Civolution (S. Feld)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
buzzardpl
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2018, 06:22
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: buzzardpl »

Ja jestem w tej grze zakochany.
Gram na razie solo, wcześniej na TTS, a teraz w "realu".
Automa działa sprawnie, jedynie prokreacja i migracja z początku sprawia trochę problemów i wykonywanie jej trochę odrywa od naszych akcji.
TTS ma przewagę, bo automatyczne rozkładanie planszy, elementów, tasowanie kart, a także podliczanie punktów to duża oszczędność czasu.
Rozłożenie Civolutiona od zera to 15 minut. Tylko trochę mniej jeśli robimy przygotowanie do kolejnej gry po zakończonej poprzedniej. Jest sporo do zrobienia - potasować z 8 decków kart, ściągnąć całą planszę terenów i wszystkie okrągłe obszary, wszystkie znaczniki surowców i zaślepki 3+ graczy, czipy itd, a potem rozlosować i rozłozyc to na nowo.
Ale obcowanie z tą grą jest dla mnie bardzo miłe i na razie wolę wersję fizyczną. Jest elegancko wykonana, przejrzyście, laboratoryjnie.
A małe kosteczki i meepelki na tle wielkiej konsoli jakoś tak się idealnie komponują. Kwesia gustu - oczywiście.

Wcześniej sporadycznie grałem solo, i najczęściej w Eldritch Horror, czasem Terraformację Marsa. EH zawsze mnie wymęczył. W TM jakoś bez emocji i chęci szybkiej powtórki.

Civolution ma podobno "długą krzywą nauki". No i co mogę powiedzieć po 40 rozgrywkach? Czy to potwierdzę na sobie? Chyba tak.
Po 10 rozgrywkach (easy) : 9-1 dla automy (średnia 225 vs 200 ja)
Po kolejnych 10: 8-2 dla automy (234 vs 203 ja)
Po kolejnych 10: 5-5 remis (228 vs 216 ja)
Po kolejnych 10: 8-2 dla mnie (217 vs 230 ja)
Mój rekord 258 pkt. I ciągle nie wiem jak gracze wyciągają 350.

Gra nadal mnie nie nudzi. Ciągle widze nowe karty, nowe układy celów i mapy, obieram nowe strategie, eksperymentuje.
Wciąga mnie kombinowanie jak wypełnić te cele, które sobie obrałem, pokonać przeszkody jakie po drodze napotkam, zminimalizować liczbę akcji aby coś zrobić. Jednocześnie ta gra nie męczy mnie. Drugi gracz (automa) przeszkadza symbolicznie, a losowość gry jest na akceptowalnym dla mnie poziomie, kolejnym problemem do rozwiązania. Rozgrywka z żywymi graczami dopiero przede mną, ale obowiązkowo kazałem im oglądnąć lub przeczytać instrukcję, bo za dużo tego na raz do nauki, a czasu zawsze mało na grę.
Jednak żywy gracz to raczej będzie przyjemne towarzystwo, niż konkurencja, gra jest raczej mocno pasjansowa. No ale zobaczymy, jeszcze tego nie sprawdziłem.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1650
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: ChlastBatem »

Czy ktoś już otworzył i zagrał w polską wersję od Rebela? Są jakieś błędy albo problemy jakościowe?
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2405
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 76 times
Been thanked: 106 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: karawanken »

ChlastBatem pisze: 19 kwie 2025, 09:15 Czy ktoś już otworzył i zagrał w polską wersję od Rebela? Są jakieś błędy albo problemy jakościowe?
Ja zagrałem wczoraj. Pierwsza gra pana Felda w jaka zagrałem z życiu. Ciężko to ogarnąć za pierwszym razem. Nie zauważyłem żadnych błędów (ale nie jestem niestety miarodajny bo swoich błędów też nie widzę). Jakościowo na najwyższym poziomie
maniujordan23
Posty: 6
Rejestracja: 24 lut 2020, 18:32
Been thanked: 4 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: maniujordan23 »

Hej. Jestem już po kilkunastu partiach - tylko 2 osobowych, ale nadal gra się bardzo przyjemnie. Jedynym minusem jest słabszy dostęp do większej ilości surowców, ale wtedy bardzo pomocna jest akcja TRADE :wink: .
Bardzo fajnym rozwiązaniem jest draft kart w trybie zaawansowanym gdzie można już na starcie dobrać je tak, żeby od pierwszych tur fajnie rozkręcać naszą konsolę.
Losowość występuje i jest przeogromna, ale mamy tyle narzędzi, żeby ją kontrolować, że mi ona nie przeszkadza, Oczywiście jeśli ktoś liczy na to, że zawsze rzuci 6-oma lub 9-oma kostkami dokładnie tak jakby chciał, bez wcześniejszego przygotowania się na to - może się sfrustrować. To tak jak w Zamkach Burgundii, spróbuj nie mieć pracowników a możesz się pożegnać z dobrym wynikiem.
I to jest właśnie piękno tej gry, autor wysypuje z worka gigantyczny miszmasz, a Ty mając do dyspozycji ogrom akcji, starasz się jakoś w tym odnaleźć i wycisnąć ile się da.
Jedyną OP akcją jaką do tej pory zauważyłem jest eksploracja, która na II i III poziomie potrafi mocno zapunktować .
Niestety jakość wykonania żetonów surowców i punktów widokowych jest słaba, od ciągłego odwracania odkleja się wierzchnia warstwa papieru - tu bym z chęcią zobaczył akrylowe płytki.
Słyszałem zarzut, że gra nie jest epicka - zgoda, ale ja raczej nie tego oczekuje po euro sucharze.
Póki co gra mi się nie nudzi, ale z chęcią sprawdzę jak się będzie grało na większą liczbę osób - chociaż na 4 graczy obawiam się, że czas rozgrywki może być problematyczny. I tu niestety jest kolejny minus - spokojnie grając wychodzi ok 1h na gracza w porywach do 1h 20m, może i da się zejść poniżej, ale mi się jeszcze nie udało .
Jeśli zamierzacie komuś pokazać i wytłumaczyć Civolution, polecam im obejrzeć najpierw Barolka i Gandalfa oraz Gram Zielonymi - wtedy nie powinno być problemów, resztę wątpliwości rozwieje rewelacyjna instrukcja.
buzzardpl
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2018, 06:22
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: buzzardpl »

Słaby dostęp do surowców (podobnie jak słabe rzuty kostek) można także usprawnić.
Oprócz handlu, można ulepszyć produkcję, ulepszyć transport (to na III poz. + 2 łódki potrafi zdziałać cuda). Ulepszyć eksplorację (lucky find x2), osiedlić się przy grotach, zbudować kilofy/łopaty/dynamit/alchemia/dźwigi/liny i inne ulepszające aspekt zdobywania surowców karty, ulepszyć akcje zagrywania kart, aby kosztowały mniej.
Jest masa możliwości i tylko trzeba to dobrze skalkulować, aby inwestycja w te ulepszenia się zwróciła w postaci punktów.

PS. Wykręciłem nowy osobisty rekord 270pkt ;) główna siła położona była na kartę Rytuały (5pkt za każde zgromadzenie 3 plemion na jednym terytorium na koniec ery). Przydał się też mocno Handel ulepszony kartą +2 złota sprzedaż metalicznych surowców. Nie udało mi sie nawet obrócić żetonu punktacji x7 na konsoli, i wyjątkowo nie podeszły czipy celów, zrealizowałem 1. Na pewno zapunktowały też same plemiona i terytoria.
Awatar użytkownika
Board Games Dev
Posty: 134
Rejestracja: 18 maja 2023, 11:38
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 14 times
Been thanked: 31 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: Board Games Dev »

Jestem po 6 grach, 1x w 2os i 5x solo

Pierwsza gra: 250pkt
Ostatnie 3 gry 320-360pkt

Oczywiście skusiłem się na najcięższą grę Felda jako fan Zamków z Burgundii. Po pierwszej grze czułem niesmak, gra mi się nie podobała, jakoś tak skończyła się za szybko, a już na pewno tematycznie bo postępu cywilizacji tu nie czuć. Klimatycznie bardziej to przypomina grę komputerową Spore (pozdro dla tych co pamiętają), chodzisz na oślep, dostajesz lekkie modyfikacje, cele i może postawisz parę budynków.

Udało mi się relatywnie szybko zauważyć co w tej grze daje najwięcej punktów: instalację kart i flip kafelków rzędów 4/5, jak trafi się dobry scoring pod to z żetonów to da się wykręcić 350, inaczej 300 pkt pod koniec gry.

No i tu pojawia się lekki problem i pytanie, jak wgl to możliwe zrobić to wszystko, czytałem na bgg o strategiach na masę dziwne kombosy kart, mnożenie, handel, lucky findy i może to tylko pech, ale nie byłem wstanie tego nigdy zreplikować. Jedyny sposób który co grę dla mnie działa to niestety (albo stety) robienie wszystkiego w mojej mocy by zmaksymalizować moje tury / aktywację modułów tak aby robiły więcej niż jedną rzecz. Moduły które nie potrafią tego robić uznaje za pułapkę i uważam je za useless. W grze dostajesz około 40 aktywacji modułów, używanie ich rozważnie jest na wagę złota. Potrzebujesz surowców? Może zamiast produkcji lepiej użyć migracji albo budowy łodzi. Potrzebujesz kości na moduł? Zrób wcześniej reset zamiast go tylko opóźniać Snem albo Planowaniem.

Strategia:
- zbudowanie 3 budynków ASAP
- instalacja 5 niebieskich kart za darmo
- flip kafli rzędów 4 oraz 5

Konsola:
- cele od razu zaczynam na rzędzie 3, nigdy niżej
- brązowe ulepszenia są najdroższe, nigdy nie robię ich więcej niż 2 na grę
- warto łapać ulepszenia ewolucji pod koniec gry: niebieskie, żółte karty i złote chipy bardzo szybko się instaluje
- pod koniec gry ogólnie mam zainstalowanych 6 celów, 4-5 dochodów, 2 złote chipy, 10+ kart (łącznie około 20 miejsc w konsoli)

Najsilniejsza ulepszenia modułów:
- 6 pomysłów zamiast 3 (nie da się grać bez tego)
- 2 budynki zamiast 1
- 2 instalacje / 1 tańsza zamiast 1 zwykłej instalacji
- dobranie 2 kart zamiast 1

Ulepszając każdy tor do 2 poziomu można wykonać te 5 ulepszeń jako że żaden z modułów nie koliduje wartościami kostek że sobą, złoto! Tego czego się nie uda, szybko nadrobisz celami.

Najsłabsze moduły których praktycznie nigdy nie używam:
- Planowanie dla 2 skupienia
- Sen (skupienie/2 pomysły)
- 3 pomysły

Do zbudowania 3 budynków potrzebujesz 7 surowców, z odpowiednimi ulepszeniami może to być 4-5 surowców, z 2 surowcami potrzebnymi do budowy można zacząć grę (1 startowy, 1 lucky find), pozostałe surowce najlepiej znaleźć budując łódź, najlepiej na wyspie która ma już 1 build site.

3 budynki dają łącznie 3 income chipy, ale również sprawiają że każda niebieska karta z ulepszeniem tańszej instalacji jest darmowa. Pozwala to na zainstalowanie 5ciu niebieskich kart w połowie gry które bardzo często dają progress na trackach co ulepsza ogromną ilość twoich pozostałych modułów, które dadzą ci możliwość odwrócenia kafelków 4 i 5 rzędu do końca gry. Nie znalazłem jeszcze innego sposobu który pozwala w tej grze aż tak się rozpędzić, w każdej grze trochę inaczej będzie trzeba podejść do tego ale cel jest zawsze ten sam.

Co teraz sądzę o tej grze?
Wciąż nie podoba mi się ilość chaosu która jest w tej grze, losowość kostek to najmniejszy problem. Brak dobrych kart, celów, eksploracji mogą spowolnić cię w wyścigu do końca gry porządniej niż rzuty kostką. Gram w taki sposób by zminimalizować tą losowość (duże mielenie decku, surowce z łodzi etc), nie podoba mi się ani fakt że jestem "zmuszany" do tej strategii ani alternatywa gdzie jesteś na łasce losowości gry.

Nie podoba mi się że parę modułów które sugerują optymalizację akcji (Sen np) są gorsze niż Reset, wszystko przez system rundy która jest zależny od innych graczy. Nie opłaca się marnować tury na ulepszenie następnej, bo gra ma limitowaną ilość tur, 0 czasu na oddech. Tylko aktywacja po 6 pomysłów na sens bo ulepsza średnio 3 przyszłe tury zamiast 1.

Kolejny żart to fakt że jak się dogadasz w grze 2 osobowej można grać w nieskończoność jak będzie robić nieskończoność aktywacji modułu planowania :lol: faktycznie sandbox

Finalny werdykt: 7.5/10
+ mózgożer
+ insert
+ fajne pomysły: tor Agera, konsola, system akcji
- losowość
- czas gry
- poczucie budowy cywilizacji
- wysoka frustracja
buzzardpl
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2018, 06:22
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: buzzardpl »

To bardzo ciekawe i aż niewiarygodny jest dla mnie taki wynik i to przy pierwszych grach. Aż przechodzi mi przez myśl, czy że gdzieś błędnie zinterpretowałeś jakieś zasady , np. tej łódki. j/k
Podczas moich gier nieraz próbowałem iść też tą drogą, ale wychodziło to tak, że całą grę budowałem te osady i niewiele więcej.

A co z celami każdej ery i końcowych? Na których się skupiasz?
Może jakiś game report w skrócie jakiejś rozgrywki 350 pkt ? :)
Jez_Anaszpan
Posty: 54
Rejestracja: 18 paź 2024, 08:38
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: Jez_Anaszpan »

Board Games Dev pisze: 24 kwie 2025, 03:26
Kolejny żart to fakt że jak się dogadasz w grze 2 osobowej można grać w nieskończoność jak będzie robić nieskończoność aktywacji modułu planowania :lol: faktycznie sandbox
Też to ostatnio zauważyłem, że mając jeden pomysł i kość "3" i "4" można się zapętlić przy pomocy Planowania. Ale przecież przeciwnicy cisną do przodu, robią "resety" więc bez sensu całą grę zbierać znaczniki planowania :D
Awatar użytkownika
Board Games Dev
Posty: 134
Rejestracja: 18 maja 2023, 11:38
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 14 times
Been thanked: 31 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: Board Games Dev »

buzzardpl pisze: 24 kwie 2025, 06:38 A co z celami każdej ery i końcowych? Na których się skupiasz?
Może jakiś game report w skrócie jakiejś rozgrywki 350 pkt ? :)
Staram się na nich skupić ale nie zmieniają głównej strategii pod budowę. Większość celi i tak ci da trochę punktów bo zaczynasz grę z 2x terenami, 2x plemionami, 2x mutacjami jakby takie się trafiły w 1/2 erze.

Niebieskie karty głównie służą do chodzenia po trackach, jak uda ci się pierwszą wcisnąć niskim kosztem to masz w 1 erze 10-20 punktów za darmo, bez pivotu strategii. Pod koniec gry, z trackerów wychodzi 40-60 punktów, pewnie więcej niż ktokolwiek inny (zakładając że masz najwięcej na tym/tych punktujących 2x.

Kryształki i mutację na ogół dobrze scoruje, wybudowanie 4 budynków daje ich sporo, pewnie też udało się zgarnąć ekstra mutacje z kart.

Zazwyczaj kończę grę z 2-4 plemionami / małą ilością kontrolowanych regionów. W zależności czy/kiedy one scorują to wynik jest mniejszy o te 20-30 ale wciąż powyżej 300.

----

Jak będę grać następnym razem to postaram się zrobić screenshot konsoli (na TTS wygodnie się gra z botem używając https://brdgm.me/civolution/#/)
feniks_ciapek
Posty: 2414
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 1057 times

Re: Civolution (S. Feld)

Post autor: feniks_ciapek »

Też jestem ciekaw tego jak np. można Asap wybudować 3 budynki, skoro potrzebne są do tego znalezione miejsca do budowy, zasoby oraz sąsiedztwo z polem budowy, ale może po prostu czegoś nie ogarniam :)
ODPOWIEDZ