Do dupy.WRS pisze:You can get rid of 1 up to 3 Indians in a semi-circle action if you wish. You do not have to pay the wood. But you loose your turn.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Do dupy.WRS pisze:You can get rid of 1 up to 3 Indians in a semi-circle action if you wish. You do not have to pay the wood. But you loose your turn.
a angielska o tym nie wspomina (francuska chyba też nie):Jest dozwolone wykonanie Akcji z uzyskaniem tylko częściowego efektu, lub wręcz nie
uzyskaniem żadnego efektu (zbieranie Zasobów, rekrutacja Indian, ruch, odrzucenie
itp.).
Można np. zatem wysłać trzech indian, oddać 4 drewna i wziąć jedno kanoe, tak? A czy można oddać część kosztu, czyli 1 drewno przy kanoe albo 2 zasoby przy mustangu?It is always permissible to use only a part of the Strength (or none of the Strength) that
has been given to an Action.
No wychodzi na to, że można.TomB pisze: Można np. zatem wysłać trzech indian, oddać 4 drewna i wziąć jedno kanoe, tak?
To już byłaby w mojej opinii masakra. Bo idąc na wytwarzanie koni, można by się pozbyć zarówno nadmiarowych Indian, jak i zasobów. To pole stałoby się takim "pożegnaniem" dla surowców i Indian.TomB pisze:A czy można oddać część kosztu, czyli 1 drewno przy kanoe albo 2 zasoby przy mustangu?
Też mi się tak wydaje.romeck pisze:To już byłaby w mojej opinii masakra. Bo idąc na wytwarzanie koni, można by się pozbyć zarówno nadmiarowych Indian, jak i zasobów. To pole stałoby się takim "pożegnaniem" dla surowców i Indian.TomB pisze:A czy można oddać część kosztu, czyli 1 drewno przy kanoe albo 2 zasoby przy mustangu?
TomB pisze:Też mi się tak wydaje.romeck pisze:To już byłaby w mojej opinii masakra. Bo idąc na wytwarzanie koni, można by się pozbyć zarówno nadmiarowych Indian, jak i zasobów. To pole stałoby się takim "pożegnaniem" dla surowców i Indian.TomB pisze:A czy można oddać część kosztu, czyli 1 drewno przy kanoe albo 2 zasoby przy mustangu?
W ogóle sprawę wysłania kilku indian do wioski bez pozyskania części lub całości zysków jeszcze można wytłumaczyć (przecież mogą iść tam w kilku, nie?), ale wysłania ich z zapłatą bez pozyskania dóbr nie potrafię sobie uzasadnić.
Polska instrukcja była tłumaczona na podstawie pierwszej edycji i widać w drugiej wprowadzono zmiany.TomB pisze:Co ciekawe, polska instrukcja mówi, że nie trzeba płacić kosztu akcji:a angielska o tym nie wspomina (francuska chyba też nie):Jest dozwolone wykonanie Akcji z uzyskaniem tylko częściowego efektu, lub wręcz nie
uzyskaniem żadnego efektu (zbieranie Zasobów, rekrutacja Indian, ruch, odrzucenie
itp.).It is always permissible to use only a part of the Strength (or none of the Strength) that
has been given to an Action.
Trochę szkoda, bo przed wypuszczeniem drugiej edycji ktoś na BGG pisał, że zwłoka przy wznowieniu powodowana jest m.in. wprowadzeniem zmian w instrukcji, by ta stała się klarowniejsza. Choć powyższy przypadek wskazuje, że pełna jasność nie została osiągnięta.Veridiana pisze:Polska instrukcja była tłumaczona na podstawie pierwszej edycji i widać w drugiej wprowadzono zmiany.
Też się zastanawiam co to oznacza "równoczesne wykonanie" tych dwóch faz. Jak można wykonać fazę rozbicia obozu równocześnie z akcją obowiązkowa?szaleniec pisze:Witajcie!
Ja mam pytanie które się tu jeszcze nie pojawiło, ale muszę przytoczyć fragment z instrukcji:
Strona 4
"Przebieg tury gracza
W swojej turze gracz musi przeprowadzić Akcję.
Oprócz tej obowiązkowej Akcji gracz może wykonać akcję Rozbicia Obozu.
Gracz może także Rekrutować nową Postać.
Te dwie fazy są opcjonalne: każda z nich może zostać wykonana w dowolnym momencie podczas tury gracza, przed lub po akcji obowiązkowej, ale nigdy równocześnie z nią."
No chyba masz racjęromeck pisze:Przykładowo w fazie akcji zagrywam kartę ze wsparciem 2. Czyli wykonuję dwie akcje. I pomiędzy jedną a drugą stawiam obóz albo rekrutuję. Może o to chodzi?
No tak, dla chcącego nic trudnegoromeck pisze: Inna sytuacja niedozwolona: zagrywam kartę, np. Drwala ze wsparciem dwa. Mam do wzięcia np. łącznie 6 drewien (2x3). Ale jak wezmę wszystkie, to będzie opóźnienie, bo to moja ostatnia karta przed obozem. Co robię? Biorę trzy drewna (pierwsza akcja), rozbijam obóz (żadnych opóźnień) i biorę pozostałe trzy (druga akcja).I właściwie to nawet można by tak zrobić w ramach jednej akcji (biorę dwa drewienka, rozbijam obóz, biorę trzecie drewienko). Ludzie potrafią kombinować. A potem mówią, że "co nie jest zabronione, to jest dozwolone".
I stąd takie zapisy w instrukcji.
wiem wiem, robiłem tak tylko wtedy gdy nie miałem łodzi na towary i wolałem wydać np. 3 nadmiarowe i wziąć kartę (mniejsze zło) która pomogła mi w kolejnej rundzie:)romeck pisze:Wolno Ci rekrutować przed lub po fazie akcji. Jeśli skończyłeś akcję, i jeszcze w swojej kolejce nie rekrutowałeś, to jak najbardziej mogłeś rekrutować przed rozbiciem obozu. Z tym, że wtedy masz na pewno opóźnienie przy rozbiciu obozu bo ta karta zarekrutowana zostanie Ci na ręku (jedna karta może przed tym ochronić, ale to szczegół)
Czyli wszystko jasne, dziękiromeck pisze:Nie wolno Ci natomiast rekrutować w czasie lub pomiędzy akcjami (przy wsparciu większym niż 1). Inna sytuacja niedozwolona: zagrywam kartę, np. Drwala ze wsparciem dwa. Mam do wzięcia np. łącznie 6 drewien (2x3). Ale jak wezmę wszystkie, to będzie opóźnienie, bo to moja ostatnia karta przed obozem. Co robię? Biorę trzy drewna (pierwsza akcja), rozbijam obóz (żadnych opóźnień) i biorę pozostałe trzy (druga akcja).I właściwie to nawet można by tak zrobić w ramach jednej akcji (biorę dwa drewienka, rozbijam obóz, biorę trzecie drewienko).
Obóz nie, ale Zwiadowca może się cofnąć w wyniku opóźnienia podczas rozbijania obozu.Jabol pisze:1. Po co w zasadzie są pola rzeki za Saint Louis skoro obozowiska nigdy nie przesuwają się do tyłu? (strona 6 w instrukcji "Obóz nigdy nie posuwa się na Szlaku w tył")
Umknął Ci, bo to jest dokładnie opisane w zasadach ruchu Zwiadowcy. Jeśli na koniec ruchu (całego ruchu, czyli np. jeśli zagrywasz Dowódcę ze wsparciem 3, to na koniec trzeciej akcji) Zwiadowca znajdzie się na polu zajmowanym przez innego Zwiadowcę, to przesuwa się na kolejne pole (wyprzedza go). Nawet, jeśli zmusi go to do przejścia z rzeki w góry, albo na odwrót. W szczególnym przypadku Zwiadowca może w ten sposób przeskoczyć o kilka pól, jeśli kilku graczy ma na kolejnych polach swych Zwiadowców (nazywamy to "skakaniem po łebkach"Jabol pisze:2. Czy jeśli przy swoim ruchu, przesunę swojego zwiadowcę tak, że skończy on ruch na polu na którym jest już inny zwiadowca, to czy kończę swoją turę za nim czy przed nim? (domyślam się oczywiście że za nim, ale w instrukcji nie znalazłem odpowiedniego zapisu albo mi umknął).
Żadna karta nie działa sama z siebie. Musi mieć wsparcie jakiejś innej karty, albo co najmniej jednego Indianina. Do instrukcji marsz - przeczytałeś ją tylko na wyrywki.Jabol pisze:3. Czy każda karta musi być wsparta jakąś siłą? Czy np. przy karcie numer 16 lub 17 też muszę dołożyć jakąś kartę lub indianina czy po prostu działa ona sama z siebie?
Tak jak piszesz, ale pamiętać należy o tym, że nie można pozyskanych surowców z jednej akcji użyć do wykonania kolejnej. Czyli przykładowo nie można używając Sacagawei wziąć dwa drewna, a następnie te dwa drewna przetworzyć na canoe. Niektórzy uważają, że jest to (za) silna karta. Ale też jest droga - kosztuje 3 ekwipunki. Ja wcale tak chętnie z niej nie korzystam.Jabol pisze:4. Czy karta numer 53 - Sacagawea - pozwala na skorzystanie z trzech różnych, dowolnych pól z wioski w sytuacji gdy wesprę tę kartę siłą równą 3? Jeśli tak, to czy karta ta nie jest trochę przesadzona? Bo normalnie musiałbym aż 3 tury poświęcić aby wysłać indian do tych miejsc a tu wszystko za jednym razem...
Ale czy po rozbiciu obozu zwiadowca nie wraca do niego automatycznie?romeck pisze:Obóz nie, ale Zwiadowca może się cofnąć w wyniku opóźnienia podczas rozbijania obozu.Jabol pisze:1. Po co w zasadzie są pola rzeki za Saint Louis skoro obozowiska nigdy nie przesuwają się do tyłu? (strona 6 w instrukcji "Obóz nigdy nie posuwa się na Szlaku w tył")
O tym akurat pamiętaliśmy. A więc tak czy siak, karta ta jest strasznie mocna.Tak jak piszesz, ale pamiętać należy o tym, że nie można pozyskanych surowców z jednej akcji użyć do wykonania kolejnej.
Dla mnie opis tych postaci (37/38) jest jasny i jednoznaczny. Kluczowy w nich jest skrót "np.", którego ludzie zdają się nie zauważać. Może lepiej byłoby napisać "Aktywując Postać 3 razy możesz np. otrzymać 2 Futra, 1 Żywność i 4 Drewna (w zależności od liczby odpowiednich symboli na kartach w twoim obszarze gry i sąsiadów)".Veridiana pisze:Tak, karty z surowcami zastępuje te podstawowe do ich zbierania. to już było gdzieś omawiane. Zamiast "1" powinno być "raz", zamiast "2" "dwa razy" itp.
Bo na ilustracji pokazana jest zarówno karta zagrana jako akcja a także karta ją wspierająca.Karta 45 działa tak, jak napisałeś. Odkryte to odkryte. czemu ilustracja niby mówi co innego?
Czyli załóżmy, że mam taką hipotetyczną sytuację. Obóz ma rozbity gdzieś w połowie rzeki, zwiadowca jest pięć pól przed nim i decyduję się rozbić nowy obóz. Jednak z powodu wszystkich opóźniej muszę cofnąć zwiadowcę aż o 8 pól. Rozumiem że w tej sytuacji obóz zostaje w tym miejscu w którym był (bo obóz nigdy się nie cofa) ale zwiadowca zostaje przesunięty o 3 pola za obóz i to jest teraz jego nowa pozycja na torze?Co do zwiadowcy i obozu: to nie zwiadowca przenosi się za obozem, tylko obóz za zwiadowcą. Jeśli zwiadowca się cofnął na rzece, to musi nadgonić te stracone pola, aby wyprzedzić znowu obóz i pozwolić mu się posunąć do przodu.
No bo karta nie może być zagrana bez wsparcia, dlatego tak jest pokazana.Jabol pisze:Bo na ilustracji pokazana jest zarówno karta zagrana jako akcja a także karta ją wspierająca.
Dokładnie tak.Jabol pisze:Czyli załóżmy, że mam taką hipotetyczną sytuację. Obóz ma rozbity gdzieś w połowie rzeki, zwiadowca jest pięć pól przed nim i decyduję się rozbić nowy obóz. Jednak z powodu wszystkich opóźniej muszę cofnąć zwiadowcę aż o 8 pól. Rozumiem że w tej sytuacji obóz zostaje w tym miejscu w którym był (bo obóz nigdy się nie cofa) ale zwiadowca zostaje przesunięty o 3 pola za obóz i to jest teraz jego nowa pozycja na torze?
Źle. Twój obszar gry, to wszystkie karty zagrane przez Ciebie i leżące przed Tobą (karty zagrane oczywiście ze wsparciem). Analogicznie obszar gry innego gracza, to wszystkie zagrane przez niego karty i leżące przed nim. Wszystkie, czyli od ostatniego rozbicia obozu. Czyli gdy rozbijasz obóz, opróżniasz swój obszar gry. Przy zliczaniu symboli surowców podczas zagrywania kart (np. Drwala) liczą się symbole na wszystkich kartach (zagranych oraz tych co je wspierają) w Twoim obszarze gry i odpowiednich sąsiadów.krupnik86 pisze: 1. Czy obszar gry graczy to karty wyłożone na stół tylko w bieżącej rundzie czy wszystkich poprzednich od ostatniego rozbicia obozu? Pytam w kontekście zliczenia symboli na kartach podczas akcji zbierania zasobów. Domyślam się, że liczy się tylko symbole z kart zagranych w bieżącej rundzie.
Zgadza się, nie wracają. Pozbywasz się takiej karty na stałe. Podczas rozbijania obozu wracają na rękę tylko karty leżące w Twoim obszarze gry.krupnik86 pisze: 2. Gdy użyję karty z ręki w celu zmniejszenia kosztu rekrutacji nowej postaci instrukcja mówi: odrzuć tę kartę na oddzielny stos obok planszy. Rozumiem, że te karty nie wracają już do gry (w akcji rozbijania obozu)?