
Link do BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/421 ... -de-cartas
Link do krótkiego opisu Planszowych Newsów: https://planszowenewsy.pl/2025/01/kapit ... ime/25818/
Instrukcja w języku angielskim: https://boardgamegeek.com/filepage/2836 ... h-rulebook (chyba nie finalna wersja, ale można się dowiedzieć jak grać)
Przykładowa rozgrywka (w jęz. hiszpańskim): https://boardgamegeek.com/video/532995/ ... artida-y-r (ale wydaje się, że albo angielska instrukcja jest zła albo dziewczyny nie do końca dobrze grają, bo w pierwszej rundzie broniąca nie skorzystała z bramkarza)
Na BGA ta gra pojawiła się we wczesnym dostępie: https://forum.boardgamearena.com/viewto ... 96&lang=en (ale jeszcze nie miałem okazji pograć, może ktoś ma dostęp i ma chęci?)
Gra jest konfrontacyjną dwuosobówką. Dwie drużyny: Nankatsu (na czele Tsubasa Oozora) i Touhou (na czele Kojirou Hyuuga) ścierają się podczas meczu: 1. połowa trwa 6 rund, 2. połowa też, a gdy nastąpi remis to mamy dogrywkę z dwiema połowami po 2 rundy.
Jeden gracz jest atakującym, drugi broniącym. Zadaniem broniącego jest przejąć piłkę (np. po obronie strzału lub przejęciu podania), a zadaniem atakującego jest utrzymać się przy piłce (podaniami) lub zakończyć strzałem na bramkę (i ewentualnym golem).
Gra korzysta z mechaniki budowania talii - co rundę dodajemy do naszej ręki nową kartę z zasobów wspólnych (zestaw 13 kart - osobny na 1. połowę i na 2.). W grze można dostać żółtą kartkę i jeśli nie dokonamy zmiany to jest ryzyko czerwonej. Są specjalne ataki, jest motywacja graczy (ulepszanie ich kart) i parady bramkarzy, więc gra jest obiecująca (ale jednocześnie leciutka). Dodatkowym elementem losowym są kości k6.
W grze mamy też dostępnych piłkarzy innych drużyn niż dwie wspomniane, którzy to piłkarze są bardzo dobrze znani z anime. Jest Jun Misugi, bracia Tachibana, Hiroshi Jitou, Hikaru Matsuyama, Shun Nitta, Misaki Tarou - tych piłkarzy można w trakcie meczu "dorekrutować".
Poza kartami i kośćmi w grze mamy też znaczniki: podania, strzału, obrony - którymi możemy zwiększać swoje możliwości na utrzymanie lub przejęcie piłki, bądź trafienie do bramki. Ale żetony te też służą do motywowania swoich graczy (ulepszania ich kart) oraz wprowadzania nowych piłkarzy (rekrutacja w.w. graczy specjalnych).
To teraz garść opinii ode mnie:
Gra wydaje się być fajna i raczej ją kupię, ale wydaje się być dość płaska. Zarówno Kojirou jak i Tsubasa mają identyczne karty (te same statystyki i ten sam efekt) - nawet po ulepszeniu zostają ulepszeni na identyczną kartę (znów te same statystyki i identyczny efekt). Nie podoba mi się też zupełna symetryczność drużyn (bo nie tylko nasi główni bohaterowie są jak bliźniacy) - to jest mocno zauważalne w przypadku Yuuzou Morisaki'ego i Kena Wakashimazu (bramkarze głównych drużyn) - oni też mają identyczne statystyki i umiejętności, nawet po ulepszeniu ("motywacji"), a oczywiście nie powinni. W grze jest jeszcze dwóch innych bramkarzy, których można rekrutować, ale wśród nich pojawia się Genzou Wakabayashi, którego umiejętnością jest to, że nie da się mu strzelić gola (zawsze obroni lub wypiąstkuje), chyba, że atakującemu na rękę dojdzie karta specjalnego strzału (wtedy jest szansa 66%), co ponownie spłyca grę, ale nie powiem - być może taki obrót spraw, taki przypadek skrajny właśnie czyni ją bardziej tematyczną

Inna sprawa to fakt, że ponieważ każda połowa składa się z 6 rund, a po strzeleniu bramki inicjatywę przejmuje przeciwnik, to w ciągu jednej połowy można strzelić maksymalnie 3 bramki - jeśli uda Ci się przedłużyć posiadanie piłki, to zabierasz przeciwnikowi szansę na strzelenie jednej z bramek (czyli każde przytrzymanie piłki to jeden gol dla przeciwnika mniej) - Ty nadal możesz strzelić 3. To może się mocno wybijać w dogrywce: ponieważ połowa trwa tam 2 rundy to jeśli w pierwszej rundzie utrzymasz się przy piłce, to tylko Ty masz szansę strzelić bramkę - przeciwnik może tylko przejąć piłkę i już nic z nią "nie zdąży" zrobić.
Żółta i czerwona kartka to zabawny mechanizm, dość losowy, bo zależy od tego czy przeciwnik dobierze drugą kartę wlepiającą Ci żółtą kartkę zanim Ty dobierzesz kartę zmiany gracza


A propos specjalnych strzałów to w grze jest Tygrysi Strzał (w 2 formach, zwykłej i przewrotki) oraz specjalne zagrania Tsubasy - ale jest to zredukowane do 3 kart (one nie są częścią talii), na zasadzie Papieru, Kamienia i Nożyc (albo raczej czegoś w stylu gier Soccer-17 czy E-Card), gdzie są trzy szanse, żeby obaj gracze zagrali tę samą kartę (o tym samym kolorze tła) i sześć możliwości zagrania dwóch różnych kart (jeśli różne to strzał trafił do bramki, a jeśli takie same, to został zablokowany). Więc jest to minigra, gdzie atakujący ma 66% szans osiągnąć sukces - podejrzewam, że jest w tym trochę gry psychologicznej, ale czuję, że też zostało to niepotrzebnie spłaszczone, bo te karty są całkiem symetryczne. To oznacza, że nie ma żadnej inicjatywy żeby którąś konkretną zagrać, więc nie różni się to niczym od wybrania jednej z trzech bramek w idź na całość - można do tego dołożyć zabawę, ale trzeba się postarać. (we wspomnianych wyżej grach: Soccer-17 i E-Card ten mechanizm ma znacznie większą głębię, bo nie sprowadza się do przypadku, a ryzyko jest realne, a nie tylko statystyczne).
Ja sam bardzo lubię deck buildery - to może nawet moja ulubiona mechanika - ale właśnie dlatego mogę spokojnie powiedzieć, że są strasznie losowe (i przez to potrafią być irytujące) - tutaj to może być widać, więc gra musi błyszczeć tematycznie. I mimo wad, które wymieniłem to tak jak napisałem na wstępie raczej ją kupię - szczególnie że ludzie, którzy zagrali wypowiadają się o niej pochlebnie
