oduck pisze: ↑17 maja 2025, 10:26
A w czym te nowe są lepsze od starych pod kątem UI/UX? Ja nie widzę różnic ani na plus, ani in minus.
Potraktuje tą wiadomość jako prowokację, bo nie pojmuję jak można nie dostrzegać tak oczywistych rzeczy. Ale pokoleji:
STARSZA WERSJA:
- na pierwszy plan co się rzuca w oczy to toporna ilustracja, a wszystkie elementy interfejsu i opisów są gdzieś upchane po bokach i mniej widoczne, a to one powinny być momentalnie dostrzegalne.
- Wielkość dobranej czcionki dla "wymagań" przekracza jakiekolwiek normy czytelności - jest za mała nawet dla kogoś kto ma dobry wzrok, w dodatku wpisana na siłę w malutkie pole
- koszt kart ledwo widoczny, zlewający się z tłem
- wartość kosztu tła czarna czcionka na ciemnym tle doprawiona jasnym obrysem, który jeszcze bardziej psuje czytelność, dlaczego nie ma jasnej czcionki na ciemnym tle?
-Często tekst umieszcza się w 100% koloru BLACK po to by na matrycy CMYK zmieniać tylko jedną płytę z kolorem, a nie wszystkie dlatego wyłącznie zmieniając jedna płytę - można podmienic cały tekst na inny język bez zmiany pozostałych trzech, ale w tym wypadku wartość jest zawsze taka sama niezależnie od języku karty - więc dlaczego nie zrobić jej poprostu w innym kolorze?
- brak priorytetyzowania w wielkościach obiektu, przez co nie wiadomo co jest ważne, a co nie - wszystko jest tej samej wielkości
- opis karty zlany w jedną ścianę tekstu, z której ciężko wyłapać słowa kluczowe, nie ma nawet odseparowanych akapitów, żeby odróżnić dwa zdania od siebie
- punkt zwycięstwa wkomponowany tak, że można go pominąć w dodatku sprawiający wrażenie, że jest "pieniądzem" a nie punktami
- miejsce na nazwę kompletnie nie elastyczne pod długie nazwy w różnych jeżykach
- ikonki do przygotowania tak małe, że praktycznie nie widoczne
- ID karty tak małe, wepchane na siłę że gdybym nie wiedział, że ono tam jest to bym nie dostrzegł
- tekst ściśnięty w "ścianę tekstu" wymuszający by wczytywać się w cały opis, w którym nie ma podkreślonych/odseparowanych lub wyboldowanych słow kluczowych, po których można by odrazu zidentyfikowć co jest ważne
- dobór koloru i faktury tła zbyt ciemny, co zaniża czytelność czcionki, która ponadto jest szeryfowa co jeszcze bardziej utrudnia jej czytelność na tak dobranym tle
- jeden wielki chaos w górnej części karty, gdzie dolna jest napchana tekstem, przez co jest wrażenie przeciążenia informacji na górze
- przez złe rozmieszczenie elementów ilustracja jest znacznie mniejsza
- zbędne ozdobniki karty w postaci przeróżnych grubych ramek, które pomniejszają pole robocze i zaburzają czytelność
- fatalnie dobrana paleta kolorów, mieszanka ciemnych kolorów z ciemnymi kolorami, przez co kontrast karty jest słaby.
- niepotrzebne białe marginesy naokoło karty, które nie służą czytelności - ale to częsty zabieg jeżeli chce się oszczędzić kosztach druku, kiedy nie trzeba używać zaawansowanych technik cięcia i można pozwolić sobie naprzesuniecia.
NOWA WERSJA
+ przez odseparowanie istotnych ikon interfejsu odrazu widzisz czy one są, czy ich nie ma bo mają swoje wydzielone miejsce na dole karty
+ bardzo wyraźnie i czytelnie umiejscowiony koszt kart w jednym z rogów
+ wymagania zaraz pod kosztem, by było łatwo i szybko odczytać co jest potrzebne, by zagrać kartę
+ dobrze wygospodarowana przestrzeń na tytuł, nie tyle jest czytelny co pozwala na dopasowanie różnej wielkości nazw niezależnie od języka
+ dużo czystej przestrzeni na opis karty, dzięki czemu tekst jest bardziej widoczny
+ podział tekstu na słowa kluczowe (choć ja bym je bardziej wyboldował), dzięki czemu łatwiej je wyłapiesz kątem oka, bez wczytywania się w ścianę tekstu
+ dobrze wyróżniona punktacja karty umieszczona w jednym z rogów, co jest standardem w kartach
+ ID karty widoczne i umiejscowione w neutralnym miejscu
+ ikonki przygotowania również w jednym z rogów, dołu karty, który zazwyczaj służy do tego by wpisywać tam tego rodzaju informacje, które nie przeszkadzają w czasie gry
+ dzięki większej ilości światła i pozbyciu się topornych ozdobników jest więcej przestrzeni, elementy są lepiej wyróżnione
+ typy kart są teraz w bardzo kontrastujący sposób wyróżnione, nie tyle kolorem, który momentalnie widać, to jeszcze w odseparowanym miejscu co od razu rzuca się w oczy
+ znacznie lepiej dobrana paleta kolorów, czystsza, lepiej ze sobą kontrastująca i nieprzeciążająca oka
+ bardziej dopasowany rozmiar kart do standardów
+ poprzez dobre rozmieszczenie elementów jest więcej przesrzeni na illustrację która może być bardziej szczegółowa i dodać jakości do karty
- jedynie co osobiście bym dopracował, to wyboldował kluczowe słowa, by były lepiej widoczne
- w przypadku opisu wymagań znajdują się one zbyt blisko krawędzi przez co mogą być przycięte
- w przypadku karty "Occupation" zmniejszył bym promień tego żółtego ślaczka pod tytułem, bo zmniejsza on przestrzeń na potencjalny opis, i zrobiłbym go mniej wygiętego
- różnica w kolorze "złotego" dla Karty Ocupation, a "żółtego" dla Minior Improvement jest zbyt mało kontrastujący, więc osoby z problemami rozróżniania kolorów mogą nie dostrzec różnicy, albo w nieodpowiednim świetle tez może być z tym problem. Wprawdzie kształt elementów karty już świadczy o tym, że są to dwie rózne - ale jednak kontrast palety tych dwóch kolorów by znacznie zmienił.
Pomijam już fakt, że karta jest po prostu znacznie ładniejsza pod względem stylu, ale to rzecz czysto subiektywna i nie ma co oceniać designu pod tym względem, bo lata miedzy obydwiema grami to przepaść. Nie można jednak nie zwrócić uwagi, że styl jest po prostu ładniejszy i spójniejszy.
detrytusek pisze: ↑17 maja 2025, 12:29
To rozłożenie tekstu w nowych kartach jest straszne. Jakieś potwory z jednym 3 literowym słowem na linijkę.
Np że przez to rozłożenie tekstu natychmiast widzisz słowa kluczowe? Które na oryginalnej karcie są zlane w jedną wielką ścianę tekstu. W warunkach na ekranie tego nie zobaczysz, w warunkach na stole docenisz.
Mógłby ten tekst rozmieścić tak jak ja na przykładzie po prawej - oddzielić od siebie dwa znaczące elementy opisu i wyboldować kluczowe słowa. Ale zakładam, że na tym etapie jeszcze nie analizował tak dosadnie tekstu, bo zaproponował ogólny układ dla interfejsu. Zwykle nie ma to znaczenia na typ etapie, bo dopiero później zaczyna się przygladać dokładnie tekstowi wszystkich kart i proponować dla niego odpowiednią edycję, aby był jak najbardziej czytelny i funkcjonalny. Chodź często bywa że graficy poprostu wrzucają ściane tekstu w góry predefiniowane pole na tekst i na tym się ich praca końcy. Ale to wtedy wyraźnie widać, kto ma specjalizację w UI/UX Design.