu. posiadanie państwa służy jedynie do wydojenia go z pieniędzy, które mają posłużyc do przejęcia kolejnego itd.
Makos
Posty: 19
Rejestracja: 25 kwie 2010, 23:32

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: Makos »

Mam nastepujace pytania, po pierwszej partii, ktora zagralismy z bledami w imperiala 2030 ;)
1.czy armia ktora okupuje region z fabryka ( czyli jest wroga), może zdecydować ze stanie sie "przyjazna"?

Mialem nastepujaca sytuacje na mapie, zrobilem ekspansje w Rosje z Europy i zablokowalem jej fabryki, po czym stwierdzilem ze przjme rzady w Rosji, i teraz zeby cos dzialac w Rosji, to powinniem najpierw wycofac moje oddzialy europejskie tak? Mimo ze ja kontroluje oba rodzaje jednostek, to w stosunku siebie są one wrogie ;>?

2. Kolej dziala tylko w obrebie tych 6 glownych poteg si?

3. Faza inwestora czesc pierwsza: Instrukcja mowi ze wlascicel panstwa MUSI wyplacic odsetki pozostalym z wlasnej kasy, jezeli nie ma jej w banku panstwa. a co sie dzieje w sytuacji jezeli nie ma kasy ani w panstwie ani u wlasciciela? Z gory mowie ze to po pierwszej grze, i nie wiem czy w ogole taka sytuacja bedzie mozliwa jezeli zagramy dobrze:)

4. I tak odnosnie strategii, jakie sa wady inwestowania samemu w panstwo?


Nasz blad polegal na tym, ze placilismy zla kwote za "bonds" i tak jak sa uszergowane od 1 do 9. i koszty od 1 do 30 mln. To my placilismy od 1 do 9 mln ;) Nie mowiac o poczatkowym nierozroznianiu co idzie z naszej kasy, a co z panstwa. Co prowadzilo do sytuacji ze za import placilem ze swoich, za fabryke ze swojego ;) itd.
No ale nastawilismy sie na wprowadzenie takie
Makos
Posty: 19
Rejestracja: 25 kwie 2010, 23:32

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: Makos »

Jeszcze jedno pytanie odnosnie fazy Import - w instrukcji jest napisane:"Placement: Anywhere within unoccupied home provinces" Jak rozumiec haslo home province? Czy chodzi o te w ktore mam flage czyli takze zajete prownicje neutralne? Czy jedynie w ramach granic państwa głownego?
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Imperial - pytanie o strategie

Post autor: zephyr »

1 Musisz wykonać akcję wydawania rozkazów armiom (move) żeby zmienić stan armii. Tak samo z atakowaniem itd jeśli poprzednie rządy grały pokojowo atak można ogłosić dopiero po wejściu na dany obszar.

2 Kolej działa tylko na nieokupowanym terenie państwa i tylko dla jednostek tego państwa. Generalnie chodzi o to że nie ma dużego znaczenia na którym dokładnie polu danego państwa stoi jego armia, może się przesunąć w jego obrębie za 0.

3 Jeżeli nie masz pieniędzy to IMO nie możesz na nim stanąć. Ale ogólnie jeśli państwo nie ma pieniędzy to po co rząd ma brać inwestora jak ma nic nie dostać i jeszcze dopłacać do interesu??? To nie jest gra w bycie organizacją charytatywną dla innych graczy tylko w wyciskanie kasy z państw do ostatniego zainwestowanego dolca.

4 Takie że inni gracze powinni Cie pojechać z automatu i masz utopiony kapitał w czymś co się nie rozwija. Przy mieszanym kapitale masz przynajmniej jakichś sojuszników. W pojedynkę praktycznie żadne państwo nie ma szans się wybronić. (no chyba że ktoś wcześniej głupio zabił jego sąsiadów, wtedy warto inwestować ile wlezie w państwo bez silnych sąsiadów)

Dodatkowo niższe akcje mają wyższą stopę zwrotu, inwestowanie w wysokie akcje na początku umiarkowanie ma sens.

AD 5? Tylko państwo główne.

Jeśli chodzi o podział kasy to jedyną rzeczą którą inwestor opłaca z własnej kieszeni jest przemieszczanie znacznika państwa na rondlu o więcej niż 3 pola. Cała reszta leci z kasy państwa. (i generalnie jakby było inaczej to byłaby to gra w nie bądź żadem bo się nie opłaca)

Technicznie rzecz biorąc to dowolny gracz może dofinansować dowolny rząd własną kasą, więc waszą grę można podciągnąć pod zasady.... tylko że to się skrajnie nie opłaca, to jest gra w zdobądź najwięcej kasy a nie bądź rządem dużego fajnego państwa.
(przy wpłacie poniżej połowy wartości udziału faktycznie mogło być krucho z finansami państw)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Imperial

Post autor: WRS »

Imperial zacną grą jest.

Ale pytanie mam co do zasad...
Wybieram Taxation (np. Anglią, cylinder stoi na polu 9/+4) i uzyskując wynik np. 7 czy cofam cylinder na pole 7/+2? Czy zostawiam na polu 9/+4 (oczywiście wypłacając do skarbca Anglii 7 mln. a na torze potęgi przesuwam Anglię +2)?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
antypirx

Re: Imperial

Post autor: antypirx »

zawsze przesuwasz cylinder na pole odpowiadające aktualnej wartości taksacji. zależnie od sytuacji w górę lub w dół. jeśli wyszło 7, to cylinder wraca na to pole. to może mieć wpływ na wypłatę bonusu dla władającego państwem, którym w następnym kółku może być inny gracz
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Imperial

Post autor: WRS »

No, ale gdzie to jest w instrukcji napisane?
Bo jakoś mi umknęło i dopiero z dysput różnych na BGG wyszło, że tak ma być...

Hmmm...
Może to ten fragment:
The taxation is completed, then recorded on the tax chart by means of the game piece.
Naliczanie podatków jest zakończone i zaznaczane na torze podatków przez graczy cylindrami.
Mnie chyba zmyliły następne zdania, o bonusie i braku "kary" za niższe wyniki opodatkowania.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
kapitanzbik
Posty: 105
Rejestracja: 30 sie 2010, 20:54
Been thanked: 2 times

Re: Imperial

Post autor: kapitanzbik »

sorry za odgrzewanie watku z tych dwoch gire imperial czy shogun byscie wybrali?
antypirx

Re: Imperial

Post autor: antypirx »

kapitanzbik pisze:sorry za odgrzewanie watku z tych dwoch gire imperial czy shogun byscie wybrali?
to są zupełnie inne gry. imho należy mieć (a przynajmniej zagrać w) obie

pierwsza jest grą (wg wagi czynników) finansowo - strategiczną
a druga strategiczno - losową

po zagraniu kilku partii w imperiala warto też zagrać w imperiala 2030, która to kolejność pozwala na traktowanie tej ostatniej gry, jako, dla odmiany ;) strategiczno - finansową :D
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Imperial

Post autor: wis »

Witam,

dodam tylko, że Imperial 2030 jest wersją poprawioną Imperiala. Autor reklamuje Imperiala jako wersję trudniejszą, dla bardziej zaawansowanych graczy. No ale coś musi przecież powiedzieć:).
Mając Imperiala i konwersję do I 2030 (do kupienia w Niemczech) raczej nie planuję partii w "starego", mimo, że sam z siebie nie jest złą grą. Lepsze jest wrogiem dobrego:)
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
antypirx

Re: Imperial

Post autor: antypirx »

wis pisze:Witam,

dodam tylko, że Imperial 2030 jest wersją poprawioną Imperiala. Autor reklamuje Imperiala jako wersję trudniejszą, dla bardziej zaawansowanych graczy. No ale coś musi przecież powiedzieć:).
Mając Imperiala i konwersję do I 2030 (do kupienia w Niemczech) raczej nie planuję partii w "starego", mimo, że sam z siebie nie jest złą grą. Lepsze jest wrogiem dobrego:)
Pewna wadą jedynki jest też to, że może zostać uznana w pewnych sytuacjach za grę liniową. W ostatniej granej partii (3 osoby) po rozpoczęciu importem przez Austro-Węgry ustawił sie układ, w którym każdy kolejny ruch każdego państwa był oczywisty. Kto pierwszy zszedł z tej ścieżki przegrał, pociągając za sobą jednego z pozostałych (manewry inne niż optymalne). Sama plansza 2030 daje dużo większe możliwości i wypłaty też bardziej poręczne. Wersji podstawowej mimo to bym jednak nie przekreślał, zwłaszcza w pełnym 6-osobowym składzie.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1802
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 78 times
Been thanked: 167 times

Re: Imperial

Post autor: Legun »

Cały czas chodzi za mną zakupienie tej gry - mam jeszcze jedno pytanie:
Czy w to się w ogóle da sensownie grać w 2 osoby?
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
ODPOWIEDZ