Są misje, w których księga misji sama mówi, że bohaterowie zaczynają w ukryciu.Hardkor pisze: ↑05 lut 2025, 13:303 bohaterów nie może być w ukryciu. Ostatni bohater nie mógł wejść do ukrycia, bo wróg zawsze musi mieć jakiś cel.Gargi pisze: ↑05 lut 2025, 13:25 Wróg ma 1 percepcji,moi bohaterowie 1,0,0. Moja trójka bohaterów jest w ukryciu. Decyduje że wróg będzie pierwszy w tej rundzie wykonywał akcje,później moi. Wróg nic nie robi bo mnie nie widzi. Później cała moja trójka atakuje i wróg dopiero w 2 rundzie wejdzie z atakami?
Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
-
- Posty: 913
- Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
- Lokalizacja: Warszawa/Tychy
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 318 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
W tej misji zaczynają w ukryciu więc może

Z zastrzeżeniem słów Hardkora i mojego domniemania co do misji, to graliśmy, że tak, ale kartę akcji i tak ciągneliśmy (może być przecież +żeton defensywy). Natomiast teraz jak pytasz, to oczywiście myślę, ze wróg też mógłby opóźniać inicjatywę, wiec miałby akcję, ale dałbym mu na pewno ostatnią (bo surpryza) jeśli juzGargi pisze: ↑05 lut 2025, 13:25 Wróg ma 1 percepcji,moi bohaterowie 1,0,0. Moja trójka bohaterów jest w ukryciu. Decyduje że wróg będzie pierwszy w tej rundzie wykonywał akcje,później moi. Wróg nic nie robi bo mnie nie widzi. Później cała moja trójka atakuje i wróg dopiero w 2 rundzie wejdzie z atakami?

- Hardkor
- Posty: 5250
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1565 times
- Been thanked: 1139 times
- Kontakt:
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Autor pytania nie napisał, że chodzi o specjalną misję, KTÓRA JEST WYJĄTKIEM OD ZASAD. Jednak w takim wypadku raczej zakłada się, że ktoś gra źle skoro o tym nie informuje?
Pytanie co do misji:
Pytanie co do misji:
Spoiler:
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
-
- Posty: 150
- Rejestracja: 12 wrz 2021, 20:36
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 30 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
HejHardkor pisze: ↑05 lut 2025, 13:303 bohaterów nie może być w ukryciu. Ostatni bohater nie mógł wejść do ukrycia, bo wróg zawsze musi mieć jakiś cel.Gargi pisze: ↑05 lut 2025, 13:25 Wróg ma 1 percepcji,moi bohaterowie 1,0,0. Moja trójka bohaterów jest w ukryciu. Decyduje że wróg będzie pierwszy w tej rundzie wykonywał akcje,później moi. Wróg nic nie robi bo mnie nie widzi. Później cała moja trójka atakuje i wróg dopiero w 2 rundzie wejdzie z atakami?
Czy oby na pewno? Wydaje mi się, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wszyscy bohaterowie się ukryli. Skąd założenie, że wróg zawsze musi mieć cel?
-
- Posty: 913
- Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
- Lokalizacja: Warszawa/Tychy
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 318 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Kompendium --> Ukrycie, drugi punkt.Haisenberg83 pisze: ↑05 lut 2025, 15:37HejSpoiler:
Czy oby na pewno? Wydaje mi się, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wszyscy bohaterowie się ukryli. Skąd założenie, że wróg zawsze musi mieć cel?
Bohater nie moze być jedynym przeciwnikiem znajdującym się w polu widzenia któregokolwiek z wrogów.
-
- Posty: 150
- Rejestracja: 12 wrz 2021, 20:36
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 30 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Widziałem ten punkt, ale z niego nie wynika, że ostatni bohater nie może się ukryć i że wróg zawsze musi mieć cel. Nie może się ukryć jeśli jest jedynym w polu widzenia, ale jeśli wróg nie ma nikogo w polu widzenia to każdy może się ukryć według mnie.MowMiStefan pisze: ↑05 lut 2025, 16:02Kompendium --> Ukrycie, drugi punkt.Haisenberg83 pisze: ↑05 lut 2025, 15:37HejSpoiler:
Czy oby na pewno? Wydaje mi się, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wszyscy bohaterowie się ukryli. Skąd założenie, że wróg zawsze musi mieć cel?
Bohater nie moze być jedynym przeciwnikiem znajdującym się w polu widzenia któregokolwiek z wrogów.
-
- Posty: 913
- Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
- Lokalizacja: Warszawa/Tychy
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 318 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Brałem to raczej na logikę: na kims musi skupić uwagę - jeśli nawet ten ktoś schowa się za winklem, to i tak wróg tam pójdzie. Oczywiście to ma też sens w Twojej interpretacji: no pójdzie i nie znajdzie, bo jest schowany... ale... no jakbym był wrogiem, to bym wiedział, że trzeba przeczesać teren.
Dla przykładu Viva La Dirt League Motion sensitive NPC guard
(<--- EDIT był dla czytelnosci)
Dla przykładu Viva La Dirt League Motion sensitive NPC guard

Ostatnio zmieniony 05 lut 2025, 16:49 przez MowMiStefan, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 150
- Rejestracja: 12 wrz 2021, 20:36
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 30 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Logika to chyba też będzie zależeć od misji i sytuacji, bo to my jesteśmy łowcami a wrogowie nie konieczne muszą chcieć nas dopaść i jak nas stracą z oczu, to mogą uznać, że nas przegonili i wygrali
-
- Posty: 913
- Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
- Lokalizacja: Warszawa/Tychy
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 318 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
No oczywiście - ma to sens i można grać sytuacyjnie i w sumie Łowcy się świetnie do tego nadają. Jak masz "fabularnie" grający zespół, to czemu nie - zasady nie są tak ważne jak frajda 

- Hardkor
- Posty: 5250
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1565 times
- Been thanked: 1139 times
- Kontakt:
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
1. Misja 48A ucieczka z księgą, czym jest krawędź specjalna która jest przy rozstawieniu początkowym ? Bo wg instrukcji wprowadzającej wyjść z mapy można zawsze, a to mi sugeruje, że tylko na początku (tj. ja rozumiem, że bedac na polu z ksiega moge zrobic skok w bok i wyjsc z mapy)
2. Czy ogłuszony wróg ma swoje cechy z karty? Np nasicornic swoją regenerację
2. Czy ogłuszony wróg ma swoje cechy z karty? Np nasicornic swoją regenerację
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
1. Nie ma tak łatwo. Możesz co prawda opuścić planszę w dowolnym miejscu, ale na tej akurat mapie są prawie wszędzie ściany dookoła.Hardkor pisze: ↑05 lut 2025, 22:53 1. Misja 48A ucieczka z księgą, czym jest krawędź specjalna która jest przy rozstawieniu początkowym ? Bo wg instrukcji wprowadzającej wyjść z mapy można zawsze, a to mi sugeruje, że tylko na początku (tj. ja rozumiem, że bedac na polu z ksiega moge zrobic skok w bok i wyjsc z mapy)
2. Czy ogłuszony wróg ma swoje cechy z karty? Np nasicornic swoją regenerację
Poza jednym polem, które nie ma ściany i jest to oznaczone na mapie strzałkami.
2. Tak, zachowuje wszystkie cechy pasywne jak regeneracja, nie wykonuje jedynie: "Cel nie może wykonywać żadnych akcji w swojej najbliższej turze, zagrywać kart reakcji, ani wykonywać karnych ataków,"
Ostatnio zmieniony 05 lut 2025, 23:43 przez matio2007, łącznie zmieniany 1 raz.
- Hardkor
- Posty: 5250
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1565 times
- Been thanked: 1139 times
- Kontakt:
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
1. To źle graliśmy, bo jakoś nie zauważyliśmy tych ścian.matio2007 pisze: ↑05 lut 2025, 23:261. Nie ma tak łatwo. Możesz co prawda opuścić planszę w dowolnym miejscu, ale na tej akurat mapie są prawie wszędzie ściany dookoła.Hardkor pisze: ↑05 lut 2025, 22:53 1. Misja 48A ucieczka z księgą, czym jest krawędź specjalna która jest przy rozstawieniu początkowym ? Bo wg instrukcji wprowadzającej wyjść z mapy można zawsze, a to mi sugeruje, że tylko na początku (tj. ja rozumiem, że bedac na polu z ksiega moge zrobic skok w bok i wyjsc z mapy)
2. Czy ogłuszony wróg ma swoje cechy z karty? Np nasicornic swoją regenerację
Jednym polem, które nie ma ściany jest to oznaczone na mapie strzałkami.
2. Tak, zachowuje wszystkie cechy pasywne jak regeneracja, nie wykonuje jedynie: "Cel nie może wykonywać żadnych akcji w swojej najbliższej turze, zagrywać kart reakcji, ani wykonywać karnych ataków,"
2. A to na szczęście dobrze
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Ta misja jest niewykonalna w niektórych składach. Taki na przykład Zbrojny ma w całej talii tylko jedną kartę pozwalającą zrobić ruch o 2 pola. W limicie rund jest w stanie ledwo doczłapać do księgi. Na szczęście mieliśmy Zaklinaczkę, która dofrunęła do księgi w pierwszej rundzie walki

Mam pytanie o to, w jakiej kolejności obliczać redukcję obrony.
Przykładowo: przeciwnik ma 5 obrony. Uderzam go atakiem zapalającym, dodatkowo mam 1 przebicia. Co się liczy najpierw?
1) najpierw zapalenie, co redukuje obronę do 2, następnie przebicie - finalna obrona to 1.
2) najpierw przebicie, co redukuje obronę do 4, następnie zapalenie - finalna obrona to 2.
-
- Posty: 913
- Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
- Lokalizacja: Warszawa/Tychy
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 318 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Kompendium, Cechy str. 10 w ramce jest kolejnosć rozpatrywania: lekka -> obszarowa -> przebijająca -> zapalająca -> zatruwająca -> potężna -> ogłuszająca -> unieruchamiająca -> odepchnięcie ->przeładowanie. W Twoim przykłądzie opcja 2.PanLech pisze: ↑06 lut 2025, 10:40 Mam pytanie o to, w jakiej kolejności obliczać redukcję obrony.
Przykładowo: przeciwnik ma 5 obrony. Uderzam go atakiem zapalającym, dodatkowo mam 1 przebicia. Co się liczy najpierw?
1) najpierw zapalenie, co redukuje obronę do 2, następnie przebicie - finalna obrona to 1.
2) najpierw przebicie, co redukuje obronę do 4, następnie zapalenie - finalna obrona to 2.
-
- Posty: 150
- Rejestracja: 12 wrz 2021, 20:36
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 30 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Hej
Pytanie z FB.
Wróg Upiór ma tylko atak magiczny i w statystykach ma mózg 3 i 3 kości.
Jak Waszym zdaniem będzie wyglądał karny atak upiora na akcję odskoku bohatera?
1. Brak ataku, bo nie atakuje wręcz?
2. Atak "gołymi rękami" Czyli jedna kość bez dodatkowych obrażeń z siły?
3. Atak magiczny wręcz, czyli 3 kości I dodatkowe 3 obrażenia z magii (mózgu)?
4. Inaczej?
Pytanie z FB.
Wróg Upiór ma tylko atak magiczny i w statystykach ma mózg 3 i 3 kości.
Jak Waszym zdaniem będzie wyglądał karny atak upiora na akcję odskoku bohatera?
1. Brak ataku, bo nie atakuje wręcz?
2. Atak "gołymi rękami" Czyli jedna kość bez dodatkowych obrażeń z siły?
3. Atak magiczny wręcz, czyli 3 kości I dodatkowe 3 obrażenia z magii (mózgu)?
4. Inaczej?
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Hej, upiór wykonuje karne ataki jako ataki magiczne, zasięg 0 (standardowe statystyki z karty).Haisenberg83 pisze: ↑06 lut 2025, 12:26 Hej
Pytanie z FB.
Wróg Upiór ma tylko atak magiczny i w statystykach ma mózg 3 i 3 kości.
Jak Waszym zdaniem będzie wyglądał karny atak upiora na akcję odskoku bohatera?
1. Brak ataku, bo nie atakuje wręcz?
2. Atak "gołymi rękami" Czyli jedna kość bez dodatkowych obrażeń z siły?
3. Atak magiczny wręcz, czyli 3 kości I dodatkowe 3 obrażenia z magii (mózgu)?
4. Inaczej?
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
A to ciekawe. Przecież to jest całkowicie niezgodne z zasadami karnego ataku opisanymi w instrukcji i co gorsza nie jest nigdzie wzmiankowane. Dowiadujemy się o tym teraz, całkowicie poza instrukcją.matio2007 pisze: ↑06 lut 2025, 21:24Hej, upiór wykonuje karne ataki jako ataki magiczne, zasięg 0 (standardowe statystyki z karty).Haisenberg83 pisze: ↑06 lut 2025, 12:26 Hej
Pytanie z FB.
Wróg Upiór ma tylko atak magiczny i w statystykach ma mózg 3 i 3 kości.
Jak Waszym zdaniem będzie wyglądał karny atak upiora na akcję odskoku bohatera?
1. Brak ataku, bo nie atakuje wręcz?
2. Atak "gołymi rękami" Czyli jedna kość bez dodatkowych obrażeń z siły?
3. Atak magiczny wręcz, czyli 3 kości I dodatkowe 3 obrażenia z magii (mózgu)?
4. Inaczej?
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Taki przypadek (braku posiadania współczynnika siły przez wroga) nie jest nigdzie opisany, ani w kompendium ani w instrukcji wprowadzającej. Nie da się zastosować wprost zapisów z kompendium w stosunku do Upiora, ponieważ nie posiada on siły. W związku z tym dodamy do FAQ opis tej sytuacji.
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Chyba w tej sytuacji konieczne jest przeredagowanie zasad ataku karnego, bo co w sytuacji, w której na jednym polu stoi tenże Upiór oraz słabiej bijący (mający mniejszą siłę niż umysł Upiora) wróg z atakiem wręcz? Który wykona karny atak? Wynika z tego, że zrobi to Upiór skoro, jak się okazuje, karny atak może być również atakiem magicznym.matio2007 pisze: ↑06 lut 2025, 22:23Taki przypadek (braku posiadania współczynnika siły przez wroga) nie jest nigdzie opisany, ani w kompendium ani w instrukcji wprowadzającej. Nie da się zastosować wprost zapisów z kompendium w stosunku do Upiora, ponieważ nie posiada on siły. W związku z tym dodamy do FAQ opis tej sytuacji.
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Tak, karny atak wykona Upiór.Pouzy pisze: ↑06 lut 2025, 22:51Chyba w tej sytuacji konieczne jest przeredagowanie zasad ataku karnego, bo co w sytuacji, w której na jednym polu stoi tenże Upiór oraz słabiej bijący (mający mniejszą siłę niż umysł Upiora) wróg z atakiem wręcz? Który wykona karny atak? Wynika z tego, że zrobi to Upiór skoro, jak się okazuje, karny atak może być również atakiem magicznym.matio2007 pisze: ↑06 lut 2025, 22:23Taki przypadek (braku posiadania współczynnika siły przez wroga) nie jest nigdzie opisany, ani w kompendium ani w instrukcji wprowadzającej. Nie da się zastosować wprost zapisów z kompendium w stosunku do Upiora, ponieważ nie posiada on siły. W związku z tym dodamy do FAQ opis tej sytuacji.
Generalnie, jeżeli wróg nie posiada siły, zamiast tego używa swojego podstawowego współczynnika podczas rozpatrywania karnych ataków.
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
,,Generalnie, jeżeli wróg nie posiada siły, zamiast tego używa swojego podstawowego współczynnika podczas rozpatrywania karnych ataków." Aż się boję pytać, co w sytuacji gdy atak karny ma wykonać wróg posiadający tylko atak dystansowy.matio2007 pisze: ↑06 lut 2025, 22:55Tak, karny atak wykona Upiór.Pouzy pisze: ↑06 lut 2025, 22:51Chyba w tej sytuacji konieczne jest przeredagowanie zasad ataku karnego, bo co w sytuacji, w której na jednym polu stoi tenże Upiór oraz słabiej bijący (mający mniejszą siłę niż umysł Upiora) wróg z atakiem wręcz? Który wykona karny atak? Wynika z tego, że zrobi to Upiór skoro, jak się okazuje, karny atak może być również atakiem magicznym.matio2007 pisze: ↑06 lut 2025, 22:23
Taki przypadek (braku posiadania współczynnika siły przez wroga) nie jest nigdzie opisany, ani w kompendium ani w instrukcji wprowadzającej. Nie da się zastosować wprost zapisów z kompendium w stosunku do Upiora, ponieważ nie posiada on siły. W związku z tym dodamy do FAQ opis tej sytuacji.
Generalnie, jeżeli wróg nie posiada siły, zamiast tego używa swojego podstawowego współczynnika podczas rozpatrywania karnych ataków.
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Takich przypadków nie ma, nie istnieją przeciwnicy którzy mają tylko zwinność.
W zasadzie to Upiór jest na razie jedynym wyjątkiem, ponieważ on atakuje na dystansie "0" właśnie atakiem magicznym, więc rozpatrując to na logikę, używa go również podczas karnego ataku.
-
- Posty: 2787
- Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
- Has thanked: 1214 times
- Been thanked: 554 times
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Jeśli upiór ma zasięg ataku magicznego od 0, to nie widzę w tym nic nielogicznego. Wręcz przeciwnie, to całkiem logiczne i nawet nie wymaga opisywania wyjątku w instrukcji.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości
Ale to nie odnosi się tylko do wrogów, ale i bohaterów. Co jeżeli wróg odskakuje od bohatera posiadającego tylko zwinność (0 siły i 0 umysłu)? Wynika z tego również, że mogę sobie wybrać jaki rodzaj ataku karnego wykonam, jeżeli posiadam na polu np. Zaklinaczkę. Biorąc pod uwagę, że większość wrogów najsłabszą obronę ma przeciwko magii, warto wykonywać karne ataki przy użyciu ataków magicznych. To już nie jest kwestia faq ale całkowitego przeredagowania zasad karnego ataku. Mam wrażenie, że autor ,,zakiwał" się w tych odpowiedziach, a wystarczylo udzielić jednej z odpowiedzi zgodnych z zapisami instrukcji:matio2007 pisze: ↑06 lut 2025, 23:34Takich przypadków nie ma, nie istnieją przeciwnicy którzy mają tylko zwinność.
W zasadzie to Upiór jest na razie jedynym wyjątkiem, ponieważ on atakuje na dystansie "0" właśnie atakiem magicznym, więc rozpatrując to na logikę, używa go również podczas karnego ataku.
1) karny atak wykonuje się przy użyciu jednej kości (atak bez broni, Upiór jest bezcielesny więc fizycznie bije słabo) lub
2) atak karny w takiej sytuacji nie ma miejsca lub
3) w wyjątkowej sytuacji, gdy na polu znajdują się tylko postacie używające do ataku magii- karny atak jest atakiem magicznym; w
przypadku, gdy na polu znajdują się tylko postacie atakujące dystansowo- atak karny nie ma miejsca(?)
To byłoby zgodne z instrukcją i tylko punkt 3 wymagałby uwzględnienia w faq, a tak pojawia się więcej pytań i niejasności w stosunku do pierwotnego zapisu, który jasno mówił o ataku wręcz.