kutaczan pisze: ↑10 cze 2025, 19:06
Aha! Czyli jednak "UX" jest terminem używanym przy projektowaniu planszówkek! W przeciwieństwie do tego co pisałaś wcześniej
Bo to jest UX. To że na uczelniach uczy o "projektowaniu użyteczności", czy "projektowaniu doświadczenia użytkownika" to wynika wyłącznie z tego że pewne kręgi po prostu się jeszcze nie zaadaptwały do nowych standardów i wciąż uczą wg starych, kurczowo się trzymają swojego ,zamiast się po prostu dopasować.
Branża IT rozwineła te aspekty znacznie dalej ponieważ od tego sytuacja wymagała. To jest naturalny proces rozwoju. Kiedy pojawiają się zapotrzebowania na nowe technologie, czy specjalizacje to zostają one bardziej rozwarstwione, zaczynają mnie swoje nazewnictwo.
W każdej branży jest tak samo. To że w świecie gier planszowych nie było aż tak dużego zapotrzebowania na zmianę nomenklatury i bardziej wyspecjalizowanych specjalistów to nie znaczy, ze mowa o innych rzeczach. Branża IT wymusiła podział na projektowanie i specjalistów UI I UX z czasem, a w grach planszowych wciąż za to odpowiada zazwyczaj jedna osoba nazwana "grafikiem", ponieważ nie było potrzeby tego rozdzielać na różnych specjalistów. Nie wspominając że ta branża nawet nie przeprowadza szerszych badań odnośnie użyteczności, bo jest to po prostu niewystarczająco opłacalne I uzasadnione biznesowo.
W IT poszło to jeszcze dalej bo UX został jeszcze podzielony napomniejsze specjalizacje: UX researcher, UX Writer, Product Designer, UX Tester, Data Analysis it'd, ale w planszówkach, czy druku to nigdy nie nastąpi bo ta branża jest zbyt niszowa by kiedy kołwiek na to była taka potrzeba.
UI Design, UX Design dotyczy wszystkiego - od interfejsu aplikacji, interfejsu gier planszowych, interfejsu maszyn medycznych, czy nawet interfejsu desek rozdzielczych w samochodach. To wszystko jest UX/UI tylko czasami w formie cyfrowej, czasami analogowej.
Gry planszowe się używa, tak samo jak się używa interfejsu na telewizorze, w grach, w maszynach tokarskich, czy samochodach. Planszetka gracza to jest analogowy interfejs, plansza to jest analogowy interfejs, żetony I karty to część tego interfejsu, który w całości gracz używa aby grać, zarządzać gra itp. Jedyna różnica polega na tym że jest analogowa, a nie cyfrowa.
W projektowaniu druku jak książki, albumy ulotki nie ma interfejsu, bo ich się nie "używa" z nich się korzysta. Gry planszowe należy używać, a każda gra ma swój interfejs który gracz musi się z nim najpierw zapoznać jak grę używać. Bez poznania jak działa planszetka gracza, co oznaczają ikony nie zagra. To jest właśnie interfejs. Pudełko, instrukcja czy insert nie są już Interfejsem gry, ale wciąż są częścią UX Design.
Test myślowy: Jeżeli dajmy na to gra planszowa Terraformacja Marsa nie jest częścią składową UX/UI Designu, to czy gra Terraformacja Marsa przełożona na Tabletop Simulator ma interfejs, czy nie? W końcu używa się tego tak samo, prawda? Zmienia się tylko medium z analogowego na cyfrowe.
Tak samo sprzeczki dotyczącego krojów pisma. Jedni mówią że "czcionka", a "font" to zupełnie inne rzeczy, co jest brednia. W obydwu wypadkach dotyczy tego samego, tylko nowe czasy i rozwój technologii poszerzył te terminy o nowe techniczne aspekty projektowania tego samego.
A debaty na temat jak to się ma nazywać to zwykle akademickie gdybanie

po prostu ta branża jeszcze nie dojrzała do tego pułapu, gdzie podział na takie specjalizacje jest uzasadniony biznesowo.
A jako że branża IT jest bardziej powszechna niż nisza gier planszowych czy druków ogólnie to żeby nie wprowadzać zamieszania ta powinna się porpostu dopasować i zacząć nazywać to UX/UI Design, by znormalizować nazewnictwo.
A przynajmniej nie wprowadzać w błąd ludzi, mówiąc że UI/UX a Projektowanie funkcjonalności to różne rzeczy.
Podobnie np z specjalizacja UX Writer i Copywritter, kiedyś był po prostu "redaktor". Teraz ta dziedzina ze względu na wymagania użytkowników poszerzyła się o nowe specjalizacje. Gdzie Copywritter to osoba po prostu tworząca treści dopasowane do użytkowników, a UX Writer to osoba która dodatków dba o to w jaki sposób dane treści mają być czytane, jak je napisać by wpłynąć na polepszenie "doświadczenia użytkownika" podczas czytania artykułu więc dla niej jest mega ważne by zrozumieć potrzeby klienta docelowego i dopasować treści pod jego preferencje, a nie tylko napisać je dobrze językowo i miłe w czytaniu.
Inny aspekt dlaczego używa się angielskich nazw, wynika to z tego że jest to łatwiejsze w określaniu specjalizacji. Kiedyś była po prostu "grafika" bez podziału, dziś są podziały i łatwiej mówić UX Designer I UI Designer niż projektant doświadczenia użytkownika

i przede wszystkim bardziej zrozumiałe w międzynarodowych kręgach. Urpaszcanie nazewnictwa.
Nalezy iść z duchem czasu
PS: UX Design = User Experience Design = Projektowanie Doświadczenia użytkownika, UI Design = User Interface Design = Projektowanie funkcjonalności użytkównika, gdyby ktoś miał jeszcze wątpliwości co do nomenklatury.