ISS Vanguard - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
PerezSaj
Posty: 145
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: PerezSaj »

Ardel12 pisze: 05 maja 2025, 14:54
PerezSaj pisze: 05 maja 2025, 10:20 Dzisiaj wyciągnąłem grę po krótkiej przerwie i przeglądając segregatory napotkałem przekładkę zawierającą karty z ulepszeniami pomieszczeń. Szukałem na szybko w instrukcji i nie za bardzo mogę znaleźć skad sie tam wzięły. Czy powinienem je przełożyć do księgi statku od razu, czy dopiero jakiś efekt spowoduje, że będę mógł je tam dołożyć?
To skąd one się wzięły za moimi przekładkami? Hmmm, dawno już grałem i pamięć zawodzi. Dobrałem je gdzieś i czekają na wrzucenie do księgo statku na polecenie, czy w ustawieniach początkowych się tam znalazły? Są to dwa ulepszenia ambulatorium i dwa dla produkcji.
To grałeś i nie pamiętasz czy co :D ?
Ulepszenia pomieszczeń występują w 2 typach. Te dla ambolatorium i te dla naszej fabryki. Wrzucamy je tam wyłącznie na polecenie albo z apki albo z kart. W zasadach nic nie ma, bo to przynależy do klasera a on sam zasady stanowi. Na początku kampanii nic tam nie powinno być(w sumie w całej księdze żadnych kart nie powinno być jeśli dopiero zaczynamy i nie prześliśmy prologu).
Kajdi pisze: 05 maja 2025, 13:21 Ulepszenia pomieszczeń dostaje się z niektórych projektów badawczych, jeśli dobrze pamiętam. W każdym razie startowo ich nie ma (w końcu to ulepszenia).
Dokładnie
PerezSaj
Posty: 145
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: PerezSaj »

To skąd one się wzięły za moimi przekładkami? Hmmm, dawno już grałem i pamięć zawodzi. Dobrałem je gdzieś i czekają na wrzucenie do księgo statku na polecenie, czy w ustawieniach początkowych się tam znalazły? Są to dwa ulepszenia ambulatorium i dwa dla produkcji.
PerezSaj
Posty: 145
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: PerezSaj »

Jeżeli podczas testu muszę wyrzucić jakiś symbol dla sukcesu, to jeżeli wyrzucę dwa takie symbole to otrzymam podwójny sukces i przykladowo dwie wskazówki?
Void
Posty: 304
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 20 times
Been thanked: 139 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Void »

PerezSaj pisze: 12 maja 2025, 10:24 Jeżeli podczas testu muszę wyrzucić jakiś symbol dla sukcesu, to jeżeli wyrzucę dwa takie symbole to otrzymam podwójny sukces i przykladowo dwie wskazówki?
Nie. Zaznaczony rezultat podczas kroku 8 procedury testu rozpatrujesz raz podczas kroku nr 10 - rozpatrzenie rezultatów.

Polecam dokładnie przeczytać i zrozumieć zasady rzutów/testów czyli owe 10 kroków, jest to podstawa eksploracji planetarnej.
PerezSaj
Posty: 145
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: PerezSaj »

Jaki ma sens wykonanie testu z karty wytchnienia jeżeli do zrobienia testu trace kość, po to tylko żeby odświeżyć inną. Rozumiem, że mogę odzyskai inną o innych ściankach, ale testy to też taki licznik czasu w grze.
Void
Posty: 304
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 20 times
Been thanked: 139 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Void »

PerezSaj pisze: 12 maja 2025, 11:51 Jaki ma sens wykonanie testu z karty wytchnienia jeżeli do zrobienia testu trace kość, po to tylko żeby odświeżyć inną. Rozumiem, że mogę odzyskai inną o innych ściankach, ale testy to też taki licznik czasu w grze.
Jakiego testu z jakiej karty? Zdjęcie by pomogło o co dokładnie chodzi. Nie masz przypadkiem na myśli efektów kombinacji kości u dołu kart sekcyjnych? No to te efekty wykorzystujesz przy okazji testu np jeśli wiesz że zostaną niewykorzystane jakieś rzucone kości. Patrz jak powyżej, przeczytanie dokładnie procedury 10 kroków testu.
Awatar użytkownika
kci83
Posty: 478
Rejestracja: 24 kwie 2020, 23:45
Has thanked: 83 times
Been thanked: 86 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: kci83 »

PerezSaj pisze: 12 maja 2025, 11:51 Jaki ma sens wykonanie testu z karty wytchnienia jeżeli do zrobienia testu trace kość, po to tylko żeby odświeżyć inną. Rozumiem, że mogę odzyskai inną o innych ściankach, ale testy to też taki licznik czasu w grze.
Odpowiedziałeś sobie w pewien sposób na to pytanie ;). Możesz odświeżyć kość o danym kolorze lub "ikonce" , która będzie Ci potrzebna podczas kolejnego testu, a nie chcesz lub nie masz juz możliwości odświeżania kości w inny sposób.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2720
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 151 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: sirafin »

jediwolf pisze: 09 kwie 2025, 10:503.
Obrazek
Umiejętność specjalna. Zużywając ładunek można zignorować wydarzenie. Czy to dotyczy tylko tego gracza czy można zignorować wydarzenia jakiegokolwiek gracza podczas jego tury (jest napisane w dowolnym momencie, ale nie wiem czy to się odnosi do pozostałych graczy również) ?
grik81 pisze: 09 kwie 2025, 11:083. Z tego co czytałem, gdzieś na nieoficjalnym FAQ na BGG w tej sytuacji możesz odrzucić każde wydarzenie jeśli masz ładunek. Ktoś z AR pisał, z tego co pamiętam, że o ile nie jest napisane, że taka umiejętność(w dowolnym momencie) działa dla każdego członka załogi, chyba, że jest napisane, że dotyczy tylko członka, który ją posiada. Ja przynajmniej używam jej dowolnie i w każdym momencie.
Jest dokładnie na odwrót. Jeśli nie napisano, że można użyć na kimś innym, to nie można.

Tarif może odrzucać tylko wydarzenia, które sam dobrał. "W dowolnym momencie" oznacza tylko tyle, że mógłby to zrobić nawet wtedy, gdyby jakimś cudem dobrał kartę wydarzenia nie w swojej turze.


grik81 pisze: 23 mar 2025, 20:01W zdarzeniu pokładowym S06 Niedokończone Sprawy w części po rozwiązaniu jest napisane że jeśli morale jest wysokie lub średnie należy wziąć na rękę jednego Członka Załogi przez gracza odpowiadającej sekcji.

Co w tym przypadku jest odpowiadająca sekcją?
1. Czy każda sekcja może wziąć na rękę 1 Członka?
2. Czy tylko jedna sekcja - tylko co to jest tutaj odpowiadająca? Bo zdarzenie jest rozwiązane automatycznie przez wydanie punktu dowodzenia.
To znaczy, że sformułowanie na karcie jest bardziej skomplikowane niż potrzeba. "Odpowiadający" znaczy tylko tyle, że np. gracz kontrolujący sekcję badawczą, bierze na rękę członka załogi należącego do sekcji badawczej (co jest dość oczywiste, ale bez tego może jacyś kombinatorzy chcieliby wziąć członka załogi z cudzej sekcji?). Prawdopodobnie można to było napisać prościej:
Jeśli morale jest średnie albo wysokie, 1 z graczy bierze na rękę 1 ze swoich odpoczywających członków załogi.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
jediwolf
Posty: 451
Rejestracja: 11 sty 2015, 20:14
Has thanked: 111 times
Been thanked: 101 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: jediwolf »

sirafin pisze: 20 maja 2025, 12:41

Tarif może odrzucać tylko wydarzenia, które sam dobrał. "W dowolnym momencie" oznacza tylko tyle, że mógłby to zrobić nawet wtedy, gdyby jakimś cudem dobrał kartę wydarzenia nie w swojej turze.
A jest możliwość dobrania dwóch wydarzeń w turze jednego gracza? Jeśli tak to ultra rzadko musi to występować.
grik81
Posty: 117
Rejestracja: 21 lis 2023, 10:22
Has thanked: 45 times
Been thanked: 61 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: grik81 »

@sirafin

Ja to weryfikowałem zgodnie z oficjalnym FAQ:

Q: What does "Anytime" timing on a Crewmember Skill cover? Can I use it during a landing procedure?
A: Anytime covers any moment when this Crewmember is on their Crew Board. You can use these Skills during your turn, during
another Crewmember’s turn, when you are reading a Log, and even during a landing procedure.

Ale teraz jak napisałeś, to sprawdziłem sobie jak brzmi opis tej umiejętności po angielsku i faktycznie to jest "spend 1 charge to discard an event card you just drew without resolving its text"

A po polsku jest "właśnie dobraną kartę wydarzenia". Widzę, że AR nie umie w tłumaczenia na ojczysty język. Wystarczyło napisać "kartę wydarzenia, którą właśnie dobrałeś" i byłoby precyzyjniej o co chodzi.

Tak czy inaczej dzięki za sprostowanie.
jediwolf
Posty: 451
Rejestracja: 11 sty 2015, 20:14
Has thanked: 111 times
Been thanked: 101 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: jediwolf »

grik81 pisze: 20 maja 2025, 14:26 @sirafin


Q: What does "Anytime" timing on a Crewmember Skill cover? Can I use it during a landing procedure?
A: Anytime covers any moment when this Crewmember is on their Crew Board. You can use these Skills during your turn, during
another Crewmember’s turn, when you are reading a Log, and even during a landing procedure.
No i wg. mnie to potwierdza, że każdy gracz może z tej umiejki skorzystać :)
grik81
Posty: 117
Rejestracja: 21 lis 2023, 10:22
Has thanked: 45 times
Been thanked: 61 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: grik81 »

jediwolf pisze: 20 maja 2025, 14:36
grik81 pisze: 20 maja 2025, 14:26 @sirafin


Q: What does "Anytime" timing on a Crewmember Skill cover? Can I use it during a landing procedure?
A: Anytime covers any moment when this Crewmember is on their Crew Board. You can use these Skills during your turn, during
another Crewmember’s turn, when you are reading a Log, and even during a landing procedure.
No i wg. mnie to potwierdza, że każdy gracz może z tej umiejki skorzystać :)
No nie każdy.

Na początku jest określone, że Członek Załogi z taką umiejętnością musi być w planszetce i wtedy może użyć umiejętności z określeniem "w danym momencie" w każdej chwili. Natomiast określenie na angielskiej karcie "spend 1 charge to discard an event card you just drew without resolving its text" wskazuje tak jak pisał sirafin, że to dotyczy wyłącznie sytuacji, w której wydarzenie jest dobierane przez Członka Załogi, który posiada tę umiejętność.
jediwolf
Posty: 451
Rejestracja: 11 sty 2015, 20:14
Has thanked: 111 times
Been thanked: 101 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: jediwolf »

grik81 pisze: 20 maja 2025, 15:54
Na początku jest określone, że Członek Załogi z taką umiejętnością musi być w planszetce i wtedy może użyć umiejętności z określeniem "w danym momencie" w każdej chwili. Natomiast określenie na angielskiej karcie "spend 1 charge to discard an event card you just drew without resolving its text" wskazuje tak jak pisał sirafin, że to dotyczy wyłącznie sytuacji, w której wydarzenie jest dobierane przez Członka Załogi, który posiada tę umiejętność.
No ale to jest błędne tłumaczenie. Z polskiej wersji wynika jak byk, że można. Jakby było przetłumaczone poprawnie czyli: Wydaj 1 ładunek, by odrzucić właśnie dobraną przez ciebie kartę wydarzenia..." to wtedy się wszystko zgadza.
Awatar użytkownika
Kajdi
Posty: 232
Rejestracja: 11 cze 2013, 19:21
Has thanked: 54 times
Been thanked: 82 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: Kajdi »

Właściwie, to i w wersji polskiej i angielskiej, to jest niejednoznaczne, bo gracz może kontrolować więcej niż jedną sekcję i wtedy dobiera też karty wydarzenia w turze innych postaci.
grik81
Posty: 117
Rejestracja: 21 lis 2023, 10:22
Has thanked: 45 times
Been thanked: 61 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: grik81 »

jediwolf pisze: 20 maja 2025, 16:43
grik81 pisze: 20 maja 2025, 15:54
Na początku jest określone, że Członek Załogi z taką umiejętnością musi być w planszetce i wtedy może użyć umiejętności z określeniem "w danym momencie" w każdej chwili. Natomiast określenie na angielskiej karcie "spend 1 charge to discard an event card you just drew without resolving its text" wskazuje tak jak pisał sirafin, że to dotyczy wyłącznie sytuacji, w której wydarzenie jest dobierane przez Członka Załogi, który posiada tę umiejętność.
No ale to jest błędne tłumaczenie. Z polskiej wersji wynika jak byk, że można. Jakby było przetłumaczone poprawnie czyli: Wydaj 1 ładunek, by odrzucić właśnie dobraną przez ciebie kartę wydarzenia..." to wtedy się wszystko zgadza.
Dokładnie - dlatego napisałem wcześniej, że Awaken Realms nie umie tłumaczyć na język ojczysty.
grik81
Posty: 117
Rejestracja: 21 lis 2023, 10:22
Has thanked: 45 times
Been thanked: 61 times

Re: ISS Vanguard - pytania o zasady

Post autor: grik81 »

Kajdi pisze: 20 maja 2025, 19:55 Właściwie, to i w wersji polskiej i angielskiej, to jest niejednoznaczne, bo gracz może kontrolować więcej niż jedną sekcję i wtedy dobiera też karty wydarzenia w turze innych postaci.
Ale to już jest nadinterpretacja, bo założenie gry jest takie, że każda sekcja jest osobna - to, że zamiast czterech graczy jest jeden nic tu nie zmienia. Do tego zmiana zasad, bo w zależności czy gra jeden czy czterech graczy ta zasada promowałaby grę solo. Trzeba założyć, że zasady są pisane z założeniem, że jeden gracz steruje jedną sekcją.
ODPOWIEDZ