Hyperborea (Andrea Chiarvesio, Pierluca Zizzi)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Hyperborea

Post autor: mig »

Pierwsza partia, 5 osób, wariant średni. Czas: około 2godziny + tłumaczenie zasad.
Bardzo fajna gra. Mechanizm z kostkami sprawdza sie bardzo dobrze. Świetne możliwości zarządzania kostkami i decydowania jak przewijać go jak najszybciej. Wykonanie super. Wprawdzie pierwsza gra była mocno chaotyczna ale raczej wszyscy byli zadowoleni.
Nie uzywalismy FAQ ani erraty, wiec troche rzeczy było niejasnych. Instrukcja na pierwszy rzut oka wydaje sie kompletna ale w trakcie gry juz niekoniecznie to sie potwierdzało. jak dla nas ikony nie były zbyt intuicyjne (tzn z akcji podstawowych to pryszcz, ale na niektórych kartach to do tej pory nie wiem jak należy je rozumieć;).
Ale bilans zdecydowanie pozytywny :)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
mr.big
Posty: 331
Rejestracja: 26 kwie 2013, 13:23
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 8 times

Re: Hyperborea

Post autor: mr.big »

Zagraliśmy w składzie 3-osobowym bez cech bohaterów, tak z ciekawości.
I w sumie według mnie na dobre nam wyszło. Znikły wątpliwości jak można używać zdolności (po dłuższej przerwie ponownie trzeba szukać w instrukcji i faq).
Zrównały się szanse każdego. Postać 'budowaliśmy" tylko kartami.

Jak dla mnie bez cech lepiej.
Jeszcze tylko wprowadzimy homerula że można przed losowaniem sprawdzić jakie kostki nam pozostały w woreczku, i będzie super :D
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Hyperborea

Post autor: Fegat »

Po kilku partiach:
-cechy rasowe są super
-mam kilka wątpliwości odnośnie zasad
-gra bardzo fajna, ale chaos (chyba) nadal bardziej mi się podoba
-dobrze się skaluje!!

Największą wadą wg mnie jest punktacja na końcu. Co z tego, że wykonasz warunek skończenia gry, skoro i tak możesz przegrać...
Ponadto, aby wygrać należy rozwijać wszystko, armię, karty, VP, dominację, itp. Niestety skupienie się na konkretnej cesze nie pozwoli odnieść sukcesu.
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Hyperborea

Post autor: Rocy7 »

mig pisze:Pierwsza partia, 5 osób, wariant średni. Czas: około 2godziny + tłumaczenie zasad.
Bardzo fajna gra. Mechanizm z kostkami sprawdza sie bardzo dobrze. Świetne możliwości zarządzania kostkami i decydowania jak przewijać go jak najszybciej. Wykonanie super.
w sumie moge sie zgodzic.

Podoba mi sie budowanie silniczkow z kart technologii i różne akcje odpalane z pól planszy.

Po pierwszej partii mam 2 uwagi:
1) walka tez jest dość optymalizacyjna, co sprawia że dość mało emocjonująca.
2) szpiegostwo i niektore technologie, zwlaszcza te kosztowne, które zbyt łatwo odpalić za jego pomocą. Jest to przegiete jesli
i ktos ma kilka szpiegostw i odpali bardzo mocna technologie innego gracza pare razy.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6161
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 692 times
Been thanked: 522 times
Kontakt:

Re: Hyperborea

Post autor: pan_satyros »

Fegat pisze:
Największą wadą wg mnie jest punktacja na końcu. Co z tego, że wykonasz warunek skończenia gry, skoro i tak możesz przegrać...
Ponadto, aby wygrać należy rozwijać wszystko, armię, karty, VP, dominację, itp. Niestety skupienie się na konkretnej cesze nie pozwoli odnieść sukcesu.
Ano właśnie - oprawa Hyper jest zwodnicza. Trudno optymalizacyjną eurogrę porównywać do chaosu, gdzie wygrywamy osiągając konkretny cel.
W swojej kategorii zasady Hyper się bronią.
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Hyperborea

Post autor: Fegat »

Rocy7 pisze:
mig pisze:Pierwsza partia, 5 osób, wariant średni. Czas: około 2godziny + tłumaczenie zasad.
Bardzo fajna gra. Mechanizm z kostkami sprawdza sie bardzo dobrze. Świetne możliwości zarządzania kostkami i decydowania jak przewijać go jak najszybciej. Wykonanie super.
w sumie moge sie zgodzic.

Podoba mi sie budowanie silniczkow z kart technologii i różne akcje odpalane z pól planszy.

Po pierwszej partii mam 2 uwagi:
1) walka tez jest dość optymalizacyjna, co sprawia że dość mało emocjonująca.
2) szpiegostwo i niektore technologie, zwlaszcza te kosztowne, które zbyt łatwo odpalić za jego pomocą. Jest to przegiete jesli
i ktos ma kilka szpiegostw i odpali bardzo mocna technologie innego gracza pare razy.

OP karty:
-klonowanie
-2 nowe twierdze na początku ruchu

Mają pierwsze, robisz ekspansję po całej mapie, niepotrzebując wielu kostek na ruchy wojska. Mają drugie, okupujesz środkowy kafelek i "gg" :)

@od razu pytanie:
1. czy figurka będąca w mieście może atakować?
2. Kostki na technologiach, są usuwane na koniec tury kiedy się skorzysta z technologii, czy do renesansu stoją na tych polach i uniemożliwiają ponownego zagrania tej akcji?
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Awatar użytkownika
Bogenhafen
Posty: 113
Rejestracja: 02 lut 2013, 10:38
Lokalizacja: Katowice i okolice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Hyperborea

Post autor: Bogenhafen »

1. Nie może, zajęta jest wykopaliskami.
2. Nie ma lekko, kostki siedzą aż do resetu.

A OP to jest wyciąganie dodatkowej kostki na początku każdej tury :-P

W ogóle moim zdaniem balans w tej grze leży i kwiczy, dużo lepiej gra się mojej ekipie bez zdolności rasowych (ten, kto wymyślił żółtego powinien dostać baty, za niebieskiego tylko kopa).
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Hyperborea

Post autor: Fegat »

Wg mnie najbardziej OP jest pomarańczowy (szara kostka na pomarańczowa), wg kompanów zielony i latanie ;)
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Awatar użytkownika
Bogenhafen
Posty: 113
Rejestracja: 02 lut 2013, 10:38
Lokalizacja: Katowice i okolice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Hyperborea

Post autor: Bogenhafen »

Ciekawe, u nas pomarańczowy niczym się nie wyróżnił. Jasne, jego skill jest fajny, ale równie fajne są technologie, które wymagają szarych kostek. Zielony u nas jest na tym "średnim" poziomie - czyli jakby wszystkie rasy takie były, to byłoby dużo lepiej z grą w ogólności. Z żółtego da się zrobić potwora - wyciąganie trzech dodatkowych kostek co reset przyspiesza grę niesamowicie.

Nie wiem czy ktoś z was grał na 5+ graczy, ale przy takiej liczbie moim zdaniem gra już nie skaluje się najlepiej. Jasne, czasowo jest super, ale sytuacja na planszy zmienia się już za szybko.
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Hyperborea

Post autor: Fegat »

Jestem po partiach z osobami: 5/6 i 2. I tak jak w przypadku Chaosa, gracz mocno odstający do przodu, dostawał niezłe bęcki od reszty graczy 8)
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Awatar użytkownika
Der
Posty: 63
Rejestracja: 11 kwie 2011, 17:46
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Hyperborea

Post autor: Der »

Jestem po drugiej partii w przeciągu ostatniego miesiąca (wcześniej grałem parę partyjek w 2015). Jedna na 3 osoby, jedna na 5. Aż muszę Wam tutaj napisać, jak jestem zachwycony owym tytułem. Gramy bez specjalnych mocy nacji, aby w grę wyrównać póki co i sprawdza się wyśmienicie. Mnogość opcji, losowość dociągu kości połączona z budowanie sensownej puli kości w woreczku. Walka o szybkie resety i u zrównoważenie na planszy. No niesamowita jest. MYślę, że nakręcę reckę na YT niedługo, bo musi być.

Czy ktokolwiek tutaj jescze pyka w Hyperboreę? Wspaniały, stymulujący tytuł. Jak to kumpel powiedział "synapsy się palą".
Gain 1VP - strona dla fanów planszówek, którą tworzę... taki nasz "9gag" :P
https://gain1vp.com/
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6161
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 692 times
Been thanked: 522 times
Kontakt:

Re: Hyperborea

Post autor: pan_satyros »

Jasne, że grywa - to świetny tytuł ;)
można też bardzo łatwo zrobić sobie samoróbkę dodatku, a już na pewno można dodać mechanikę kostek duszy.
https://boardgamegeek.com/file/download ... EN_WEB.pdf

https://cf.geekdo-images.com/images/pic3244504.jpg
https://cf.geekdo-images.com/images/pic3244505.jpg
Ostatnio zmieniony 07 lut 2017, 10:34 przez pan_satyros, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 68 times
Been thanked: 14 times

Re: Hyperborea

Post autor: Dellas »

Czasem gram. Bardzo przyjemny tytuł, aczkolwiek trzeba nabrać wprawy, aby radzić sobie z losowością dociągu kostek. Szkoda że dodatek jest prawie nie do dostania w PL.
Awatar użytkownika
skadam
Posty: 183
Rejestracja: 29 lis 2011, 10:11
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 51 times
Been thanked: 1 time

Re: Hyperborea

Post autor: skadam »

A wie ktoś może gdzie można dostać podstawkę?
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6161
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 692 times
Been thanked: 522 times
Kontakt:

Re: Hyperborea

Post autor: pan_satyros »

skadam pisze:A wie ktoś może gdzie można dostać podstawkę?
Zapytaj w planszostrefie, Adam daje radę ściągnąć trudno dostępne gry - może się uda.
Awatar użytkownika
Der
Posty: 63
Rejestracja: 11 kwie 2011, 17:46
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Hyperborea

Post autor: Der »

Podstawkę na zachodzie for sure. Gdzieniegdzie jeszcze chodzi po ~30ojro, choć w niektórych miejscach zaczynają ją strasznie cenić. Co do dodatku pisałem do włoskiego wydawcy w tej sprawie dzisiaj. Może gdyby więcej osób napisało, to byłaby szansa na dodruk? Choćby i tylko po to, aby móc je kupic na tegorocznym Spiel.
http://www.asmodee.it/contatti.php


Wczoraj grając zbudowałem prosty mechanizm kart technologii - jedna po uzyskaniu gwiazdki dawała dociąg jednej kostki, a druga dawała gwiazdkę za żółtą kostkę. Na planszy istniały łącznie 4 gwiazdki na miastach (2 centrum, 1, 1) więć niesmaowicie wyszło, ale kumpel stawiał potężny opór na sile armii i area control i gra była tak emocjonująca, że masakra.
Gain 1VP - strona dla fanów planszówek, którą tworzę... taki nasz "9gag" :P
https://gain1vp.com/
Awatar użytkownika
skadam
Posty: 183
Rejestracja: 29 lis 2011, 10:11
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 51 times
Been thanked: 1 time

Re: Hyperborea

Post autor: skadam »

pan_satyros pisze:
skadam pisze:A wie ktoś może gdzie można dostać podstawkę?
Zapytaj w planszostrefie, Adam daje radę ściągnąć trudno dostępne gry - może się uda.
Już swego czasu (przed Essen) pytałem, ale niestety nic z tego nie wyszło. Spytam jeszcze raz.
bazyliszek10000
Posty: 40
Rejestracja: 27 lut 2019, 12:06
Has thanked: 63 times
Been thanked: 2 times

Re: Hyperborea

Post autor: bazyliszek10000 »

Szukam polskiej instrukcji, kiedyś miała być dokładana do gry, wydaje mi się że jeszcze jakiś czas temu widziałem ją w internecie, ale teraz nie mogę znaleźć.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 576
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 63 times

Re: Hyperborea

Post autor: michalldz90 »

bazyliszek10000 pisze: 02 lip 2020, 15:08 Szukam polskiej instrukcji, kiedyś miała być dokładana do gry, wydaje mi się że jeszcze jakiś czas temu widziałem ją w internecie, ale teraz nie mogę znaleźć.
Hej. Zeskanowałem swoja instrukcje, która mam wydrukowana. Sory za jakość ale jest zbindowana i ciężko się jedną ręką obsługiwało, mając w drugiej telefon ;)

https://we.tl/t-HE8zVZp77Q
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4443
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 3174 times
Been thanked: 3103 times

Re: Hyperborea (Andrea Chiarvesio, Pierluca Zizzi)

Post autor: Gizmoo »

Wrażenia na gorąco, bo zagrane wczoraj, na własnym, świeżo zakupionym egzemplarzu. :D

Zagraliśmy w wariant symetryczny, bez umiejętności rasowych, tak jak poleca na BGG sam autor. Wariant średniej długości, regular, na dwa cele. 4 graczy, wyszło trochę ponad 2 godziny, więc idealny czas rozgrywki, chociaż ja miałem duży niedosyt i chętnie zagrałbym w wariant najdłuższy.

Dla mnie Hyperborea to odkrycie i prawdziwa petarda! Wprawdzie już w to kiedyś grałem, a dokładnie w roku 2016 i pamiętam, że wtedy mi się bardzo podobało, ale od tej pamiętnej partii upłynęło tyle wódy w Wiśle, że nawet nie pamiętałem ogólnej mechaniki, poza faktem, że był tam bag building. I od tego czasu chciałem w to zagrać jeszcze raz, ale nie było sposobności. Raz, że gra trudno dostępna, a dwa - w dużej mierze zapomniana.

Po ilustracji na pudle wydaje się że to sroga ameri rozróba, co jest totalnie mylące. Gra to czystej krwi eurasek, z lekką negatywną interakcją, ale zdecydowanie jej mniej, niż w standardowym area control. Mi to strasznie pasuje, ale widziałem, że ludki na BGG krytykują "bo tymi kostkami się nie rzuca". :lol: Emocji jest niewiele, ale zdecydowanie nie jest to pasjansik, natomiast nie jest to klasyczne "dudes on the map". Dyskutowaliśmy, czy jest to 4X, czy nie, bo w teorii wszystkie elementy występują, ale w nieco innym wydaniu, więc w moim towarzystwie głosy są podzielone. Jedno nie ulega wątpliwości - bag building i pozyskiwanie nowych technologii, są tu daniem głównym.

Sprytne jest to budowanie silniczka, bardzo fajnie działa i decyzje są super ciekawe, a droga do zwycięstwa nieoczywista. Do tego gra jest absolutnie przepięknie wydana, a ilustracje na kartach pokazują, że do wybitnych ilustratorów - żadne AI nie ma podjazdu.

Podobało się wszystkim graczom, o co ostatnio bardzo trudno, a jest o tyle dziwne, że gra właśnie stoi w takim rozkroku. Udaje ameri, a nim nie jest. Siadło w każdym razie wszystkim. Zgodnie uznaliśmy, że to bardzo dobra gra. Jednocześnie wady są i nie można ich przemilczeć.

Pierwsza - to efekt kuli śnieżnej. Jest tutaj niestety odczuwalny dość mocno. Ktoś, kto szybko pozyska więcej kostek i ma dostęp do lepszych miast - ucieka punktowo. Natomiast gracz, który zaczyna rozgrywkę z trudnymi terenami i gorszymi efektami na miastach - ma trudności z rozbujaniem silniczka, szczególnie jak ktoś szybko zajmie mu lepsze miasta. Rozwiązanie jest na to jedno - draft kafli startowych i rozgrywka z odkrytą całą planszą. Od następnej partii będziemy tak grać, bo ten nierówny start był ewidentny dla wszystkich graczy.

Druga sprawa - asymetria nie była dokładnie przetestowana, a i technologie są bardzo nierówne. Jest oczywiście dostępna errata, są nerfy i buffy zrobione przez graczy, ale trzeba to wszystko przeczytać na BGG, wydrukować i pilnować w trakcie rozgrywki. Gdybym tego nie zrobił, to gralibyśmy z technologią "Diplomacy", która jest mocno popsuta i doświadczeni gracze twierdzą, że żadne nerfy nie pomogą i lepiej odłożyć tę kartę do pudła.

I ostatnia wada - Kilka ikon na kartach technologii i ich działanie nie jest intuicyjne i trzeba sprawdzać w instrukcji, co dokładnie robią. Gorzej, że działania trzeba się w niektórych przypadkach domyślać, bo nie ma dokładnego opisu wszystkich kart. Przy takiej ilości technologii i interakcji pomiędzy nimi - jest to po prostu słabe.

Pomimo tych ewidentnych niedoróbek - mega mi ta gra podeszła i mam nadzieję, że będę grał częściej! Nie wiem czy dodatek jest do niej niezbędny, ale chociaż jest niedostępny, to główny moduł można sobie dorobić samemu, co planuję w niedalekiej przyszłości. :D

Na koniec przydługiego wywodu - kilka zdjęć z wczorajszej potyczki, w której bohatersko zająłem ostatnie miejsce, posiadając trochę ponad połowę punktów gracza, który skończył na pierwszym miejscu. :lol:
Spoiler:
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 492
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 158 times
Been thanked: 216 times

Re: Hyperborea (Andrea Chiarvesio, Pierluca Zizzi)

Post autor: Yooreck »

Nie spodziewałem się, że jeszcze poza mną ktoś w to gra :D

Zgadzam się z większością tego co napisałeś. Przy całej sympatii do gry, szczególnie mi przeszkadza to popsuta asymetria. Z drugiej strony po zakupie pierwszej technologii to już każdy idzie w swoją stronę i tak.

Zaskoczyłeś mnie tym, że nie jest jasne co część kart robi. Ja po zagraniu jakieś 10+ gier (na przestrzeni wielu lat, bo mam grę od roku premiery) nie miałem takiej sytuacji - zawsze po ikonach byłem w stanie rozkminić jednoznacznie działanie. Ale też może przegapiłem coś, trochę ich jest :)

W każdym razie dzięki za ten wpis, miło, że jeszcze ktoś wraca do tej świetnej gry :)
Sprzedam: Expeditions Ironclad + dodatek, Arcadia Quest - duży zestaw

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4443
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 3174 times
Been thanked: 3103 times

Re: Hyperborea (Andrea Chiarvesio, Pierluca Zizzi)

Post autor: Gizmoo »

Yooreck pisze: 19 cze 2025, 06:26 Zaskoczyłeś mnie tym, że nie jest jasne co część kart robi.
Większość kart jest jasna i zrozumiała. Ale kilka kart (bodaj 3 w całej rozgrywce) sprawiło nam taki problem z interpretacją ich działania, że od razu dawaliśmy je na spód talii technologii. Szpiegostwo też jest średnio wytłumaczone w instrukcji i nikt tych kart nie brał, bo chcieliśmy zachować płynność rozgrywki, a nie siedzieć z nosem w poszukiwaniu odpowiedzi na BGG. :wink:

Jestem aktualnie na urlopie, ale jak wrócę, to wrzucę zdjęcia tych problematycznych kart, to może coś uda się wspólnie rozkminić.
Yooreck pisze: 19 cze 2025, 06:26 dzięki za ten wpis, miło, że jeszcze ktoś wraca do tej świetnej gry
Staram się wyławiać perełki i uwielbiam takie planszówkowe dziwactwa i miksy gatunkowe. I w każde takie "odkrycie" chciałbym grać częściej. Niestety... Mam za dużą kolekcję, co zawsze kończy się tym, że pomiędzy partiami mam zwykle rok przerwy. :cry: To dużo większy problem, niż brak balansu. :lol:
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4443
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 3174 times
Been thanked: 3103 times

Re: Hyperborea (Andrea Chiarvesio, Pierluca Zizzi)

Post autor: Gizmoo »

Odpisuję sam sobie, bo pewnie niewielu graczy i graczek o Hyperborea jeszcze pamięta... 😢

Podrukowałem pomoce dla graczy, w zasadzie to wydrukowałem wszystko, co było dostępne w sekcji plików na BGG! :lol:

Wczoraj rozegraliśmy kolejną partię (po erracie, na zasadach 2.0), do której tym razem byłem uzbrojony w wiedzę i dodatkowe materiały. Było dużo bardziej płynnie, w zasadzie bez wątpliwości, ale oczywiście nie obyło się bez kolejnej zagwozdki z hieroglifami na kartach. Dwie karty sprawiły nam solidne problemy, ale jedną z nich udało się rozszyfrować. Drugiej niestety nie. Takiej ikonki nie ma ani w instrukcji, ani na wszelkich kartach pomocy! Przeszukaliśmy zasoby BGG i nadal nie znaleźliśmy odpowiedzi. Próbując nie tracić więcej czasu, po prostu olaliśmy dalsze próby jej interpretacji i nikt jej po prostu nie wziął. Mamy pomysł, jak ta karta technologii działa, ale nie do końca jesteśmy pewni. Ta karta to Declining Kingdoms:
Spoiler:
Teoretycznie interpretacja jest taka - Twoi sąsiadujący przeciwnicy otrzymują szarą kosteczkę "gruzu". Tylko skąd te kosteczki? W teorii z puli ogólnej, ale wczoraj był spór, czy aby nie od gracza uruchamiającego tą technologię.

Wracając zaś do samej rozgrywki - zagraliśmy tym razem we troje, zgodnie z zaleceniami autora gry w "najbardziej sprawiedliwy wariant". Bez asymetrii, bez dodatkowych technologii, na jednakowych kaflach startowych, z draftem kafelków i odkrytą całą mapą. Nie powiem - było super sprawiedliwie, nikt tym razem nie miał lepszego układu na start, co zresztą uwypukliło się w wyniku. Różnice punktowe pomiędzy graczami były niewielkie. 43-36-31. Niestety ten wariant ma dwie duże wady. Pierwsza - draft kafli i setup startowy wydłuża czas całej rozgrywki. Rozkmina, który kafelek wziąć i który podać dalej nie jest aż tak prosta. Trwa to trochę. Druga wada - cała mapa jest odkryta i nie ma już żadnej eksploracji, ani żadnej niespodzianki, co jest na kaflach, do których zmierzamy. Odejmuje to ekscytację z tym związaną. Wszyscy stwierdzili, że chyba nie jest to gra warta świeczki. Start z jednakowych homelandów jest ok, ale draft i odkryta mapa - już nie do końca.

Jak wspomniałem - rozgrywka była bardzo wyrównana i w zasadzie do ostatniej rundy każdy mógł jeszcze zyskać kilka punktów i urwać je przeciwnikowi. Dramaturgia końcówki gry byłaby jeszcze lepsza, gdyby kosteczki lepiej podchodziły i można było w ostatnich ruchach skupić się wyłącznie na walce o obszary, no ale cóż... Taka to mechanika i nie ma na co narzekać. Wszyscy jednak zgodnie stwierdziliśmy, że gra na dwa cele pozostawia trochę za duży niedosyt i zastanawiam się, czy następnym razem nie zagrać w wariant najdłuższy, albo przynajmniej dodać jeszcze jedną rundę, po triggerze końca gry.

Bawiliśmy się świetnie, wszyscy byli usatysfakcjonowani, więc jest szansa na rychły powrót na stół. Dla mnie to 9/10, chociaż mam tu sporo rzeczy, na które mógłbym pomarudzić i wiele decyzji, które podjęte zostały w procesie developmentu uważam za błędnych, no ale trudno. Albo to akceptujemy, albo gramy w coś innego, albo wprowadzamy domowe poprawki. :lol: Ja pewnie wybiorę bramkę numer 3. Najbardziej uwierają mnie dwie rzeczy:

1. Brak bardziej różnorodnych celów. Te trzy w podstawce są nie do końca ciekawe i robi się je poniekąd przy okazji. Co gorsza - dwa spośród nich są super proste w realizacji (12 punktów i wszystkie jednostki na planszy), a trzeci z nich nie udał się ani w pierwszej, ani w drugiej rozgrywce. Posiadanie 5 kart technologii to jest bardzo duża gimnastyka i w dwóch rozgrywkach, niemal wszyscy gracze na sam koniec posiadali ich maks 3. Chciałbym dołożyć jakieś nowe cele. Wydrukowałem kartę z fanowskimi celami, ale wydają mi się słabo zbalansowane i zbyt losowe.

2. Mapa jest dla mnie zdecydowanie za mała. Wprawdzie ułatwia to konfrontację, ale z drugiej strony - pod koniec rozgrywki na planszy jest dość gęsto, a po pierwszych dwóch-trzech turach, nie ma już czego eksplorować.

Kolejną rozgrywkę planuję dla odmiany zagrać w wariant najdłuższy, z pełną asymetrią (ale z poprawkami społeczności) i z obecnością duchów w homelandach (w sumie to nie kumam dlaczego nie zdecydowano się ich dodawać w setupie) i z zakrytymi kafelkami. Chciałbym zobaczyć, czy to naprawdę wykolei rozgrywkę. 😅

No i planuję stworzyć jakiś nowy zestaw celów.

Aha - grał ktoś z dodatkiem? Kupował nie będę, bo kosztuje jakieś miliony monet, ale domowa samoróbka jest na tyle prosta w realizacji, że chyba się na to porwę. Warto? Wydaje się, że kosteczki światła i cienia dodają odrobinę elastyczności?
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 492
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 158 times
Been thanked: 216 times

Re: Hyperborea (Andrea Chiarvesio, Pierluca Zizzi)

Post autor: Yooreck »

U mnie dodatek czeka w folii, jakoś nie mogę się do niego zabrać…

Co do wątpliwości, dot. Declining Kingdoms: ikona jest combem dwóch dość (moim zdaniem) jednoznacznie opisanych:

Sześciokąt z “ramką” (str. 13) - Apply the effect depicted inside the symbol to all adjacent opponents. The effect included in this icon must be applied to any players who possess at least one miniature in the same hexagon or on an adjacent hexagon where the active player has at least one miniature.

Ikona Cube Generation (str. 14) - The player takes a cube from the reserve of the depicted color and immediately places it into their bag. If the icon is a multicolor cube, the player may choose the color.

Czyli: sąsiadujący przeciwnicy biorą po szarej kostce z rezerwy do woreczków.

Możesz podpowiedzieć gdzie znaleźć te warianty, o których piszesz?

EDIT: tzn. dokładniej niż “na BGG”, bo sporo tych wariantów i nie wiem, które są rozsądne :)
Sprzedam: Expeditions Ironclad + dodatek, Arcadia Quest - duży zestaw

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4443
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 3174 times
Been thanked: 3103 times

Re: Hyperborea (Andrea Chiarvesio, Pierluca Zizzi)

Post autor: Gizmoo »

Yooreck pisze: 09 lip 2025, 16:01 EDIT: tzn. dokładniej niż “na BGG”, bo sporo tych wariantów i nie wiem, które są rozsądne
O rozsądności, to ciężko stwierdzić bez testów. Draft kafelków jest tutaj:

https://boardgamegeek.com/thread/156576 ... -imbalance

Najbardziej zbalansowany i równy start dla wszystkich graczy wygląda tak:

1. Wszyscy gracze grają na jednakowych homelandach (czyli bezkolorowych).

2. Nie gracie z umiejętnościami frakcji i bez ich startowych technologii.

3. Draftujecie kafle według powyższego systemu. (Z trzech rozdanych, na koniec odrzucacie jeden.)

4. Gracie z odsłoniętymi wszystkimi kafelkami.

5. Pierwszy gracz decyduje jakiego koloru dodatkową kosteczkę wrzuca do wora i na jakich torach się przesuwa. Następnie w kolejności wskazówek zegara. Ostatni gracz ma więc najwięcej informacji.

Jest to wariant, który polecił w jednej z dyskusji sam autor gry. To znaczy polecił jako "najbardziej sprawiedliwy", co nie znaczy, że najlepszy, bo sam odpierał zarzuty o złym balansie frakcji. Twierdził, że najbardziej niesprawiedliwe może być losowe ułożenie planszy, które rzeczywiście może kogoś "uwalić".

Tutaj jest fajna dyskusja na ten temat:

https://boardgamegeek.com/thread/144759 ... ance-solut

A tutaj link do tematu, w którym udzielał się autor, dotyczący "balansu terenu":

https://boardgamegeek.com/thread/131067 ... in-balance

Jeżeli chodzi o próby balansu frakcji, to w sekcji plików na BGG są dwie "erraty". Jedna pół oficjalna, druga - fanowska, podobno po wielu testach. Bardzo łatwo to znaleźć, bo plików do Hyperborei za dużo nie ma. 😉
ODPOWIEDZ