venomik pisze: ↑11 lip 2022, 23:23
Seraphic_Seal pisze: ↑05 lip 2022, 15:46
przeraża mnie, ile niedomówień i "małych wątpliwości" jest w instrukcji xd głównie dotyczących kart narzędzi.
Aż tak dużo jest? W sumie przedstaw wątpliwości, może ogarnę o co chodzi.
To i tak pewnie nie będzie wszystko, bo tylko na szybko przejrzałem karty.
Odpowiedzi na większość tych spraw pewnie można wygrzebać na bgg czy może nawet w tym wątku. Ale od( zwłaszcza tak małej) gry oczekuje 100% przejrzystości - informacje o wszystkim co mi wolno, a czego nie. Strasznie nie lubię otwartości w mechanice gry, potrzeby własnej interpretacji. Zwłaszcza, kiedy do rozwiania niektórych wątpliwości wystarczyłoby jedno więcej słowo na karcie czy lepiej dobrania ilustracja. Część niejednoznaczności była pewnie już w angielskiej wersji, część pojawiła się wraz z tłumaczeniem a znając życie dodatki też nie są pod tym względem bez grzechu.
Tutaj zdjęcie:
1) opis zakończenia rundy w instrukcji. Gdy zostanie nam jedna kostka to nie ma wątpliwości co z nią robić - ląduje na pierwszym niezajętym numerowanym polu. A gdy jest ich więcej? Tylko jedna powinna zakryć numer rundy, wszystkie pozostałe umieszczone na torze rund. No i jak wybrać tę jedną? Losowo? Aktualny gracz wybiera? (jeśli dobrze rozumiem to tor rund powinien wyglądać tak jak na zdjęciu - sortowanie kolorami oczywiście mało istotne)
tutaj warto zaznaczyć, że można mówić o 3 wyraźnie różnych rzeczach:
- kostki na torze rund
- kostki zakrywające numery rundy
- najnowsza/ostatnia kostka zakrywająca numer rundy
2) karty narzędzi pozwalające wykorzystywać kostki z toru rund - na zdjęciu "5. Cyrkiel Tnący" i "12. Nóż Szklarski". Treści obu kart mówią o kostce na torze rund. Jednak ilustracje się z tym trochę kłócą. Nie tylko wskazują one na kostkę zakrywającą numery rund, ale też na tylko i wyłącznie tę ostatnio dołożoną (na koniec poprzedniej rundy). No i w zależności jak to interpretować, to użyteczność tych kart będzie mocno różna. Jeśli tak jak w treści karty, to od 2 do 10 rundy gry będziemy mieli co raz to więcej i więcej możliwości wykorzystania tego narzędzia. Jeśli opierając się o ilustrację - od 2 do 10 rundy będziemy zawsze mieć dokładnie jedną kostkę, którą możemy wykorzystać, i będzie się ona zmieniać co rundę (lub gdy ktoś wykorzysta to narzędzie).
3) karty narzędzi pozwalające
przesuwać kostki w witrażu - na zdjęciu 4 z 5 narzędzi. Tutaj chyba niefortunnie przetłumaczono "move" jako "przesuń" (zamiast np. "przenieś"), ale o zgrozo polskie tłumaczenie pokrywa się z ilustracjami. Przesuń wypadałoby rozumieć jako przemieszczanie kostki tylko na niezajęte, prostopadłe pola (i ewentualnie powtórzyć to kilka razy). Innymi słowy, między obecnym położeniem kostki a docelowym musi być korytarz wolnych pól, przez które można by kostkę przesuwać bez oderwania od powierzchni.
I wszystkie ilustracje pokazują tylko i wyłącznie taki scenariusz. A w założeniu mieliśmy chyba sobie wyciągnąć kostkę z witrażu i położyć gdziekolwiek chcemy.
4) karty narzędzi pozwalające
przesuwać 2 kostki - (na zdjęciu "4. Gładzik" i "12. Nóż Szklarski"). To jak należy przemieścić te 2 kości? Czy należy robić to pojedynczo czy można jednocześnie (co pozwoliłoby na np. zamianę miejsc). Ilustracje znowu nie są pomocne (pomijając już to, że wiąże się to z punktem 3 i potencjalnie dodatkowo komplikuje).
5) karta celu "kolorowe przekątne". Przy okazji wrzucam jej zdjęcie, bo wiem, że często przewija się dotycząca niej wątpliwość/błędne liczenie punktów. "Suma oczek na kostkach" to tak głęboko wypisane w świadomości określenie, że ludzie prawdopodobnie podświadomie dopisują sobie tam słówko "oczek". Imo najlepiej byłoby to sformułować "suma liczności kostek ...", ewentualnie trochę bardziej potocznie "suma ilości kostek...". ("suma liczb kostek ..." brzmi mi jakoś dziwnie)
6) Usuwanie błędnie umieszczonych kostek. W instrukcji jest o tym mowa dopiero po dziale o liczeniu punktów (dalej jest już tylko tryb solo). Czy takie kości usuwa się dopiero na koniec 10 rundy? A może jednak w każdym momencie gry? I co jeśli w ten sposób rozdzieli się witraż na dwie grupy, gdzie można wtedy dokładać nowe kostki?
7) w bardzo słabym miejscu instrukcji napisano o tym, że do dużej części celów (niepowtarzające się wartości czy kolory, w pionie lub w poziomie) dany wiersz / dana kolumna muszą być pełne. Imo jest to turbo istotne, a jedyna wzmianka o tym jest w szczegółowym opisie liczenia punktów (którego pewnie sporo graczy nawet nie czyta), i to dość małym druczkiem.