Strona 14 z 18

Re: Dominion

: 10 sty 2020, 12:01
autor: Dr. Nikczemniuk
warlock pisze: 10 sty 2020, 11:49 Dokładnie ;).
No i teraz pomogłeś :D

Re: Dominion

: 10 sty 2020, 13:19
autor: Dr. Nikczemniuk
PODSUMOWANIE OPISU KARTY KUPIEC- dla potomnych :D
Treść karty która nie dawała mi spokoju brzmi: +1$, kiedy zagrywasz kartę Srebrników "po raz pierwszy" w trakcie tej tury.
A w instrukcji jest tak: Jeśli zagrał więcej niż jednego Kupca, każdy z nich przynosi mu +1$ po pierwszym zagraniu karty Srebrników. Jeśli jednak kilka razy zagrał Srebrniki, otrzymuje +1$ tylko za pierwsze zagranie.
Biorąc pod uwagę samą podstawkę to opis karty może być niezrozumiały bo: co to znaczy po raz pierwszy? A to kiedy można zagrać po raz drugi kartę Srebrników? Instrukcja nie udziela na to odpowiedzi przez co można kminić tak: acha muszę zagrać Srebrnika bo jak zagram najpierw Miedziaka a potem Srebrnika to nie dostanę +1$...itd.

UWAGA!!! Grając kartami z podstawki nie ma możliwości zagrania kilka razy Srebrników, bo zawsze zagrywasz je tylko i wyłącznie w fazie Zakupów!!! Czyli zawsze po raz pierwszy!
Czyli opis karty ..."po raz pierwszy"... jest bez sensu i powinien brzmieć np. tak (oczywiście biorąc po uwagę karty z podstawki!): +1$, jeśli w fazie zakupów zagrasz przynajmniej jednego Srebrnika."

ALE...
Treść karty ma sens jeśli weźmie się pod uwagę...dodatki do Dominiona! Aaaaa teraz to ma sens i na to zwrócił uwagę MORRIS podając przykład na podstawie karty Czarny Rynek czyli (trochę go zmodyfikowałem i mam nadzieję że dobrze to obczaiłem :wink: ):
1. Zagrywasz Kupca.
2. Zagrywasz Wioska.
3. Zagrywasz Czarny rynek. Otrzymujesz +$2.
4. Zagrywasz Srebrnika (po raz pierwszy), Miedziaka. Otrzymujesz $2+($1 za Kupca)+$1 = $4, co łącznie daje $6
5. Kupujesz jakąś kartę ze stosu Czarnego rynku (np. Kontrabandę).
6. Zagrywasz Kupca
7. Przechodzisz do fazy zakupu
8. Zagrywasz kolejnego Srebrnika (po raz drugi), Miedziaka. Otrzymujesz $2 + $1 = $3
I to jest przykład na to jak można zagrać kilka razy Srebrniki, ale z instrukcji z podstawki i z samego opisu karty się tego nie dowiesz, nawet czytając ze zrozumieniem :wink:
P.S. Jeśli coś pochrzaniłem proszę mnie poprawić.

Re: Dominion

: 10 sty 2020, 13:24
autor: morris
Tak. Można zagrać Srebrniki więcej niż raz. I to w fazie zakupu. Zagrywasz Srebrnika, a potem kolejnego Srebrnika. I już masz zagrane więcej niż raz. Wtedy tylko do tego pierwszego dostajesz bonus od Kupca. Proste? Proste.

EDIT: Żeby to jeszcze bardziej uprościć: przed zagraniem Srebrnika zapytaj się w myślach - "czy w TEJ TURZE już zagrałem Srebrnika?" - i jeśli odpowiedź brzmi "nie", to znaczy, że robisz to pierwszy raz w tej turze i już wiesz, że Kupiec daje Ci bonus.

Re: Dominion

: 10 sty 2020, 13:31
autor: Andy
Może dlatego od początku dobrze grałem Kupcem, że nie starałem się wyczytać z karty nic więcej niż jest tam napisane? :wink:

Re: Dominion

: 10 sty 2020, 15:35
autor: Losiek
Mam tak samo. Nie szukałem na siłę tego czego na karcie nie napisano ;)

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

: 04 lut 2020, 00:51
autor: Dziami
Jak się ma Wilcze Leże do Zamków?
Jak się ma Most do Huty Żelaza?

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

: 04 lut 2020, 01:36
autor: morris
Dziami pisze: 04 lut 2020, 00:51 Jak się ma Wilcze Leże do Zamków?
Jak się ma Most do Huty Żelaza?
Most obniża koszty kart. Jeśli zatem zagrasz 1 Most, to Hutą żelaza będziesz mógł dodać kartę, która normalnie kosztowala by $5, czyli np. Powiat.

Przy Wilczym leżu zwraca się uwagę na nazwę karty. Zamek to typ, a konkretną nazwą jest np. Rozległy zamek. Jest 8 różnych Zamków - niektóre z nich występują podwójnie w grze dla 3 lub więcej osób - dlatego przy Wilczym leżu należy z nimi uważać. Tak samo zresztą jak z Ruinami i Rycerzami (występują w Dark Ages).

Re: Dominion

: 22 mar 2020, 16:15
autor: optymizm
Odkurzyłem po latach podstawkę Dominion i mam jedno pytanie odnośnie Piwnicy. Załóżmy, że mam w ręce tą kartę, 2 karty Posiadłości oraz 2 Miedziaki. Zagrywam Piwnicę i mam +1 akcję. I tu pytanie, czy mogę najpierw odrzucić karty i liczyć, że dobiorę kolejną kartę akcji by ją zagrać? Czy najpierw przed wymianą kart rozpatruję "+1 akcja" i w tym wypadku ją tracę (bo mam tylko 2 Prowincje i 2 Miedziaki w ręce) a dopiero później robię wymianę kart?

Re: Dominion

: 22 mar 2020, 16:35
autor: warlock
Dostępne akcje zbierasz jako "pulę", także możesz spokojnie użyć piwnicy i zagrać później akcję ;). Traktuj karty z keywordem + 1 akcja jako "płacące same za siebie" ;).

Re: Dominion

: 22 mar 2020, 18:17
autor: morris
optymizm pisze: 22 mar 2020, 16:15 Odkurzyłem po latach podstawkę Dominion i mam jedno pytanie odnośnie Piwnicy. Załóżmy, że mam w ręce tą kartę, 2 karty Posiadłości oraz 2 Miedziaki. Zagrywam Piwnicę i mam +1 akcję. I tu pytanie, czy mogę najpierw odrzucić karty i liczyć, że dobiorę kolejną kartę akcji by ją zagrać? Czy najpierw przed wymianą kart rozpatruję "+1 akcja" i w tym wypadku ją tracę (bo mam tylko 2 Prowincje i 2 Miedziaki w ręce) a dopiero później robię wymianę kart?
"+akcja" i "+zakup" kumulują się w swoistej "puli" do wykorzystania. "+akcja" nie oznacza, że masz w tej chwili zagrać jakąś kartę Akcji, tak samo jak "+ zakup" nie oznacza, że masz w tej chwili kupić jakąś kartę.

Kartę Akcji możesz zagrać natychmiast tylko wtedy, jeśli jakiś konkretny efekt tak Ci nakazuje - np. Sala tronowa. Z kolei taki efekt nie oznacza, że możesz sobie dodać akcję "do puli", tylko od razu musisz to zrobić.

"+ karta" z kolei wykonuje się od razu - nie możesz sobie odłożyć dobrania karty na później w wygodnym momencie, tylko musisz dobrać od razu.

Jeszcze co do Piwnicy - najpierw odrzucasz tyle kart ile chcesz, a dopiero później dobierasz; nie możesz odrzucić jednej karty, dobrać jednej, potem znowu odrzucić (bo np. nie spodobała Ci się ta, którą dobrałeś) i znowu dobrać.

Re: Dominion

: 24 paź 2021, 10:25
autor: berezpl
Witam,

mam takie pytanie, ponieważ ostatnio podczas gry w doborowym towarzystwie (znajomi co grają od początku w Dominiona) mieliśmy rozbieżność w interpretacji reguł.

Pytanie brzmi, czy jeśli na stole jest karta WYSPA (AKCJA-ZWYCIĘSTWO) i mamy w grze "szlak handlowy" to czy w takim przypadku na początku gry na stosie WYSPA również powinniśmy położyć "żeton szlaku handlowego"? Wyspa nie jest kartą "zwycięstwa" a jako pierwsze ma w członie "akcja".

Re: Dominion

: 24 paź 2021, 10:39
autor: morris
Na potrzeby reguł każda karta jest tego typu, co wszystkie typy jakie zawiera.

Dlatego np. na Wyspę zadziała zarówno Motłoch (ze Złotego Wieku) jak i Urzędnik (z gry podstawowej).

EDIT: I odpowiadając na Twoje pytanie - tak, na stosie kart Wyspa w Zasobach też należy położyć żeton dla Szlaku handlowego

Re: Dominion

: 20 cze 2022, 22:38
autor: agt
PRZEBUDOWA
Dr. Nikczemniuk pisze: 02 mar 2019, 13:32 Tak, jeśli zagrasz kartę Przebudowa to musisz postąpić zgodnie z opisem.
(wyrzucić kartę z ręki na śmietnisko i dodać inną o określonej wartości)
Miszon pisze: 02 mar 2019, 14:59 Przy czym możesz jej nie zagrywać
Chyba, że Przebudowa leży na Księciu. Wtedy zagrać ją musisz.

Re: Dominion

: 21 cze 2022, 01:06
autor: morris
agt pisze: 20 cze 2022, 22:38 PRZEBUDOWA
Miszon pisze: 02 mar 2019, 14:59 Przy czym możesz jej nie zagrywać
Chyba, że Przebudowa leży na Księciu. Wtedy zagrać ją musisz.
Albo została odłożona na bok przez Summon.
Albo została odłożona na bok przez Contract.
Albo została odłożona na bok przez Delay.
Albo została odkryta przez Piazzę.
Albo została odłożona na bok przez Ghosta.
Albo została odkryta przez Golema.
Albo ktoś, kto zagrał Possession, ci nakaże.

Wtedy musisz ją zagrać.

Re: Dominion

: 21 cze 2022, 23:21
autor: agt
morris pisze: 30 gru 2012, 09:03 Liczba Klątw też zależy od liczby graczy (i jeszcze liczba Ruin - w dodatku Dark Ages).
I jeszcze liczba Zamków w grze z dodatkiem Imperium.

A Morris być może uzupełni czego jeszcze :wink:

Re: Dominion

: 22 cze 2022, 00:30
autor: morris
agt pisze: 21 cze 2022, 23:21
morris pisze: 30 gru 2012, 09:03 Liczba Klątw też zależy od liczby graczy (i jeszcze liczba Ruin - w dodatku Dark Ages).
I jeszcze liczba Zamków w grze z dodatkiem Imperium.

A Morris być może uzupełni czego jeszcze :wink:
Zamki po prostu podlegają tej samej regule co wszystkie karty Zwycięstwa, czyli 8 dla 2 graczy, a dla 3 lub więcej graczy - 12.

Re: Dominion - zasady, pytania

: 12 lip 2022, 01:39
autor: nakago
co myślicie o zmianie reguły dot. ilości kart zwycięstwa w grze w rozgrywce 2/3/4 osobowej, zamiast 8/12/12 zrobić 8/10/12

nigdy nie rozumiałem tego przeskoku w kartach zwycięstwa na 3 graczy: z 8 na 12 kart, w rezultacie zawsze rozgrywka na 3 osoby jest 2 razy dłuższa niż na 2 osoby

Re: Dominion - zasady, pytania

: 12 lip 2022, 08:43
autor: morris
Sądzę, że autor gry zrobił dużo więcej testów pod tym względem i dlatego zdecydował tak a nie inaczej. Jednakże, jako house rule możesz to sobie wprowadzić.

Re: Dominion - zasady, pytania

: 12 lip 2022, 10:51
autor: Miszon
nakago pisze: 12 lip 2022, 01:39 W rezultacie zawsze rozgrywka na 3 osoby jest 2 razy dłuższa niż na 2 osoby
To dziwne. U nas czas rozgrywki bardziej jest zależny nie od liczby graczy, tylko od zestawu kart. W "nieprzyjemnych", nastawionych na rywalizację i rozbijanie innym talii zestawach gra na 2 osoby potrafi trwać dłużej niż na 3 czy 4, które mają zestaw mało rywalizacyjny, z dużymi możliwościami robienia kombosów.
Natomiast przy takich samych zestawach gra trwa jakoś od 15 minut na gracza w tych łatwiejszych, do 30 minut w tych trudniejszych zestawach (chociaż? Niee, mniej, nie kojarzę partii dłuższej niż 90 minut).

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino) - Willa zasady

: 23 lis 2022, 10:25
autor: agt
morris pisze: 10 maja 2016, 09:23 Willa ($4) - Akcja
+2 akcje
+1 zakup
+$1
--------
Kiedy dodajesz tę kartę, weź ją na rękę, +1 akcja, i jeśli jesteś w swojej fazie zakupu, wróć do swojej fazy akcji.
Zagrywam Targowisko, później Wiedźmę.
Zagrywam karty Skarbu o wartości 6 (mam zatem 2 zakupy i 7$).
Kupuję i dodaję Willę.
Co dzieje się dalej?
Co z drugim zakupem?
Co z pozostałymi $?

Czy gdzieś to jest napisane? Nie znalazłam.. :(

P.S. załóżmy, że w ręce mam jeszcze Kuźnię i karty zwycięstwa.

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino) - Willa zasady

: 23 lis 2022, 11:08
autor: Montesque
Spoiler:
W momencie zakupu willi możesz wrócić do fazy akcji, mając znów 1 akcję. Czyli możesz znów zagrywać karty akcji z ręki, a potem przejść do fazy zakupów (willa trafia na rękę, więc po jej zagraniu znów mamy dodatkowy zakup) - jeśli w Twoim przykładzie kupisz willę i ją zagrasz, będziesz miała jeszcze 2 akcje, 2 zakupy i 4$.

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino) - Willa zasady

: 23 lis 2022, 11:24
autor: agt
Montesque pisze: 23 lis 2022, 11:08
Spoiler:
W momencie zakupu willi możesz wrócić do fazy akcji, mając znów 1 akcję. Czyli możesz znów zagrywać karty akcji z ręki, a potem przejść do fazy zakupów (willa trafia na rękę, więc po jej zagraniu znów mamy dodatkowy zakup) - jeśli w Twoim przykładzie kupisz willę i ją zagrasz, będziesz miała jeszcze 2 akcje, 2 zakupy i 4$.
Czyli wracam do fazy akcji bezpośrednio po dodaniu Willi, a wszystkie +zakup, ktore mialam oraz wszystkie zagrane i nie zużyte $ czekają, az znów dojdę do fazy zakupu?

A do fazy akcji co do zasady chyba nie "mogę" wrócić, tylko muszę, nie?

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino) - Willa zasady

: 23 lis 2022, 11:47
autor: Montesque
Spoiler:
Co do zasady, to nie musisz zagrywać kart akcji, jeśli nie chcesz. To nie brzdęk :)

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino) - Willa zasady

: 23 lis 2022, 11:51
autor: morris
Montesque pisze: 23 lis 2022, 11:47
Spoiler:
Co do zasady, to nie musisz zagrywać kart akcji, jeśli nie chcesz. To nie brzdęk :)
Nie czytasz dokładnie. Jeśli zdecyduje się kupić Willę, to musi wrócić do fazy akcji, a nie "może".

EDIT: Chyba że kupi Willę z talii Czarnego rynku, to nie może. Chyba że kupi Willę z talii Czarnego rynku zagranego w fazie zakupu np. za pomocą Projektu Capitalism, to wtedy musi.

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino) - Willa zasady

: 23 lis 2022, 11:57
autor: morris
agt pisze: 23 lis 2022, 10:25
morris pisze: 10 maja 2016, 09:23 Willa ($4) - Akcja
+2 akcje
+1 zakup
+$1
--------
Kiedy dodajesz tę kartę, weź ją na rękę, +1 akcja, i jeśli jesteś w swojej fazie zakupu, wróć do swojej fazy akcji.
Zagrywam Targowisko, później Wiedźmę.
Zagrywam karty Skarbu o wartości 6 (mam zatem 2 zakupy i 7$).
Kupuję i dodaję Willę.
Co dzieje się dalej?
Co z drugim zakupem?
Co z pozostałymi $?

Czy gdzieś to jest napisane? Nie znalazłam.. :(

P.S. załóżmy, że w ręce mam jeszcze Kuźnię i karty zwycięstwa.
Wracasz do swojej fazy akcji. Po prostu. Pozostałe +zakupy czy +$ pozostają do dyspozycji, nie resetują się "do zera" (to się dzieje tylko na początku tury).