Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
matio2007
Posty: 723
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: matio2007 »

Sarna pisze: 13 sty 2025, 22:07 Czy bohaterowie również mogą wykonać karny atak względem odskakującego wroga?
Tak, wszyscy wykonują karne ataki. ("odskok wroga" str 17)
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 401
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 136 times
Been thanked: 63 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Sarna »

Czy gdzieś w instrukcji jest opisane działanie medykamentów? Można zakupić je u medyka, można je wytworzyć, ale nigdzie nie mogę znaleźć efektu ich działania.
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 1088
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 198 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Koshiash »

Nie jest to przedmiot jednorazowy, który leczy dwie rany?
matio2007
Posty: 723
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: matio2007 »

Sarna pisze: 14 sty 2025, 00:09 Czy gdzieś w instrukcji jest opisane działanie medykamentów? Można zakupić je u medyka, można je wytworzyć, ale nigdzie nie mogę znaleźć efektu ich działania.
Nie ma opisanego ich działania oddzielnie. Jest to standardowy ekwipunek z oznaczeniem "jednorazowy", który przywraca zdrowie. Możesz użyć ich podczas misji i poza misją.
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 401
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 136 times
Been thanked: 63 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Sarna »

Rozumiem, ale ile zdrowia przywraca? Np te medykamenty, które sami możemy wytworzyć, lub zakupić?
lbyczy
Posty: 84
Rejestracja: 07 gru 2021, 09:20
Has thanked: 259 times
Been thanked: 22 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: lbyczy »

Mam pytanie dotyczące kart akcji i talii bohatera. Czy istnieje jakiś limit kart w talii (20-25?) i składamy ją przed walką z puli kart dostępnych, czy może tylko powiększamy talię wraz z rozwojem bohatera (kupowanych za punkty doświadczenia). Z drugiej strony czy istnieje możliwość wyrzucenia na stałe kart z talii (całkowicie z gry), np. tych startowych ("słabszych") w późniejszym etapie gry?
Awatar użytkownika
arian
Posty: 934
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 324 times
Been thanked: 692 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: arian »

Sarna pisze: 14 sty 2025, 08:45 Rozumiem, ale ile zdrowia przywraca? Np te medykamenty, które sami możemy wytworzyć, lub zakupić?
Medykamenty to ekwipunek w postaci żetonu i na nim jest ikona, która informuje, że przywraca 2 punkty zdrowia. Jak wytworzysz to wyposażasz w nie bohatera. Używasz, a później odkładasz do pudełka.
lbyczy pisze: 14 sty 2025, 08:51 Mam pytanie dotyczące kart akcji i talii bohatera. Czy istnieje jakiś limit kart w talii (20-25?) i składamy ją przed walką z puli kart dostępnych, czy może tylko powiększamy talię wraz z rozwojem bohatera (kupowanych za punkty doświadczenia). Z drugiej strony czy istnieje możliwość wyrzucenia na stałe kart z talii (całkowicie z gry), np. tych startowych ("słabszych") w późniejszym etapie gry?
Talia bohatera ma 20 kart i przygotowujemy ją przed rozgrywką z puli dostępnych kart, czyli startowych i tych, które odblokowujesz za doswiadczenie. Chcąc "wziąć" na misję nowe karty musisz zastąpić nimi któreś że startowych.
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 401
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 136 times
Been thanked: 63 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Sarna »

@arian no tak, teraz wszystko jasne, muszę przejrzeć ekwipunek. Dziękuję :)
lbyczy
Posty: 84
Rejestracja: 07 gru 2021, 09:20
Has thanked: 259 times
Been thanked: 22 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: lbyczy »

Dziękuję Ci Arian za odpowiedź. To jeszcze jedno pytanie. Czy składnie talii następuje po zapoznaniu się z mapą i przeciwnikami - wiemy z kim będziemy walczyć i w jakich warunkach, czy robimy to w ciemno, jeszcze nie znając szczegółów misji?
MowMiStefan
Posty: 907
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 141 times
Been thanked: 316 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: MowMiStefan »

lbyczy pisze: 14 sty 2025, 13:30 Dziękuję Ci Arian za odpowiedź. To jeszcze jedno pytanie. Czy składnie talii następuje po zapoznaniu się z mapą i przeciwnikami - wiemy z kim będziemy walczyć i w jakich warunkach, czy robimy to w ciemno, jeszcze nie znając szczegółów misji?
Talia Kart Akcji, str. 19 kompendium: Przed rozpoczęciem misji, po przeczytaniu jej opisu, bohaterowie przygotowują swoje talie kart akcji. Talia akcji zawsze składa się z 20 kart.
Awatar użytkownika
arian
Posty: 934
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 324 times
Been thanked: 692 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: arian »

lbyczy pisze: 14 sty 2025, 13:30 Dziękuję Ci Arian za odpowiedź. To jeszcze jedno pytanie. Czy składnie talii następuje po zapoznaniu się z mapą i przeciwnikami - wiemy z kim będziemy walczyć i w jakich warunkach, czy robimy to w ciemno, jeszcze nie znając szczegółów misji?
Szczerze mówiąc nie wiem i szukałem nawet w instrukcjach dokładnej kolejności przygotowania do starcia, ale nie znalazłem. Podobnie jak nie wiem, czy jest jakieś ograniczenie wydawania doświadczenia, np. tuż przez misją, kiedy już przeczytamy wprowadzenie. Fajnie by było jakby Mateusz to uszczegółowił. Chyba, że to gdzieś przegapiłem. Albo jaki jest ostatni moment na wymianę ekwipunku pomiędzy planszetką bohatera a wozem.

Ja w zasadzie do odrzuconych kart na razie wracałem tylko na etapie wymiany ekwipunku, ale zakładam, że skoro pięć początkowych kart przygotowujemy już znając mapę potyczki, to wtedy też można podmienić pozostałe karty z puli dostępnych.

Edycja: To by pasowało do fragmentu, który zacytował MowMiStefan.
matio2007
Posty: 723
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: matio2007 »

arian pisze: 14 sty 2025, 13:46
lbyczy pisze: 14 sty 2025, 13:30 Dziękuję Ci Arian za odpowiedź. To jeszcze jedno pytanie. Czy składnie talii następuje po zapoznaniu się z mapą i przeciwnikami - wiemy z kim będziemy walczyć i w jakich warunkach, czy robimy to w ciemno, jeszcze nie znając szczegółów misji?
Szczerze mówiąc nie wiem i szukałem nawet w instrukcjach dokładnej kolejności przygotowania do starcia, ale nie znalazłem. Podobnie jak nie wiem, czy jest jakieś ograniczenie wydawania doświadczenia, np. tuż przez misją, kiedy już przeczytamy wprowadzenie. Fajnie by było jakby Mateusz to uszczegółowił. Chyba, że to gdzieś przegapiłem. Albo jaki jest ostatni moment na wymianę ekwipunku pomiędzy planszetką bohatera a wozem.
Taj jak napisał MowMiStefan, swoje talie kart akcji przygotowujemy po przeczytaniu opisu misji, a przed jej rozpoczęciem.
Przed rozpoczęciem misji, po przeczytaniu jej opisu, bohaterowie przygotowują swoje talie kart akcji. Talia akcji zawsze składa się z 20 kart. (Talia Kart Akcji, str. 19 kompendium).

Jeżeli chodzi o ekwipunek:

Pamiętajcie, że od momentu rozpoczęcia misji (a dokładniej od otwarcia księgi misji) nie jest już możliwa wymiana jakiegokolwiek ekwipunku u waszych bohaterów lub zabieranie czegokolwiek z wozu, aż do czasu zakończenia tej misji. (instrukcja wprowadzająca str. 24 "Wóz")

Ta sama zasada dotyczy wydawania punktów doświadczenia, ale tej informacji nie ma w instrukcji, dopiszemy w FAQ.
lbyczy
Posty: 84
Rejestracja: 07 gru 2021, 09:20
Has thanked: 259 times
Been thanked: 22 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: lbyczy »

Mam kolejne pytanie. Czy przed nastaniem kolejnej rundy, a po zakończeniu swojej tury mogę odrzucić na discard pozostałe (np.3) karty z ręki, czy muszę dobierać dwie (do 5)? Zakładam, że nie jestem (lub nie byłem) w stanie wykorzystać tych kart do reakcji w turze wroga, czy innego bohatera i wiem, że w następnej rundzie te karty mi się nie przydadzą. Dlatego wolałbym dobrać na początku rundy 5 całkiem nowych kart. Istnieje taka możliwość?
matio2007
Posty: 723
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: matio2007 »

lbyczy pisze: 15 sty 2025, 16:39 Mam kolejne pytanie. Czy przed nastaniem kolejnej rundy, a po zakończeniu swojej tury mogę odrzucić na discard pozostałe (np.3) karty z ręki, czy muszę dobierać dwie (do 5)? Zakładam, że nie jestem (lub nie byłem) w stanie wykorzystać tych kart do reakcji w turze wroga, czy innego bohatera i wiem, że w następnej rundzie te karty mi się nie przydadzą. Dlatego wolałbym dobrać na początku rundy 5 całkiem nowych kart. Istnieje taka możliwość?
Nie można odrzucać kart z ręki poza sytuacjami opisanymi w instrukcji:
- jako akcję w swojej turze
- jako reakcję w swojej turze, turze sojusznika lub wroga (zależnie od karty)
- podczas wykonywania którejś z akcji podstawowych
- działanie niektórych kart akcji lub reakcji pozwala na odrzucanie lub dobieranie nowych kart w specjalny sposób

Aby pozbyć się niepotrzebnych kart, jeżeli nie dysponujesz do tego żadnymi specjalnymi zdolnościami, najlepiej zagrywać je jako reakcje, nawet jeżeli nie przynosi to korzyści (np. zwiększasz ruch sojusznika, pomimo tego że tego nie potrzebuje). Drugą opcją jest wykonywanie akcji podstawowych (np. ruchu), i odrzucanie przy tym najmniej przydatnych kart. No i oczywiście warto jak najszybciej dokupić do talii kilka kart, nawet tanich, ale zastępujących te, których nie planujesz używać (np. nastawiasz się na strzelanie z łuku, więc pozbywasz się kart do walki wręcz).
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 401
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 136 times
Been thanked: 63 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Sarna »

Pytanie do wykorzystania punktów morale podczas testu atrybutu, czy mogę wydać 2 punkty morale, aby dodać 2 do wyniku? Czy maksymalnie można wydać 1 punkt morale na test?

Edit:
Kolejne pytanie, używam runy ignis (raz na misję) atakuje kartą furii (atak4 i atak 2) czy runa działa na oba te ataki?

Jeszcze jedno pytanie, tym razem odnośnie innych miast i osad, czy można do nich również wchodzić, robić zakupy? Czy jedynie do tych których nazwy widnieją na kartach lokacji, np Penzberg?
lbyczy
Posty: 84
Rejestracja: 07 gru 2021, 09:20
Has thanked: 259 times
Been thanked: 22 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: lbyczy »

Sarna pisze: 18 sty 2025, 11:00 Pytanie do wykorzystania punktów morale podczas testu atrybutu, czy mogę wydać 2 punkty morale, aby dodać 2 do wyniku? Czy maksymalnie można wydać 1 punkt morale na test?
Kompendium Zasad strona 14:
"Za każdym razem, kiedy bohater wykorzystuje punkt morale, przesuwa sześcian morale o 1 pozycję w dół. Bohater może użyć tylko 1 punktu morale na raz."
matio2007
Posty: 723
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: matio2007 »

Sarna pisze: 18 sty 2025, 11:00 Edit:
Kolejne pytanie, używam runy ignis (raz na misję) atakuje kartą furii (atak4 i atak 2) czy runa działa na oba te ataki?

Jeszcze jedno pytanie, tym razem odnośnie innych miast i osad, czy można do nich również wchodzić, robić zakupy? Czy jedynie do tych których nazwy widnieją na kartach lokacji, np Penzberg?
Runa działa identycznie jak reakcje - podczas akcji składającej się z wielu czynności, ma zawsze wpływ tylko na 1 wybraną przez gracza czynność.

Aby zrobić zakupy, musisz znaleźć się na karcie lokacji z odpowiednimi możliwościami. Jeżeli dane miejsce nie posiada żadnych lokacji (np. jakis klasztor), to niestety nie można w nim niczego kupić lub skorzystać z innych usług.
Awatar użytkownika
Seraphic_Seal
Posty: 1258
Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
Has thanked: 408 times
Been thanked: 340 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Seraphic_Seal »

Pytanie o dostępne w grze postaci.

Czy ktoś może z grubsza opisać co w arsenale mają te dwie "magiczne" babeczki - bodajże wiedźma i zaklinaczka? Czy któraś jest stricte ofensywna, czy któraś zalatuje supportem itp.

I jak to wygląda z medykiem - czy to w 100% postać wsparcia?
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 5188
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1554 times
Been thanked: 1120 times
Kontakt:

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Hardkor »

Karty zleceń mają z tyłu napisane jaka jest obiecana nagroda. Robiąc je najczęściej dostajemy w paragrafie/misji informacje co dostajemy. W takim wypadku dostajemy tylko to co w paragrafie/misji czy też dodatkowo to co było na zleceniu?
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
MowMiStefan
Posty: 907
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 141 times
Been thanked: 316 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: MowMiStefan »

Hardkor pisze: 21 sty 2025, 14:33 Karty zleceń mają z tyłu napisane jaka jest obiecana nagroda. Robiąc je najczęściej dostajemy w paragrafie/misji informacje co dostajemy. W takim wypadku dostajemy tylko to co w paragrafie/misji czy też dodatkowo to co było na zleceniu?
Rozumiem, że chodzi Ci o sytuację, gdzie w księdze misji jest informacja: połóżcie na JXXX po 3 Dukaty na gracza? A jednocześnie na karcie JXXX jest znaczek 3 Monet? To w takim razie wg instrukcji z księgi misji - ale to powinno się pokrywać, przynajmniej nie miałem sytuacji by tak nei było (poza skalowaniem na gracza).
Seraphic_Seal pisze: 21 sty 2025, 13:45 Czy ktoś może z grubsza opisać co w arsenale mają te dwie "magiczne" babeczki - bodajże wiedźma i zaklinaczka? Czy któraś jest stricte ofensywna, czy któraś zalatuje supportem itp.

I jak to wygląda z medykiem - czy to w 100% postać wsparcia?
No ja byłem napalony na Wiedźmę, ale to jest moim zdaniem stricte postać wsparcia i to jeszcze raczej "debuffer". Dla porównania zaklinaczka ma statusy i jest jednocześnie "damage dealerem" jak i oferuje "crowd control". Myślę, że dla Wiedźmy nie ma miejsca w 2-osobowej drużynie, a czy jest w 3-osobowej? Nadal jakoś nie do końca jestem przekonany co do efektywności jej akcji, ale też nie grałem jej "płatymi" kartami Akcji, więc może później się to zmienia.
Dziś resetujemy kampanię i jak dobrze pójdzie (jak trzeci gracz wezmie tanka), to zagram Medykiem. Tak, uważam, ze to głównie support i w 2-osobowej też go nie widzę, ale już w 3-osobowej na pewno - oprócz wsparcia drużyny ma również "granaty" więc mam nadzieję, że to będzie offensive support.
Podobnie nie do końca widzę postaci Nożownika - poza tym, że wku....rza innych w drużynie to na początku nie ma siły przebicia. Dobra inicjatywa i tyle. Gdyby były bonusy za flankowanie.... Za to Awanturniczka wydaje się być interesująca - nadal moim zdaniem jako 3-cia postać w drużynie. Kusznik natomiast - z tą inicjatywą to też nie mam koncepcji na niego.

Generalnie mam wrażenie, że dobry skład to Zbrojny/LK + Tropicielka/Zaklinaczka + już dowolna postać poza Nozownikiem :P Kampanię robiłem do 23 dnia więc może coś się później zmienia.
lbyczy
Posty: 84
Rejestracja: 07 gru 2021, 09:20
Has thanked: 259 times
Been thanked: 22 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: lbyczy »

Szkoda, taki nożownik-skrytobójca z dodatkowo możliwością kradzieży i otwierania zamków to też klasyczna postać z RPGów. Gdy gram z synem to najczęściej wybiera takie postacie...
Atryda
Posty: 4
Rejestracja: 03 gru 2019, 09:36
Been thanked: 1 time

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Atryda »

Mam pytanie co do zlecenia J004
Spoiler:
majami
Posty: 137
Rejestracja: 17 mar 2023, 17:01
Has thanked: 57 times
Been thanked: 42 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: majami »

Atryda
Nagrody na karcie zleceń są tylko obietnicą. Nie pokrywają się z tym, co możesz dostać za wykonanie zadania.
Zawsze dostajesz to, co jest napisane w księdze.
Sprzedam: viewtopic.php?t=83744
Kupię: viewtopic.php?t=83683
a resztę mam w ....... chałupie ;)
Martzel
Posty: 5
Rejestracja: 14 kwie 2024, 10:35
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Martzel »

Atryda
Na karcie J004 jest napisane, że gracz ...otrzyma... 1 dukata za dzień. Niedokładnie przeczytałeś.
W sumie będziesz miał jednego dukata a nie dwa.
MowMiStefan
Posty: 907
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 141 times
Been thanked: 316 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: MowMiStefan »

Wczoraj zresetowaliśmy kampanię - doszedł nam dodatkowy chetny do gry i okazał się tzw rule-nazi. No i teraz mamy pytania:

Zwarcie - wg definicji z Kompendium - w zwarciu są wszystkie figurki na polu z przeciwnikiem: mogą robić tylko: odskok, atak wręcz i atak magiczny jeżeli pozwala na atak o zasięgu 0.
1. Czy w Zwarciu (czyli będąc na tym samym polu co Leczony i przeciwnik) można użyć akcji Wylecz. Zakładam, że nie.
2. Czy bycie "związanym" lub "niezwiązanym" w zwarciu ma jakieś znaczenie? Niezwiązany to wtedy, kiedy Odskok nie spowoduje Karnego Ataku, czyli Bohaterów na polu jest więcej niż Wrogów.
3. Czy można Wyleczyć postać będącą w Zwarciu na sąsiadującym polu jeśli leczenie jest o zasięgu >0

W Zwarciu można użyć Magicznego Ataku "jeśli pozwala na atak w zasięgu 0":
4. Czy można użyć w zwarciu MA o zasięgu 0-X na to pole (efektywny zasięg 0).
5. Czy można użyć w zwarciu MA o zasięgu 0-X na sąsiadujące pole?

No i pytania z innej beczki
6. Czy na Karny Atak (wroga lub sojusznika) można zagrać reakcję?
7. Pomijając inne wymogi Ukrycia, jak rozumiem wykorzystanie Czynności o nazwie "Ukrycie" jest jedynym sposobem na Ukrycie?
8. Odepchnięcie użyte przez potwora przy ataku obszarowym działa na wszystkie postacie. Czy o kierunku decydują gracze? Czy odpychane postacie można odepchnąć w różnych kierunkach?
9. Tarcza wymienia Gwarantowany Sukces na Potencjalny Sukces (np. Sile na k6). Jak rozumiem ilość wymienianych Statystyk na kości jest "do X" - czyli 3 Zwinnosci na 3 kości działa również na postać o 2 Zwinności? Dodatkowo wymiana taka może wygenerować przerzut u wroga - czy można wobec tego zrezygnować z Efektu tarczy?
ODPOWIEDZ