Nehemiah
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Nehemiah
Za zasłonkę
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.pionkolandia.pl
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
-
- Posty: 1042
- Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Nehemiah
Nie jestem co do tego taki pewien, wyraźnie jest pogrubione słowo odrzucić. Ja grałem, że nie wraca do gry.
edit: rozmawiałem z Wookiem i źle grałem :/
edit: rozmawiałem z Wookiem i źle grałem :/
Ostatnio zmieniony 05 maja 2014, 17:48 przez powermilk, łącznie zmieniany 1 raz.
Nehemiah
Za każdym razem kiedy grałem w prototyp znaczniki zawsze wracały do gracza za zasłonkę. Chyba, że Witold Janik w etapie pisania instrukcji cos zmienił.
Nie ma sensu odrzucanie znaczników. Dlaczego gracz który najlepiej buduje w danej planszy miałby ponieść karę do końca gry i mieć mniej znaczników. Jest to pewne ze zabraknie mu do punktowania w III etapie.
Nie ma sensu odrzucanie znaczników. Dlaczego gracz który najlepiej buduje w danej planszy miałby ponieść karę do końca gry i mieć mniej znaczników. Jest to pewne ze zabraknie mu do punktowania w III etapie.
Ostatnio zmieniony 15 gru 2014, 23:59 przez Slavko, łącznie zmieniany 1 raz.
http://www.pionkolandia.pl
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
Nehemiah
Na stronie Powermilk pojawiła się recenzja gry Nehemiasz http://www.powermilk.pl/2014/05/nehemia ... z.html?m=1
Ponieważ autor szczegółowo ustosunkował się do moich wcześniejszych spostrzeżeń (za co bardzo mu dziękuje) chciałem dorzucić jeszcze kilka swoich refleksji do tego co przeczytałem. Oto one:
Dzięki za świetna recenzje w większości pokrywa sie ona z moimi wcześniejszymi spostrzezeniami. Co do kwesti spornych powiem Ci, że zależą one od danej rozgrywki i od graczy. Tego nie uwzględnileś w recenzji. Mam to przyjemność, że moge testować gry w bardzo szerokim gronie graczy.
Szczerze mówiąc mam wrażenie że Łukasz Woźniak pewnych rzeczy nie przewidział. Chodzi mi o dziwaczne zachowania graczy w czasie rozgrywki. Nieszablonowe pomysły i rozwiązania, ktore stosują.
Podstawowym założeniem przy konstruowaniu gier jest to, że musimy przewidzieć nieszablonowe rozgrywki. Przewidzieć pewne schematy, których szuka gracz, aby wygrać. Nie ma możliwości zbadania tego bez testów i obserwacji. Może tego tu zabrakło? Pytanie zostawiam otwarte. Dla mnie wzorem projektowania gier jest Antoine Bauza, który podczas testów stoi z boku obeserwuje graczy i robi zapiski w zeszycie. Opisuje każdy najdrobniejszy ruch, dziwaczne zagrywki, rozwiązania. Nieraz z jednej gry ma zapis na kilku kartach A4. Tak ostatnio pracował w Gdańsku nad grą Sinbad nad którą notabene pracuje już 4 rok. Tu w grze Nechemiasz zabrakło tego. Jeżeli ktoś gra okazjonalnie to jest ok, nie zobaczy błędów, ale geek wychwyci to po kilku rozgrywkach, że coś nie hula i jest nie tak. Dlatego miedzy innymi moja ostra ocena. Nie ma miejsca w Polsce na wydawanie takich gier z takimi błędami. Płacę za dany tytuł dlatego wymagam, że dostanę dobry towar bez błędów.
Wracając do Nehemiasza i powiem, że miałem takie rozgrywki nieszablonowe. Raz wszyscy rzucili się na karty bram. Wykupili je wszystkie i uwierzci, że sie dało. Ten kto sie dobrze ustawił w 3 etapie kupił 2 karty za 4 punkty i wygrał. Zdobycie 8 punktów przez kogoś jest nie do odrobienia w tej grze.
Twoje wyliczenia co do ilości pozyskania drewna i złota nie mają sensu. Tak zapewne wyliczał to autor. W moich grach złoto łatwiej zdobyć, ponieważ otrzymujemy je od innych graczy. Także wszystko się rownoważy. Dlatego nie pisz, że bezsensem jest płacić komuś za skorzystanie z jego pracownika że jest to mało opłacalne. Ja bynajmniej bardzo często korzystam z pracownikow innych graczy ponieważ mi się to opłaca. Wiecej zyskuje. Dlatego wsród moich gracz cenniejszym surowcem jest drewno. To jest złe założenie autora gry, że nie docenił pomysłowości graczy i tak to zaprojektował, że uznał z góry, że złoto jest cenniejsze, a wcale tak nie jest. Powtórzę to jeszcze raz w moich grach drewno jest cenniejsze i basta.
Jeżeli chodzi o znaczniki to ilość ich użycia zależy od ułożenia kart na stole. Karty specjalne dają takie kombinacje, że uwierz mi może zabraknąć znaczników i od połowy 3 etapu przerzucamy bezsensownie znacznikami miedzy planszami nie mogąc nigdzie uzyskać przewagi.
Gra ma ogromny potecjał, bardzo ją lubię, ale tylko z moimi zaproponowanymi zmianami. Uwierz mi, że moi gracze to bardzo doceniają i dopiero teraz gra hula jak trzeba. Dlatego moja ocena jest nieco wyższa niż twoja. Z moimi zmianami daje tej grze 8,5.
Ponieważ autor szczegółowo ustosunkował się do moich wcześniejszych spostrzeżeń (za co bardzo mu dziękuje) chciałem dorzucić jeszcze kilka swoich refleksji do tego co przeczytałem. Oto one:
Dzięki za świetna recenzje w większości pokrywa sie ona z moimi wcześniejszymi spostrzezeniami. Co do kwesti spornych powiem Ci, że zależą one od danej rozgrywki i od graczy. Tego nie uwzględnileś w recenzji. Mam to przyjemność, że moge testować gry w bardzo szerokim gronie graczy.
Szczerze mówiąc mam wrażenie że Łukasz Woźniak pewnych rzeczy nie przewidział. Chodzi mi o dziwaczne zachowania graczy w czasie rozgrywki. Nieszablonowe pomysły i rozwiązania, ktore stosują.
Podstawowym założeniem przy konstruowaniu gier jest to, że musimy przewidzieć nieszablonowe rozgrywki. Przewidzieć pewne schematy, których szuka gracz, aby wygrać. Nie ma możliwości zbadania tego bez testów i obserwacji. Może tego tu zabrakło? Pytanie zostawiam otwarte. Dla mnie wzorem projektowania gier jest Antoine Bauza, który podczas testów stoi z boku obeserwuje graczy i robi zapiski w zeszycie. Opisuje każdy najdrobniejszy ruch, dziwaczne zagrywki, rozwiązania. Nieraz z jednej gry ma zapis na kilku kartach A4. Tak ostatnio pracował w Gdańsku nad grą Sinbad nad którą notabene pracuje już 4 rok. Tu w grze Nechemiasz zabrakło tego. Jeżeli ktoś gra okazjonalnie to jest ok, nie zobaczy błędów, ale geek wychwyci to po kilku rozgrywkach, że coś nie hula i jest nie tak. Dlatego miedzy innymi moja ostra ocena. Nie ma miejsca w Polsce na wydawanie takich gier z takimi błędami. Płacę za dany tytuł dlatego wymagam, że dostanę dobry towar bez błędów.
Wracając do Nehemiasza i powiem, że miałem takie rozgrywki nieszablonowe. Raz wszyscy rzucili się na karty bram. Wykupili je wszystkie i uwierzci, że sie dało. Ten kto sie dobrze ustawił w 3 etapie kupił 2 karty za 4 punkty i wygrał. Zdobycie 8 punktów przez kogoś jest nie do odrobienia w tej grze.
Twoje wyliczenia co do ilości pozyskania drewna i złota nie mają sensu. Tak zapewne wyliczał to autor. W moich grach złoto łatwiej zdobyć, ponieważ otrzymujemy je od innych graczy. Także wszystko się rownoważy. Dlatego nie pisz, że bezsensem jest płacić komuś za skorzystanie z jego pracownika że jest to mało opłacalne. Ja bynajmniej bardzo często korzystam z pracownikow innych graczy ponieważ mi się to opłaca. Wiecej zyskuje. Dlatego wsród moich gracz cenniejszym surowcem jest drewno. To jest złe założenie autora gry, że nie docenił pomysłowości graczy i tak to zaprojektował, że uznał z góry, że złoto jest cenniejsze, a wcale tak nie jest. Powtórzę to jeszcze raz w moich grach drewno jest cenniejsze i basta.
Jeżeli chodzi o znaczniki to ilość ich użycia zależy od ułożenia kart na stole. Karty specjalne dają takie kombinacje, że uwierz mi może zabraknąć znaczników i od połowy 3 etapu przerzucamy bezsensownie znacznikami miedzy planszami nie mogąc nigdzie uzyskać przewagi.
Gra ma ogromny potecjał, bardzo ją lubię, ale tylko z moimi zaproponowanymi zmianami. Uwierz mi, że moi gracze to bardzo doceniają i dopiero teraz gra hula jak trzeba. Dlatego moja ocena jest nieco wyższa niż twoja. Z moimi zmianami daje tej grze 8,5.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2014, 00:00 przez Slavko, łącznie zmieniany 1 raz.
http://www.pionkolandia.pl
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
- kwiatosz
- Posty: 7899
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Nehemiah
Dorzucę może od siebie, że chowanie za zasłonkę elementów, których jest 11, a liczba wystawionych jest jawna, jest zupełnie daremne 

Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Re: Nehemiah
Jeżeli chodzi o znaczniki to masz rację. Zasłonki bardziej służą do ukrywania drewna i złota.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.pionkolandia.pl
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
https://www.facebook.com/pionkolandia
Zajmuje się promowaniem planszówek w edukacji. Prowadzę Klub Pionkolandia w Sztumie.
Można mnie spotkać na różnych konwentach, turniejach, szkoleniach w całej Polsce.
Moja kolekcja!
-
- Posty: 426
- Rejestracja: 15 sty 2014, 15:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 7 times
Re: Nehemiah
nie zgodzę się z tym fragmentem:
w naszych rozgrywkach zwykle większość gry opiera się na pomysłowym wykorzystaniu wyczerpanych robotników powyżej a przypadki kiedy się tego nie robi to zwykle jak komuś brakuje zasobów (monet lub drewna). i przychylam się do opinii Slavko, że drewno w czasie gry jest przeważnie cenniejsze od złota."Oczywiście złoto można zdobyć, gdy ktoś wykorzystuje naszą kartę pracy, ale szczerze mówiąc tracenie kasy na rzecz kogoś, nie jest nikomu na rękę i robi się to w ostateczności."
- kwiatosz
- Posty: 7899
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Nehemiah
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania recenzji Nehemiasza w Gradaniu ZnadPlanszy 

Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- for2players
- Posty: 896
- Rejestracja: 06 sie 2013, 17:43
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Been thanked: 27 times
- Kontakt:
Re: Nehemiah
Oto nasza recenzja gry Nehemiasz.
PS: często tu nie zaglądamy, więc wszelkiego rodzaju komentarze mile widziane na stronie.
PS: często tu nie zaglądamy, więc wszelkiego rodzaju komentarze mile widziane na stronie.
Znajdź nas na: NASZA STRONA, FACEBOOK
Re: Nehemiah
W 443 odcinku podcastu Garrett's Games and Geekiness pojawiła się bardzo pochlebna recenzja gry: LINK
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
- eventide
- Posty: 186
- Rejestracja: 12 gru 2011, 14:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 18 times
Re: Nehemiah
Hej,
A ja się chciałbym upewnić, czy w grze 2-osobowej każdy gracz dostaje 6 swoich robotników i 6 neutralnych. Liczba robotników własnych nie jest podana wprost i wynika z dedycji opisu przygotowania.
P.S. Też mi się wydaje, że karty bram powinny być tasowane. A poza tym, jeśli mają być nietasowane, to po co mają być zakryte, skoro i tak wiadomo, ile jakich jest i kto ile już wziął...
A ja się chciałbym upewnić, czy w grze 2-osobowej każdy gracz dostaje 6 swoich robotników i 6 neutralnych. Liczba robotników własnych nie jest podana wprost i wynika z dedycji opisu przygotowania.
P.S. Też mi się wydaje, że karty bram powinny być tasowane. A poza tym, jeśli mają być nietasowane, to po co mają być zakryte, skoro i tak wiadomo, ile jakich jest i kto ile już wziął...