I tego się trzymaj zawsze.Veridiana pisze: • nigdy nie odstawaj militarnie, bo zjedzą Cię albo
wspólgracze, albo wydarzenia
Cywilizacja: Poprzez wieki (Vlaada Chvatil)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Właśnie się tego nauczyłem przegrywając wojnę o kulturę 40 punktami. Auć.pabula pisze:I tego się trzymaj zawsze.Veridiana pisze: • nigdy nie odstawaj militarnie, bo zjedzą Cię albo
wspólgracze, albo wydarzenia
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Jaki jest realny średni czas rozgrywki przy zaawansowanych graczach?
My się dopiero rozgrzewamy, pierwsza gra w 3os. - wariant zaawansowany zmieściła się z tłumaczeniem zasad w 4h, natomiast wariant pełny na 4os. zajął nam sześć i pół godziny. Współgracze się częściowo zniechęcili tym czasem rozgrywki i chcę wiedzieć, czy z czasem i większą znajomością gry czas decyzji maleje, czy może jeszcze rośnie?
My się dopiero rozgrzewamy, pierwsza gra w 3os. - wariant zaawansowany zmieściła się z tłumaczeniem zasad w 4h, natomiast wariant pełny na 4os. zajął nam sześć i pół godziny. Współgracze się częściowo zniechęcili tym czasem rozgrywki i chcę wiedzieć, czy z czasem i większą znajomością gry czas decyzji maleje, czy może jeszcze rośnie?
- Ink
- Administrator
- Posty: 2822
- Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 161 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Maleje, maleje, ale z drugiej strony zdecydowanie polecam nie grać na 4 osoby. Bo downtime jest naturalną konsekwencją konstrukcji gry (wykonywania całej rundy na raz, bez żadnych przeplatających się faz). Dla mnie TTA to gra wyłącznie na 2-3 osoby.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
A w 4 osoby bardzo przyjemnie można sobie pograć online.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Przyjemnie jak dla kogo...mst pisze:A w 4 osoby bardzo przyjemnie można sobie pograć online.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
@Mst: No właśnie online nie bardzo chcą ... ja zagrałem sam ze sobą online, żeby się na 100% upewnić co do zasad, natomiast reszta graczy jest zdecydowanymi zwolennikami spotkań przy stole.
Downtime faktycznie masakryczny: w jednej przerwie między swoimi turami (tak pod koniec 2 ery) zdążyłem odgrzać obiad, zapalić i zaparzyć graczom herbatę ...
Po rozgrywce wszyscy jednomyślnie uznali, że gra jest genialna i tak samo jednomyślnie, że zbyt długa. Zaproponowałem, że kolejną rozgrywkę można przeprowadzić w wariancie zaawansowanym, póki wszyscy na 100% nie obstukają się z kartami i nie przyspieszą, ale ten pomysł nie znalazł poparcia, bo to jednak nie ta sama gra.
Przez powyższe tytuł nie trafi ponownie na stół w najbliższym czasie
Downtime faktycznie masakryczny: w jednej przerwie między swoimi turami (tak pod koniec 2 ery) zdążyłem odgrzać obiad, zapalić i zaparzyć graczom herbatę ...
Po rozgrywce wszyscy jednomyślnie uznali, że gra jest genialna i tak samo jednomyślnie, że zbyt długa. Zaproponowałem, że kolejną rozgrywkę można przeprowadzić w wariancie zaawansowanym, póki wszyscy na 100% nie obstukają się z kartami i nie przyspieszą, ale ten pomysł nie znalazł poparcia, bo to jednak nie ta sama gra.
Przez powyższe tytuł nie trafi ponownie na stół w najbliższym czasie
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
W kazdej grze si emoze trafic jakis "element spowolniony", ktory narobi downtime w grze w wojnezachi pisze:@Mst: No właśnie online nie bardzo chcą ... ja zagrałem sam ze sobą online, żeby się na 100% upewnić co do zasad, natomiast reszta graczy jest zdecydowanymi zwolennikami spotkań przy stole.
Downtime faktycznie masakryczny: w jednej przerwie między swoimi turami (tak pod koniec 2 ery) zdążyłem odgrzać obiad, zapalić i zaparzyć graczom herbatę ...
Po rozgrywce wszyscy jednomyślnie uznali, że gra jest genialna i tak samo jednomyślnie, że zbyt długa. Zaproponowałem, że kolejną rozgrywkę można przeprowadzić w wariancie zaawansowanym, póki wszyscy na 100% nie obstukają się z kartami i nie przyspieszą, ale ten pomysł nie znalazł poparcia, bo to jednak nie ta sama gra.
Przez powyższe tytuł nie trafi ponownie na stół w najbliższym czasie
My grajac w 4-osobowym skladzie (2 osoby obeznane, 2 osoby druga gra po jakiejs polrocznej przerwie) zmiescilismy sie w 3h (z tlumaczenie/przypominaniem zasad). Downtime nie byl wyczuwalny wcale.
Dice Hate Me :(
-
- Posty: 4360
- Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 6 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Przecież na GF był poradnik dla początkujących (nawet w pdfie)?
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
- vaski
- Posty: 670
- Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
- Lokalizacja: Rawicz
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
U mnie w domu dwuosobowa partię zamykamy w 100min (jest to czas od ściągnięcia gry z półki, do odłożenia jej po grze z powrotem na swoje miejsce).zachi pisze:Jaki jest realny średni czas rozgrywki przy zaawansowanych graczach?
My się dopiero rozgrzewamy, pierwsza gra w 3os. - wariant zaawansowany zmieściła się z tłumaczeniem zasad w 4h, natomiast wariant pełny na 4os. zajął nam sześć i pół godziny. Współgracze się częściowo zniechęcili tym czasem rozgrywki i chcę wiedzieć, czy z czasem i większą znajomością gry czas decyzji maleje, czy może jeszcze rośnie?
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Przy znajomości kart przez wszystkich graczy i szybkim wykonywaniu kolejek - partia 4-osobowa pełna trwa w naszym gronie 2,5 godziny. Jeżeli się nie sprężamy, to 3 godziny. Ale warunkiem jest znajomość zasad i kart przez wszystkich graczy, myślenie w turze przeciwnika, przygotowanie sobie w turze przeciwnika akcji politycznej do zagrania i kart do odrzucenia oraz dobry mechanizm poruszania gry (skończyłem akcje cywilne - następny gracz rozpoczyna swoją akcję, ktoś inny robi stos kart, itp.).
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Po ilu partiach doszliście do tych wniosków?Veridiana pisze:• większość twierdzi, żeby nie budować trzeciej Farmy,
a przynajmniej nie budować za szybko
• większość nie przepada za Mojżeszem, gdyż powoduje
on zaleganie żywności na farmach
• większość uważa, żeby w ogóle nie budować czwartej
Kopalni
• wszyscy wiedzą, że żarówki są najważniejsze! punkty
kultury można nadrobić szybko, na potencjał naukowy trzeba
sobie zapracować
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Nie ma prostej zależności. Ja mam za sobą ponad 500 partii już, a dalej jestem chłopcem do bicia, szczególnie przy 4 graczach. (Na żywo grałem tylko kilkanaście razy, online gram na ogół we dwóch.)Firenski pisze:Po około pięćdziesięciu
Ostatnio zmieniony 30 sty 2012, 23:33 przez abadura, łącznie zmieniany 1 raz.
- farmer
- Posty: 1768
- Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Has thanked: 381 times
- Been thanked: 94 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
My stosujemy to w każdej grze, jeśli to tylko możliwe - bardzo ładnie się sprawdza . Aczkolwiek akurat Civka na 4 osoby zajmuje nam jednak więcej czasu, bo około 3,5 - 4 godziny. Może kwestia ogrania, bo wszystkich kart zdecydowanie nie znamy...Nataniel pisze:myślenie w turze przeciwnika, przygotowanie sobie w turze przeciwnika akcji politycznej do zagrania i kart do odrzucenia oraz dobry mechanizm poruszania gry (skończyłem akcje cywilne - następny gracz rozpoczyna swoją akcję, ktoś inny robi stos kart, itp.).
pozdr,
farm
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
na 4 osoby gra jest najciekawsza. Na żywo zawsze można sobie przecież towarzysko pogadać jak komuś downtime przeszkadza - przy Natanielowym sprężeniu się nie ma go jednak - cały czas analizujemy i myślimy - max raz góra dwa może być sytuacja wymagająca niestandardowej głębszej zadumy
Najważniejsze w grze jest posiadanie kliku alternatywnych ścieżek rozwoju by móc skorzystać z nadarzających się szans - i bez odrobiny szczęścia też się nie da
Oczywiście ważne jest doświadczenie - balans kart jest zmienny w zależności od liczby graczy, części nie należy brać wogóle
Najważniejsze w grze jest posiadanie kliku alternatywnych ścieżek rozwoju by móc skorzystać z nadarzających się szans - i bez odrobiny szczęścia też się nie da
Oczywiście ważne jest doświadczenie - balans kart jest zmienny w zależności od liczby graczy, części nie należy brać wogóle
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Po kilku grach przestoje stają się zdecydowanie krótsze i mniej się je odczuwa. Oczywiście zależy to od graczy, na ile będą myśleć na bieżąco (analiza różnych możliwości w zależności), zamiast czekać i dopiero zaczynać analizę w swojej turze. W każdym razie mi pierwsze 2-3 partie wydawały się za długie. Następne wydawały się wręcz za krótkie, bo chciało się jeszcze pociągnąć 1-2 tury a to już był koniec. Dlatego radzę się nie zniechęcać i zagrać kilka razy, zanim skreślicie grę, jako za długą.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- mat_eyo
- Posty: 5617
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 809 times
- Been thanked: 1263 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Ok to ja mam takie pytanie: grałem kilka razy z dziewczyną i za każdym razem przegrywam i to dotkliwie, około 50 punktami. Ja zawsze stawiam na rozwój (surowce, dużo żarówek, siła militarna) a ona wali tylko w harfy (Michał Anioł itd.). Jednak jak dotąd gramy tylko w wariant zaawansowany. I teraz moje pytanie: czy w wariancie pełnym byłbym w stanie odrobić te 50 punktów kultury w ostatniej erze? Przystępując do niej z dużo lepiej rozwiniętą cywilizacją - dużo surowców, duży przyrost żarówek, siła militarna o 15-20 większa od przeciwnika? Bo zaczynam wątpić w swoje umiejętności powoli mam nadzieję, że to tylko nieumiejętność dobrania taktyki pod dany wariant gry.
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
- Browarion
- Posty: 2374
- Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
o tyle o ile gracie na wojny w grze dwuosobowej...KubaP pisze:Wydajesz jej wojnę o kulturę i połykasz ją w całości
ale tak czy inaczej da się zrobić, jeśli masz ludzi którzy wpadną do teatrów / świątyń czy innych i zaczną mocno nadrabiac co rundę, a Ty znów wynajdziesz jakieś cuda, bo te dobre potrafią Ci dać po 20+ punktów
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
- cezner
- Posty: 3080
- Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 91 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Ja zawsze w tej grze gonię tych co mają więcej punktów kultury, a to oczywiście spowodowane jest tym że najpierw inwestuję w ekonomię a dopiero pod koniec w kulturę. I zazwyczaj przeganiam na koniec w momencie podliczania impaktów. Miałem do tej pory tylko jedną rozgrywkę, że to inni mnie gonili - nie podobało mi się
50 punktów różnicy to nie jest tak wiele. Jeśli wpadną ciekawe impakty to spokojnie jesteś w stanie przegonić przeciwnika, który nie inwestował w ekonomię i naukę. Bez wojen. Wojny to już inna sprawa...
50 punktów różnicy to nie jest tak wiele. Jeśli wpadną ciekawe impakty to spokojnie jesteś w stanie przegonić przeciwnika, który nie inwestował w ekonomię i naukę. Bez wojen. Wojny to już inna sprawa...
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
I to jest błąd największy. W wariant zaawansowany powinno się grać raz, może dwa... po co męczyć się z "demem" gry?mat_eyo pisze:Jednak jak dotąd gramy tylko w wariant zaawansowany.
- mat_eyo
- Posty: 5617
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 809 times
- Been thanked: 1263 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Chodzi o czas. Dodatkowa era to pewnie dodatkowa godzina gry a my nie zawsze mamy czas żeby zagrać choć w wersję zaawansowaną. Ale w sytuacji, kiedy piszecie, że miałbym wtedy duże szanse na wygraną to chyba namówię ją na pełny wariant gry.kemotix pisze:I to jest błąd największy. W wariant zaawansowany powinno się grać raz, może dwa... po co męczyć się z "demem" gry?mat_eyo pisze:Jednak jak dotąd gramy tylko w wariant zaawansowany.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
III Era nagradza najlepiej prowadzoną wcześniej cywilizację, możesz mieć i 70-80 punktów kultury straty (spowodowanej wczesnym ciułaniem kultury przez przeciwnika), a i tak wygrasz.
Przewaga militarna i możliwość wypowiadania wojen / zbrojnych interwencji, posiadanie zasobów do kupowania nowych chłopków i radzenia sobie z konsumpcją oraz budowania budynków publicznych z III Ery zniweluje praktycznie każdą przewagę przeciwnika, gdy ten nie będzie robił tego samego.
Przewaga militarna i możliwość wypowiadania wojen / zbrojnych interwencji, posiadanie zasobów do kupowania nowych chłopków i radzenia sobie z konsumpcją oraz budowania budynków publicznych z III Ery zniweluje praktycznie każdą przewagę przeciwnika, gdy ten nie będzie robił tego samego.
Ostatnio zmieniony 31 sty 2012, 15:27 przez kemotix, łącznie zmieniany 1 raz.
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Wariant zaawansowany dużo bardziej promuje wczesne granie "na kulturę" - w zasadzie jest to trochę bardziej taki wyścig, kto szybciej wykręci kombo do punktowania. W pełnym wygląda to zupełnie inaczej, bo z powodu spadania żółtych ludzików nie da się tak zupełnie olać gospodarki, trzeba się bronić, itp. A w III erze na zbudowaniu jednego cudu można wyciągnąć 30 punktów, więc 50 jest do nadrobienia bez najmniejszego problemu.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =